Eten Eten

Eten

Voedselallergie


Wat vervelend voor je dat het je schoonfamilie niet lukt om rekening met je te houden. Mijn zusje is allergisch voor gluten en mijn schoonzusje voor lactose. Dit is werkelijk nog nooit een probleem geweest. Er is gewoon genoeg eten voor iedereen en iedereen zorgt ervoor dat er geen kruisbestuiving kan plaatsvinden. Zo moeilijk is dat allemaal niet. Echt rot voor je. Ik zou ook dat hele diner cancellen. Dan doen ze dat maar lekker zonder jou in iemand anders zijn huis. Jij bent blijkbaar alleen goed genoeg om je huis ter beschikking te stellen en hun te serveren. Zijn ze gek geworden.

onaardig is dat.

kan het niet zijn dat ze denken dat je overdrijft? Dat ze geen verstand hebben van allergie?

rionyriony schreef op 04-01-2024 om 15:33:

onaardig is dat.

kan het niet zijn dat ze denken dat je overdrijft? Dat ze geen verstand hebben van allergie?

Het viel me wel op dat TO vaak het woord 'dieet' gebruikt. Dat zou ik zelf niet doen in het geval van een allergie.

Dutchgirly schreef op 04-01-2024 om 15:49:

[..]

Het viel me wel op dat TO vaak het woord 'dieet' gebruikt. Dat zou ik zelf niet doen in het geval van een allergie.

Zou kunnen; dat ze denken dat TO aan een soort modeverschijnsel doet. 

Je moet voor jezelf en je kind opkomen totdat anderen doorkrijgen dat je baby echt doodziek kan worden van koemelk. Je staat als moeder volledig in je recht om je baby te behoeden voor ziek worden. Dus ik zou echt een besliste toon opzetten als ze me niet serieus zouden nemen. Zij hoeven niet met een ziek kind te zitten.

Dit klinken als extreem lompe mensen. Maar ik begrijp ook een paar dingen van jou niet.

Waarom in vredesnaam 2 van dit soort etentjes in amper 2 weken tijd met dezelfde mensen. Dat terwijl je waarschijnlijk nog aan het ontzwangeren bent én een kindje hebt met gezondheidsproblemen wat je vast heel veel energie heeft gekost en stress opgeleverd en mogelijk nog steeds slaapgebrek. En dan doen jullie het bij jou, waardoor je ook nog met de voorbereidingen, opruim zit én je kunt niet vertrekken wanneer je wilt. Pfffff. Na alle feestdagen moet ik daar niet eens aan denken en ik heb al die extra belasting van jou er niet bij. 

Je klinkt ook alsof je veel indirect met grapjes probeert op te lossen. Maar zoals je ziet: dat werkt niet. Je kiest een erg vermijdende, passieve strategie en blijft deze mensen daarnaast ook nog eens faciliteren. Het zijn duidelijk niet de meest fijngevoelige types, maar jij en je man beginnen gewoon na een rottig verlopen etentje gewoon op dezelfde manier aan een nieuwe editie, heel kort daarna! Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen duidelijk is hoe ellendig dit voor je is. Want dit gaat veel meer over grenzen in brede zin dan alleen dat lillige plakje bladerdeeg. 
Als je wil dat dit verandert, moet je een andere strategie kiezen. En ik denk dat veel duidelijker zijn en stoppen met faciliteren de moeite waard zijn om te proberen. 

