Financiën en recht
Vera8
12-08-2026 om 18:00
Doet opa hier verstandig aan?
Hallo,
Opa is een liefhebber van antieke auto’s. In de garage staat een kostbare oldtimer.
Nu opa wat ouder wordt wil hij de auto gaan verkopen. Kleinkind wil deze auto wel graag hebben maar heeft het geld niet. Hij heeft opa gevraagd of het mogelijk is om deze aan hem te schenken (vooruitlopend op de erfenis).
Maar nu zijn er nog 4 andere kleinkinderen. Zij zouden dan ook een schenking moeten krijgen ter waarde van het bedrag van deze auto lijkt me. Het gaat om een dusdanig groot bedrag dat er omgerekend zo’n €20.000 aan schenkbelasting betaald moet worden.
Nu weet ik dat opa vrij is om te doen en te laten met zijn geld en bezittingen. Maar is dit fair? Omdat 1 kleinkind nu net deze auto wil is opa verplicht om veel geld naar de fiscus te brengen. Hij kan ook ieder kleinkind de komende jaren het heffingsvrije bedrag op jaarbasis schenken en dan hoeft er helemaal geen belasting betaald te worden.
Wat vinden jullie? Opa voelt zich een beetje voor het blok gezet (hij kan de auto sowieso aan een externe partij verkopen). Kan kleinkind dit vragen?
Daglichtlamp
21-08-2026 om 21:51
-Augusta- schreef op 21-08-2026 om 21:41:
[..]
Ja Daglichtlamp, ik schrijf dan ook niet dat je je kind niet mag onterven..... (en die plaatsvervulling kun je bij onterfde kinderen wel uitsluiten in je testament, als kind onterfd is).
Opnieuw onjuist, als het onterfde kind overleden is, dan hebben diens kinderen recht op de legitieme portie (maar opnieuw: alleen als ze daar tijdig om vragen).
-Augusta-
21-08-2026 om 22:24
Oké, dat die plaatsvervanging sowieso geldt, was ik vergeten. Foutje, sorry. (Maar waarom je schrijft 'opnieuw onjuist' ontgaat mij.)