Eten Eten

Eten

Nutri code toppers

Er is veel gedoe om, want hoezo is cola light over de salade gezonder dan olijfolie?  maar ik ben fan. Mijn idee van gezond eten was tot nu toe gebaseerd op de schijf van 5 en ik dacht dat we hier al goed bezig waren maar zie dat er nog flink wat Atjes zijn die we links hebben laten liggen.

Ik zal de enige niet zijn toch? Hoor graag welke uitblinkers er zijn op het gebied van suiker, zout en vet. (Want vezels doen volgens mij nog niet mee  )


Yastra

Yastra

25-03-2022 om 09:20 Topicstarter

Ik start wel; de groene curry van de Albert Heijn. Geen 20 Gr vet (4 verzadigd) 17gr suiker en 4.5 gram zout, maar 3 Gr vet (0.6 verzadigd) 1.5gr suiker en 0.3 Gr zout. 

Enorm verschil, en als alle producten ineens op dezelfde manier door de loep gaan, worden we er allemaal gezonder op zonder er ook maar iets voor te laten

Snack a jacks kaas is ook gelijk in de nutri score gestapt, na het recept aangepast te hebben natuurlijk en scoort in tegenstelling tot alle huismerk kopieën (die nog vol vet, suiker en zout zitten) ook een A.

Nog een paar toppers , die stiekem minder slecht zijn dan de concurrentie:

- AH kwarksnack aardbei 

- AH muesli reep zero 

- AH ontbijtkoek zero

- AH honingringen /gepofte tarwe met honing /choco crisps

veel AH, helaas doen veel merken / winkels nog niet mee. Ik wacht met smart op het beter scorende broodbeleg, kom maar op met die chocopasta/speculoos met minder (geen) suiker en verzadigde vetten...





Bij snacks lijkt me een A score ongewenst, hoe lager de score hoe meer 't zal inboeten in smaak. 

Het bedrijfsleven heeft weer flink gelobbyd zo te zien... Wat een schande. Dit zal net zo eindigen als het "ik kies bewust"-vinkje van de overheid denk ik, waar allerlei ongezonde shit dit vinkje kreeg. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Vinkje#:~:text=De%20kritiek%20heeft%20er%20in,met%20de%20Schijf%20van%20Vijf.

Steeds meer wordt bekend dat ultrabewerkt voedsel overgewicht in de hand werkt. In dit stuk van Nieuwsuur hieronder ook een filmpje met interview met hoogleraar Jaap Seidell, die ervoor pleit om de mate van bewerking mee te nemen in de adviezen. Maar dat gebeurt hier dus niet.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2285179-zwaar-bewerkt-voedsel-zorgt-ervoor-dat-je-meer-gaat-eten

Wat hij zegt in dit interview over verzadiging herken ik heel erg. Sinds ik zo min mogelijk ultrabewerkt voedsel eet en heel veel groente, zijn de kilo's er af gevlogen, terwijl ik tegelijkertijd nooit meer "honger" of een hongergevoel heb, maar me na het eten veel meer verzadigd voel dan voorheen. (Echte honger hebben wij natuurlijk sowieso niet)

Het zou mooi zijn als mensen zelf ook wat meer hun gezond verstand gebruiken, want je snapt toch wel dat Snack a jacks en chococrisps niet gezond zijn? De fabrikant probeert je dat (met behulp van de regering helaas) wijs te maken. Trap er niet in.

Maar ja, van een kabinet die bij het Nationaal Preventieakkoord om de gezondheid van Nederlanders te bevorderen o.a. Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Koninklijke Horeca Nederland, Nederlandse Brouwers, MKB-Nederland, de SlijtersUnie, Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN), en natuurlijk VNO-NCW laat meedenken en praten, kun je ook niet al te veel verwachten. De tabaksindustrie mocht er alleen niet bij, omdat daar internationale afspraken over zijn, anders hadden die er ongetwijfeld ook bij gezeten.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

25-03-2022 om 11:20

Dan gaat iedereen weer denken dat een A of B score een gezond product is, terwijl het dikke onzin is. Net als met die vinkjes. 
Ga nou eens eerlijke voorlichting geven.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

25-03-2022 om 11:21

Rondstruiner schreef op 25-03-2022 om 10:17:

Het bedrijfsleven heeft weer flink gelobbyd zo te zien... Wat een schande. Dit zal net zo eindigen als het "ik kies bewust"-vinkje van de overheid denk ik, waar allerlei ongezonde shit dit vinkje kreeg.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Vinkje#:~:text=De%20kritiek%20heeft%20er%20in,met%20de%20Schijf%20van%20Vijf.