Probeer het anders eens zo:

Beste familie,
Wij hebben een turbulente tijd achter de rug als gezin. De ziekenhuisopname van baby door de koemelkallergie heeft ons erg doen schrikken. En ook nu zijn we nog continu bang dat ze weer zo ziek wordt omdat al een druppel koemelk schadelijk kan zijn. We merken dat we moe zijn. Op dit moment is het voor ons dan ook even teveel om het komende etentje te organiseren bij ons thuis, voor vrouw nog apart te koken en alles weer op te ruimen en schoon te maken. We willen het etentje dus graag afzeggen of vragen of iemand anders het van ons overneemt. Sorry voor het late bericht. 
Man

Bb19bb21 schreef op 04-01-2024 om 21:47:

Probeer het anders eens zo:

Beste familie,
Wij hebben een turbulente tijd achter de rug als gezin. De ziekenhuisopname van baby door de koemelkallergie heeft ons erg doen schrikken. En ook nu zijn we nog continu bang dat ze weer zo ziek wordt omdat al een druppel koemelk schadelijk kan zijn. We merken dat we moe zijn. Op dit moment is het voor ons dan ook even teveel om het komende etentje te organiseren bij ons thuis, voor vrouw nog apart te koken en alles weer op te ruimen en schoon te maken. We willen het etentje dus graag afzeggen of vragen of iemand anders het van ons overneemt. Sorry voor het late bericht.
Man

Is dat niet de schuld van alles zelf op je nemen? Als je zoiets schrijft dan zoek je de oorzaak vooral bij jezelf, terwijl het inflexibele bijna antisociale en weinig begripvolle gedrag toch echt bij schoonfamilie ligt. 

Bloemenzee schreef op 04-01-2024 om 12:52:

Wat voor mij nog mee zou spelen: blijft je dochter een koemelkallergie houden of is de kans groot dat ze hier ‘overheen groeit’? In dat eerste geval doe je dit allemaal voor je dochter (niet alleen nu, maar ook in de toekomst) en zou ik het heel hoog spelen. In het laatste geval is het iets van tijdelijke aart en zou ik me meer schikken door voor mezelf iets mee te nemen (maar dat zeker niet te delen).

Ik vind de reactie van je man trouwens wel goed, want met anderen moet blijkbaar wél rekening worden gehouden. En vegetarisch zijn is dan zelf nog een kéuze.

zijspoor 1:
Vegetarisch zijn is geen keuze, dat zijn planten vanzelf.

zijspoor 2:
Ik ben vegetariër.
Dat is een keuze, maar dat betekent niet dat ik die keuze even veranderen wil.
(het is ook mijn keuze om geen vandalisme te plegen en geen boerka te dragen)

zijspoor 3:
vertel schoonbroer nog eens dat ieder jaar kalfjes geslacht worden omdat een koe anders geen melk geeft (melk is voor kalfjes, maar stiertjes worden meteen geslacht).
Dus dat hij beter veganistisch eten kan.

haarklover schreef op 04-01-2024 om 22:19:

[..]

zijspoor 1:
Vegetarisch zijn is geen keuze, dat zijn planten vanzelf.

zijspoor 2:
Ik ben vegetariër.
Dat is een keuze, maar dat betekent niet dat ik die keuze even veranderen wil.
(het is ook mijn keuze om geen vandalisme te plegen en geen boerka te dragen)

zijspoor 3:
vertel schoonbroer nog eens dat ieder jaar kalfjes geslacht worden omdat een koe anders geen melk geeft (melk is voor kalfjes, maar stiertjes worden meteen geslacht).
Dus dat hij beter veganistisch eten kan.

Excuus voor de verkeerde bewoording. Vegetariër inderdaad.

Uiteraard bedoel ik niet dat ik het niet respecteer als iemand vegetariër is of andere keuzes maakt. Ik vind het alleen zeer vreemd dat er blijkbaar geen respect is voor een medische beperking in wat iemand kan eten, maar wel voor iets wat uiteindelijk toch eigen keuze is. En nogmaals: ik zou met beide rekening houden.

@Jillz: hoe is het gegaan met het diner?

Jillz

Jillz

09-01-2024 om 10:53 Topicstarter

Bedankt voor alle inzichten. We hebben het inderdaad niet slim aangepakt. Het is gewoon altijd gedoe in deze familie. Er is al zoveel stuk in de onderlinge relaties, broers en zussen die elkaar niet meer willen zien etc. Met alles wat je doet of zegt kies je kant. Dus als het ene etentje wel kan en het andere niet dan wordt dat direct negatief uitgelegd. Het maakt grenzen stellen voor mij ook moelijk, omdat je weet dat het waarschijnlijk tot ruzie leidt.

