Financiën en recht
bieb1963
01-09-2026 om 13:54
Iemand juridische / belastingtechnische kennis?
Is er iemand die juridische en/of belastingtechnische kennis heeft? En mij zou kunnen adviseren of het zinvol is hiervoor een notaris in te schakelen, of dat onderstaande sowieso geen optie is.
Even zo kort mogelijk: Mijn zus woont in een appartement wat mijn vader zo’n dertig jaar geleden van haar heeft overgekocht, omdat m’n zus in de financiële problemen zat. Toen zijn ook alle andere zaken zoals g/w/l en VVE door mijn vader overgenomen. Mijn zus zou dan maandelijks een huurbedrag aan mijn vader overmaken, om de kosten te dekken. De uiteindelijke bedoeling was, dat mijn zus het op enig moment weer kon terugkopen. Dit is nooit gebeurd, omdat zij financieel nooit echt stabiel is geweest.
Inmiddels is mijn vader overleden en hebben mijn zus en ik dit appartement geërfd. Het appartement is in slechte staat, moet veel aan gebeuren. Sowieso wil mijn zus er vanaf (en ik ook uiteraard…) en wil iets gaan huren. Daarna zouden we het appartement kunnen verkopen en de opbrengst verdelen. Op zich heeft dit allemaal voor mij niet zo’n haast, ware het niet dat ik heel veel belasting moet betalen in box 3 over mijn helft van het huis, omdat ik er niet woon. En dat is best een hap uit onze maandelijkse inkomsten. En sowieso natuurlijk zonde geld. Dus voor mij is het best belangrijk dat dat appartement zo snel mogelijk verkocht wordt. Maar uiteraard moet míjn zus wel eerst iets anders hebben en we weten hoe het in de huurmarkt is….. Er is geen sprake van dat mijn zus mij zou kunnen uitkopen voor de helft van de huidige waarde, ook niet door een hypotheek te nemen. Dat zijn geen opties.
Nu had ik iets bedacht, maar géén idee of dat mogelijk is en of er dan nog addertjes onder het gras zitten. Dus ik hoop dat hier iemand is die daar enig idee over heeft. Mijn idee zou zijn dat wij via een notaris het appartement volledig op naam van m’n zus zouden zetten. En dan het afkoopbedrag uitstellen tot het moment dat mijn zus het appartement verkoopt, middels het opstellen van een contract. Ik zou denken om de waarde aan te houden van het moment van overlijden van mijn vader. Mocht de daadwerkelijke verkoopwaarde hoger zijn, dan is dat voordeel voor mijn zus en heb ik geen probleem mee. Mocht de daadwerkelijke verkoopwaarde lager zijn, hoeft mijn zus mij alleen de helft daarvan te betalen. Niet het verschil tussen de waarde van overlijden van mijn vader en de lagere waarde van nu.
Hoe dan ook, het gaat mij er vooral om of het mogelijk zou zijn om een soort van uitgesteld uit te kopen. Dus eigenlijk op papier al verkopen (aan mijn zus), maar pas betaling te verlangen na verkoop. Is dus juridisch / belastingtechnisch mogelijk denken jullie? Haken en ogen?
Daglichtlamp
01-09-2026 om 19:14
Is het appartement wel hypotheekvrij? Of moeten jullie ook nog een hypotheek aflossen uit de verkoopopbrengst? Want dat laatste compliceert de boel natuurlijk. Want je zus krijgt een eventuele bestaande hypotheek niet zomaar op haar naam als ze financieel niet stabiel is.
Ik zou vooral aandringen bij je zus op om dit huis zo snel mogelijk te koop te zetten (maar als ze dit bij je vader al 30 jaar heeft laten aanslepen, kan ik me voorstellen dat ze nu ook geen haast hier mee gaat maken). Daarom zou ik ook kiezen voor een zakelijke opstelling hierin.
TwoThirds
01-09-2026 om 19:15
Daglichtlamp schreef op 01-09-2026 om 17:37:
[..]
Over geld op je spaarrekening betaal je ook vermogensredementsheffing, maar dat is een lager percentage dan de vermogensredementsheffing over een tweede woning.
Maar welk tarief betaal je over een vordering? Sowieso meer dan over spaargeld.
Meesje
01-09-2026 om 19:32
Zus moest eerst huur betalen aan vader. Nu hoeft ze helemaal geen huur meer te betalen? Ze is niet financieel stabiel. En nu heeft ze ineens iedere maand extra geld, namelijk de huur die ze niet betaalt. En dan hopen dat ze actief een andere woning gaat zoeken. Waar ze wel huur moet betalen en ze geen huurbaas heeft die evt een oogje dichtknijpt en haar vanalles 'gunt'. Ik zou me als ik zus was niet haasten...
Daglichtlamp
01-09-2026 om 19:50
Meesje schreef op 01-09-2026 om 19:32:
Zus moest eerst huur betalen aan vader. Nu hoeft ze helemaal geen huur meer te betalen? Ze is niet financieel stabiel. En nu heeft ze ineens iedere maand extra geld, namelijk de huur die ze niet betaalt. En dan hopen dat ze actief een andere woning gaat zoeken. Waar ze wel huur moet betalen en ze geen huurbaas heeft die evt een oogje dichtknijpt en haar vanalles 'gunt'. Ik zou me als ik zus was niet haasten...
Het klonk meer alsof het de bedoeling was dat ze huur ging betalen aan haar vader, maar dat dat in werkelijkheid nooit gebeurd is. Ze is nu al meer geld kwijt omdat ze nu zelf VVE en gas/water/licht betaald.
Maar misschien lees ik dat fout in de startpost.
Waterratje
01-09-2026 om 20:07
Bij de verkoop van jouw helft van je huis betaalt je zus overdrachtsbelasting en jij betaalt box 3 over de waarde van je vordering op haar. Laat een belastingadviseur uitrekenen of het voordelig is (ik denk het niet).
Daglichtlamp
01-09-2026 om 20:11
Waterratje schreef op 01-09-2026 om 20:07:
Bij de verkoop van jouw helft van je huis betaalt je zus overdrachtsbelasting en jij betaalt box 3 over de waarde van je vordering op haar. Laat een belastingadviseur uitrekenen of het voordelig is (ik denk het niet).
En zus heeft nog minder reden om haast te maken met de verkoop van het huis. Je raakt al je invloed kwijt.
bieb1963
01-09-2026 om 20:53
Daglichtlamp schreef op 01-09-2026 om 19:50:
[..]
Het klonk meer alsof het de bedoeling was dat ze huur ging betalen aan haar vader, maar dat dat in werkelijkheid nooit gebeurd is. Ze is nu al meer geld kwijt omdat ze nu zelf VVE en gas/water/licht betaald.
Maar misschien lees ik dat fout in de startpost.
Ze heeft wel degelijk huur betaald (dwz ter dekking van de kosten die m’n vader betaalde, geen winst uiteraard), maar ook periodes niet als er weer schulden waren. En inderdaad, nu betaalt ze zelf g/w/l, vve e.d.