Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Nieuwe energiecontracten honderden euro’s duurder.

Wie is er nog meer geschrokken van de enorme stijging van energiekosten?

Ondanks het feit dat best al wat mensen energiebesparende maatregelen hebben getroffen is dat bij een heel grote groep, om de meest uiteenlopende redenen, nog niet het geval.

Afgelopen week een nieuw energiecontract afgesloten en daarvoor al zo’n 600 euro per jaar meer kwijt zijn, da’s best een flinke hap. 

Als ik datzelfde contract vanochtend pas zou hebben afgesloten zouden we nog eens bijna 1000 euro meer kwijt zijn! Dat is 1600 euro meer op jaarbasis!

Ik schrik hier echt enorm van.

Dat betekent ook dat het vrij besteedbaar inkomen bij veel mensen met honderden euro’s per jaar omlaag gaat en dat, met name, het MKB dat zal gaan merken.

Ik vind dat de overheid daar wel wat aan mag doen…. De paar tientjes die ze daar nu per huishouden voor uit hebben getrokken gaan geen verlichting brengen wat dat betreft.


Mijn contract liep gisteren af. Toen ik eerder dit jaar het verlengingsvoorstel van mijn energieleverancier zag was het maandbedrag ook een flink stuk hoger. Dus op zoek gegaan naar een goedkopere en nu betaal ik wel meer, maar omdat ik al in het voorjaar een nieuw contract heb afgesloten gelukkig geen honderden euros. Dus ik heb geluk gehad dat ik snel was. 
Hopelijk komt er snel een oplossing. 

waarom moet de overheid daar wat aan doen? Het is echt onze eigen schuld omdat we in Nederland al jaren rechtse regeringen hebben gekozen die niets doen aan het verminderen van het energieverbruik. En er wordt niet links genoeg gestemd om compensatie voor minder verdienende mensen te regelen.
Dus ja ik snap wel wat je zegt maat dit is natuurlijk niet nieuw.
Wat zou je willen dat we in Nederland opofferen om geld te hebben voor de compensatie die je voorstelt?
Gr Angela

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

02-10-2021 om 11:03

Ik vind het ook vreselijk.  Mijn contract is net afgelopen en ik heb geen flauw idee waar ik goed aan doe.

Ik ben sowieso van plan te investeren in isoleren,  een nieuwe cv ketel en zonnepanelen en ben dankbaar dat ik daar geld voor heb, want ook dat heeft niet iedereen.  

Ik moet vooral denken aan de mensen die nu al moeite hebben met de eindjes aan elkaar knopen...

Wij hebben gelukkig net de cv ketel eruit en zijn helemaal van het gas af. Zonnepanelen staan op de planning, die legt man er hopelijk binnenkort op. Scheelt enorm.

Ik heb nog niets gehoord maar maak me door alle verhalen wel een beetje zorgen. Ik heb nog nooit iets met mijn energiecontract gedaan, zit al sinds het begin van mijn zelfstandig wonen bij Vattenfall (eerst de voorloper, Nuon of zo?). Ook geen vastgestelde prijs maar gewoon zoals het komt.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

02-10-2021 om 11:35

Ik heb gisteren gekeken: als ik nu een nieuw contract afsluit,  ga ik 55 EUR per maand meer betalen.

Dat is éénderde meer dan ik nu betaal. 

Het wordt tijd dat ze weer gas uit Groningen gaan halen, beter betalen ze voor de kapotte huizen daar dan dat ze heel Nederland financieel laten verrekken. 

redbulletje schreef op 02-10-2021 om 12:18:

Het wordt tijd dat ze weer gas uit Groningen gaan halen, beter betalen ze voor de kapotte huizen daar dan dat ze heel Nederland financieel laten verrekken.

Dat is een ontzettend mooie, langdurige en verstandige oplossing (not). Weet je hoe dat betaald kan worden? Door vliegbelasting te heffen, Lelystad airport niet te openen en geen snelweg projecten van meer dan 200 miljoen euro te starten.

Oh ja en internetbelasting op discussie fora heffen 😏

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

02-10-2021 om 12:28

redbulletje schreef op 02-10-2021 om 12:18:

Het wordt tijd dat ze weer gas uit Groningen gaan halen, beter betalen ze voor de kapotte huizen daar dan dat ze heel Nederland financieel laten verrekken.

Ik woon in Groningen.  Dus NEE.

Mallebeppie schreef op 02-10-2021 om 12:28:

[..]

Ik woon in Groningen. Dus NEE.

Infobericht: verwijderd ivm op de man


Is het niet zo dat ook bij bestaande contracten je flink bij moet betalen als je de prijs niet hebt vastgelegd? Dus dan kan je maandbedrag weliswaar nog hetzelfde blijven, maar moet je bij de jaarafrekening ineens veel bijbetalen. Dan mogen we wel alvast een potje reserveren...

In Duitsland geven ze mensen subsidie om OP het gas te gaan en Nederland haalt z'n bevolking het vel over de oren door alles extreem te belasten. Nederland moet hoe dan ook kapot lijkt t wel. 

redbulletje schreef op 02-10-2021 om 12:41:

In Duitsland geven ze mensen subsidie om OP het gas te gaan en Nederland haalt z'n bevolking het vel over de oren door alles extreem te belasten. Nederland moet hoe dan ook kapot lijkt t we

* ging wat mis *

Aberlady schreef op 02-10-2021 om 12:44:

[..]

Wow, dat wist ik niet Waarom in vredesnaam?!

Omdat gas een schone brandstof is en zij de pijplijn naar Rusland hebben gelegd zodat ze kunnen importeren. 

Met alleen elektra gaat 't echt fout lopen. De centrales raken overbelast. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.