Eten Eten

Eten

Simpele gezonde maaltijden welke makkelijk voor te bereiden zijn of deels in te vriezen zijn.

Hoi allemaal, 

Momenteel ben ik een thuis blijf moeder. Maar de kinderen worden groter en heb ik steeds meer de behoefte om weer te gaan werken. 
Inmiddels heb ik een leuke baan geaccepteerd en ga ik 3 dagen per week werken en verwacht dat ik rond een uur of 19.00 thuis zou zijn. 
Op de dagen dat ik werk is mijn man thuis aan het werk. Uiteraard gaat hij meer doen, maar het koken is hier wel ding. 
Man heeft er een gruwelijke hekel aan en doet hij het liever niet. Daarnaast is hij thuis ook gewoon aan het werk tot een uur of 18.00
Uiteraard, zou hij wel moeten gaan koken, maar voor hem en mij zou het fijn zijn als ik vast simpele maaltijden voor kan bereiden op de dagen dat ik vrij ben. 
Denk aan een pasta saus uit de vriezer, zodat hij alleen de pasta nog maar hoeft te koken, of een oven schotel wat hij alleen nog maar in de oven hoeft te schuiven. Zodat hij alvast kan gaan eten met de kinderen. 

Ik ben benieuwd naar jullie goede ideeën. 


Denk aan simpele gerechten, zoals macaronie, nasi, bami, curry’s etc. Je kan het allemaal naar je eigen wens invullen (vlees, gevogelte, vis, vega - volkoren producten ipv “normaal”), snel of in grote porties te bereiden - en dus in te vriezen, en makkelijk op te pimpen wanneer je het gaat eten! Bak bijvoorbeed een eitje bij de nasi, serveer nog een sate’tje bij de bami, maak een snelle frisse yoghurtsaus bij de curry en ga zo maar door!
Of kook een keer extra aardappelen - die kun je de dag erop opbakken met een stukje vlees/vis/vega en groenten

wat ik zelf ook erg lekker - en simpel - vind, is couscous. Die hoeft van zichzelf maar 4 minuten te wellen. Laat de oven voorverwarmen voor bijvoorbeeld de gemarineerde kippendijen van de albert heijn, en je hoeft alleen nog maar wat lekkere groenten erdoorheen te gooien (denk aan zongedroogde tomaatjes, komkommer, rucola, geroosterde paprika uit pot). 

Stoofvlees (hachee-achtigen) in grote hoeveelheden maken en invriezen. Hoef je alleen te ontdooien en op te warmen,  wat verse tomaat of komkommer erbij. Lekker stuk stokbrood erbij.

Soep. Ook altijd goed in grotere hoeveelheden te maken en in te vriezen.

Lasagne. Maken, invriezen en kan bevroren de oven in.

Isje

Isje

28-09-2021 om 11:31 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 28-09-2021 om 11:24:

Stoofvlees (hachee-achtigen) in grote hoeveelheden maken en invriezen. Hoef je alleen te ontdooien en op te warmen, wat verse tomaat of komkommer erbij. Lekker stuk stokbrood erbij.

Soep. Ook altijd goed in grotere hoeveelheden te maken en in te vriezen.

Lasagne. Maken, invriezen en kan bevroren de oven in.

Is Lasagne in te vriezen? 

Stoofvlees is ook een idee inderdaad!

Isje

Isje

28-09-2021 om 11:32 Topicstarter

Wobbelkont schreef op 28-09-2021 om 11:19:

Denk aan simpele gerechten, zoals macaronie, nasi, bami, curry’s etc. Je kan het allemaal naar je eigen wens invullen (vlees, gevogelte, vis, vega - volkoren producten ipv “normaal”), snel of in grote porties te bereiden - en dus in te vriezen, en makkelijk op te pimpen wanneer je het gaat eten! Bak bijvoorbeed een eitje bij de nasi, serveer nog een sate’tje bij de bami, maak een snelle frisse yoghurtsaus bij de curry en ga zo maar door!
Of kook een keer extra aardappelen - die kun je de dag erop opbakken met een stukje vlees/vis/vega en groenten

wat ik zelf ook erg lekker - en simpel - vind, is couscous. Die hoeft van zichzelf maar 4 minuten te wellen. Laat de oven voorverwarmen voor bijvoorbeeld de gemarineerde kippendijen van de albert heijn, en je hoeft alleen nog maar wat lekkere groenten erdoorheen te gooien (denk aan zongedroogde tomaatjes, komkommer, rucola, geroosterde paprika uit pot).

