Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Nieuwe energiecontracten honderden euro’s duurder.


Wat denken jullie: Stel op een zondagochtend gaat de kachel om een uur of 10 naar 20 graden, omdat we de hele ochtend zitten. En dan gaan we 's middags voor een paar uur weg en komen eind van de middag/ begin avond weer terug. Is het dan zuiniger om de kachel naar 15 of 18 graden te draaien (i.v.m. weer opwarmen naar 20 graden als we thuis komen). Of is het zuiniger om het gewoon op 20 te laten staan voor die paar uur, zodat 'ie daarna niet hoeft op te warmen? Ik neig naar terugzetten naar 18 graden. Uiteraard is e.e.a.  natuurlijk ook afhankelijk van hoe koud het buiten is (dus hoe sterk het huis zou afkoelen). Maar eigenlijk weet ik niet zo goed wat wijsheid is. 's Nachts gaat de kachel natuurlijk terug naar 15 (hebben gewoon radiatoren), maar dan gaat het om heel wat meer uur. Maar hoe zit dat als het om een uur of 4/5 gaat?

Het is volgens mij altijd zuiniger om de kachel tussen door uit/lager te zetten. Echter duurt opwarmen soms lang (bijvoorbeeld bij vloerverwarming) wat ten koste gaat van je comfort. 

Ik zet hem altijd wel lager in zulke situaties ja. Wat ik daarover las de laatste dagen scheelt dat toch, anders blijft de cv toch steeds een leeg huis opwarmen. 

Ervan uitgaande dat je cv hebt, want vloerverwarming is weer anders schijnbaar. 

Ik zet zelf de cv in die situatie omlaag. Ik ga niet de hele middag stoken als er toch niemand is. Het is duurder om door te stoken. Tenzij je een ander type verwarming hebt zoals een vloerverwarming. Maar bij een normale cv met radiatoren is het goedkoper om de cv lager te zetten. 

Gelukkig is het hier vanmiddag zonnig. Ik blijf wel luchten ondanks dat het daar kouder van wordt in huis. Ik heb nu alle ramen en deuren in huis tegen elkaar open gehad. De lucht in huis is weer flink ververst. Met de zon op de ramen is het hier nog wel te doen in huis. Gisteravond was het toch wel kil. Ik zat met thee en een fleecedekentje over mijn benen. 

Veldbloemen schreef op 08-10-2021 om 16:27:

Ik zet zelf de cv in die situatie omlaag. Ik ga niet de hele middag stoken als er toch niemand is. Het is duurder om door te stoken. Tenzij je een ander type verwarming hebt zoals een vloerverwarming. Maar bij een normale cv met radiatoren is het goedkoper om de cv lager te zetten.

Oké, thanks

Veldbloemen schreef op 08-10-2021 om 16:32:

Gelukkig is het hier vanmiddag zonnig. Ik blijf wel luchten ondanks dat het daar kouder van wordt in huis. Ik heb nu alle ramen en deuren in huis tegen elkaar open gehad. De lucht in huis is weer flink ververst. Met de zon op de ramen is het hier nog wel te doen in huis. Gisteravond was het toch wel kil. Ik zat met thee en een fleecedekentje over mijn benen.

Ja heerlijk is dat he, hier ook al de hele dag alle ramen open. 

Ik las hier een aantal keren dat mensen geen zonnepanelen willen omdat ze een huurhuis hebben. Wij hebben zonnepanelen genomen op ons huurhuis. Daardoor ging de huur wel omhoog (servicekosten) maar dat was maar de helft van de verwachte opbrengst. Dus de stroomrekening is een stuk lager (door het terugleveren) en de helft daarvan is nu dus besparing voor ons.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

09-10-2021 om 09:31

Liara schreef op 07-10-2021 om 11:19:

viel dat ff tegen @Melon.
We hebben alles al dubbel glas, de spouwmuren zijn geïsoleerd. Dus blijft over de vloer en het dak. Ik denk dat er wel veel warmte door het dak naar buiten vliegt, daar zit alleen maar een dun laagje piepschuim als isolatie 🙈

Het dak mag je normaal rekenen als de grootste verliespost wat betreft warmte. 
Misschien kan het ook helpen om de temperatuur van je warm water wat te verlagen, want in de zomermaanden gebruik je toch nog redelijk veel.

Ons verbruik (gezin van 3 volwassenen met een kind week om week, woning 4 slaapkamers, ongeveer 200m²) ligt in de zomermaanden rond de 12m³ en in totaal vorig jaar op 950m³. Water wordt hier verwarmt tot 50°C als ik me niet vergis.

Mukske

Mukske

09-10-2021 om 10:40 Topicstarter

Energiebedrijven zijn ook grotendeels gestopt met het aanbieden van contracten.
Zouden wij op dit moment een nieuwe aanbieder moeten zoeken dan is er voor ons nog maar één aanbieder die een jaarcontract aanbiedt voor dik 5.300 euro!

Op dit moment is het verstandig om niet over te stappen en te blijven zitten waar je zit en af te wachten tot de tarieven weer dalen.

Dat is ook het advies van de meeste vergelijkingssites.

Mukske schreef op 09-10-2021 om 10:40:

Energiebedrijven zijn ook grotendeels gestopt met het aanbieden van contracten.
Zouden wij op dit moment een nieuwe aanbieder moeten zoeken dan is er voor ons nog maar één aanbieder die een jaarcontract aanbiedt voor dik 5.300 euro!

Op dit moment is het verstandig om niet over te stappen en te blijven zitten waar je zit en af te wachten tot de tarieven weer dalen.

Dat is ook het advies van de meeste vergelijkingssites.

Oe ik zie het! Heb voor 1 jarig contract nog maar 1 keuze, rest is allemaal 3 jaar of langer vast. Ach, we wachten wel even af, in het ergste geval gaan we naar variabel tarief (vanaf december). 

Glamourlama, ik heb ook zonnepanelen op mijn huurhuis. Helaas veranderen vanaf 2023 de regels voor teruglevering. Uiteindelijk zal je moeten investeren in alle energie overdag gebruiken of een accu om de energie op te slaan. 

Martje80 schreef op 09-10-2021 om 16:20:

Glamourlama, ik heb ook zonnepanelen op mijn huurhuis. Helaas veranderen vanaf 2023 de regels voor teruglevering. Uiteindelijk zal je moeten investeren in alle energie overdag gebruiken of een accu om de energie op te slaan.

Ze verzinnen telkens weer wat nieuws om je financieel te naaien als je aan de klimaathype meedoet. 

Ik ben als ik dit lees wel erg blij dat ik bij een van de grote aanbieders zit, bij Vattenfall.

Energiecontracten opengebroken, 'consumenten soms met rug tegen de muur' - https://nos.nl/l/2400995

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-10-2021 om 17:52

https://www.vastelastenbond.nl/blog/deze-energieleveranciers-kampen-met-solvabiliteitsproblemen/

In deze link staat een overzicht van energieleveranciers en of ze genoeg buffer hebben. Helaas niet volledig, maar als de jouwe ertussen staat kun je zien of je je zorgen moet maken.

Ik las ook net dat de ACM inmiddels heeft geoordeeld dat het eenzijdig openbreken van contracten vanwege de prijsstijging niet mag. Gelukkig maar, anders zou je als kalrn vogelvrij zijn. (Of zouden de klanten van die maatschappijen óók eenzijdig mogen opzeggen als de prijzen flink dalen?? Tja...)

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-hoge-energieprijs-geen-geldige-reden-om-levering-te-beeindigen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.