Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
yette
07-01-2022 om 17:19
@ Anijsblokje - geen idee of het makreelboter heet, ik noem het maar zo.
Het gaat om een smeerseltje van een blikje (uitgelekte) vis met roomboter en soms een drupje olijfolie (om het smeuïger te maken) en wat smaakmakers. In dit geval makreel met wat peterselie, een heel klein beetje gehakte ingelegde citroen en grof gemalen peper. Maar het kan natuurlijk met elke vis uit blik en verder kan je eraan toevoegen wat je op dat moment verzint. Kruiden, specerijen, citroensap, kappertjes, gehakte augurk of olijven ...
Jeetjemina
07-01-2022 om 17:58
Taco's met gehakt, ui, paprika, prei, tomaat, tomatensausje en guacemole
FaithfulDuck87
07-01-2022 om 18:21
Tuinfluiter schreef op 07-01-2022 om 17:00:
[..]
Blue de Wolvega ken ik niet ik houd van blauwschimmel kazen. Ga eens kijken of het in het midden van het land ook verkocht wordt. Waar lijkt het op.
idd een blauwschimmelkaas maar niet supersterk van smaak. Overheerst niet
Tuinfluiter
07-01-2022 om 18:35
Friezinnetje schreef op 07-01-2022 om 18:21:
[..]
idd een blauwschimmelkaas maar niet supersterk van smaak. Overheerst niet
Klinkt lekker
FaithfulDuck87
07-01-2022 om 18:36
Tuinfluiter schreef op 07-01-2022 om 18:35:
[..]
Klinkt lekker
![]()
een van mijn favorieten...
Tuinfluiter
07-01-2022 om 18:41
yette schreef op 07-01-2022 om 17:19:
@ Anijsblokje - geen idee of het makreelboter heet, ik noem het maar zo.
Het gaat om een smeerseltje van een blikje (uitgelekte) vis met roomboter en soms een drupje olijfolie (om het smeuïger te maken) en wat smaakmakers. In dit geval makreel met wat peterselie, een heel klein beetje gehakte ingelegde citroen en grof gemalen peper. Maar het kan natuurlijk met elke vis uit blik en verder kan je eraan toevoegen wat je op dat moment verzint. Kruiden, specerijen, citroensap, kappertjes, gehakte augurk of olijven ...
Ik zou het rillette van makreel noemen😁
yette
07-01-2022 om 18:58
Tuinfluiter schreef op 07-01-2022 om 18:41:
[..]
Ik zou het rillette van makreel noemen😁
Dat ja. Geen idee of het officieel wel met boter kan, maar het klinkt beter
Tuinfluiter
07-01-2022 om 19:14
yette schreef op 07-01-2022 om 18:58:
[..]
Dat ja. Geen idee of het officieel wel met boter kan, maar het klinkt beter
![]()
Bij vis vaak mengsel van boter en room of boter en crème fraiche en andere ingrediënten die je lekker vindt combineren.
yette
07-01-2022 om 20:03
Tuinfluiter schreef op 07-01-2022 om 19:14:
[..]
Bij vis vaak mengsel van boter en room of boter en crème fraiche en andere ingrediënten die je lekker vindt combineren.
Ik ga 'm erin houden. Al mijn prutjes, spreadjes, smeersels, praksels en botertjes met vlees of vis erin, heten vanaf nu rillettes ![]()
Twijfel alleen nog over m'n 'pulled jackfruit prutje'. Dat steekt er dan zo ordinair bij af. Misschien is 'vegrillette' wel wat?
vrouw92
07-01-2022 om 20:27
Ik moet budgetkoken en hou van simpel. Hoewel ik wel nieuwe recepten en ingrediënten wil proberen. Vandaag een recept uit het vegetarische kookboek van lekker&simpel
Witte bonen schotel met linzen, paprika, prei en ui/knoflook. Wat kruiden erbij en je hebt een heerlijke maaltijd. De linzen maken het net wat meer vullend dan alleen bonen.
ToetieToover
07-01-2022 om 20:52
@anijsblokje: Pruimenchutney!
Zelfde hoeveelheid uien als pruimen, zachtkoken in azijn en suiker en dan de standaard chutneykruiderij erbij: zout, peper, gember, knoflook en spicy chili. Bij pruimen zou ik dan nog kaneel en kruidnagel toevoegen.
afrodite05
07-01-2022 om 20:57
Wij hadden niet heel veel trek (dat krijg je ervan als je in de middag in bad chips gaat liggen snaaien, maar het is de laatste vakantiedag, dus dan mag het ofzo), dus heeft man twee kaaskroketjes besteld waar een kleine saladegarnituur bij zat en ik bestelde de steak met aardappelkroketjes en champignonsaus, waar een klein schaaltje warme groente bij zat. Heerlijk heikneuterig beide gerechten zitten delen, dus gelukkig niet overvol. Beide gerechten waren erg lekker trouwens!
Morgen eten we weer thuis, even bekijken of ik dan zin heb om boodschappen te doen. Vandaag hadden we het erg koud in de stad (vandaar dat bad), dus ik heb wel zin in boerenkool. Ach, we zien morgen wel.
ToetieToover
07-01-2022 om 21:00
Vandaag shakshuka met daarin gepocheerd ei, gewokte spinazie en Braziliaanse kaasbroodjes.
En hartige havermoutpap (paddestoelenbouillon, olijfolie, roomboter, parmezaanse kaas, pijnboompitten) met ovengeroosterde aubergines, rauwe tomaat en verse basilicum.
GeorgieBrown
07-01-2022 om 21:14
yette schreef op 07-01-2022 om 20:03:
[..]
Ik ga 'm erin houden. Al mijn prutjes, spreadjes, smeersels, praksels en botertjes met vlees of vis erin, heten vanaf nu rillettes
Twijfel alleen nog over m'n 'pulled jackfruit prutje'. Dat steekt er dan zo ordinair bij af. Misschien is 'vegrillette' wel wat?
Jack fruitilette?