Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Pin-only : hoe vaak gebruiken jullie nog contant geld ?

geld.jpg



Pin-only .
In steeds meer zaken kan alleen nog met pin worden betaald.
Maar daardoor dreigen 1 op de 7 Nederlanders uitgesloten te worden.
Zij willen liever contant betalen .

Belangrijkste redenen voor mensen om met contant geld te willen betalen zijn:


  1. Met pinnen is de controle van de overheid te groot (42%)
  2. Uit principe (27%)
  3. Het is betrouwbaarder (27%)

Hebben jullie nog contant geld op zak ?
Mag het afgeschaft worden ?

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/economie/uitsluiting-dreigt-door-opmars-pin-only


nee afschaffen absoluut niet!
Ik betaal "het leven" contant en vaste lasten via automatische afschrijving. maar ik krijg ook best wat contant binnen via mijn werk.

Vind het fijner en overzichtelijker. Daarnaast waarom afschaffen? Geld is toch geld. Nu lijkt contant geld bijna iets vies te worden. Ik haat het wanneer ik ergens kom waar ik niet contant kan betalen.

Ik pin als het kan alles. Heb alleen contant geld bij mij voor noodgevallen kwam vorige week bij een pin storing bij de AH goed van pas.
Contant geld afschaffen vind ik wel ver gaan mensen moeten nog wel keuze hebben hoe ze willen betalen.
Pin only is voor winkeliers natuurlijk wel veiliger dus ik begrijp wel dat sommige winkels het hebben.

Van mij mag het een heel eind afgeschaft worden.
Het leven wordt voor een aantal mensen dan toch een stuk gecompliceerder. ( drugsbendes en andere criminelen die nu vooral met bergen cash geld werken)

vaste lasten automatisch, de rest van mijn loon haal ik eraf en ik betaal alles contant. Behalve een keer in de zoveel tijd kleding online,maar dat is omdat ze mijn maat/stijl niet In fysieke winkels hebben 

Ik pin alles en heb alleen wat contant in huis voor noodgevallen, collectanten en fooien. 
Contant afschaffen hoeft van mij niet, iedereen moet de mogelijkheid hebben om te betalen zoals hij wil. 

Koko67 schreef op 16-05-2023 om 09:10:

Van mij mag het een heel eind afgeschaft worden.
Het leven wordt voor een aantal mensen dan toch een stuk gecompliceerder. ( drugsbendes en andere criminelen die nu vooral met bergen cash geld werken)

Dit klopt wel, maar het maakt het leven voor heel veel andere mensen ook moeilijker. Er zijn veel mensen die veel beter een contant budget kunnen beheren dan een budget op de bank. Ik denk dat vooral voor deze groep contant geld moet blijven bestaan.

Zelf pin ik altijd alles. Ik kan iets niet kopen als het pinapparaat stuk is, want ik heb meestal geen cash op zak. Morgen heeft dochter een uitje en mag 2,50 euro aan zakgeld mee. Ik heb echt moeten zoeken om dat in huis te vinden. Voor een groter bedrag contant moet ik gaan pinnen en daarna eventueel wisselen. 

Ik heb geen contant geld in mijn portemonnee. Betaal het meeste met mijn telefoon, altijd pinnen. Van mij mag het best afgeschaft worden. Ik werk zelf ook op een plek met alleen pin.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

16-05-2023 om 09:24

Ik heb zelden contant geld op zak. Maar afschaffen zeker niet (uit principe).
En er moeten inderdaad meer/betere regels komen dat pin-transacties niet door de overheid kunnen/mogen worden gecontrolleerd.
Nu is dat alleen transacties boven de 10000,= (maar ook daar "geloof je dat zelf?").

Zwaar tegen het idee dat transacties van boven de 100,= worden gedeeld met de overheid.

_Audrey schreef op 16-05-2023 om 09:16:

Ik pin alles en heb alleen wat contant in huis voor noodgevallen, collectanten en fooien.
Contant afschaffen hoeft van mij niet, iedereen moet de mogelijkheid hebben om te betalen zoals hij wil.

Hier ben ik het volkomen mee eens. 

Daddy_gijs schreef op 16-05-2023 om 09:24:

Ik heb zelden contant geld op zak. Maar afschaffen zeker niet (uit principe).
En er moeten inderdaad meer/betere regels komen dat pin-transacties niet door de overheid kunnen/mogen worden gecontrolleerd.
Nu is dat alleen transacties boven de 10000,= (maar ook daar "geloof je dat zelf?").

Zwaar tegen het idee dat transacties van boven de 100,= worden gedeeld met de overheid.

Waarom ben je daar zo tegen?

wild-flower

wild-flower

16-05-2023 om 09:32 Topicstarter

Ik heb wel wat contant op zak , maar gebruik dat eigenlijk zelden .

Niet afschaffen natuurlijk . Iedereen moet zelf kunnen bepalen  of hij/zij wil pinnen of cash betalen .

Ik heb wel contant geld. Ik krijg een vrijwilligersvergoeding en dat word contant uitbetaald. Verder als we naar een cafe gaan dan hebben we ook contant geld bij. Wij leggen dan geld uit. Voor de rest pin ik allles.

Contant moet altijd mogelijk blijven.

Je moet kinderen een paar euro kunnen geven om een klein boodschapje te doen.
Je moet iemand die zwaar rood staat wat geld kunnen geven om een noodzakelijke uitgave te doen zonder dat het meteen geblokkeerd wordt op de bank.
Ouderen die kwetsbaar zijn voor oplichting moeten contant kunnen blijven betalen.
Mensen die problemen hebben met geld en schulden moeten contant kunnen budgetteren en betalen.
Mensen die zwakbegaafd zijn en geen pinpas mogen beheren moeten de mogelijkheid houden een kleine boodschap cash af te rekenen.

Kunnen betalen is een van de belangrijkste pijlers van deelname aan het maatschappelijk leven. Ik vind het van de zotte om dat alleenrecht te geven aan de bovenlaag van de maatschappij en tegen de rest te zeggen "fuck you, niet mijn probleem".

Koko67 schreef op 16-05-2023 om 09:27:

[..]

Waarom ben je daar zo tegen?

Ik ben ook tegen hoor. De grens van 100,- euro is gewoon veel te laag, dan krijgt de overheid wel heel veel detailinzicht in mijn leven. Veel betalingen zijn tegenwoordig (helaas) boven de 100,-. Denk aan wekelijkse boodschappen, kleding en tanken. De overheid heeft niets mee te maken met waar en wanneer ik die doe.

HumpieDumpie schreef op 16-05-2023 om 09:46:

[..]

Ik ben ook tegen hoor. De grens van 100,- euro is gewoon veel te laag, dan krijgt de overheid wel heel veel detailinzicht in mijn leven. Veel betalingen zijn tegenwoordig (helaas) boven de 100,-. Denk aan wekelijkse boodschappen, kleding en tanken. De overheid heeft niets mee te maken met waar en wanneer ik die doe.

Ik vind dat je daar gelijk in hebt.

100 euro is een te laag bedrag. Vanaf 1000 euro zou ik hier geen moeite mee hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.