Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Iemand juridische / belastingtechnische kennis?

Is het appartement wel hypotheekvrij? Of moeten jullie ook nog een hypotheek aflossen uit de verkoopopbrengst?  Want dat laatste compliceert de boel natuurlijk. Want je zus krijgt een eventuele bestaande hypotheek niet zomaar op haar naam als ze financieel niet stabiel is.
Ik zou vooral aandringen bij je zus op om dit huis zo snel mogelijk te koop te zetten (maar als ze dit bij je vader al 30 jaar heeft laten aanslepen, kan ik me voorstellen dat ze nu ook geen haast hier mee gaat maken).  Daarom zou ik ook kiezen voor een zakelijke opstelling hierin.

Daglichtlamp schreef op 01-09-2026 om 17:37:

[..]

Over geld op je spaarrekening betaal je ook vermogensredementsheffing, maar dat is een lager percentage dan de vermogensredementsheffing over een tweede woning.

Maar welk tarief betaal je over een vordering? Sowieso meer dan over spaargeld.

Zus moest eerst huur betalen aan vader. Nu hoeft ze helemaal geen huur meer te betalen? Ze is niet financieel stabiel. En nu heeft ze ineens iedere maand extra geld, namelijk de huur die ze niet betaalt. En dan hopen dat ze actief een andere woning gaat zoeken. Waar ze wel huur moet betalen en ze geen huurbaas heeft die evt een oogje dichtknijpt en haar vanalles 'gunt'. Ik zou me als ik zus was niet haasten...

Meesje schreef op 01-09-2026 om 19:32:

Zus moest eerst huur betalen aan vader. Nu hoeft ze helemaal geen huur meer te betalen? Ze is niet financieel stabiel. En nu heeft ze ineens iedere maand extra geld, namelijk de huur die ze niet betaalt. En dan hopen dat ze actief een andere woning gaat zoeken. Waar ze wel huur moet betalen en ze geen huurbaas heeft die evt een oogje dichtknijpt en haar vanalles 'gunt'. Ik zou me als ik zus was niet haasten...

Het klonk meer alsof het de bedoeling was dat ze huur ging betalen aan haar vader, maar dat dat in werkelijkheid nooit gebeurd is. Ze is nu al meer geld kwijt omdat ze nu zelf VVE en gas/water/licht betaald.

Maar misschien lees ik dat fout in de startpost.

Bij de verkoop van jouw helft van je huis betaalt je zus overdrachtsbelasting en jij betaalt box 3 over de waarde van je vordering op haar. Laat een belastingadviseur uitrekenen of het voordelig is (ik denk het niet).

Waterratje schreef op 01-09-2026 om 20:07:

Bij de verkoop van jouw helft van je huis betaalt je zus overdrachtsbelasting en jij betaalt box 3 over de waarde van je vordering op haar. Laat een belastingadviseur uitrekenen of het voordelig is (ik denk het niet).

En zus heeft nog minder reden om haast te maken met de verkoop van het huis. Je raakt al je invloed kwijt. 

bieb1963

bieb1963

01-09-2026 om 20:53 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-09-2026 om 19:50:

[..]

Het klonk meer alsof het de bedoeling was dat ze huur ging betalen aan haar vader, maar dat dat in werkelijkheid nooit gebeurd is. Ze is nu al meer geld kwijt omdat ze nu zelf VVE en gas/water/licht betaald.

Maar misschien lees ik dat fout in de startpost.

Ze heeft wel degelijk huur betaald (dwz ter dekking van de kosten die m’n vader betaalde, geen winst uiteraard), maar ook periodes niet als er weer schulden waren. En inderdaad, nu betaalt ze zelf g/w/l, vve e.d.

Waterratje schreef op 01-09-2026 om 20:07:

Niet als je het doet in het kader van de verdeling van een nalatenschap.

Heerlijk, al die mensen die rechten aan de universiteit van Google gestudeerd hebben.

Je kunt echt beter naar een notaris of eventueel fiscalist TO.

TwoThirds schreef op 03-09-2026 om 14:17:

[..]

Heerlijk, al die mensen die rechten aan de universiteit van Google gestudeerd hebben.

Dan is het toch geen verkoop? (ik ben geen deskundige).

TO schrijft "geërfd" dus het lijkt dat de erfenis al is verdeeld.
Doordat wij niet zulke details weten, kunnen wij niet goed adviseren.

Dus jouw advies klopt verder wel.

bieb1963 schreef op 01-09-2026 om 20:53:

[..]

Ze heeft wel degelijk huur betaald (dwz ter dekking van de kosten die m’n vader betaalde, geen winst uiteraard), maar ook periodes niet als er weer schulden waren. En inderdaad, nu betaalt ze zelf g/w/l, vve e.d.

G/L/W is geen huur.

Kan ze wel een normale huur betalen?

TwoThirds schreef op 03-09-2026 om 14:17:

[..]

Dat geldt alleen als de nalatenschap nog onverdeeld is. En dat kan krijg je een overbedelingsvordering op zus die rente moet dragen omdat anders sprake is van een schenking. En die overbedelingvordering is niet gedefiscaliseerd, dus wordt belast in box 3. Volgens mij niet wat to wil als ik het zo lees.

Dus niet te vlot oordelen met je Google-universiteit als je zelf niet zo goed lijkt te weten waar je het over hebt.

