Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Nieuwe energiecontracten honderden euro’s duurder.


Gelukkig staat Engie er goed voor!

Coreopsis schreef op 09-10-2021 om 17:52:

https://www.vastelastenbond.nl/blog/deze-energieleveranciers-kampen-met-solvabiliteitsproblemen/

In deze link staat een overzicht van energieleveranciers en of ze genoeg buffer hebben. Helaas niet volledig, maar als de jouwe ertussen staat kun je zien of je je zorgen moet maken.

Ik las ook net dat de ACM inmiddels heeft geoordeeld dat het eenzijdig openbreken van contracten vanwege de prijsstijging niet mag. Gelukkig maar, anders zou je als kalrn vogelvrij zijn. (Of zouden de klanten van die maatschappijen óók eenzijdig mogen opzeggen als de prijzen flink dalen?? Tja...)

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-hoge-energieprijs-geen-geldige-reden-om-levering-te-beeindigen

Kak, ik heb in juli net een nieuw jaarcontract gesloten met een niet zo solvabele leverancier. Kan ik nog niets doen behalve het voorschot naar beneden bijstellen?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-10-2021 om 18:45

SuperCow schreef op 09-10-2021 om 18:10:

[..]

Kak, ik heb in juli net een nieuw jaarcontract gesloten met een niet zo solvabele leverancier. Kan ik nog niets doen behalve het voorschot naar beneden bijstellen?

Ai, dat is niet leuk. Hier staat informatie en tips over mogelijke faillissementen (link stond onderaan het acm artikel). Misschien heb je daar iets aan?
https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/ik-heb-een-probleem/energiebedrijf-failliet

Dank je!

Mijn voorschot had ik al krap ingeschat en ik kon hem nu nog 15% lager zetten. 

Leermoment om dit de volgende keer meer te nemen in de vergelijking. Maar goed, ik geloof niet dat veel mensen deze idiote verhoging aan hadden zien komen toch?

Dit heeft vast ook z'n weerslag op de prijzen van bijv. groenten. Ik geloof dat bloemen ook al een stuk duurder zijn geworden.

Ik zag net een staatje op Facebook voorbij komen met de belastingtarieven op energie in Europa en Nederland staat schaamteloos ver bovenaan. Waarom komt Nederland niet in opstand tegen deze waanzin? 

Coreopsis schreef op 09-10-2021 om 17:52:

https://www.vastelastenbond.nl/blog/deze-energieleveranciers-kampen-met-solvabiliteitsproblemen/

In deze link staat een overzicht van energieleveranciers en of ze genoeg buffer hebben. Helaas niet volledig, maar als de jouwe ertussen staat kun je zien of je je zorgen moet maken.

Ik las ook net dat de ACM inmiddels heeft geoordeeld dat het eenzijdig openbreken van contracten vanwege de prijsstijging niet mag. Gelukkig maar, anders zou je als kalrn vogelvrij zijn. (Of zouden de klanten van die maatschappijen óók eenzijdig mogen opzeggen als de prijzen flink dalen?? Tja...)

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-hoge-energieprijs-geen-geldige-reden-om-levering-te-beeindigen

Eenzijdig openbreken van contracten mag niet, maar ga er maar van uit  dat maatschappijen die dat proberen nu op het randje van omvallen staan. Valt een maatschappij om, dan zul je alsnog elders een contract moeten afsluiten tegen de nu geldende prijzen. 

oh help, ik zit bij Fenor behorende bij de 4 met slechte solvabiliteit . .. Contract loopt nog ca 14 maanden. En nu?

bieb1963 schreef op 09-10-2021 om 21:10:

oh help, ik zit bij Fenor behorende bij de 4 met slechte solvabiliteit . .. Contract loopt nog ca 14 maanden. En nu?

Voorschot bijstellen naar beneden en het verschil even wegzetten op een spaarrekening. Want stel ze vallen om, het teveel betaalde krijg je niet terug. Hetgeen dat je te weinig betaald hebt wel. Dus liever nu minder betalen en dan later bij betalen.

SuperCow schreef op 09-10-2021 om 19:08:

Dank je!
Dit heeft vast ook z'n weerslag op de prijzen van bijv. groenten. Ik geloof dat bloemen ook al een stuk duurder zijn geworden.

