Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Iemand juridische / belastingtechnische kennis?

Is het appartement wel hypotheekvrij? Of moeten jullie ook nog een hypotheek aflossen uit de verkoopopbrengst?  Want dat laatste compliceert de boel natuurlijk. Want je zus krijgt een eventuele bestaande hypotheek niet zomaar op haar naam als ze financieel niet stabiel is.
Ik zou vooral aandringen bij je zus op om dit huis zo snel mogelijk te koop te zetten (maar als ze dit bij je vader al 30 jaar heeft laten aanslepen, kan ik me voorstellen dat ze nu ook geen haast hier mee gaat maken).  Daarom zou ik ook kiezen voor een zakelijke opstelling hierin.

Daglichtlamp schreef op 01-09-2026 om 17:37:

[..]

Over geld op je spaarrekening betaal je ook vermogensredementsheffing, maar dat is een lager percentage dan de vermogensredementsheffing over een tweede woning.

Maar welk tarief betaal je over een vordering? Sowieso meer dan over spaargeld.

Zus moest eerst huur betalen aan vader. Nu hoeft ze helemaal geen huur meer te betalen? Ze is niet financieel stabiel. En nu heeft ze ineens iedere maand extra geld, namelijk de huur die ze niet betaalt. En dan hopen dat ze actief een andere woning gaat zoeken. Waar ze wel huur moet betalen en ze geen huurbaas heeft die evt een oogje dichtknijpt en haar vanalles 'gunt'. Ik zou me als ik zus was niet haasten...

Meesje schreef op 01-09-2026 om 19:32:

Zus moest eerst huur betalen aan vader. Nu hoeft ze helemaal geen huur meer te betalen? Ze is niet financieel stabiel. En nu heeft ze ineens iedere maand extra geld, namelijk de huur die ze niet betaalt. En dan hopen dat ze actief een andere woning gaat zoeken. Waar ze wel huur moet betalen en ze geen huurbaas heeft die evt een oogje dichtknijpt en haar vanalles 'gunt'. Ik zou me als ik zus was niet haasten...

Het klonk meer alsof het de bedoeling was dat ze huur ging betalen aan haar vader, maar dat dat in werkelijkheid nooit gebeurd is. Ze is nu al meer geld kwijt omdat ze nu zelf VVE en gas/water/licht betaald.

Maar misschien lees ik dat fout in de startpost.

Bij de verkoop van jouw helft van je huis betaalt je zus overdrachtsbelasting en jij betaalt box 3 over de waarde van je vordering op haar. Laat een belastingadviseur uitrekenen of het voordelig is (ik denk het niet).

Waterratje schreef op 01-09-2026 om 20:07:

Bij de verkoop van jouw helft van je huis betaalt je zus overdrachtsbelasting en jij betaalt box 3 over de waarde van je vordering op haar. Laat een belastingadviseur uitrekenen of het voordelig is (ik denk het niet).

En zus heeft nog minder reden om haast te maken met de verkoop van het huis. Je raakt al je invloed kwijt. 

bieb1963

bieb1963

01-09-2026 om 20:53 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-09-2026 om 19:50:

[..]

Het klonk meer alsof het de bedoeling was dat ze huur ging betalen aan haar vader, maar dat dat in werkelijkheid nooit gebeurd is. Ze is nu al meer geld kwijt omdat ze nu zelf VVE en gas/water/licht betaald.

Maar misschien lees ik dat fout in de startpost.

Ze heeft wel degelijk huur betaald (dwz ter dekking van de kosten die m’n vader betaalde, geen winst uiteraard), maar ook periodes niet als er weer schulden waren. En inderdaad, nu betaalt ze zelf g/w/l, vve e.d.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.