Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

17-12-2021 om 15:11

Ik ben het spoor even bijster. Ik zie dat op 14 december is opgeroepen aan mensen uit 1960 en 1961 om te komen voor de oppepprik. En daarna werd het stil. Of mis ik nou iets?

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-12-2021 om 15:13

Lollypopje schreef op 17-12-2021 om 14:53:

[..]

Je leeft je selectief in. Alleen als jij het leed gerechtvaardigd genoeg vind.

Ik kan ook niet op vakantie, heb ik de energie niet voor. Zelfs kerstvieren met familie durf ik niet met zekerheid te zeggen en als dat al lukt, moet ik waarschijnlijk halverwege afhaken en meerdere dagen bijkomen. Is dat wel erg genoeg?

Ik doe niet aan leedmeten. Ja die situatie waar je overschreef is verschrikkelijk. Dat neemt niet weg dat als een ander iets kut vind, die dat van mij gewoon kut mag vinden en ik daar niet over oordeel, omdat anderen het veel erger hebben.

Eens! Corona maakt heel goed duidelijk dat sommige mensen heel snel over elkaar oordelen. Je mag wel/ niet klagen,  je ben sociaal/ asociaal als je je ouders wel/ niet knuffelt of sinterklaas viert of zo. Maar ik vind het ook mooi om te zien dat de meeste mensen (in real life) juist heel goed kunnen meeveren. Corona is niet het enige nare dat ons kan overkomen, mensen zijn nu eenmaal kwetsbaar. Dat vraagt veel van ons aanpassingsvermogen.

Ik denk wel dat het fundamenteel anders is voor mensen die zelf risico lopen in vergelijking tot mensen die niet of nauwelijks risico lopen. Wat dat betreft verschilt de situatie van een 80- jarige heel erg van een gezonde twintiger. 

Bovendien verschilt de levensfase. Mijn ouders zijn tachtig en kunnen al hun hobbies nog doen. Hun leven is weinig veranderd. Dat staat haaks op het leven van mijn 19 jarige, die leeft voor veel sociaal contact, muziek, clubs. Dat kan allemaal al heel lang niet meer. Sinds hij 17 was.  Bovendien heeft ook school en uni anderhalf jaar echt stil gelegen. Voor hem is het verschil veel groter dan voor mijn ouders, terwijl hij niks te vrezen heeft van corona. 

En dan de lange termijn effecten. Niet van het vaccin, wel van de maatregelen. Twee jaar lang slecht of weinig les, dat gaan de jongeren van nu nog lang merken. In hun sociale capaciteiten, maar ook zullen ze minder goed zijn uitgerust voor de arbeidsmarkt. Zeker degenen die online hebben stage gelopen en zijn afgestudeerd zullen daar flink last van hebben, helemaal als ze hun eerste baan ook nog online starten. 

Om het 'leed' terug te brengen naar een gemiste vakantie of feestje, is zo kort door de bocht. Dan kun je je echt totaal niet inleven in een ander. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-12-2021 om 15:13

niet_rechts schreef op 17-12-2021 om 15:11:

Ik ben het spoor even bijster. Ik zie dat op 14 december is opgeroepen aan mensen uit 1960 en 1961 om te komen voor de oppepprik. En daarna werd het stil. Of mis ik nou iets?

Klopt. Het ligt even stil. Stilte voor de storm hopen we dan maar. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-12-2021 om 15:15 Topicstarter

niet_rechts schreef op 17-12-2021 om 15:11:

Ik ben het spoor even bijster. Ik zie dat op 14 december is opgeroepen aan mensen uit 1960 en 1961 om te komen voor de oppepprik. En daarna werd het stil. Of mis ik nou iets?

Daarna kwam de persconferentie dat de termijn tussen booster en besmetting of eerste serie prikken terug ging naar 3 maanden èn deze week krijgen eerst de kwetsbare kinderen een uitnodiging. Ik verwacht dat zaterdag of zondag verder gegaan wordt met de nieuwe jaartallen.

Drietje schreef op 17-12-2021 om 15:13:

[..]

Klopt. Het ligt even stil. Stilte voor de storm hopen we dan maar.

