Eten Eten

Eten

Koken zoals oma dat deed

Omdat we in het topic "welk eten mis je" wat afdwaalden vond ik het de moeite waard om een nieuw topic te openen over koken zoals onze oma's en moeders deden. Ik heb het idee dat er veel eenvoudige, gezonde en smakelijke recepten van vroeger steeds meer verdwijnen. Deels vanwege de enorme keuze, deels vanwege gebrek aan kennis en deels vanwege het idee dat koken zoals vroeger teveel tijd kost.

Laten we de avg in ere herstellen en brand los met familie recepten van vroeger over soepen, sauzen,toetjes, streekgerechten en baksels! Ik zal morgen mijn duit in het zakje doen, ik moet nu echt tussen de klamme lappen. Slaap lekker allemaal!


Mijn oma maakte altijd macaroni. Met macaroni, ei en Gehakt. Heel simpel maar ook erg lekker. Ik en mijn zussen maken het nog regelmatig.

De kookkunsten van mijn moeder waren belabberd, haar recepten wil je niet. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

18-07-2021 om 21:19

Ja mijn oma.......als ik mijn ogen dicht doe proef ik nog haar eten. Wel erg zout maar niet op vervelende manier

Ook de gehaktballen maak ik volgens Oma's recept. Toch worden zo nooit zo lekker als die van oma

Niemand kan de macaroni maken hoe oma het maakte. Daar verlang ik echt regelmatig naar.
Mijn moeder zegt dat ze het precies op dezelfde manier maakt, maar dat is echt niet zo. 

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

18-07-2021 om 21:24

alsjeblieft niet zeg, die konden beiden echt totaal niet koken!  

Sophia_!

Sophia_!

18-07-2021 om 21:25

DanGun schreef op 18-07-2021 om 21:18:

De kookkunsten van mijn moeder waren belabberd, haar recepten wil je niet.

Nou dat. Ik luste uiteindelijk echt helemaal niks toen ik het huis uitging, zo slecht kookte zij 

Er ging een wereld voor me open toen ik zelf eens wat kookboeken opensloeg en echt ging koken.  

ShaunTheSheep schreef op 18-07-2021 om 21:24:

alsjeblieft niet zeg, die konden beiden echt totaal niet koken!

Als ik van de week nog bij mijn digitale archief kan zal ik ook even wat knippen en plakken hier. 
Groentesoep
Stoofvlees

WickedCurlew89

WickedCurlew89

18-07-2021 om 21:27

Mijn oma kookte verukkelijk en uitgebreid Indisch. 

Mijn moeders draadjesvlees/gehaktbal met aardappels en boontjes of stoofpotje zal ik ook nooit evenaren, ik ben gewoon een veel te luie kok.

Ik heb wel wat recepten over genomen van mijn moeder zoals ouderwetse snert. Ik maak dat elke winter en geef er eigenlijk zelf niet veel om maak maak familie er blij mee. Vanaf het moment dat ik op mezelf ben gaan wonen kwam ik er achter dat ik veel dingen wel lekker vind als je ze anders klaar maakt. 

Blauwschaap schreef op 18-07-2021 om 21:21:

Ook de gehaktballen maak ik volgens Oma's recept. Toch worden zo nooit zo lekker als die van oma

Wij maken intussen al jaren de gehaktballen volgens een recept van de Librije:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R465504/gehaktballen-van-de-librije

Lijkt misschien helemaal niet op de gehaktballen van oma, maar ze zijn erg lekker!

AcidicShark11

AcidicShark11

18-07-2021 om 21:37

Nou, zoals 1 van mijn oma's wil je niet koken hoor. Haar dochter (mijn ma) is behept met hetzelfde gen.
Andere oma kon redelijk koken/bakken geloof ik, maar die is al overleden toen ik nog heel jong was; haar 'broeder'(jan in de zak) was vermaard weet ik nog wel.

Stoofpeertjes...ze zijn nooit zo lekker als thuis

Hetvrijewoord schreef op 18-07-2021 om 21:27:

Mijn oma kookte verukkelijk en uitgebreid Indisch.

Mijn moeders draadjesvlees/gehaktbal met aardappels en boontjes of stoofpotje zal ik ook nooit evenaren, ik ben gewoon een veel te luie kok.

Indische eten is heerlijk. Wij woonden vroeger naast Indische mensen en ik was als kind zijnde een slechte eter behalve als ik bij de buren mocht komen eten. Toen ik 16 was zei de buurvrouw dat ze me kookles zou gaan geven en ik al haar recepten zou krijgen. Kort daarna heeft dat lieve vrouwtje een hersenbloeding gekregen . Zo jammer, want ik had graag kookles van haar gehad. Nergens zo lekker gegeten als daar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.