Financiën en recht
Willem5
18-07-2025 om 13:45
Betalen voor hospice
Mijn vader is in juni overleden. Hij lag in het ziekenhuis en wij stonden ernaast toen hem toestemming werd gevraagd voor overplaatsing in het hospice. 1,5 dag na aankomst is hij overleden.
Nu worden wij bestookt met brieven dat we moeten betalen voor dat verblijf. Dat is nooit met ons levenden afgesproken en mijn vader was echt niet meer wilsbekwaam. Ik ben daarnaast ook ontevreden over het hospice. We zouden 2 dagen de tijd krijgen om de kamer leeg te halen maar we werden gepusht om direct te doen.
Ik wil natuurlijk niet betalen. Mijn vraag is of ik het verplicht ben en zoja of dat hospice voor die iets meer van 100 euro besluit een incassobureau te laten zitten?
Madamecannibale
18-07-2025 om 19:29
Rozi schreef op 18-07-2025 om 18:35:
100 euro is niks wat er gevraagd wordt als eigen bijdrage vind ik. Ik had direct betaald en ook nog bloemen oid gestuurd.
Dit.
Het zou niet in mij opgekomen zijn dit niet te betalen eigenlijk.
Dolfje
18-07-2025 om 19:37
Hoezo natuurlijk niet betalen?? Er is een dienst afgenomen die gewoon betaald moet worden.
Neweve
18-07-2025 om 20:04
Gecondoleerd.
Hebben jullie al bij de verzekeraar geïnformeerd of er een deel vergoed wordt? Zo niet dat zullen jullie inderdaad moeten betalen, hospices hebben nu eenmaal een eigen bijdrage.
Zie ook:
https://hospice-info.nl/eigen-bijdrage/
absor
18-07-2025 om 20:14
iedereen eensgezind
twee dagen om een hospicekamer leeg te maken is bizar lang.
Gsleutel
18-07-2025 om 20:30
Die twee dagen lijkt me ook een soort 'uiterlijke termijn', om iets in handen te hebben als mensen helemaal van slag zijn en/of (daardoor) zelf niet in actie komen. Zeker als iemand er maar korte tijd heeft gelegen zou ik zeggen: afscheid nemen, het lichaam wordt opgehaald en de nabestaanden nemen direct de persoonlijke spullen mee. Als iemand 's avonds komt te overlijden, iemand echt maanden in een hospice heeft gelegen (= meer persoonlijke spullen) of alle familie woont ver weg ofzo dan kan ik me voorstellen dat het een dag later kan worden. Maar bij TO leest het een beetje als: 'oh, we hebben twee dagen? Nou dan gaan we eerst op ons gemak even andere dingen regelen en zien jullie ons overmorgen weer om de fotolijstjes en pyjama's van pa op te halen'. Nou, dan kan ik me voorstellen dat er vanuit het hospice op aangedrongen wordt dat het toch wel wenselijk (en gebruikelijk) is dat dit meteen geregeld wordt.
Nehalennia
18-07-2025 om 20:38
Hospices hebben vaak een wachtlijst en ook de verzekeraar stelt eisen aan de hoeveelheid wisseldagen. Het is gebruikelijk dat je de kamer zo snel mogelijk leeghaalt net als in een verpleeghuis bijvoorbeeld. Ik begrijp wel dat dat dat een beetje rauw op de dak komt, maar zo zit dat gewoon. Natuurlijk betaal je eea. Gecondoleerd met je verlies♥️
Anne1234!
18-07-2025 om 21:00
Ik heb er geen verstand van en er gelukkig ook nooit mee te maken gehad maar het lijkt me volkomen logisch dat je moet betalen en het lijkt me ook volkomen logisch dat ze die kamer zo snel mogelijk leeg willen hebben zodat iemand anders van die kamer gebruik kan maken. Raar dat je zo'n kamer überhaupt bezet wil houden. En hoeveel spullen heb je daar voor 1,5 dag?
duizel
18-07-2025 om 21:24
@to allereerst gecondoleerd.