Ik denk dat binnenkort voor alle leeftijden de afspraken voor de boosterprikken ingepland kunnen worden. Ik kan me voorstellen dat ze dat goed voor moeten bereiden om chaos te voorkomen.

niet_rechts schreef op 17-12-2021 om 15:03:

Nieuwe maatregelen voor iedereen, zo te lezen. Ik stel me in op verlichting van de maatregelen in juni en thuiszitten tot die tijd.

Hardere lockdown ligt op de loer, OMT komt met spoedadvies: ‘Het is zorgelijk, haal die booster’
https://www.ad.nl/politiek/hardere-lockdown-ligt-op-de-loer-omt-komt-met-spoedadvies-het-is-zorgelijk-haal-die-booster~a6d56c22/


Verder ben ik het spoor even bijster. Ik zie dat op 14 december is opgeroepen aan mensen uit 1960 en 1961 om te komen voor de oppepprik. En daarna werd het stil. Of mis ik nou iets?

Ik zie ook geen voortgang meer na 1961, zit met smart te wachten tot 1968 aan de beurt komt. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-12-2021 om 15:17

Poezie schreef op 17-12-2021 om 15:15:

[..]

Ik denk dat binnenkort voor alle leeftijden de afspraken voor de boosterprikken ingepland kunnen worden. Ik kan me voorstellen dat ze dat goed voor moeten bereiden om chaos te voorkomen.

Nee, dat gaat per leeftijd. Maar ze zijn nu flink aan het opschalen. Eind volgende week heeft iedereen boven de 45 een afspraak kunnen maken, is nog steeds de planning. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

17-12-2021 om 15:17

Dank jullie wel, Drietje en Daglichtlamp. Ik begon aan mezelf te twijfelen of ik ergens overheen keek misschien. Stilte voor de oppepprikstorm hopelijk inderdaad.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

17-12-2021 om 15:18

Gaan ze ook weer meer priklocaties openen, dat jullie weten? Moet haast wel als je zo snel wil boosteren. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-12-2021 om 15:20 Topicstarter

Peen schreef op 17-12-2021 om 15:18:

Gaan ze ook weer meer priklocaties openen, dat jullie weten? Moet haast wel als je zo snel wil boosteren.

Ja daar zijn ze druk mee bezig, ik snapte destijds al niet waarom de XL priklocaties weer dicht gingen, volgens mij gaan die nu weer open.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

17-12-2021 om 15:20

Peen schreef op 17-12-2021 om 15:18:

Gaan ze ook weer meer priklocaties openen, dat jullie weten? Moet haast wel als je zo snel wil boosteren.


In mijn regio wel en ik ken ook iemand die nu weer opgeroepen is om vaccinaties toe te dienen. Die heeft dat al eerder gedaan bij drukte. 

Ik ben er wel benieuwd naar, naar welke booster de Janssen mensen gaan krijgen. Ik las dat er wel een aanvraag is gedaan om deze ook als booster in te zetten, maar verder heb ik er niets meer over gelezen.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-12-2021 om 15:21

Poezie schreef op 17-12-2021 om 15:21:

Ik ben er wel benieuwd naar, naar welke booster de Janssen mensen gaan krijgen. Ik las dat er wel een aanvraag is gedaan om deze ook als booster in te zetten, maar verder heb ik er niets meer over gelezen.

Iedereen krijgt Pfizer of Moderna.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

17-12-2021 om 15:22

Drietje schreef op 17-12-2021 om 15:17:

[..]

Nee, dat gaat per leeftijd. Maar ze zijn nu flink aan het opschalen. Eind volgende week heeft iedereen boven de 45 een afspraak kunnen maken, is nog steeds de planning.

Dank! Dat geeft een beetje perspectief voor mezelf. Dat heb ik wel nodig. De alphadans ben ik ontsprongen en de deltadans evenzo. Mijn plan is om ook de omikrondans te ontlopen.  Onderaan de streep heeft gezondheid mijn prioriteit.

Drietje schreef op 17-12-2021 om 15:21:

[..]

Iedereen krijgt Pfizer of Moderna.

Vind ik ook prima, jammer alleen dat veel rondom Janssen nog zo vaag blijft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.