Eten Eten

Eten

Kook- of bakvraag? Stel ze hier!

Heb je een vraag over koken of bakken en vind je het antwoord niet op internet of in je kookboek? Of heb je behoefte aan tips van een ervaringsdeskundige? Stel je vraag hier!

Dan kunnen we elkaar helpen met de antwoorden, twee (of meer) weten meer dan één


Femke09

Femke09

28-12-2021 om 17:45 Topicstarter

Dubbel

Femke09

Femke09

28-12-2021 om 17:45 Topicstarter

Ik trap zelf af met de eerste vraag 

Ik ga morgen zandkoekjes bakken met de kinderen en ik wil van die dubbele koekjes maken met jam ertussen.

Wanneer doe je die jam erop, voordat ze de oven ingaan of erna (koekjes op elkaar plakken)?

Erna. Koekjes bakken, af laten koelen, en dan jam erop smeren en op elkaar plakken

Femke09

Femke09

28-12-2021 om 18:02 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 28-12-2021 om 17:56:

Erna. Koekjes bakken, af laten koelen, en dan jam erop smeren en op elkaar plakken

Thanks. Dan zal ik ze ook maar niet te dik maken, anders is het niet te eten.

Kokend hete dingen zoals pannen, mag niet rechtstreeks op het fornuis leggen ivm gevaar op inbranden. Waar laat je je deksel van de pan als je water heeft gekookt? 
In de gootsteen vind ik vies, want ik heb hem later bij het afgieten nog nodig. Ik sta altijd wat te hannesen ermee.. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

28-12-2021 om 18:16

Goed topic, ik sla hem op bij mijn favorieten. Ik heb vaak vragen bij koken en bakken, ik ben daar niet zo goed in. 

PhilDunphy schreef op 28-12-2021 om 18:11:

Kokend hete dingen zoals pannen, mag niet rechtstreeks op het fornuis leggen ivm gevaar op inbranden. Waar laat je je deksel van de pan als je water heeft gekookt?
In de gootsteen vind ik vies, want ik heb hem later bij het afgieten nog nodig. Ik sta altijd wat te hannesen ermee..

Ik heb naast mijn kookplaat een grote glazen onderzetter daar leg ik deksels op.

PhilDunphy schreef op 28-12-2021 om 18:11:

Kokend hete dingen zoals pannen, mag niet rechtstreeks op het fornuis leggen ivm gevaar op inbranden. Waar laat je je deksel van de pan als je water heeft gekookt?
In de gootsteen vind ik vies, want ik heb hem later bij het afgieten nog nodig. Ik sta altijd wat te hannesen ermee..

Gewoon op 't rooster van 't fornuis op een pit die niet gebruikt wordt. 

Tuinfluiter schreef op 28-12-2021 om 18:17:

[..]

Ik heb naast mijn kookplaat een grote glazen onderzetter daar leg ik deksels op.

Ik zo'n rek https://www.ikea.com/nl/nl/p/lamplig-pannenrek-roestvrij-staal-30111087/

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-12-2021 om 19:11

Femke09 schreef op 28-12-2021 om 17:45:

Ik trap zelf af met de eerste vraag

Ik ga morgen zandkoekjes bakken met de kinderen en ik wil van die dubbele koekjes maken met jam ertussen.

Wanneer doe je die jam erop, voordat ze de oven ingaan of erna (koekjes op elkaar plakken)?

Ik zou het dan meebakken zoals dit recept. Dan wordt de jam lekker sticky.

https://miljuschka.nl/zandkoekjes-gevuld-met-jam/

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-12-2021 om 19:14

PhilDunphy schreef op 28-12-2021 om 18:11:

Kokend hete dingen zoals pannen, mag niet rechtstreeks op het fornuis leggen ivm gevaar op inbranden. Waar laat je je deksel van de pan als je water heeft gekookt?
In de gootsteen vind ik vies, want ik heb hem later bij het afgieten nog nodig. Ik sta altijd wat te hannesen ermee..

Ik heb dit rekje staan met grotere deksel. Aan de ene kant de deksel, op de andere kant spatels/lepels. 

Rvs-Pan-Pot-Deksel-Rack-Stand-Lepel-Houder-Rust-Clips-Keuken-Koken-Organizer-Accessoires.jpg

Oeh! Misschien kunnen jullie helpen! 
Wij maken met enig regelmaat doodsaaie zonder jam zandkoekjes
Meerdere recepten geprobeerd, soms wat eraf geweken, soms strict gevolgd 
Maar altijd zijn ze zo hard dat als je ze tegen iemands hoofd gooit, dat dat echt pijn doet! 
Bijna geen doorkomen aan 

We weten dat we geen baktalenten zijn 
Maar is er een recept of tip om die “koekjes” wat minder baksteen te maken? 😊

Beertjelief schreef op 28-12-2021 om 19:47:

(…)
Maar is er een recept of tip om die “koekjes” wat minder baksteen te maken? 😊

https://rutgerbakt.nl/koek-recepten/recept-de-lekkerste-simpele-koekjes/

Ik pluk meestal een recept van deze site. Tot nog toe is daar niks van mislukt en vind ik de recepten bovengemiddeld lekker. 

Enne, niet jezelf zo tekort doen - je kunt best een onontdekt bakwonder blijken! 😉

Beertjelief schreef op 28-12-2021 om 19:47:

Oeh! Misschien kunnen jullie helpen!
Wij maken met enig regelmaat doodsaaie zonder jam zandkoekjes
Meerdere recepten geprobeerd, soms wat eraf geweken, soms strict gevolgd
Maar altijd zijn ze zo hard dat als je ze tegen iemands hoofd gooit, dat dat echt pijn doet!
Bijna geen doorkomen aan

We weten dat we geen baktalenten zijn
Maar is er een recept of tip om die “koekjes” wat minder baksteen te maken? 😊

Hoe doe je het met de oventijd? Als je denkt dat de koekjes al hard moeten zijn als ze de oven uitkomen ben je te laat. Ze moeten nog wat zacht aanvoelen en bij het afkoelen worden ze harder en brosser

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.