Eten Eten

Eten

Zoete baksels topic

Ik ben dol op bakken. Hier worden vooral koekjes gebakken en brownies etc. Rond verjaardagen standaard versgemaakte appeltaart. Inmiddels wil ik toch ook wat pogingen wagen tot versierde taarten, maar niet met te veel fondant of marsepein.

 Meer bakliefhebbers hier?

Wat bak je het liefst? Fijne bakspullen etc.? Lekkerste recepten, kom maar door


Yep, ik bak glutenvrij en ik ben fan van Nordic Ware. Vandaag nog een luchtige, “vochtige” chocoladecake gebakken omdat mijn vriend jarig is geweest. Ik ben niet zo van het versieren (van de cake dan hè).

Ik bak veel, maar met tussenpozen. Nu het weer druilerig is, komt de zin om te bakken weer terug. Mijn vriend heeft een glutenallergie en ik vind het lastig om goede bakrecepten te vinden die hij kan eten en niet onderdoen van de originele variant met tarwebloem. Dus alle tips zijn welkom ToetieToover! Ik vind vullingen maken wel prima en eventueel afsmeren met een laagje, maar echt met fondant of marsepijn of tierelantijntjes is niet mijn ding (en te veel gedoe en niet perse lekker). 
Nu ik er zo over nadenk heb ik wel weer zin om een boston cream pie te maken.

Een lekker koekjesrecept is ook welkom trouwens!

Versieren kan ook met fruit en bloemen bijvoorbeeld. Hoeft geen fondant of marsepein te zijn.
Kijk bijvoorbeeld hier bij De Veldkeuken: https://shop.veldkeuken.nl/kwarkbosvruchtentaart

Ik weet nog van hun instagram dat er zelfs nog veel mooieren taarten zijn met diverse (eetbare) bloemen erop. In combinatie met fruit echt geweldig!

Zelf bak ik vaak uit 'De Banketbakker', een kookboek van Cees Holtkamp

hier ook een hobby bakker. Ik bak voornamelijk allerlei cakes, koekjes, brownie, scones en appeltaart. Ik hou zelf niet zo van die mierzoete versierde taarten, ook het geduld niet voor  . Al kan ik gerust uren in de keuken staan voor allerlei baksels.

GroenTuintje schreef op 05-10-2021 om 23:54:

hier ook een hobby bakker. Ik bak voornamelijk allerlei cakes, koekjes, brownie, scones en appeltaart. Ik hou zelf niet zo van die mierzoete versierde taarten, ook het geduld niet voor . Al kan ik gerust uren in de keuken staan voor allerlei baksels.

Ik ben net zo'n soort bakker denk ik. Bak veel, maar niet te moeilijk en zeker niet van die versierde taarten. Ik probeer elke week wel iets te bakken, ergens aan het einde van de week zodat we in het weekend wat lekkers hebben.

Ik bak graag cakes en boterkoek in allerlei variaties, appeltaart, gevulde speculaas. Dat soort dingen. Een keer een carrotcake of cheesecake doe ik ook wel, maar veel ingewikkelder wordt het niet. Ik heb laatst de slof ontdekt, die vind ik ook erg leuk om te bakken en heel lekker, maar daar moet ik mijn weg nog wel een beetje in vinden.

Ik bak ook graag, maar niet heel vaak. Ik ben fan van de boeken Cakes en Koekjesbijbel van Rutger van de Broek (alle recepten van hem lukken en kloppen altijd). En als ik een keer wat moeilijker wil het boek Sweet van Ottolenghi. Super mooi boek, maar ook wel veel recepten die ik net wat te apart vind. Ik heb ook het boek Kleine taartjes van Meike Schaling, maar dat vind ik meestal teveel werk al zijn ze wel super lekker.

Ik bak geen taarten met fondant of marsepein, want dat vind ik meestal niet zo lekker als andere baksels.