Hier zit ik ook steeds aan te denken. Al die kassen met tomaten, komkommers, paprika, bloemen enz. moeten allemaal verwarmd worden. Straks kost een komkommer € 2,50 ofzo. Of ze moeten de boel sluiten omdat er niks meer verdiend wordt. In ieder geval verwacht ik heel veel prijsstijgingen en tekorten op voedsel en spullen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-10-2021 om 09:12

Zusterclivia schreef op 09-10-2021 om 22:17:

[..]

Voorschot bijstellen naar beneden en het verschil even wegzetten op een spaarrekening. Want stel ze vallen om, het teveel betaalde krijg je niet terug. Hetgeen dat je te weinig betaald hebt wel. Dus liever nu minder betalen en dan later bij betalen.

En: je hebt de afgelopen maanden per definitie teveel betaald, het grote (gas)verbruik is in de wintermaanden.

Als je je beginmeterstanden erbij pakt en je huidige, dan weet je wat je tot nu toe hebt verbruikt. En kun je een schatting maken wat je ongeveer zou moeten betalen tot nu toe en hoeveel "teveel" je hebt betaald.

Martje80 schreef op 09-10-2021 om 16:20:

Glamourlama, ik heb ook zonnepanelen op mijn huurhuis. Helaas veranderen vanaf 2023 de regels voor teruglevering. Uiteindelijk zal je moeten investeren in alle energie overdag gebruiken of een accu om de energie op te slaan.

Dat wel, ik hoop echter dat ze het licht gaan zien.

Haantje79 schreef op 10-10-2021 om 09:08:

[..]

Hier zit ik ook steeds aan te denken. Al die kassen met tomaten, komkommers, paprika, bloemen enz. moeten allemaal verwarmd worden. Straks kost een komkommer € 2,50 ofzo. Of ze moeten de boel sluiten omdat er niks meer verdiend wordt. In ieder geval verwacht ik heel veel prijsstijgingen en tekorten op voedsel en spullen.

Volgens mij bepalen de supermarkten grotendeels de prijzen en het ziet er nu naar uit dat ze deze laag willen houden. 

Tenzij het aanbod sterk gaat dalen. Er was gisteren een komkommer kweker op tv en die vertelde dat hij zijn kas in de winterperiode langer dicht houdt dan normaal mochten de gasprijzen niet meer te betalen zijn. 

Wat mij betreft mag de kweker/boer wel wat meer krijgen voor zijn groenten/fruit/vlees/zuivel. Betaal nu soms 0,50 cent voor een komkommer, als je kijkt welke handelingen en dus kosten daarvoor gedaan moeten worden. Lijkt me dat niet helemaal in verhouding staan. Als ik meer voor een komkommer moet betalen vind ik dat prima, wellicht ga ik er dan juist meer van genieten en het meer waarderen? 


Het is allemaal al schrikbarend duur geworden voor groente en fruit, dus ik hoop dat de btw daarvoor een stuk omlaag gaat. Ik koop steeds minder vaak zomerfruit omdat ik 5-6 euro voor een bakje bessen echt buiten alle proporties vind. 

Ik probeer zoveel mogelijk seizoensgroente en fruit te kopen, dit is volgens mij het meest voordelig en het minst milieubelastend (vh land ipv vanuit de grote kassen). 
Bessen en bijvoorbeeld kersen zijn dan maar even verkrijgbaar en duur inderdaad. Die koop ik dan niet te vaak, een echte traktatie dus. 
Wellicht zelf gaan telen? Als je de ruimte hebt?

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

10-10-2021 om 15:01

Brienne schreef op 10-10-2021 om 14:30:

[..]

Volgens mij bepalen de supermarkten grotendeels de prijzen en het ziet er nu naar uit dat ze deze laag willen houden.

Tenzij het aanbod sterk gaat dalen. Er was gisteren een komkommer kweker op tv en die vertelde dat hij zijn kas in de winterperiode langer dicht houdt dan normaal mochten de gasprijzen niet meer te betalen zijn.

Wat mij betreft mag de kweker/boer wel wat meer krijgen voor zijn groenten/fruit/vlees/zuivel. Betaal nu soms 0,50 cent voor een komkommer, als je kijkt welke handelingen en dus kosten daarvoor gedaan moeten worden. Lijkt me dat niet helemaal in verhouding staan. Als ik meer voor een komkommer moet betalen vind ik dat prima, wellicht ga ik er dan juist meer van genieten en het meer waarderen?


Dat zal voor veel mensen niet gelden,  zo schat Ik in. Er zijn ontzettend veel mensen met een smalle beurs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.