Eten Eten

Eten

Deel je lekkere cake recepten

De eieren moesten op dus net een cake gebakken, en eigenlijk is mijn cake repertoire iet wat saai.
Ik heb een aantal cakes  die ik afwisselend bak
Maar ik zou best een nieuwe cake willen uitproberen.
Iemand met lekkere recepten?

Ik gooi door de standaard citroencake altijd een scheut volle yoghurt. Wordt het een lekkere kleffe cake van. Vind ik smakelijk.

Ik maak deze geregeld:

Kwarkcake met lemoncurd en citroensap
Stroopwafelcake, evt met kleine fudgeblokjes erdoor 
Appel-kaneelcake
Winterse cake met koekkruiden
Marmercake met chocolade (cacao erdoor)
Sinaasappelcake
Mokkacake ook wel es gemaakt, maar da’s lang geleden

Zandhaas schreef op 19-07-2026 om 17:30:

ik ben wel benieuwd naar de gembercake.
zelf dit weekend een pruimencake gemaakt: standaard recept voor beslag,
Driekwart in de vorm, halve pruimen erop, Rest van het beslag en evt nog parrelsuiker erover.

Lekkerrrr

Groentetuin

Groentetuin

19-07-2026 om 18:29 Topicstarter

mamaonbekend schreef op 19-07-2026 om 18:27:

Ik maak deze geregeld:

Kwarkcake met lemoncurd en citroensap
Stroopwafelcake, evt met kleine fudgeblokjes erdoor
Appel-kaneelcake
Winterse cake met koekkruiden
Marmercake met chocolade (cacao erdoor)
Sinaasappelcake
Mokkacake ook wel es gemaakt, maar da’s lang geleden

Stroopwafel cake met fudge blokjes...gaan we ook doen.

Mokkacake, is dat met koffie extract erdoor?

Groentetuin schreef op 19-07-2026 om 17:47:

[..]

Oooh!! Man man man, ik moet wat cake gaan bakken zeg

Gewone speculaasjes of die dikke brokken?

Ik dacht echt die lemoncurd cake wordt de eerste, maar deze klinkt ook erg goed

Waarom niet roeren? De koek bovenop t beslag?

De amandelspijs klinkt heerlijk , maar zal ik achterwege laten ( lijn en prijs)

Volgens mij kan je ook de koek er doorheen roeren, maar extra roeren als het beslag al klaar is kost altijd wat luchtigheid van het beslag want dan roer je wat luchtbellen eruit. Door eerst beslag en daarna om en om met likeur besprenkelde stukken gewone goedkope speculaas (AH) of brokjes van brokken naar believen toe te voegen houd je meer controle waar ze komen te liggen en komt niet alles links of rechts. Ze zullen meestal vanzelf wat naar de bodem zakken omdat ze compacter en dus zwaarder zijn dan cake.

- Een gewone eenvoudige vanillecake blijft één van mijn favoriete cakes. Deze toevallig vanmiddag gebakken.
- Appel kruimel cake met wat citroensap, abrikozenjam en kaneel door de stukjes appels en kruimels met kaneel en gescgaafde amandelen. Mijn man houdt niet van gebak enzo maar deze cake kan hij niet weerstaan.
- Citroencake met lemon curd, citroensap en citroenrasp.
- Cake met blauwe bessen en lemon curd en kaneel kruimels.
Deze 4 cakes worden in deze volgorde hier het meeste gebakken.

Bakken jullie allemaal in een cakevorm? Of net als ik ook in een lage vierkante vorm?

Groentetuin schreef op 19-07-2026 om 18:29:

[..]

Stroopwafel cake met fudge blokjes...gaan we ook doen.

Mokkacake, is dat met koffie extract erdoor?

Nee, gewoon basiscake maar dan na het bakke. Met een laag met mokkacreme ertussen en ook bovenop toefjes mokkacreme. 

Maar 1 cake is hier thuis echt favoriet en dat is pandan cake. Ik maak die altijd lekker makkelijk met een pak van Pondan maar je kunt 'm natuurlijk ook helemaal zelf maken. Heerlijk! 

MMcGonagall schreef op 19-07-2026 om 16:43:

Ik vind marmercake het lekkerst. Iets anders hoef ik dus niet te bakken want dat is altijd minder. Idem voor mijn appeltaart. Ik heb wel net een nieuwe keuken en wil daar wat gaan uitproberen. Ik lees dus mee voor een topidee

Ik ben ook van de ‘gewone’ appeltaart. Maar laatst heb ik hem  ik iemand gegeten en die had gedroogde cranberry’s erin gedaan ipv krenten. En dat was lekker…./

Groentetuin

Groentetuin

19-07-2026 om 19:40 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 19-07-2026 om 19:31:

Bakken jullie allemaal in een cakevorm? Of net als ik ook in een lage vierkante vorm?

Ik bak in een cakevorm of tulbandvorm

Herfstappeltaart schreef op 19-07-2026 om 19:31:

De vanillecake in een tulbandvorm. Vind dat veel gezelliger uitzien dan in een gewoon bakblik. En de andere cakes in een springvorm zodat het meer op een taart lijkt.

Smulkruimel schreef op 19-07-2026 om 19:41:

[..]

De vanillecake in een tulbandvorm. Vind dat veel gezelliger uitzien dan in een gewoon bakblik. En de andere cakes in een springvorm zodat het meer op een taart lijkt.

Oja een springvorm is ook nog een idee. Bij mij worden het altijd stukjes, iets groter dan een brownie.

Mijn clafoutis cake gebeuren met blauwe bessen of met pruimen in een quichevorm, werkt ook prima en past in de kleine oven. Of in mijn siliconen hartvorm, daar heb ik vanavond nog gebruik van gemaakt.

Groentetuin

Groentetuin

19-07-2026 om 20:00 Topicstarter

bieb1963 schreef op 19-07-2026 om 19:40:

[..]

Ik ben ook van de ‘gewone’ appeltaart. Maar laatst heb ik hem ik iemand gegeten en die had gedroogde cranberry’s erin gedaan ipv krenten. En dat was lekker…./

Ik maak appeltaart vaak met gemengde noten of studentenhaver( niet de goedkope met pinda's)

De rozijnen wellen( in rum is lekker, maar niet als de kleinkinderen mee eten )

Op de bodem een laagje custard poeder en na het bakken op glanzen  met abrikozenjam.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.