Eten
Ambra
03-04-2026 om 19:52
Extra eiwit binnenkrijgen
Ik heb net eens een eiwit calculator op mezelf losgelaten, en ik denk dat ik wel wat extra eiwit binnen mag krijgen.
De situatie: chronisch ziek, met pijn en vermoeidheidsklachten die bij het ziektebeeld horen.
Ik hou niet erg van eten klaarmaken.
Mijn man kookt meestal.
Als ik nu honger heb grijp ik een extra boterham of, als ik dat in huis heb, een mueslireep.
Ik eet vegetarisch en drink/eet nauwelijks zuivel. Ik ben terughoudend met eieren, neig naar veganistisch eten.
Ik heb net bij de Lidl online gekeken, zie daar veel proteïne dingen staan, repen ed.
Ik zoek dingen die geen moeite kosten. Een ei pellen en eten kost moeite, een reep eten niet.
Een glas water kost geen moeite , een fles of pak open maken wel. Een schep poeder ergens in lukt ook nog wel.
Ik zou het liefst met een of twee keer daags een flinke klapper klaar willen zijn.
Willen jullie meedenken zonder mij te veroordelen over mijn voedingspatroon?
Ambra
03-04-2026 om 20:17
MMcGonagall schreef op 03-04-2026 om 20:07:
Kaas en peulvruchten. Volgens mij leveren die repen ook geen echte ‘klapper’, wel vaak veel calorieën.
Kaas vind ik heerlijk maar volgens mij zitten daar ook veel calorieën in.
OnherkenbaarAnoniem
03-04-2026 om 20:17
als je wel melkproducten eet is eiwitrijk sodabrood misschien een idee om te bakken.
Dat bak ik voor mijn dochter van kwark, eieren en volkoren granen. Dat gaat in porties in de vriezer. Iedere avond 1 eruit en de volgende dag kan het gegeten worden.
Ik heb hier de berekening niet bij de hand maar ik weet nog dat de voedingswaarde vergelijkbaar is met 2 volkoren boterhammen met kaas. Maar als je het op hebt heb je niet een hele gevulde maag.
Je kunt vulling meebakken of het brood nog besmeren en beleggen.
Geïnteresseerd in het recept?
Ambra
03-04-2026 om 20:19
Oh, en waarom ik naar repen neig: ik krijg nu vaak honger als ik in bed lig, en dan werk ik nog een mueslireep naar binnen. En dan lekker slapen. Dus iets bij het bed is gewoon fijn en makkelijk, als ik ervoor moet opstaan wordt het niks.
Ambra
03-04-2026 om 20:20
OnherkenbaarAnoniem schreef op 03-04-2026 om 20:17:
als je wel melkproducten eet is eiwitrijk sodabrood misschien een idee om te bakken.
Dat bak ik voor mijn dochter van kwark, eieren en volkoren granen. Dat gaat in porties in de vriezer. Iedere avond 1 eruit en de volgende dag kan het gegeten worden.
Ik heb hier de berekening niet bij de hand maar ik weet nog dat de voedingswaarde vergelijkbaar is met 2 volkoren boterhammen met kaas. Maar als je het op hebt heb je niet een hele gevulde maag.
Je kunt vulling meebakken of het brood nog besmeren en beleggen.
Geïnteresseerd in het recept?
Lief maar bakken zit er niet in..
OnherkenbaarAnoniem
03-04-2026 om 20:20
Dat sodabrood eet mijn dochter in de avond om inderdaad goed te kunnen slapen.
OnherkenbaarAnoniem
03-04-2026 om 20:24
Ambra schreef op 03-04-2026 om 20:20:
[..]
Lief maar bakken zit er niet in..
Het beslag is zo gemaakt en dan 40 minuten in de oven. Geen man die dat voor je kan doen of iemand binnen de familie iemand die dat wil doen?
Ik neem altijd 500 gram kwark en dat zijn 10 porties. Dubbele hoeveelheid kan ook, 2 vormen naar elkaar in de oven dan heb je voor bijna 3 weken genoeg als je een vriezer hebt.
Ambra
03-04-2026 om 20:28
OnherkenbaarAnoniem schreef op 03-04-2026 om 20:24:
[..]
Het beslag is zo gemaakt en dan 40 minuten in de oven. Geen man die dat voor je kan doen of iemand binnen de familie iemand die dat wil doen?
Ik neem altijd 500 gram kwark en dat zijn 10 porties. Dubbele hoeveelheid kan ook, 2 vormen naar elkaar in de oven dan heb je voor bijna 3 weken genoeg als je een vriezer hebt.
Stom hè, ik wijs het idee af omdat je zoiets dan weer moet snijden, en dan eet het misschien weer lastiger dan een gewone dunne boterham met pindakaas. Ik maak het mezelf ook wel een beetje moeilijk vrees ik.
Dus misschien toch maar dat recept? Even uit mijn comfortzone komen?
OnherkenbaarAnoniem
03-04-2026 om 20:32
Ambra schreef op 03-04-2026 om 20:28:
[..]
Stom hè, ik wijs het idee af omdat je zoiets dan weer moet snijden, en dan eet het misschien weer lastiger dan een gewone dunne boterham met pindakaas. Ik maak het mezelf ook wel een beetje moeilijk vrees ik.
