Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Doet opa hier verstandig aan?

-Augusta- schreef op 21-08-2026 om 21:41:

[..]

Ja Daglichtlamp, ik schrijf dan ook niet dat je je kind niet mag onterven..... (en die plaatsvervulling kun je bij onterfde kinderen wel uitsluiten in je testament, als kind onterfd is).

Opnieuw onjuist, als het onterfde kind overleden is, dan hebben diens kinderen recht op de legitieme portie (maar opnieuw: alleen als ze daar tijdig om vragen). 

Oké, dat die plaatsvervanging sowieso geldt, was ik vergeten. Foutje, sorry. (Maar waarom je schrijft 'opnieuw onjuist' ontgaat mij.)

Vera8 schreef op 12-08-2026 om 19:14:

[..]

Dit kan dus niet. Kleinkind 1 krijgt het nu. Dus de anderen hebben er nu ook recht op. Kleinkind 1 plukt er nu immers ook de vruchten al van. Opa hoeft het dan nog niet aan ieder kleinkind over te maken maar er wordt wel een forse jaarlijkse rente gerekend. Hierdoor is opa nog duurder uit.

Nee hoor, opa kan nu gewoon aan 1 kleinkind schenken. De andere (klein) kinderen hebben nu nog geen  recht. Een eventuele legitieme portie is pas bij overlijden opeisbaar.

-Augusta- schreef op 21-08-2026 om 22:24:

Oké, dat die plaatsvervanging sowieso geldt, was ik vergeten. Foutje, sorry. (Maar waarom je schrijft 'opnieuw onjuist' ontgaat mij.)

Plaatsvervanging kan je per testament uitsluiten. Onlangs mee te maken gehad, zwart op wit dat als kind voor de ouder overleden zou zijn, de kleinkinderen van die kant uitgesloten zouden zijn.

Fenyw schreef op 01-09-2026 om 21:20:

[..]

Plaatsvervanging kan je per testament uitsluiten. Onlangs mee te maken gehad, zwart op wit dat als kind voor de ouder overleden zou zijn, de kleinkinderen van die kant uitgesloten zouden zijn.

Ook voor jou, als je niet weet hoe het zit, moet je het niet zo stellig opschrijven.

Je kunt dat kleinkind onterven, maar dar kleinkind wiens ouder overleden is, heeft recht op de legitieme portie.

Artikel 63 Burgerlijk Wetboek Boek 4

Daglichtlamp schreef op 01-09-2026 om 21:47:

[..]

Ook voor jou, als je niet weet hoe het zit, moet je het niet zo stellig opschrijven.

Je kunt dat kleinkind onterven, maar dar kleinkind wiens ouder overleden is, heeft recht op de legitieme portie.

Artikel 63 Burgerlijk Wetboek Boek 4

Ik schrijf het zo stellig omdat ik er mee te maken heb gehad, ik weet niet meer de exacte bewoording maar het was testamentair vastgelegd. Als iets wettelijk niet mogelijk is zou je verwachten dat een notaris het niet doet, toch?

Ik lees in jouw verwijzing  dat de kleinkinderen dan zelf aanspraak moeten maken op de legitieme portie.

Ik heb het nog even nagezocht en als er een testament is, kan het wel. Wanneer expliciet staat dat de wettelijke plaatsvervulling niet van toepassing is, zij in dat geval van die tak de kleinkinderen uitgesloten.

Fenyw schreef op 01-09-2026 om 22:30:

Ik heb het nog even nagezocht en als er een testament is, kan het wel. Wanneer expliciet staat dat de wettelijke plaatsvervulling niet van toepassing is, zij in dat geval van die tak de kleinkinderen uitgesloten.

Ja, maar dus niet van de legitieme portie. Misschien moet je de wettekst even lezen. 

Jaline schreef op 19-08-2026 om 20:10:

wat is de wereld toch ingewikkeld.
Hoezo mag opa niet gewoon iets geven, als hij dat wil, aan wie hij wil. Hoezo staan er dan meteen mensen op om aan te kaarten dat anderen dat dan ook moeten krijgen. Anders is het oneerlijk. En dan niet eens ook de auto waar ze geen belang in hebben maar wel de geldwaarde.
Ik snap echt niks van deze dingen
Dus opa moet op verjaardagen ook elk kind een cadeau geven van gelijke waarde? Niet iets dat past bij het kind of iets dat kind echt leuk vindt? Nee het moet even veel geldwaarde hebben

Stel nu dat opa inderdaad die auto cadeau doet van 100.000 euro aan kleinzoon.  Vanaf dat moment mag kleinzoon ermee doen wat hij ermee wil. Hij gaat de auto verkopen en krijgt bijv 80.000 ervoor. Dat zou ik echt niet accepteren hoor.

Rozi schreef op 02-09-2026 om 05:51:

[..]

Stel nu dat opa inderdaad die auto cadeau doet van 100.000 euro aan kleinzoon. Vanaf dat moment mag kleinzoon ermee doen wat hij ermee wil. Hij gaat de auto verkopen en krijgt bijv 80.000 ervoor. Dat zou ik echt niet accepteren hoor.

Daar heb jij (helaas) niks over te zeggen.

Rosehip schreef op 02-09-2026 om 10:13:

[..]

Daar heb jij (helaas) niks over te zeggen.

Waarom helaas? Opa s geld hij beslist

Groentetuin schreef op 02-09-2026 om 10:28:

[..]

Helaas voor Rozi.

Groentetuin schreef op 02-09-2026 om 10:28:

[..]

Ja dat klopt wel maar dat zou wel een flinke ruzie opleveren. Het ene kleinkind een cadeau van 80.000 en andere niks 

Maar die ruzie wordt dan door jou veroorzaakt, of door andere (klein)kinderen. Niet door opa, als het zijn wens is en zijn geld heeft het nageslacht zich daar bij neer te leggen. Een afhankelijk van de verhoudingen kun je het van te voren met hem bespreken, en adviseren om hierover te praten met een neutrale/deskundige partij, maar met boos worden/ ruzie maken ga je niet je zin krijgen en wordt het er, voor de hele familie, ook niet leuker op. 

Rosehip schreef op 02-09-2026 om 11:02:

[..]

Helaas voor Rozi.

Waarom? Topic opener is Vera8

Ik  ga er vanuit dat Rozi geen familie is

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.