Eten Eten

Eten

Deel je lekkere cake recepten

De eieren moesten op dus net een cake gebakken, en eigenlijk is mijn cake repertoire iet wat saai.
Ik heb een aantal cakes  die ik afwisselend bak
Maar ik zou best een nieuwe cake willen uitproberen.
Iemand met lekkere recepten?

Met peren en chocola, uit een springvorm:
https://uitpaulineskeuken.nl/recept/perentaart-met-chocola

Ik heb deze:

515971-01_1_ProductImageMain-ef390d999b.jpeg?preset=tiny

Dan kan ik vier verschillende soorten cake bakken in 1x. Meestal een ‘traditionele’, (vanille of citroen), eentje met chocolade (al dan niet gemarmerd), eentje met gedroogd fruit+vers fruit en rum, eentje met matcha. Je hebt een berg afwas met vier kommen maar ook veel lol en eetplezier. 

Groentetuin schreef op 19-07-2026 om 17:31:

[..]

Nou , dat is allemaal gewone cake met iets extra erin. Dus ergens heel simpel.

Als ik de recepten van toetietoover zie vereist dat meer bakkwaliteiten .

Nee toch? Alleen wat ‘moeilijk doen’ met het mixen van de eiwitten. Gaat makkelijk als je een goede mixer hebt. 

Groentetuin schreef op 19-07-2026 om 16:04:

[..]

Die ga ik beide uitproberen, ik heb nog een paar potjes zelfgemaakte lemoncurd staan die ook eens op moeten( ik maak geen madeleines maar probeer t met gewoon wat lemoncurd door de cake), en nog blauwe bessen in de vriezer.

Dus dank voor de tips!

https://www.zoetrecepten.nl/recept/lemon-curd-kruimelcake/ dit vind ik altijd een heel lekkere met lemon curd!

Oh en geen cake, maar wel in die richting: de blondies (brownies maar dan met witte chocolade) van Rutger: https://rutgerbakt.nl/gebak-recepten/blondies-met-witte-chocolade/ Ik vind ze erg lekker met frambozen, of met geroosterde hazelnoten. 

Succes met het ontcijferen. 😆

De cake van mijn Indische oma.

30f77f95-3091-447a-b337-524591b83fe0.jpg

bieb1963 schreef op 19-07-2026 om 19:40:

[..]

Ik ben ook van de ‘gewone’ appeltaart. Maar laatst heb ik hem ik iemand gegeten en die had gedroogde cranberry’s erin gedaan ipv krenten. En dat was lekker…./

Rozijnen/krenten doe ik niet. Die vis ik er bij anderen altijd uit! Ik doe er wel gehakte walnoot doorheen.

De laatste tijd weinig gebakken (misschien door de warmte) maar ik vind dit zo'n leuk topic dat ik de roomboter eens even uit de koelkast ga halen!

Groentetuin

Groentetuin

20-07-2026 om 09:02 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 20-07-2026 om 08:33:

De laatste tijd weinig gebakken (misschien door de warmte) maar ik vind dit zo'n leuk topic dat ik de roomboter eens even uit de koelkast ga halen!

Je naam doet vermoeden dat je dat wel vaker doet

Groentetuin schreef op 20-07-2026 om 09:02:

[..]

Je naam doet vermoeden dat je dat wel vaker doet

Poezenmeisje schreef op 19-07-2026 om 23:36:

Wat leuk!!!

Ja zeg, nu heb ik zin in cake 

Herfstappeltaart schreef op 20-07-2026 om 08:33:

Ja, ik krijg ook zin door dit topic. Ik heb mezelf een aantal maanden geleden getrakteerd op een Kenwood keukenmachine, had ik jaren eerder moeten doen, wat werkt dat fijn!

Mijn tip voor lekkers is Millionaire Shortbread: https://rutgerbakt.nl/koek-recepten/recept-millionaires-shortbread/

Door dit topic en manlief vraag ik me af wat de definitie van ‘cake’ is. Ik noem alles wat uit een ronde vorm komt met iets bovenop of ertussen aan slagroom oid ‘taart’. Maar manlief noemt alles cake (kakku in het Fins) en vindt zo’n opgerold ding dan weer een taart (torttu in het Fins). Ook een ‘broodtaart’ noemt hij cake (voileipäkakku).

kalastajan_voileipakakku.jpg

Dat "cake" in andere talen, en dan met name Engels, kwam ook op mijn werk langs afgelopen week. Proberen uit te leggen dat cake en taart in het Nederlands verschillende dingen zijn, maar dat we op uitnodigingen voor een taart-receptie in het Engels altijd cake zeggen, of het nu cake is of 🍰...! Let wel, deze smiley krijg je als je cake intypt, terwijl het duidelijk taart is in Nederlandse ogen.

Poezenmeisje schreef op 19-07-2026 om 23:36:

Leuk dit recept. Zij maakte het belag op de manier die je ook bij spekkoek ziet. Persoonlijk zou ik 5 theelepel kruidnagel en 4 nootmuskaat wel erg veel vinden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.