Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Go fund me..bedelen bij je volgers om je schulden af te lossen..

Ik zie nu al voor de 2e keer op Insta een “Go fund me” voorbij komen….. in dit specifieke geval omdat degene zegt schulden te hebben en vraagt zijn/ haar volgers om een (kleine) bijdrage om de schulden te kunnen aflossen.

Nu ben ik niet te beroerd om te geven, en heb ook al eens op deze manier gedoneerd.

Maar dat je geld durft te vragen aan vreemden om daarmee je schulden af te lossen??

Natuurlijk ben je vrij om een Go fund me te starten en/of om te doneren..

Maar dit is toch schaamteloos?

Geen idee wat ik met dit topic wil, gewoon even klagen denk ik

Ach, deze persoon is in ieder geval eerlijk. Dat kun je van heel veel goede doelen al niet zeggen. Slechts een paar euro per volger kan potentieel het leven van die persoon ten goede veranderen. Ik heb er geen oordeel over.

Aviendha schreef op 11-06-2026 om 17:57:

Ach, deze persoon is in ieder geval eerlijk. Dat kun je van heel veel goede doelen al niet zeggen. Slechts een paar euro per volger kan potentieel het leven van die persoon ten goede veranderen. Ik heb er geen oordeel over.

Hoe weet je dat?

Tja lastig als degene die het vraagt te veel online gewinkeld heeft denk ik ga maar lekker op de blaren zitten maar een slachtoffer van de toeslagen affaire die nog steeds niet boven Jan is wil ik best met een paar euro steunen.

MiniJCW schreef op 11-06-2026 om 18:35:

[..]

Hoe weet je dat?

Schulden hebben is vrijwel altijd door eigen toedoen dus als dit een leugen is zou het wel een hele suffe zijn

Schaamteloos inderdaad.

Ik geef veel aan dat soort acties.  Maar dan bijvoorbeeld voor een  hulphond of rolstoelbus of een levensreddende operatie / behandeling die hier niet vergoed wordt. Schulden van anderen aflossen doe ik niet aan mee . Je kunt ook best door dingen buiten jouw schuld in de financiële problemen komen. Maar dat los je zelf op door hard te werken en niet door bedelen. ( en ja wij hebben ook in die situatie gezeten dus het is geen  loze kreet van iemand  die een dik inkomen  heeft ofzo voordat ik commentaar krijg dat ik te hard reageer)

idioot hè?

ik zag zo iemand ook wel eens voorbij komen op Instagram. Ze deelde vanalles over haar schuld (18K) en wat ze deed om af te lossen. Ongeveer 12K is afgelost via de go fund me. Nu coacht ze mensen met schulden om weer in de groene cijfers te komen. De wereld op z’n kop…

Zilver_gray

Zilver_gray

11-06-2026 om 20:28 Topicstarter

Bedankt voor de reacties.

Ik zag dat de laatste persoon binnen een dag al bijna 1/4 van het bedrag bijeen had. 
En het totaal bedrag was echt behoorlijk, ik schrok ervan; hoe kom je in godsnaam aan zo’n schuld!

Als je veel volgers hebt en iedereen stort een kleine bijdrage, ben je zo van je schulden af inderdaad.

Een paar maanden geleden heb ik wel een bijdrage gestort voor de operatie van een kleine zwarte kat, die doodziek bleek en geopereerd moest worden. Helaas is ze toch gestorven. Zo sneu, ze was net een paar dagen bij de nieuwe eigenaren.

Herfstappeltaart schreef op 11-06-2026 om 19:28:

Schaamteloos inderdaad.

Schaamte is een luxe. Als je echt diep in de schuld zit schaam je je niet meer.

Ik heb daar geen oordeel over. Je mag wat mij betreft altijd hulp vragen, ook als je jezelf in de nesten gewerkt hebt. Hoef je je bij mij niet voor te schamen. 

Zilver_gray schreef op 11-06-2026 om 20:28:

Als je veel volgers hebt en iedereen stort een kleine bijdrage, ben je zo van je schulden af inderdaad.

De volgers worden niet gedwongen. Daar kiezen ze zelf voor. 

Aviendha schreef op 11-06-2026 om 19:23:

[..]

Schulden hebben is vrijwel altijd door eigen toedoen dus als dit een leugen is zou het wel een hele suffe zijn

Of door een manipulatieve partner of een ontspoord kind. 

Zilver_gray

Zilver_gray

11-06-2026 om 21:00 Topicstarter

Duckie73 schreef op 11-06-2026 om 20:47:

[..]

De volgers worden niet gedwongen. Daar kiezen ze zelf voor.

Klopt! Ik verbaas me vooral om de schaamteloosheid van degene die vraagt.

Zilver_gray

Zilver_gray

11-06-2026 om 21:00 Topicstarter

Duckie73 schreef op 11-06-2026 om 20:49:

[..]

Of door een manipulatieve partner of een ontspoord kind.

Dat was in dit geval niet aan de orde, degene had een heel verhaal geschreven hoe de schuld ontstaan is.

Zilver_gray schreef op 11-06-2026 om 21:00:

[..]

Klopt! Ik verbaas me vooral om de schaamteloosheid van degene die vraagt.

Ze weten dat het werkt. Waarom zou je je dan schamen. Het enige nadeel is dat je het niet te vaak kan doen, want dan geeft niemand je meer wat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.