Financiën en recht
Willem5
18-07-2025 om 13:45
Betalen voor hospice
Mijn vader is in juni overleden. Hij lag in het ziekenhuis en wij stonden ernaast toen hem toestemming werd gevraagd voor overplaatsing in het hospice. 1,5 dag na aankomst is hij overleden.
Nu worden wij bestookt met brieven dat we moeten betalen voor dat verblijf. Dat is nooit met ons levenden afgesproken en mijn vader was echt niet meer wilsbekwaam. Ik ben daarnaast ook ontevreden over het hospice. We zouden 2 dagen de tijd krijgen om de kamer leeg te halen maar we werden gepusht om direct te doen.
Ik wil natuurlijk niet betalen. Mijn vraag is of ik het verplicht ben en zoja of dat hospice voor die iets meer van 100 euro besluit een incassobureau te laten zitten?
Jaline
18-07-2025 om 13:52
gecondoleerd
lijkt me logisch dt dit betaald moet worden
Jullie stonden ernaast? Hebben jullie dan niet om meer informatie gevraagd, bv de kosten?
Soms vergoed een aanvullende verzekering wel de dagkosten. Mss even navragen?
Diezijnvanmij
18-07-2025 om 13:56
Gecondoleerd met het verlies van je vader.
In je post zeg je dat je natuurlijk niet wil betalen. Waarom niet? Aangezien er gebruik is gemaakt van faciliteiten en zorg zou ik zeggen dat je verplicht bent te betalen. Het is mij aan de hand van deze informatie niet duidelijk waarom je dat niet zou moeten en/of niet zou willen...
Gsleutel
18-07-2025 om 13:58
Sterkte met het overlijden van je vader. Het is altijd emotioneel om iemand zo dichtbij te verliezen.
Ik heb echter het idee dat je die emoties nu een beetje 'uit' op het hospice. Dit hoort gewoon bij de zorgkosten van je vader lijkt me? En moet dus ook betaald worden uit 'de nalatenschap'. Het was natuurlijk netjes geweest als ze vantevoren hadden verteld dat er een eigen bijdrage was voor het hospice, zeker in zo'n hectische periode rondom een overlijden zou je daarin wat meer betrokkenheid mogen verwachten, maar wat was het alternatief? Dat je vader mee naar huis zou gaan om te gaan overlijden? Geloof me, dat kost ook erg veel geld aan zorg, spullen, medicatie, e.d. die je ad-hoc zelf moet regelen en betalen. Je ontevredenheid over de manier waarop jullie na het overlijden zijn benaderd door het hospice staat hier los van. Ik vind trouwens 2 dagen ruim voor het opruimen van een kamer waar iemand maar 1,5 dag heeft gelegen. Om hoeveel spullen gaat het dan?
Oftewel: gewoon betalen (van je vaders rekening als dat mogelijk is) en door. Het zijn gemaakte kosten die vergoed moeten worden.
Ysenda
18-07-2025 om 14:01
Hospices zijn ook geen commerciële instellingen en de begroting rondkrijgen is elk jaar weer een strijd.
Als de rekening idd € 100 is dan is dat een kleine bijdrage in de werkelijke kosten.
Is er in de periode voor de overplaatsing dan nooit gesproken over transfer naar een hospice, en hebben jullie als nabestaanden toen ook geen vragen gesteld of zelf dingen uitgezocht?
Tuinplant
18-07-2025 om 14:28
Gaat het om de eigen bijdrage? Voor verblijfskosten wordt een eigen bijdrage gevraagd. Als er een aanvullende verzekering is wordt dat meestal hieruit betaald.
Het is een rekening voor je vader die betaalt dient te worden uit de nalatenschap. Om hoeveel geld gaat het? Gezien hij er zo kort gelegen heeft zal die eigen bijdrage niet heel hoog zijn.
Twee dagen leegruimen voor een kamer in ene Hospice terwijl je vader er zo kort gelegen heeft vind ik ook vrij lang. De volgende hulpvrager zit/ligt immers al weer te wachten.
Marty1984
18-07-2025 om 14:43
Ik zou incalculeren dat ze ook voor 100 euro een incasso-bedrijf inhuren.
Achter dat hospice zit waarschijnlijk een grote organisatie die wekelijks mensen hebben die niet betalen. Omdat ze niet kunnen, niet willen, ...
Hun personeel en kosten moeten ook betaald worden en je vader heeft er dus wel gewoon gelegen.
Ik neem bovendien aan dat je niet zit te wachten op dat die rekening van nu 100 euro straks door allerlei intresten, gerecht en incasso-bedrijven straks 350 euro is. Ik zou dus als de bliksem betalen.