Steeds meer wordt bekend dat ultrabewerkt voedsel overgewicht in de hand werkt. In dit stuk van Nieuwsuur hieronder ook een filmpje met interview met hoogleraar Jaap Seidell, die ervoor pleit om de mate van bewerking mee te nemen in de adviezen. Maar dat gebeurt hier dus niet.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2285179-zwaar-bewerkt-voedsel-zorgt-ervoor-dat-je-meer-gaat-eten

Wat hij zegt in dit interview over verzadiging herken ik heel erg. Sinds ik zo min mogelijk ultrabewerkt voedsel eet en heel veel groente, zijn de kilo's er af gevlogen, terwijl ik tegelijkertijd nooit meer "honger" of een hongergevoel heb, maar me na het eten veel meer verzadigd voel dan voorheen. (Echte honger hebben wij natuurlijk sowieso niet)

Het zou mooi zijn als mensen zelf ook wat meer hun gezond verstand gebruiken, want je snapt toch wel dat Snack a jacks en chococrisps niet gezond zijn? De fabrikant probeert je dat (met behulp van de regering helaas) wijs te maken. Trap er niet in.

Maar ja, van een kabinet die bij het Nationaal Preventieakkoord om de gezondheid van Nederlanders te bevorderen o.a. Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Koninklijke Horeca Nederland, Nederlandse Brouwers, MKB-Nederland, de SlijtersUnie, Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN), en natuurlijk VNO-NCW laat meedenken en praten, kun je ook niet al te veel verwachten. De tabaksindustrie mocht er alleen niet bij, omdat daar internationale afspraken over zijn, anders hadden die er ongetwijfeld ook bij gezeten.

Nou, de vlag mag uit. Met wimpel en al. Want ik ben het vaker niet dan wel met je eens. Maar hiermee wel. Heel erg zelfs.
Blij zijn met en afgaan op die nutri-codes. Hoe krijg je het verzonnen. 

Ik eet dat soort dingen niet, en nog nooit geproefd. Geen snack a jack, geen kwarksnack, geen mueslireep en geen honingringen.

Ik eet normale basisproducten en wil ik iets lekkers dan neem ik ook gelijk iets lekkers!

Ik heb dat allemaal gemist. Zijn er echt mensen die dat kopen?

Ik ben er eigenlijk meer voor dat er op een verpakking komt te staan "voedsel" of "snack".

Ik denk dat men best met mate af en toe een snack kan eten maar ik zou het niet zien als vervanger van normaal voedsel.

Ik denk dat ze graag snacks willen verkopen als zijnde voedsel omdat ze daardoor meer verdienen.

Ik zie geen nutri score in de ah app. Wel een filmpje met uitleg enzo. Maar hoe kun je daar dan op selecteren? Of kijk je per product?

Ik heb gewoon geen idee wat nutri dinges is, is dat raar?

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

25-03-2022 om 12:58

Dolfje schreef op 25-03-2022 om 12:44:

Ik heb gewoon geen idee wat nutri dinges is, is dat raar?

Nee. Houden zo. Totaal nutteloze info. 

rionyriony schreef op 25-03-2022 om 11:52:

Ik eet dat soort dingen niet, en nog nooit geproefd. Geen snack a jack, geen kwarksnack, geen mueslireep en geen honingringen.

Ik eet normale basisproducten en wil ik iets lekkers dan neem ik ook gelijk iets lekkers!

Ik heb dat allemaal gemist. Zijn er echt mensen die dat kopen?

Ik ben er eigenlijk meer voor dat er op een verpakking komt te staan "voedsel" of "snack".

Ik denk dat men best met mate af en toe een snack kan eten maar ik zou het niet zien als vervanger van normaal voedsel.

Ik denk dat ze graag snacks willen verkopen als zijnde voedsel omdat ze daardoor meer verdienen.

