Eten Eten

Eten

Gezonde baksels: recepten

Ik zit hier aan m’n courgette-amandel-pandanmuffin en bedacht dat het wel leuk is om gezonde bakrecepten te delen. 
Baksels met weinig tot geen suiker (of aanverwanten) met gezonde koolhydraten (geen gewoon witmeel dus) en die gewoon lekker en voedzaam zijn. 
Zonder ei, met ei, wel / geen zuivel, met ‘verborgen’ groenten, kh-arm of kh-rijk, glutenvrij of juist niet; kom maar door met die gezonde bakrecepten!
(Wil je een discussie over wat al dan niet gezond en / of lekker is dan is daar vast een andere plek voor, het gaat mij puur om het delen van succes recepten) 


DanGun

DanGun

16-08-2021 om 10:18 Topicstarter

M’n courgettemuffins (6 stuks)
200 gram courgette fijn raspen. 
Mengen met 2 eitjes, 100 gram meel (ik had amandelmeel maar met volkoren boekweitmeel zijn ze ook lekker) Dit keer heb ik er wat pandan smaakstof door gedaan en zijn ze knalgroen geworden 😂 25 minuutjes op 180 graden. 
Kan ook met kaneel, speculaaskruiden, maar ook hartig met wat kaas en kruiden. 
Succes is hier ook met wat mokka-koffie smaakstof en wat sinasappelextract. 

Frambozenkwarktaart


Nodig:
- kleine hoge springvorm, 18-20 cm doorsnede
- 100 - 200 gram bastognekoekjes of andere koekjes*
- 50 - 100 gram roomboter*
- 500 gram Franse magere kwark
- doosje diepvriesframbozen
- 4 blaadjes gelatine
- eventueel suiker

*De perfecte verhouding tussen koekjes/roomboter ben ik nog niet helemaal uit. Soms zoek ik een recept op internet voor de verhoudingen, soms doe ik het op de gok. Meer of minder koekjes/boter afhankelijk van hoe dik ik de bodem wil.

1. Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier.
2. Verkruimel de koekjes. Dit gaat heel snel in een hakmolentje, maar met de hand kan ook Smelt de roomboter. Meng de koekkruimels met de roomboter. Doe het mengsel in de springvorm en druk aan met de bolle kant van een lepel. Zet in de koelkast.
3. Laat 3 blaadjes gelatine weken in koud water. Doe wat frambozen in een pannetje met eventueel een heel klein beetje kwark (de kwark om het wat makkelijker vloeibaar te krijgen). Dit kook je tot het vrijwel helemaal vloeibaar is. Als de blaadjes gelatine zacht zijn geworden knijp je ze uit en los je ze op in de warme framboos. Dat mengsel laat je even afkoelen. Vervolgens meng je de kwark en het frambozengelatinemengsel door elkaar heen. Dit doe je in de springvorm. Zet weer in de koelkast.
4. Laat 1 blaadje getaline weken in koud water. Doe de rest van de frambozen in een pannetje. Naar smaak kun je wat suiker toevoegen. Prak de frambozen een beetje met een vork en laat inkoken tot het ongeveer vloeibaar is. Knijp het plakje gelatine uit en laat oplossen in de framboos. Laat een beetje afkoelen en stort in de springvorm.
5. Laat een paar uur opstijven in de koelkast.
Eet smakelijk!




DanGun

DanGun

16-08-2021 om 10:30 Topicstarter

Klinkt goed. Ik zou dan alleen de bodem maken van bv roggebrood, dadels en kokosolie i.p.v. koek. 

Ik heb weleens een bodem gemaakt van havermout, maar dan vond ik de bodem gewoon niet zo lekker. Ik houd zelf heel erg van een knapperige bodem en dat lukt me alleen met koek, en alleen de koek ongezond vind ik zelf niet zo erg . Maar met roggebrood, dadels en kokosolie zou inderdaad wel een goed gezond alternatief zijn!

Mok

Mok

16-08-2021 om 10:40

Kokosolie klinkt een stuk gezonder dan het is. Wat is het voordeel tov bijvoorbeeld olijfolie als je gaat bakken?

DanGun

DanGun

16-08-2021 om 10:51 Topicstarter

Mok schreef op 16-08-2021 om 10:40:

Kokosolie klinkt een stuk gezonder dan het is. Wat is het voordeel tov bijvoorbeeld olijfolie als je gaat bakken?

Ten 1e moet ik niet denken aan olijfolie in zoet gebak. 
Ten 2e hard kokos vet weer uit in de koelkast en houdt het je bodem bij elkaar. Net als boter alleen ben ik daar niet zo gek op qua smaak. 

Mok

Mok

16-08-2021 om 11:05

Hm, heb je een punt. Dan zou ik zelf wel voor boter kiezen. 
Ik heb in het verleden geregeld gebakken met olijfolie, gaat prima. In het begin is het even een raar idee, maar het werkt goed. 