Dus misschien toch maar dat recept? Even uit mijn comfortzone komen?
Ik bak altijd in een lage braadslee. Dan heb je repen die je af kan happen als een dubbele boterham of kadetje. Ik tik het recept zo even in een nieuwe post anders wordt het heel lang en onoverzichtelijk.
Bailey26
03-04-2026 om 20:33
Ambra schreef op 03-04-2026 om 20:10:
[..]
Diëtiste zou een idee zijn.
Ja zou ik jezelf echt gunnen. Helemaal omdat je aangeeft dat eten hard werken voor je is.
Ik heb ook een ingewikkelde relatie met eten. En kreeg dus onder andere het merk Holie's als tip. Soms heeft een kleine aanpassing waar je zelf niet meteen aan denkt al een groot effect.
Bailey26
03-04-2026 om 20:36
Ambra schreef op 03-04-2026 om 20:09:
[..]
Griekse yoghurt zit regelmatig bij het avondeten. Maar een bak yoghurt of kwark krijg ik gewoon niet weg. Te veel " werk". Klinkt stom maar het eten is echt werken..
Teveel werk als in verwerking van het product zelf? Of het pakken, in een schaaltje doen, opeten en boel weer opruimen? Als dat laatste het geval is je hebt ook portie verpakking. Dan kan je gewoon uit het bakje eten. (niet dat ik je het wil opdringen hoor. Maar portie verpakking is voor mij een handige truc).
OnherkenbaarAnoniem
03-04-2026 om 20:40
Ingrediënten
500 g kwark
2 eieren
1 el olie
300 g volkorenmeel
60 g havermout
10 g bakingsoda
4 g zout.
Oven voorverwarmen op 180 graden.
Natte en droge Ingrediënten gescheiden goed mengen in 2 aparte kommen.
Braadslee invetten en bekleden met bakpapier.
Alles goed door elkaar mengen en in de braadslee storten en gladstrijken.
Bak 35 tot 40 minuten.
Als vuildeeltjes een beetje chocoladeparels met wat suiker of kaas en olijven zijn varianten die wij vaak maken.
Tip: Het beslag is nogal plakkerig een dat is makkelijker te hanteren met gereedschap dat licht is ongeveer met wat olie.
Edit: Iemand met een eetmeter app die hem even kan uitrekenen? Mijn app is gecrasht of zo. Krijg ben niet meer aan de gang.
Ambra
03-04-2026 om 20:46
Bailey26 schreef op 03-04-2026 om 20:33:
[..]
Ja zou ik jezelf echt gunnen. Helemaal omdat je aangeeft dat eten hard werken voor je is.
Ik heb ook een ingewikkelde relatie met eten. En kreeg dus onder andere het merk Holie's als tip. Soms heeft een kleine aanpassing waar je zelf niet meteen aan denkt al een groot effect.
Het voelt niet alsof ik een ingewikkelde relatie heb met eten. Eten is voor mij wel net zoiets als plassen, het moet en dan graag met zo min mogelijk extra werk. Maar of dat erg is?
OnherkenbaarAnoniem
03-04-2026 om 20:47
Ambra schreef op 03-04-2026 om 20:09:
[..]
Griekse yoghurt zit regelmatig bij het avondeten. Maar een bak yoghurt of kwark krijg ik gewoon niet weg. Te veel " werk". Klinkt stom maar het eten is echt werken..
Mijn dochter krijgt pure kwark ook niet weg ze wordt helemaal gek van dat stroeve mondgevoel.
Toen zijn we dat sodabrood gaan bakken en hebben we nog wat geëxperimenteerd om het makkelijker eetbaar te maken. Die ene eetlepel olie maakte een wereld van verschil.
Ambra
03-04-2026 om 20:48
Bailey26 schreef op 03-04-2026 om 20:36:
[..]
Teveel werk als in verwerking van het product zelf? Of het pakken, in een schaaltje doen, opeten en boel weer opruimen? Als dat laatste het geval is je hebt ook portie verpakking. Dan kan je gewoon uit het bakje eten. (niet dat ik je het wil opdringen hoor. Maar portie verpakking is voor mij een handige truc).
Ja ik word al moe als ik je omschrijving lees
. Maar het heeft ook met de substantie te maken. Droge dingen werk ik veel makkelijker weg. Kwark is helemaal een ramp om te eten, voordat ik daar een hap van weggewerkt heb. Terwijl ik het best lekker vind hoor.
Ambra
03-04-2026 om 20:49
OnherkenbaarAnoniem schreef op 03-04-2026 om 20:40:
Ingrediënten
500 g kwark
2 eieren
1 el olie
300 g volkorenmeel
60 g havermout
10 g bakingsoda
4 g zout.
Oven voorverwarmen op 180 graden.
Natte en droge Ingrediënten gescheiden goed mengen in 2 aparte kommen.
Braadslee invetten en bekleden met bakpapier.
Alles goed door elkaar mengen en in de braadslee storten en gladstrijken.
Bak 35 tot 40 minuten.
Als vuildeeltjes een beetje chocoladeparels met wat suiker of kaas en olijven zijn varianten die wij vaak maken.
Tip: Het beslag is nogal plakkerig een dat is makkelijker te hanteren met gereedschap dat licht is ongeveer met wat olie.
Dank je wel voor je moeite