Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (gesloten)

Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!

Infobericht: dit topic is gesloten,  je kunt hier verder lezen:

https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anijsblokje schreef op 25-12-2021 om 12:42:

Is er al meer duidelijkheid voor jullie, afrodite?

Vanavond kaasfondue!! Gisteren de kaas opgehaald bij de kaasboer en sindsdien verheug ik me er al op!

Hoe maak jij m Anijsblok? Wij kaasfonduen op Kerstavond altijd bij de schoonouders, maar die halen tegenwoordig een kaasfondue die ik echt niet te eten vindt, ontzettend melig is-ie. Dus ik wil m volgend jaar zelf maken, maar de enige andere keer dat ik dat heb gedaan wilden wijn en kaas niet echt één geheel worden. 

Wij kerstbrunchten met mijn nichtje + geliefde, dat was gezellig. Straks door naar vrienden, ik geloof dat we daar vanavond iets met vis krijgen en morgen iets met een hele kip en spruitjes. 

Ik ben ook wel benieuwd naar een recept voor een lekkere kaasfondue. 
Wij eten vanavond een combi van gourmet en fondue (met olie). 
Onder de kerstboom stond een slowcooker (die heb ik mezelf gegeven … ) en ik kijk er nu al naar uit om die binnenkort te gaan gebruiken. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

25-12-2021 om 16:17

ik denk patat met wat stoofvlees. 

Wij gaan de gewone aardappelen, spruitjes en beetje feestelijk kip en varkens rollade

Rosolli, perunalaatikko en joulukinkku.

Oftwel bietjes-haringsalade, zoete aardappelpuree en beenham met honing-mosterd-kruidnagel.

Traditioneel Fins kerstdiner.
🎄

Moosey schreef op 25-12-2021 om 15:55:

[..]

Hoe maak jij m Anijsblok? Wij kaasfonduen op Kerstavond altijd bij de schoonouders, maar die halen tegenwoordig een kaasfondue die ik echt niet te eten vindt, ontzettend melig is-ie. Dus ik wil m volgend jaar zelf maken, maar de enige andere keer dat ik dat heb gedaan wilden wijn en kaas niet echt één geheel worden.

Ik gebruik eigenlijk altijd (niet dat ik het vaak maak...) dit recept en dat gaat tot nu toe altijd goed. 

https://www.okokorecepten.nl/recept/fondue/kaasfondue/kaasfondue-klassiek

De kaasmix komt van de kaasboer en is gewoon de 'klassieke' mix, dus met gruyère en emmertaler. Volgens mij ligt het geheim vooral in deze zin: "de kaas moet heel langzaam smelten (ca. 5 minuten in totaal) omdat hij anders draderig en taai wordt". 

Ik hoop het zo te houden dat ik nooit kaasfondue uit een pakje hoef te eten. De kaasboer had ook k&k fondue, maar dat vertrouwde ik ook niet echt. Misschien is dat wel lekker op zich. (Er is niks mis met mijn kaasboer!)

Ik ga zo maar eens beginnen aan mijn missie!  Fijn kerstdiner iedereen!

@ToetieT: Spreek jij eigenlijk zelf ook Fins? 

Wat kaasfondue betreft: ik gebruik meestal de traditionele mix van emmentaler en gruyère, maar soms vind ik die gewoon te duur. Een mengsel van een zachte boeren(gaten)kaas en een oudere kaas (maar niet keihard) gaat ook prima. Morgen gebruik ik Hollandse boerenkazen en een stukje comté. Volgens mij gaat het er vooral om dat de wijn niet te heet is en je op laag vuur goed blijft roeren. De maïzena meng ik met de kirsch en daardoor wordt het dan een geheel. 

Dolfje

Dolfje

25-12-2021 om 18:13 Topicstarter

Ik heb vorig jaar een geitenkaasfondue gemaakt met bier. Kan het recept alleen niet meer vinden. 

@Anijsblokje: nee ik spreek het zelf niet, en dát weet ik dan weer wel, nee, dat is “ei”. Ik kan wat “hallo - hoe is het - ja/nee - “waar is mijn vriend” (=hellup ik versta er niks van  ) - dank je wel - doei” en tellen. Verstaan gaat veel beter dan spreken.

En nu wil ik binnenkort kaasfondue. Dat ik daar zelf nou niet op gekomen ben hè, ik bedoel: kaas!! 

Klinkt ook goed, Dolfje! 
Via Google vind ik fondue met geitenkaas en weizen, was dat het misschien? 

Dolfje

Dolfje

26-12-2021 om 09:24 Topicstarter

yette schreef op 25-12-2021 om 19:01:

Klinkt ook goed, Dolfje!
Via Google vind ik fondue met geitenkaas en weizen, was dat het misschien?

Nee het was geen weizen. Stom dat ik niet meer weet wat wel.

Dolfje

Dolfje

26-12-2021 om 09:29 Topicstarter

Wij kregen gisteren vooraf vijgen met geitenkaas,sla en honing. Broer had met feta want lust geen geitenkaas.
Toen rollade met spek erom, gegratineerde aardappelen en bloemkool met wortel en man en moeder hadden nog spruitjes.
Als dessert had mijn moeder brownies gemaakt met een koffie-mascarponecreme.
Het was maar goed dat we op de fiets waren 

Vandaag gaan we bakplaten. Heb Black angus burger, biefstuk en kipfilet. Erbij stokbrood en rauwkost en ananas  en taugé gooien we ook altijd op de plaat. Denk dat ik wat oosterse sausjes maak, ketjap met knoflook en gesnipperd uitje erdoor, kerriesaus en pindasaus voor man.
Als toetje heb ik k&k tiramisu en chocolade kerstkransjes.
Straks ook maar even een stukje wandelen denk ik.

Gisteren was euh vanalles. Te ingewikkeld om op te schrijven. Iig tafel vol met veel. 

Vanavond wordt sushi! 

Vandaag maar eens de vriezer legen zo van alles en nog wat.. en een ijsje na jammie

Vandaag ga ik hachee met rode kool en aardappeltjes maken. En de kleine krijgt pannenkoeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.