Mij lijkt het ook logisch om te betalen maar ik kan me ook iets voorstellen bij de eerste reactie van to.
Verblijf in het ziekenhuis zou betaald worden vanuit de zorgverzekering. Nu vader verplaatst is naar het hospice gaat het 'ineens' geld kosten. In je emotie voelt het misschien als niet eerlijk dat ze op zo'n manier nog even geld verdienen aan de laats1,5 dag van je vader zijn leven. Zeker omdat hij de keuze heeft gekregen en dat het daarbij niet over geld gegaan is. Dat kan pijn doen. Maar dat je dat zo voelt haalt niet weg dat deze kosten betaald moeten worden.
Ik heb ook ervaren dat iemand de keus kreeg om naar een hospice te gaan of de laatste paar dagen nog in het ziekenhuis te blijven. Deze meneer bleef in het ziekenhuis. Daarbij is het niet over kosten gegaan maar dit voelde voor meneer veiliger als nog een keer verhuizen. Dat hier geschreven wordt dat het nooit een echte keuze is klopt dus niet. Bij deze korte termijn kan de keuze zeker gesteld worden. Deze meneer is daarna ook binnen 2 dagen overleden. Nu was bij in dit geval de situatie sociaal gezien ook wel schrijnend.
Miepjecody
19-07-2025 om 01:47
Ysenda schreef op 18-07-2025 om 16:10:
[..]
Hospice werken veelal met vrijwilligers met een enkele profesional. Het lijken profesionele organisaties, maar dat is meestal niet het geval.
De meeste hospice zijn geen onderdeel van een grotere organisatie.
Waar haal je dat vandaan dat het niet professioneel is en niet bij een grotere organisatie hoort?
Dat is hier in de hele provincie namelijk wel zo.
Heb je daar een link van?
Nehalennia
19-07-2025 om 03:01
Miepjecody schreef op 19-07-2025 om 01:47:
[..]
Waar haal je dat vandaan dat het niet professioneel is en niet bij een grotere organisatie hoort?
Een tandje minder mag ook wel zeg. En ze heeft volkomen gelijk mbt de meeste hospices. (Ik heb in dit wereldje gewerkt). Natuurlijk zijn het professioneel GERUNDE organisaties maar ze zouden niet bestaan zonder giften en vrijwilligers.
Miepjecody
19-07-2025 om 05:00
Nehalennia schreef op 19-07-2025 om 03:01:
[..]
Een tandje minder mag ook wel zeg. En ze heeft volkomen gelijk mbt de meeste hospices. (Ik heb in dit wereldje gewerkt). Natuurlijk zijn het professioneel GERUNDE organisaties maar ze zouden niet bestaan zonder giften en vrijwilligers.
Ik stel alleen een vraag?
duizel
19-07-2025 om 06:42
ik ben nog even gaan zoeken. https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/hospice
Het ligt er dus aan naar wat voor hospice je gaat of er een eigen bijdrage gevraagd wordt.
Ysenda
19-07-2025 om 07:17
Miepjecody schreef op 19-07-2025 om 01:47:
[..]
Omdat wij diverse hospices in de provincie vanuit onze stichting sponsoren.
Voordat wij daar toe overgaan hebben we eerst inzicht nodig in de financiële stromen en toekomst.
Miepjecody
19-07-2025 om 08:08
Ysenda schreef op 19-07-2025 om 07:17:
[..]
Omdat wij diverse hospices in de provincie vanuit onze stichting sponsoren.
Voordat wij daar toe overgaan hebben we eerst inzicht nodig in de financiële stromen en toekomst.
Maar je schreef dat de meesten niet bij een grote organisatie horen. Ik betwijfel of dat zo is. Zoveel ken je er zelf toch ook niet?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.