Ik verbeeld me dat mijn bananenbrood gezond is.
3 rijpe bananen prakken, 50 g ontpitte dadels in stukjes snijden en erdoor, 3 eieren, 100 g meel (amandel of volkoren),  zakje bakpoeder, handje noten (bv walnoten). Mixen tot een glad beslag en in een cakevorm gieten (beslag is vloeibaarder dan normaal cakebeslag). Bakken als een cake (mijn oven: voorverwarmen en 60 minuten 175 graden).
Zonder vet en zonder suiker (als je de bananen en dadels niet meetelt 

)!

DanGun

DanGun

16-08-2021 om 11:17 Topicstarter

Niks mis met Kh hoor, vind ik dan 😉 En deze klinkt én lekker én voedzaam. 

Mok

Mok

16-08-2021 om 11:18

Ik vind dit een heerlijk ontbijt:
Prak een banaan in een soepkom
Roer er een ei door
Een eetlepel havermout
Rood fruit (evt uit de diepvries)
Een snuf zout (doe ik nooit, maar kan wel)
Of een eetlepel honing erdoor (doe ik nooit, maar kan wel)

Dan de magnetron in, 1,5 minuut op 900 watt.

Promethium schreef op 16-08-2021 om 10:27:

Frambozenkwarktaart


Nodig:
- kleine hoge springvorm, 18-20 cm doorsnede
- 100 - 200 gram bastognekoekjes of andere koekjes*
- 50 - 100 gram roomboter*
- 500 gram Franse magere kwark
- doosje diepvriesframbozen
- 4 blaadjes gelatine
- eventueel suiker

*De perfecte verhouding tussen koekjes/roomboter ben ik nog niet helemaal uit. Soms zoek ik een recept op internet voor de verhoudingen, soms doe ik het op de gok. Meer of minder koekjes/boter afhankelijk van hoe dik ik de bodem wil.

1. Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier.
2. Verkruimel de koekjes. Dit gaat heel snel in een hakmolentje, maar met de hand kan ook Smelt de roomboter. Meng de koekkruimels met de roomboter. Doe het mengsel in de springvorm en druk aan met de bolle kant van een lepel. Zet in de koelkast.
3. Laat 3 blaadjes gelatine weken in koud water. Doe wat frambozen in een pannetje met eventueel een heel klein beetje kwark (de kwark om het wat makkelijker vloeibaar te krijgen). Dit kook je tot het vrijwel helemaal vloeibaar is. Als de blaadjes gelatine zacht zijn geworden knijp je ze uit en los je ze op in de warme framboos. Dat mengsel laat je even afkoelen. Vervolgens meng je de kwark en het frambozengelatinemengsel door elkaar heen. Dit doe je in de springvorm. Zet weer in de koelkast.
4. Laat 1 blaadje getaline weken in koud water. Doe de rest van de frambozen in een pannetje. Naar smaak kun je wat suiker toevoegen. Prak de frambozen een beetje met een vork en laat inkoken tot het ongeveer vloeibaar is. Knijp het plakje gelatine uit en laat oplossen in de framboos. Laat een beetje afkoelen en stort in de springvorm.
5. Laat een paar uur opstijven in de koelkast.
Eet smakelijk!




Ipv koeken verkruimelen en mengen met vet zou je ook een grote Bastognekoek kunnen bakken. Ik vind het altijd zo dubbelop. 

Mok schreef op 16-08-2021 om 11:18:

Ik vind dit een heerlijk ontbijt:
Prak een banaan in een soepkom
Roer er een ei door
Een eetlepel havermout
Rood fruit (evt uit de diepvries)
Een snuf zout (doe ik nooit, maar kan wel)
Of een eetlepel honing erdoor (doe ik nooit, maar kan wel)

Dan de magnetron in, 1,5 minuut op 900 watt.

Deze lijkt me gezond en lekker!

Paprika op z'n Italiaans:

Smoor een paar in blokjes gesneden paprika's (kleuren naar wens) in een flinke scheut olijfolie tot de gewenste gaarheid. Voeg wat peper en oregano (en evt zout) toe en voeg een paar eieren toe, die je al roerend laat stollen  ala roerei. 

CaroMamaVan schreef op 16-08-2021 om 11:13:

Ik verbeeld me dat mijn bananenbrood gezond is.
3 rijpe bananen prakken, 50 g ontpitte dadels in stukjes snijden en erdoor, 3 eieren, 100 g meel (amandel of volkoren), zakje bakpoeder, handje noten (bv walnoten). Mixen tot een glad beslag en in een cakevorm gieten (beslag is vloeibaarder dan normaal cakebeslag). Bakken als een cake (mijn oven: voorverwarmen en 60 minuten 175 graden).
Zonder vet en zonder suiker (als je de bananen en dadels niet meetelt

)!

Dit recept gebruik ik ook! Erg lekker en volgens mij best gezond, toch?

Leuke 'gezondere' bak dingen op insta: foodbysann 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.