Financiën en recht
Zilver_gray
11-06-2026 om 17:40
Go fund me..bedelen bij je volgers om je schulden af te lossen..
Ik zie nu al voor de 2e keer op Insta een “Go fund me” voorbij komen….. in dit specifieke geval omdat degene zegt schulden te hebben en vraagt zijn/ haar volgers om een (kleine) bijdrage om de schulden te kunnen aflossen.
Nu ben ik niet te beroerd om te geven, en heb ook al eens op deze manier gedoneerd.
Maar dat je geld durft te vragen aan vreemden om daarmee je schulden af te lossen??
Natuurlijk ben je vrij om een Go fund me te starten en/of om te doneren..
Maar dit is toch schaamteloos?
Geen idee wat ik met dit topic wil, gewoon even klagen denk ik
Duckie73
11-06-2026 om 21:01
Zilver_gray schreef op 11-06-2026 om 21:00:
[..]
Dat was in dit geval niet aan de orde, degene had een heel verhaal geschreven hoe de schuld ontstaan is.
Zijn ze te minste eerlijk.
Zilver_gray
11-06-2026 om 21:12
Duckie73 schreef op 11-06-2026 om 21:01:
[..]
Ze weten dat het werkt. Waarom zou je je dan schamen. Het enige nadeel is dat je het niet te vaak kan doen, want dan geeft niemand je meer wat.
Dus zolang het maar het gewenste resultaat oplevert, kun je je eigenwaarde rustig opzij schuiven.
Ook een manier om ernaar te kijken.
Duckie73
11-06-2026 om 21:14
Zilver_gray schreef op 11-06-2026 om 21:12:
[..]
Dus zolang het maar het gewenste resultaat oplevert, kun je je eigenwaarde rustig opzij schuiven.
Ook een manier om ernaar te kijken.
Sommige mensen hebben seks voor geld. Dan valt bedelen wel mee. Als ik moest kiezen tussen die 2 ging ik ook Go Fund me doen.
Jujubee
11-06-2026 om 21:29
Duckie73 schreef op 11-06-2026 om 21:14:
[..]
Sommige mensen hebben seks voor geld. Dan valt bedelen wel mee. Als ik moest kiezen tussen die 2 ging ik ook Go Fund me doen.
Ik niet. Ik zou liever achter een rood lampje gaan zitten dan online aan wildvreemden gaan bedelen om geld omdat ik er niet mee kan omgaan. Ik zou me kapotschamen. Bedlen vind ik zoiets kansloos. Ik doneer niets aan GoFundMe-dingen. Ook niet aan de zielige mensen in rolstoelen. Zelfs dat vertrouw ik helaas niet meer. Je weet gewoon niet of het echt zo is of niet. Het is te makkelijk om mensen op te lichten tegenwoordig. Zeker met AI en zo. Ik heb zat documentaires gezien van mensen die kanker faken, een nep babyadoptiebureau runnen en weet ik het wat om er rijk van te worden. En ook hun digitale papertrail klopte. Zo goed waren ze. Dus nee, ik doneer niks aan wildvreemden online. Ik heb mijn eigen geld hard nodig.
Maar ik ben echt immuun voor mensen met grote schulden door eigen toedoen. Ik heb daar totaal geen empathie voor.
Vrijevlinder
11-06-2026 om 22:03
Ik heb er weinig mee, en zal niet gauw iets geven. Ik merk wel dat bepaalde mensen erg makkelijk vragen. Het zou nooit in mij opgekomen zijn.
Ik moet denken aan Emma, die in Frankrijk een lek huis kocht, allerlei rare beslissingen nam, eerst vloer o.i.d. herstellen in plaats van met het dak beginnen, en daarna ook dit soort acties begon. Daar geef ik dus niet aan.
Een tijd geleden was er een brand, mensen raakten veel kwijt. Dat is erg. Alleen, ze hadden geen brandverzekering. Dat is iets wat bijna elk mens heeft. Dan heb ik iets van, ja, dat is wel een keuze. Ik vind mezelf wel hard als ik het zo zeg, maar ik heb er moeite mee. Geen verzekering afsluiten en dan zo'n geldactie beginnen.
Evaluna
11-06-2026 om 22:25
Ik geef niet zomaar aan mensen die ik niet ken, maar toen iemand in het dorp een hulphond nodig had heb ik wel gedoneerd.
Misschien, als je er echt niet uitkomt of volledig buiten je schuld om in de problemen zit dat ik het zou proberen, maar dan moeten alle andere opties wel echt op zijn.
Groentetuin
11-06-2026 om 22:43
Mensen die overlijden en geen begrafenisverzekering hebben, maar dat de nabestaanden een groots afscheid willen van meer dan 20.000 euro.Dan denk ik ook nee daar geef ik niet aan.
Maar een paar jaar geleden die Poolse man die overleed terwijl hij kinderen redde in Scheveningen toen werd er geld ingezameld voor zijn gezin in Polen, daar gaf ik aan, en voor een ziek kind in ons dorp en de tsunami.
Maar als je opgo fund me kijkt en ziet" help mij de reis van mijn leven maken" dan denk ik daar moet je maar voor gaan sparen.