Ginevra
18-07-2025 om 14:52
Gecondoleerd met je vader. Zo’n overlijden is verdrietig en er komt veel geregel bij kijken, en dingen waar je niet mee gerekend had.
Het is misschien een tegenvaller dat jullie moeten betalen voor het hospice, maar ik begrijp niet wat er “natuurlijk” is aan het niet willen betalen. Zorg kost nou eenmaal geld en jullie hebben die zorg wel afgenomen.
Ik had er wel het tienvoudige voor over gehad als mijn moeder in een hospice had kunnen overlijden.
Poezenmeisje
18-07-2025 om 15:08
Hoe kom je op de gedachte dat een hospice gratis zal zijn? Omdat er (veel) vrijwilligers werken, wil dat nog niet zeggen dat ze geen kosten hebben.
Het pand, aankleding, elektriciteit, keuken, jullie als familie letterlijk 'ontzorgen'.
Ik zou dankbaar zijn voor zo'n voorziening en er met liefde voor betalen. Het scheelt jullie zoveel werk... Alleen al het regelen van een hoog-laagbed, thuiszorg etc. Een hoop gedoe, je moet van alles regelen.
rooiekater
18-07-2025 om 15:34
Gecondoleerd
Lag het zwart op wit dat hij niet meer wilsbekwaam was? Stond dat ik zijn dossier? In dat geval had het moeten worden gemeld aan de 1ste contact persoon.
Anders was een mededeling aan u vader genoeg.
2 dagen leegruimen is extreem lang. Hier moest de kamer na de uitgeleide leeg.
Ik snap ook niet goed waarom er niet betaald gaat worden.
Ysenda
18-07-2025 om 16:10
Marty1984 schreef op 18-07-2025 om 14:43:
Ik zou incalculeren dat ze ook voor 100 euro een incasso-bedrijf inhuren.
Achter dat hospice zit waarschijnlijk een grote organisatie die wekelijks mensen hebben die niet betalen. Omdat ze niet kunnen, niet willen, ...
Hun personeel en kosten moeten ook betaald worden en je vader heeft er dus wel gewoon gelegen.
Hospice werken veelal met vrijwilligers met een enkele profesional. Het lijken profesionele organisaties, maar dat is meestal niet het geval.
De meeste hospice zijn geen onderdeel van een grotere organisatie.
DeOnbekende
18-07-2025 om 17:52
Natuurlijk moet je dat betalen, en natuurlijk komen ze het geld bij je halen als je dat niet doet.
En gecondoleerd.
Moira1
18-07-2025 om 17:57
Hangt ervan af hoe de overige kosten van het hospice zijn betaald. Als ik het me goed herinner wordt het hospice betaald uit de basisverzekering of een aanvullende verzekering en voor die zorgkosten geldt wel een eigen bijdrage.
Neemt niet weg dat er blijkbaar niet goed naar jullie is gecommuniceerd dat er kosten zitten aan een hospice en dat dat zeer spijtig is.
rionyriony
18-07-2025 om 18:11
Een ziekenhuisbed is veel duurder dan een hospicebed. Alleen als er geen alternatief is mag je in een ziekenhuisbed blijven, en ik denk dat toestemming van jou of jouw vader niets had uitgemaakt.
Het is hard dat er zo wordt gesold met een stervend persoon, maar men wil nu eenmaal zoveel mogelijk mensen tegelijk helpen. Ben je het er niet mee eens dan zal je dat misschien kunnen veranderen door je stem in de politiek.
Sterkte met je verlies. Je hoort vaak dat iemand zijn emoties richt op degenen die een rol speelden in iemands laatste dagen. Hopelijk slijt het.
Moira1
18-07-2025 om 18:21
rionyriony schreef op 18-07-2025 om 18:11:
Een ziekenhuisbed is veel duurder dan een hospicebed. Alleen als er geen alternatief is mag je in een ziekenhuisbed blijven, en ik denk dat toestemming van jou of jouw vader niets had uitgemaakt.
ik dacht dat er een paar weken terug op het nieuws was dat de wachtlijsten voor het hospice enorm lang zijn? De palliatieve zorg is over het algemeen daar wel beter.
Overlijden in een ziekenhuis is ook zeker niet ideaal. De ene rekent mortuariumkosten per dag en bij de ander is het mortuarium al vroeg op de middag dicht waardoor het lichaam maar niet opgehaald kan worden door de uitvaartverzorgers.
Rozi
18-07-2025 om 18:35
100 euro is niks wat er gevraagd wordt als eigen bijdrage vind ik. Ik had direct betaald en ook nog bloemen oid gestuurd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.