Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Team komt niet uit de zomervakantie

Kampeerder schreef op 18-01-2026 om 15:11:

Uit de OP:
Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk

Geen idee hoe je kunt denken dat jouw werk niet noodzakelijk is. Om de BV Nederland draaiende te houden is het noodzakelijk dat iedereen die kan werken ook werkt. We kunnen ons als land niet meer veroorloven dat er gezonde mensen zijn, die kiezen voor een leven zonder werk omdat ze iemand anders hebben gevonden die hun leven betaalt.

En toch werkt het zo niet. Als je genoeg geld hebt ben je niet verplicht te werken in Nederland. Desondanks doet TO dat wel. 

Maar de BV Nederland zou echt wel blijven draaien zonder TO.  BV Nederland moet eens overwegen de tering naar de nering te zetten. Geen werknemers genoeg, dan ook geen opdrachten binnenhalen waar geen personeel voor is.

MMcGonagall schreef op 18-01-2026 om 17:17:

Ik vind zo’n opmerking over dat je niet hoeft te werken altijd een beetje treurig klinken. Je hoeft je werk niet het allerbelangrijkst te vinden, maar dit klinkt wel erg blasé.
Dat gezegd hebbende, wat is het dilemma? Geef bij je collega’s aan dat dit voor jou een belangrijk punt is en dat je uiterlijk 1 februari gaat boeken. Als je andere vakanties niet vrij hoeft, lijkt dat me een prima uitgangspunt. Opzeggen kan altijd nog als je niet krijgt wat je wilt.
Ik krijg nu een leidinggevende die in het verleden vakanties heeft afgewezen vanwege geen achtervang. Nu heb ik maar één collega om rekening mee te houden, maar het komt wel eens voor dat we beide weg zijn. Dat is dan jammer en we hebben er vooral zelf last van als het werk blijft liggen. Ik neem dus gewoon vrij als ik dat wil, knappe jongen die kan aantonen dat daarmee het organisatiebelang onevenredig geschaad wordt.

Fijn dat jullie er vooral zelf last van hebben. Maar TO werkt in de zorg geeft ze aan. Ziekenhuis maar 3 weken dicht zodat iedereen op vakantie kan?

Isje schreef op 18-01-2026 om 17:23:

Ik heb alle reactie's gelezen, Ten eerste wanneer ik niet werk teer ik op niemand zijn zak. Werken vind ik een verrijking voor mijzelf Dit een discussie wat letterlijk nergens over gaat.

Ik wil zeker niet manipulatief zijn, maar heb wel de luxe om een keus te maken. Ja ieder jaar een verre reis met ons gezin is zeker een luxe en erg fijn dat wij dat kunnen en mogen doen. Voor mij moet werk en prive in balans zijn en heel eerlijk ik vind niet dat ik erg veel vraag.
Omdat de scholen eerder stoppen heb ik de vakantie een week naar voren kunnen halen.
Hoef geen verdere schoolvakanties vrij en ben bereid om de komende feestdagen te werken en wil best extra werken in de overige vakantie weken. De vakantie is ons ding en wij kiezen er bewust voor. Daarnaast weten wij uit ervaring dat er geen morgen hoeft te zijn. Als je iets wil doen moet je het nu doen en reis ervaring met mijn gezin is

Ik snap je helemaal en ik vind je niet manipulatief .

Joszy schreef op 18-01-2026 om 17:31:

[..]

Fijn dat jullie er vooral zelf last van hebben. Maar TO werkt in de zorg geeft ze aan. Ziekenhuis maar 3 weken dicht zodat iedereen op vakantie kan?

Jaaa 😅

Isje

Isje

18-01-2026 om 17:36 Topicstarter

[..]

Fijn dat jullie er vooral zelf last van hebben. Maar TO werkt in de zorg geeft ze aan. Ziekenhuis maar 3 weken dicht zodat iedereen op vakantie kan?

Ik ben 49 weken per jaar beschikbaar voor werk. 3 weken per jaar in ze zomervakantie niet want dan gaan wij op vakantie met de kinderen.

Hoe dan ook de vlag hangt uit als wij niet meer in de schoolvakanties op vakantie hoeven.

En dan ook graag wat meer personeel!
En salaris wat bij een hbo niveau hoort
Maar das een andere discussie 🙃

Isje

Isje

18-01-2026 om 17:41 Topicstarter

her brengt de boel iig in perspectief, ik ga mijn manager mailen met de situatie, geef hem de tijd om te reageren. Regeert hij niet geef ik aan dat ik ga boeken. 

Isje schreef op 18-01-2026 om 17:23:

Ik heb alle reactie's gelezen, Ten eerste wanneer ik niet werk teer ik op niemand zijn zak. Werken vind ik een verrijking voor mijzelf Dit een discussie wat letterlijk nergens over gaat.