Zó mee eens. Als ik koek eet, eet ik koek en wéét ik dat dat niet bepaald gezond is. Maar áls k het eet, moet het wél lekker zijn. Al die zogenaamde gezonde repen moet ik ook niet. Dan eet ik gewoon een volkoren boterham óf een lekkere koek. Maar niet iets half/half. Ongetwijfeld zal zo'n reep minder suiker en minder slechte vetten hebben dan een sprits en ongetwijfeld ook nog wat gezonds, zoals vezels, noten enz., maar er zit nog steeds genoegd ongezonds in. Dus doe mij maar een sprits mét veel suiker en mét het vet dat in een sprits hoort om het een lekkere sprits te laten zijn. En zelf dan maar verstandig zijn dat niet te vaak te eten. Maar áls ik iets ongezonds eet, dan wél lekker graag

To, merk jij nu dat je meer de etiketten gaat lezen? Of dat als je nu ziet dat jouw product geen A is, dat je dan sneller wel het A-product pakt? 

Tot nu toe meek ik het alleen maar op. Ik dacht eerst dat A gewoon betekende dat het 'gezond' maar ondertussen geleerd dat het een gezonde keuze in een bepaalde groep is. 

Ze hebben bij de AH bij frisdrank ook iets staan over het suikergehalte in de betreffende frisdrank. Ik ben altijd benieuwd of mensen hier echt iets mee doen.

Het ligt er misschien ook maar net aan hoe je ze gebruikt. Ik vind het New York cheesecake toetje van de Appie echt heerlijk…maar die heeft een dikke rode E. Heeft me er al 2x bij geholpen om dat spul niet te kopen 

Mijn dochter heeft 8 jaar geleden als brugger meegedaan aan een onderzoekje van 2 oudere jaars die een pws gingen schrijven over of je van cola light en light chips net zoveel zou drinken en eten tijdens een film als van gewone cola en chips. 
Twee groepen die net zoveel cola en chips mochten als ze op konden.  Wat bleek? Van die light rommel eet en drink je meer dan van gewone chips en cola en wel zoveel meer dat je qua calorieinname ook nog beter af was met de gewone variant. 
2 groepen van 20 kinderen het onderzoek was niet echt wetenschappelijk natuurlijk als dat uitgevoerd wordt door 2 vwo-ers maar toch.  Ik geloof er echt niet in dat die nutri-score ons gaat helpen om gezondere keuzes te maken. Net als die vinkjes, sloeg ook nergens op. 
Die 2 keer in de maand dat ik friet wil eten dan wil ik echte friet uit de frituur.  Geen slap aftreksel uit de oven of airfryer, dat eruit ziet als friet, ruikt als friet maar waarbij het mondgevoel niet is wat je dacht.  Het ontbreken van een krokante bite is dan een te groot gemis om er echt van te genieten. 

bieb1963 schreef op 25-03-2022 om 13:26:

[..]

Zó mee eens. Als ik koek eet, eet ik koek en wéét ik dat dat niet bepaald gezond is. Maar áls k het eet, moet het wél lekker zijn. Al die zogenaamde gezonde repen moet ik ook niet. Dan eet ik gewoon een volkoren boterham óf een lekkere koek. Maar niet iets half/half. Ongetwijfeld zal zo'n reep minder suiker en minder slechte vetten hebben dan een sprits en ongetwijfeld ook nog wat gezonds, zoals vezels, noten enz., maar er zit nog steeds genoegd ongezonds in. Dus doe mij maar een sprits mét veel suiker en mét het vet dat in een sprits hoort om het een lekkere sprits te laten zijn. En zelf dan maar verstandig zijn dat niet te vaak te eten. Maar áls ik iets ongezonds eet, dan wél lekker graag

Zo sta ik er ook in. Ben geen grote snoeper, maar dan wél graag lekker. Dus inderdaad een sprits met roomboter en suiker en alles wat erin hoort. Is dat gezond? Waarschijnlijk niet, als je elke dag een zak vol spritsen naar binnen werkt. Maar eentje bij de koffie of thee terwijl ik voor het overige gezond en vers eet, moet kunnen.

ik weet niet wat een nutri score is?
Is het weer een nieuw Unilever/schijf van 5 advies, om zoveel mogelijk Unilever producten te eten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.