Hier staan ook goede dingen tussen 

onze favorieten on in the vriezen zijn pasta saus, butter chicken, soep, nasi, moussaka.

rijst kun je ook los invriezen uiteraard. Wat ik zelf ook vaak maak wat niet heel moeilijk is om veel tijd kost is pasta met spinazie en boursin. 

PriceyRook54

PriceyRook54

28-09-2021 om 11:38

Mijn man doet dan gewoon pasta- of currysaus uit een potje. Niet mijn favoriet, maar joh wat maakt het uit. Verder maakt ie gewoon simpel AGV.

Als ik kook, kook ik vaak heel ruim en de extra porties vries ik dan in (cottage pie, bolognaise, rijstgerechten vriezen goed), maar ik ga niet speciaal voorkoken voor op zijn kookavonden, dahaag.

Ja hoor lasagne kun je prima invriezen en dan hup, bevroren in de oven. Gewoon direct bij het opstoken van de oven mee laten warmen. Je ziet vanzelf als het er lekker en eetbaar uitziet.

Ellori schreef op 28-09-2021 om 11:37:

rijst kun je ook los invriezen uiteraard. Wat ik zelf ook vaak maak wat niet heel moeilijk is om veel tijd kost is pasta met spinazie en boursin.

Vind ik heel handig, gare, ingevroren rijst. Dan kun je een doos nasigroente roerbakken met kruiden, rijst erbij, even bakken en klaar. Ik maak kipfilet in blokjes ook altijd voor meerdere keren. Gekruid en gaar invriezen en hup, bij de nasi.

Herfstappeltaart schreef op 28-09-2021 om 11:44:

[..]

Vind ik heel handig, gare, ingevroren rijst. Dan kun je een doos nasigroente roerbakken met kruiden, rijst erbij, even bakken en klaar. Ik maak kipfilet in blokjes ook altijd voor meerdere keren. Gekruid en gaar invriezen en hup, bij de nasi.

Oh dat is eigenlijk best wel slim. Ik snij de filets wel altijd in blokjes, maar dan gaan ze rauw de vriezer in. Even kruiden en bakken is dan ook een kleine moeite, maar gebakken in de vriezer is nog slimmer.

_melon schreef op 28-09-2021 om 11:47:

[..]

Oh dat is eigenlijk best wel slim. Ik snij de filets wel altijd in blokjes, maar dan gaan ze rauw de vriezer in. Even kruiden en bakken is dan ook een kleine moeite, maar gebakken in de vriezer is nog slimmer.

Dat doe ik ook met gehakt voor chili con carne.

lasagne voorbereiden en invriezen, pas in de oven als je gaat eten

Isje

Isje

28-09-2021 om 11:49 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 28-09-2021 om 11:44:

[..]

Vind ik heel handig, gare, ingevroren rijst. Dan kun je een doos nasigroente roerbakken met kruiden, rijst erbij, even bakken en klaar. Ik maak kipfilet in blokjes ook altijd voor meerdere keren. Gekruid en gaar invriezen en hup, bij de nasi.

Wat een idee.. Dit inderdaad slim koken!

Ik ben vrijwel dagelijks binnen een half uur klaar met koken. Groente koop je voorgesneden en dat kook je of mix je met 'n dressing tot salade en vis/vlees is in 10 minuten wel gaar (of een half uurtje in de oven terwijl je met de groentjes bezig bent) 

redbulletje schreef op 28-09-2021 om 12:29:

Ik ben vrijwel dagelijks binnen een half uur klaar met koken. Groente koop je voorgesneden en dat kook je of mix je met 'n dressing tot salade en vis/vlees is in 10 minuten wel gaar (of een half uurtje in de oven terwijl je met de groentjes bezig bent)

Jij kookt voor 1 persoon hè, en koolhydraten laat je weg. Alles voorgesneden kopen is ook duurder, dat kan misschien niet iedereen. En lang niet alle vlees/vis gaat zo snel...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.