Hoe dan ook we hebben uiteindelijk toch een grens getrokken. Ze hadden namelijk inmiddels ook bedacht dat ik wel even twee keer op en neer naar het station kon rijden zodat iedereen wat kon drinken. En daarop heeft man zijn moeder gebeld om te zeggen dat voor ons de lol er af was en wij dus dit etentje niet langer zouden faciliteren omdat er wel van alles van ons wordt verwacht (voorbereiding, taxiën, drank, opruimen) en een simpel verzoek om rekening te houden met mijn dieet te veel gevraagd is. Waardoor we ook nog zelf voor 1 persoon alle gangen zelf moeten koken.

Ondanks dat man de boodschap had gebracht was ik de gebeten hond. Dus ik werd gebeld dat ik toch ook gewoon een broodje had kunnen smeren of ergens anders had kunnen eten. Waarop ik heb gezegd dat man duidelijk is geweest dat hij mij niet laat buitensluiten in ons huis. Daarna veel gehuil, slachtofferschap etc. Dat het zo jammer is dat we deze traditie verpesten etc. Waarop ik steeds ben blijven herhalen dat ze welkom zijn als ze rekening houden met onze wensen. 

Toen ze zei zo verpest je de relatie heb ik geantwoord dat als ze de relatie belangrijk vind dat ze onze grenzen beter respecteert. En ook dat op repeat. Ze was zo boos dat ze zei ons nooit meer te willen zien. Waarop ik heb gezegd dat ik het jammer vond dat ze dat zei, maar dat wij wel achter onze grenzen staan.

Het etentje is niet doorgegaan. Inmiddels heeft er wel een gesprek plaatsgevonden waarin ik de lelijke woorden van schoonmoeder vergeven heb. Man is wel nog steeds heel geïrriteerd/boos over de hele situatie en het gemak waarmee zijn moeder dreigt hem nooit meer te willen zien (was ook niet de eerste keer). Hij is echt klaar met die manipulatie.

Wat dat betreft wel heel blij met jullie adviezen. Want meestal bewegen we mee of laten we ons chanteren met het anders wil ik jullie nooit meer zien. Dat is gewoon niet slim.

Wat ongelooflijk rot voor jullie dat dit zo heeft moeten gaan. Maar jullie zijn niet gek, ze vragen echt veel te veel. En ook uit je voorbeeld blijkt weer; het is nooit genoeg. Dus je kunt meebuigen tot je met je neus de grond raakt, ook dan zullen ze je vragen nog dieper te buigen. Dat is niet houdbaar.

Ik voel met je mee. Lijkt me heel verdrietig. 


Dus ik werd gebeld dat ik toch ook gewoon een broodje had kunnen smeren of ergens anders had kunnen eten.
Ik vraag me echt af waar de realiteitszin is van degene die deze opmerking maakt.
Heel goed dat jullie voor jezelf zijn opgekomen.

Jeetje wat knap dat jullie zo voor jezelf zijn opgekomen. Echt heel goed. Heel jammer dat het zo moet en dat er niet 'normaal' met de ander rekening gehouden kan worden. Maar dat de andere kant niet normaal wil doen, is niet jullie verantwoordelijkheid. Goed dat jullie zo samen een team zijn!
En eens met Doemijdieglazenbol, wat een verdrietige situatie.

Wow wat ontzettend goed dat jullie duidelijk de grens hebben aangegeven. Ontzettend kansloos van schoonmoeders, wat een bijzonder wereldbeeld heeft zij. Verschrikkelijk die manipulatie. Dat je deze lelijke woorden na een gesprek vergeven hebt vind ik ook best bijzonder, ik kan me goed indenken dat je man heel boos is.

Heeft je man (of jij) ook nog met andere familieleden gesproken naast je schoonmoeder? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.