Due-scimmie

Due-scimmie

06-10-2021 om 09:00 Topicstarter

GroenTuintje schreef op 05-10-2021 om 23:54:

hier ook een hobby bakker. Ik bak voornamelijk allerlei cakes, koekjes, brownie, scones en appeltaart. Ik hou zelf niet zo van die mierzoete versierde taarten, ook het geduld niet voor . Al kan ik gerust uren in de keuken staan voor allerlei baksels.

Ja, ik ook niet van mierzoete maar ga me dit weekend bijvoorbeeld wagen aan regenboogtaart met witte chocolade ganache. Maar dan geen fondant erover. Meer naked cake idee. En als basis de biscuit mix van funcakes trouwens.

3 jonge kinderen die helpen bakken

Als ik er zin in heb maak ik een mudcake met ganache er over heen, super lekker, super machtig en nog een jaar plezier van want een deel gaat gewoon de vriezer in xD. Als ik hem voor alleen volwassenen maak gooi ik er wel een klein beetje whiskey in voor de smaak .
En ik wil me eens deze dagen een wagen aan het baken van madeleines.. Hoop dat die lukken .

ik bak graag en ben ook fan van de mooie bakvormen van Nordic ware.

Als ik versier dan gebruik ik meestal botercrème. Mijn gezin houdt niet van marsepein en fondant. Maar met botercrème kan je heel veel.

De recepten zoek ik meestal op internet. Ik heb geen boeken ofzo.

Due-scimmie

Due-scimmie

06-10-2021 om 09:19 Topicstarter

Ik wil me gaan wagen aan macarons deze week

Ik zoek ook vooral online recepten. Meestal Engelstalige recepten.

Bloempot schreef op 06-10-2021 om 09:07:

ik bak graag en ben ook fan van de mooie bakvormen van Nordic ware.

Als ik versier dan gebruik ik meestal botercrème. Mijn gezin houdt niet van marsepein en fondant. Maar met botercrème kan je heel veel.

De recepten zoek ik meestal op internet. Ik heb geen boeken ofzo.

Botercrème is ook veel lekkerder dan die andere zoete troep xD haha.

Ik heb wel wat kookboeken en vast ook wel ergens een boek met wat recepten om te bakken. Maar meestal zoek ik inderdaad een recept op internet op en als die bevalt print ik um uit en gaat ie in een map met lekkere recepten

Due-scimmie

Due-scimmie

06-10-2021 om 09:44 Topicstarter

Bloempot schreef op 06-10-2021 om 09:07:

ik bak graag en ben ook fan van de mooie bakvormen van Nordic ware.

Als ik versier dan gebruik ik meestal botercrème. Mijn gezin houdt niet van marsepein en fondant. Maar met botercrème kan je heel veel.

De recepten zoek ik meestal op internet. Ik heb geen boeken ofzo.

Welk recept gebruik je voor botercreme?

Due-scimmie

Due-scimmie

06-10-2021 om 09:50 Topicstarter

Iemand fijn recept voor chocoladeglazuur trouwens? Wil biscuittaart maken geinspireerd op Bosche Bollen dus slagroom vulling en chocoladeglazuur er op. 

Ik hou enorm van bakken. En opeten.
Beter om het niet te doen.

Taartjes schreef op 06-10-2021 om 08:56:

Ik bak ook graag, maar niet heel vaak. Ik ben fan van de boeken Cakes en Koekjesbijbel van Rutger van de Broek (alle recepten van hem lukken en kloppen altijd). En als ik een keer wat moeilijker wil het boek Sweet van Ottolenghi. Super mooi boek, maar ook wel veel recepten die ik net wat te apart vind. Ik heb ook het boek Kleine taartjes van Meike Schaling, maar dat vind ik meestal teveel werk al zijn ze wel super lekker.

Ik bak geen taarten met fondant of marsepein, want dat vind ik meestal niet zo lekker als andere baksels.


Die boeken van Rutger heb ik ook. Die zijn top en de recepten kloppen inderdaad altijd. De parmezaanse-kaaskoekjes zijn ook lekker.

O wacht, het topic gaat over zoete baksels. Sorry.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.