Ik wil zeker niet manipulatief zijn, maar heb wel de luxe om een keus te maken. Ja ieder jaar een verre reis met ons gezin is zeker een luxe en erg fijn dat wij dat kunnen en mogen doen. Voor mij moet werk en prive in balans zijn en heel eerlijk ik vind niet dat ik erg veel vraag.
Omdat de scholen eerder stoppen heb ik de vakantie een week naar voren kunnen halen.
Hoef geen verdere schoolvakanties vrij en ben bereid om de komende feestdagen te werken en wil best extra werken in de overige vakantie weken. De vakantie is ons ding en wij kiezen er bewust voor. Daarnaast weten wij uit ervaring dat er geen morgen hoeft te zijn. Als je iets wil doen moet je het nu doen en reis ervaring met mijn gezin is

Het is mooi dat je de keuze hebt, maar maak dan wel zelf de keuze. Dus als je niet wil inleveren op je vakantie, maak dan de keuze en stop met het werk. En gebruik het niet als pressiemiddel. Want al die dingen over 'morgen hoeft er niet te zijn' en 'als je iets wil, moet je het nu doen', gelden natuurlijk ook voor al je andere collega's. En vakantie is natuurlijk ook niet alleen júllie ding. Alleen jouw collega's hebben misschien niet de luxe om hun baan op het spel te zetten om iets voor elkaar te krijgen. Terwijl hun vakanties voor hen waarschijnlijk echt net zo belangrijk zijn als die van jou voor jou. Dus waarom zou een ander datgene wat jij zo waardevol vindt moeten opgeven? 

Maar voordat je daar bent zou ik wel eerst nog eens met het team zitten. De rest wil toch ook duidelijkheid neem ik aan? Het siert je dat je met een aanbod komt (geen verdere schoolvakanties en feestdagen), maar het blijft natuurlijk de afweging van de collega's of zij dat hun zomervakantie waard vinden. 

Isje

Isje

18-01-2026 om 17:49 Topicstarter

Als ik heel eerlijk ben vind ik een zomer planning en het beleid daarbij niet het probleem van mij of mijn collega's. Ik vind het echter wel een probleem van de organisatie en de manager.

[..]

Nee. Maar de arbeidsvoorwaarden moeten wel zo zijn dat mensen er graag werken, ook als er beperkingen zijn aan hun vakanties.

En dat kan betekenen dat een manager duidelijke afspraken maakt over de vakanties, in plaats van het team het te laten uitzoeken.
Want dan geeft hij het team de morele plicht om de patiënten niet in de steek te laten.

en vergeet niet dat een werkgever je vakantie ook nog steeds kan terugdraaien als de organisatie dat nodig heeft.
Moet wel aangetoond worden. Kosten die je sl gemaakt hebt ook vergoed maar het gebeurt.

haarklover schreef op 18-01-2026 om 17:51:

[..]

Nee. Maar de arbeidsvoorwaarden moeten wel zo zijn dat mensen er graag werken, ook als er beperkingen zijn aan hun vakanties.

En dat kan betekenen dat een manager duidelijke afspraken maakt over de vakanties, in plaats van het team het te laten uitzoeken.
Want dan geeft hij het team de morele plicht om de patiënten niet in de steek te laten.

Daar ben ik het mee eens. Daarom ook mijn eerste antwoord hier; terug naar de manager dat het team er niet uitkomt en dat dit gemanaged moet worden. Door de manager dus

Isje schreef op 18-01-2026 om 17:49:

Als ik heel eerlijk ben vind ik een zomer planning en het beleid daarbij niet het probleem van mij of mijn collega's. Ik vind het echter wel een probleem van de organisatie en de manager.

Door dit gedoe zie je mensen ook uit de zorg vertrekken. 

Isje schreef op 18-01-2026 om 17:49:

Ik vind dat je als werknemers wel de verantwoordelijkheid hebt om in ieder geval te proberen te zorgen voor een redelijke minimum bezetting. Je moet absoluut met vakantie kunnen, maar je kan nou eenmaal niet allemaal tegelijk weg. Zo werkt het in de meeste banen niet, vind ik dan. Daar staat wel tegenover dat je van de werkgever ook mag verwachten dat hij doet wat hij kan om te faciliteren.

En op het moment dat je ziet dat de gewenste vakanties problemen opleveren en het team gaat daarover in overleg en er wordt gekeken naar oplossingen maar men komt er nog steeds niet uit, vind ik het wel de verantwoordelijkheid van de manager om in te grijpen. En daar kan ook uit voortkomen dat er een roulatiesysteem voor de zomervakantie komt bijvoorbeeld.

Isje

Isje

18-01-2026 om 18:06 Topicstarter

Ysenda schreef op 18-01-2026 om 17:59:

en vergeet niet dat een werkgever je vakantie ook nog steeds kan terugdraaien als de organisatie dat nodig heeft.
Moet wel aangetoond worden. Kosten die je sl gemaakt hebt ook vergoed maar het gebeurt.

Dan is er nog steeds de keus of je er wel of niet in mee gaat. Uiteindelijk zijn de gevolgen van die keus voor jou. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.