Waterratje schreef op 04-09-2026 om 19:37:

[..]

Dat geldt alleen als de nalatenschap nog onverdeeld is. En dat kan krijg je een overbedelingsvordering op zus die rente moet dragen omdat anders sprake is van een schenking. En die overbedelingvordering is niet gedefiscaliseerd, dus wordt belast in box 3. Volgens mij niet wat to wil als ik het zo lees.

Dus niet te vlot oordelen met je Google-universiteit als je zelf niet zo goed lijkt te weten waar je het over hebt.

Waar lees jij dat de nalatenschap verdeeld is dan? Ik reageerde puur op de overdrachtsbelasting, zoals je kunt zien aan de vetgedrukte tekst.

Het klinkt alsof vader hoogstens een jaar geleden is overleden en alsof dit nog niet met een notaris is besproken. De kans dat er niet verdeeld is, lijkt me dus groter dan dat er wel verdeeld is.

Dat is nog een reden waarom je dit niet op een forum moet vragen; het ontbreken van alle informatie.

bieb1963

bieb1963

05-09-2026 om 14:18 Topicstarter

TwoThirds schreef op 04-09-2026 om 20:47:

[..]

Waar lees jij dat de nalatenschap verdeeld is dan? Ik reageerde puur op de overdrachtsbelasting, zoals je kunt zien aan de vetgedrukte tekst.

Het klinkt alsof vader hoogstens een jaar geleden is overleden en alsof dit nog niet met een notaris is besproken. De kans dat er niet verdeeld is, lijkt me dus groter dan dat er wel verdeeld is.

Dat is nog een reden waarom je dit niet op een forum moet vragen; het ontbreken van alle informatie.

Inderdaad is onze vader ca een jaar geleden overleden. De erfenis is wel degelijk verdeeld met testament bij de notaris. Een klein bedrag aan spaargeld, boedel e.d., maar heeft weinig waarde. En dus het appartement, waarbij alleen vermeld was dat zus recht op eerste koop heeft. Waarbij notaris aangaf dat zus mij dus eigenlijk moet uitkopen. Maar dat is dus, gezien haar fin. situatie absoluut niet mogelijk. Wij hebben het er toen bij de notaris niet echt over gehad, waren ons ook niet bewust in die korte sessie van box 3 ellende enz. Nadien gaf zus aan, sowieso van dat appartement af te willen (is niet in beste staat) en iets wil gaan huren. In de periode daarna kwamen langzamerhand de  gevolgen in beeld: Hoe kom je aan een betaalbare huurwoning, de box 3 situatie voor mij enz. Het feit dat ik dus recht heb op de helft van de waarde (aangekocht in executie verkoop ooit voor 40 K gulden, nu 350 a 400 K euro waard, is voor mij een tweede. Als dat een tijd duurt, het is niet anders. Het gaat mij nu vooral om de box 3 ellende (en feitelijk ben ik ook verantwoordelijk voor noodzakelijke dure reparaties). De reden van mijn oorspronkelijke vraag hier is of mijn idee (op papier overdragen aan zus en t.z.t. delen in de verkoopopbrengst) überhaupt eenmotorige zou zijn, voordat ik allerlei dure Fin adviseurs ga inschakelen en alsnog wellicht er niks mee kan. 

bieb1963

bieb1963

05-09-2026 om 14:20 Topicstarter

bieb1963 schreef op 05-09-2026 om 14:18:

[..]

Inderdaad is onze vader ca een jaar geleden overleden. De erfenis is wel degelijk verdeeld met testament bij de notaris. Een klein bedrag aan spaargeld, boedel e.d., maar heeft weinig waarde. En dus het appartement, waarbij alleen vermeld was dat zus recht op eerste koop heeft. Waarbij notaris aangaf dat zus mij dus eigenlijk moet uitkopen. Maar dat is dus, gezien haar fin. situatie absoluut niet mogelijk. Wij hebben het er toen bij de notaris niet echt over gehad, waren ons ook niet bewust in die korte sessie van box 3 ellende enz. Nadien gaf zus aan, sowieso van dat appartement af te willen (is niet in beste staat) en iets wil gaan huren. In de periode daarna kwamen langzamerhand de gevolgen in beeld: Hoe kom je aan een betaalbare huurwoning, de box 3 situatie voor mij enz. Het feit dat ik dus recht heb op de helft van de waarde (aangekocht in executie verkoop ooit voor 40 K gulden, nu 350 a 400 K euro waard, is voor mij een tweede. Als dat een tijd duurt, het is niet anders. Het gaat mij nu vooral om de box 3 ellende (en feitelijk ben ik ook verantwoordelijk voor noodzakelijke dure reparaties). De reden van mijn oorspronkelijke vraag hier is of mijn idee (op papier overdragen aan zus en t.z.t. delen in de verkoopopbrengst) überhaupt een mogelijkheid zou zijn, voordat ik allerlei dure Fin adviseurs ga inschakelen en alsnog wellicht er niks mee kan.

Het enige wat ik weet dat je jou deel niet over kan dragen op papier. Zij wordt dan de eigenaar van de woning en moet jou alsnog uitkopen. Ik zou voor zoiets belangrijks zeker wel advies vragen bij een financieel adviseur of notaris want we hebben het niet over een paar euro's die verdeeld moeten worden tussen jou en je zus.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.