Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Team komt niet uit de zomervakantie

Hoi allemaal, 

Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk 

Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager. 
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)

Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan. 
 daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.

Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe

Ik zou gaan boeken en dat ook aangeven. 
krijg je geen vakantie dan per 1 mei ontslag nemen.
Denk zelf dat het wel los gaat lopen.

Het topic 'wie heeft de meeste rechten op de zomervakantie' komt geregeld terug op allerlei discussiesites. En de uitkomst is altijd dat iedereen dringende redenen kan hebben om de zomervakantie vrij te willen. 
Schoolgaande kinderen, een partner die in het onderwijs werkt, grootouders die de familie op een reis trakteren, een jubileum, een evenement dat alleen dan plaatsvindt..... 
iedereen heeft zijn redenen en het is ondoenlijk te bepalen of jouw pubers zwaarder moeten wegen dan Sandra's partner die leraar is. 
Dus is er meestal een roulatiesysteem wie wanneer welke weken mag kiezen. 

En wat Roos zegt: als het echt een hill to die on is, dan kun je dus boeken en zeggen dat je ontslag neemt als het niet goedgekeurd wordt. Lijkt me niet dat je team daar gezelliger van wordt overigens. 

ik heb zelf moeten schuiven . Kon ook want geen kinderen die mee gaan.

Ginevra schreef op 18-01-2026 om 14:51:

Het topic 'wie heeft de meeste rechten op de zomervakantie' komt geregeld terug op allerlei discussiesites. En de uitkomst is altijd dat iedereen dringende redenen kan hebben om de zomervakantie vrij te willen.
Schoolgaande kinderen, een partner die in het onderwijs werkt, grootouders die de familie op een reis trakteren, een jubileum, een evenement dat alleen dan plaatsvindt.....
iedereen heeft zijn redenen en het is ondoenlijk te bepalen of jouw pubers zwaarder moeten wegen dan Sandra's partner die leraar is.
Dus is er meestal een roulatiesysteem wie wanneer welke weken mag kiezen.

TO heeft haar baan niet nodig dus kan je hoog inzetten.

Zo weer ander werk .

Roos57 schreef op 18-01-2026 om 14:54:

[..]

TO heeft haar baan niet nodig dus kan je hoog inzetten.

Zo weer ander werk .

Klopt, het is alleen de vraag of je dat écht wil. TO zegt dat ze haar werk leuk vindt. Geld is niet de enige reden om te werken en een andere organisatie of ander team is misschien minder leuk of er spelen dezelfde hindernissen. 

Je kan het doen, natuurlijk. En dat is TO's goed recht. Je weet alleen dat als je dat als pressiemiddel gebruikt om je vakantie door te kunnen zetten, dat het dan niet meer echt leuk gaat zijn in het team. Dus TO moet bedenken of het haar dat waard is. En als dat zo is, dan kan ze natuurlijk doen wat ze wil. 

In elk team dezelfde hindernissen 😅

Uit de OP:
Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk

Geen idee hoe je kunt denken dat jouw werk niet noodzakelijk is. Om de BV Nederland draaiende te houden is het noodzakelijk dat iedereen die kan werken ook werkt. We kunnen ons als land niet meer veroorloven dat er gezonde mensen zijn, die kiezen voor een leven zonder werk omdat ze iemand anders hebben gevonden die hun leven betaalt. 

Kampeerder schreef op 18-01-2026 om 15:11:

Uit de OP:
Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk

Geen idee hoe je kunt denken dat jouw werk niet noodzakelijk is. Om de BV Nederland draaiende te houden is het noodzakelijk dat iedereen die kan werken ook werkt. We kunnen ons als land niet meer veroorloven dat er gezonde mensen zijn, die kiezen voor een leven zonder werk omdat ze iemand anders hebben gevonden die hun leven betaalt.

Misschien genoeg gespaard 

Erfenis 

Man verdient goed

Roos57 schreef op 18-01-2026 om 15:12:

[..]

Misschien genoeg gespaard

Erfenis

Man verdient goed

Dat bedoelt Kampeerder niet hoor.

Ze bedoelt dat je, als je gezond bent, moet werken gezien alle personeelstekorten

Miepjecody schreef op 18-01-2026 om 15:15:

[..]

Ze bedoelt dat je, als je gezond bent, moet werken gezien alle personeelstekorten

Zij moet dus niet 

[..]

Een mens moet eten, drinken en poepen.

Sinds wanneer kan iemand anders voor jou bepalen hoe je in je levensonderhoud dient te voorzien? 

Misschien heeft ze een sugar daddy. Of meerdere.

Ik zou niet zo maar vakantie boeken, tenzij je inderdaad je baan op wilt geven. 

Teruggaan naar je manager dat je weet dat je er met het team uit moet komen maar dat dat niet lukt, dus dat iemand dat zal moeten managen? En als de manager nog steeds niet wil, naar HR of een managementlaag hoger? Uiteindelijk zal het geregeld moeten worden en als het team er niet uitkomt moet er iemand gaan managen, en laat de manager daar nou net voor betaald worden.. 

Bij mij (in de zorg) was het ook weer gedoe. Hoewel ik snap dat iedereen een goede reden heeft voor vakantie vindt ik het super irritant. Op zo'n moment weet ik weer waarom ik zo lang flexwerk heb gedaan.
Uiteindelijk iedereen bij elkaar en er is besloten dat iedereen een dag extra ingeroosterd wordt die achterblijft. Het zal krap worden, maar we mogen. Misschien is dat nog een optie?

[..]

Dat bedoel ik. Je kunt niet blijven consumeren en niet bijdragen. Maakt mij niet uit, hoe je aan je geld komt. 

Ik krijg echt vreselijke jeuk van mensen die aangeven niet te hoeven werken, maar ondertussen wel van alle voorzieningen gebruik denken te kunnen blijven maken. 

De vroege vakantie, buiten de schoolvakanties, heb ik al kunnen boeken. 

De zomervakantie hebben we ook al doorgegeven, twee maanden terug, maar nog niets op gehoord. Geen ruzie, overigens.

De leidinggevende 'zou erop terugkomen'. 
Geldt dan/daarna ook die termijn van 'binnen twee weken wel of niet goedgekeurd en anders is het gewoon goedgekeurd'?

De leidinggevende is momenteel uitgevallen en eigenlijk verwachten we hem niet terug.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.