Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
OrganicDeer76
21-11-2021 om 21:48
Saga schreef op 21-11-2021 om 20:50:
[..]
Blijft goed hé.
Geweldig!
wild-flower
22-11-2021 om 08:24
Saga schreef op 21-11-2021 om 20:51:
was een weekendje weg, en overal waar je voor horeca binnen kwam werd de qr-code gevraagd. Ook bij de McDonald's waar we op de terugweg binnen wipten. Chappeau!
Wat goed ! Was in een groot tuincentrum gisteren en daar ook wat gedronken in 'het tuincafee' . Ook daar werd QR gevraagd .
Lollypopje
22-11-2021 om 08:27
hier ook voor het eerst gecontroleerd. Was ook de eerste keer dat dat nodig was trouwens 
Was bij de bakker en haalde er ook een koffie to go. Omdat ik moe was ging ik even aan één van de lege tafeltjes buiten zitten. Meteen werd mijn qr gevraagd en de geboortemaand. Dus ik was blij dar ik van de week toevallig mijn qr op orde had gemaakt voor het geval dat.
Er zat verder niemand, maar het was voor hen de gewoonste zaak van de wereld dat toch te doen. Echt super 
wild-flower
22-11-2021 om 08:36
Ik hoop zo dat iedereen zich nu tóch wel aan de maatregelen houdt .
En dat ze geschrokken zijn van de waarschuwing van Bruls , die anders een lockdown voorspelt ' die de hele winter gaat duren ' .
Want daar zit niemand op te wachten denk ik ![]()
Lollypopje
22-11-2021 om 08:36
Ik lees net dat voor een pilot Amsterdamse huisartsen ongevaccineerden met een hoog risico gaan bellen.
Mooi idee, maar ik heb nu al medelijden met die artsen. Vrees dat die heel veel bagger en bedreigingen over zich heen gaan krijgen 
LydiaDietz
22-11-2021 om 09:06
Het viel mij ook op dat er in het zwembad nu ook naar geboortemaand werd gevraagd. Dat was eerst niet zo.
Verder had ik een bedroevend gesprek met een voetbalmoeder. Haar kind kan zichzelf gelukkig aan/uitkleden en ze wacht buiten het zwembad. Ik was verbaasd, heb je geen QR-code dan? Nee, ze was niet gevaccineerd want dat wil ze niet. Ok, ik ben benieuwd naar het waarom en zet mijn beste niet oordelen maar begrijpen-gezicht op. Ze weet niet zo goed waarom niet. Ze wil het gewoon niet. Geen zin in. Dat was toch wel de meest onverschillige reactie over het vaccin ever.
Een ouder van school die erg van het mijn lijf regelt het zelf wel is begint nu wel te twijfelen. Vindt het nu wel spannend worden. Ik hoop dat ze zich toch gaat laten vaccineren.
redbulletje
22-11-2021 om 09:07
Lollypopje schreef op 22-11-2021 om 08:36:
Ik lees net dat voor een pilot Amsterdamse huisartsen ongevaccineerden met een hoog risico gaan bellen.
Mooi idee, maar ik heb nu al medelijden met die artsen. Vrees dat die heel veel bagger en bedreigingen over zich heen gaan krijgen
Waarom in Amsterdam waar een groot deel van de antivaxxers geen Nederlands spreekt? Zou 't juist op de biblebelt proberen. Of zouden de artsen daar zelf ook antivax zijn?
Lollypopje
22-11-2021 om 09:09
redbulletje schreef op 22-11-2021 om 09:07:
[..]
Waarom in Amsterdam waar een groot deel van de antivaxxers geen Nederlands spreekt? Zou 't juist op de biblebelt proberen. Of zouden de artsen daar zelf ook antivax zijn?
Want er zijn geen huisartsen die meertalig zijn? En die dus gewoon de taal van de mensen in de wijk spreken.
OmaVan2
22-11-2021 om 10:04
Lollypopje schreef op 22-11-2021 om 09:09:
[..]
Want er zijn geen huisartsen die meertalig zijn? En die dus gewoon de taal van de mensen in de wijk spreken.
In Rotterdam hebben ze een zeker succes met een vergelijkbare actie. De initiator was een huisarts met migratie achtergrond en er waren ook studenten met een migratie achtergrond bij betrokken.
Piratenkoningin
22-11-2021 om 10:15
Denk dat het zeker zinvol is als huisartsen mensen gaan benaderen. Zoveel mensen (1 op de 9) zijn laaggeletterd en onvoldoende digitaal vaardig. Dan kan begrijpen dat, waarom, wanneer en hoe je je kunt laten vaccineren en dat daadwerkelijk regelen en doen echt een hele toer zijn. Daar komt dan nog alle desinformatie over vaccineren bovenop, waardoor mensen ook nog angstig worden. Huisartsen kunnen daarin veel goed doen, net als die prikbussen. Niet voor hardcore-wappies, wel voor bovenstaande groep.
Lollypopje
22-11-2021 om 10:23
Piratenkoningin schreef op 22-11-2021 om 10:15:
Denk dat het zeker zinvol is als huisartsen mensen gaan benaderen. Zoveel mensen (1 op de 9) zijn laaggeletterd en onvoldoende digitaal vaardig. Dan kan begrijpen dat, waarom, wanneer en hoe je je kunt laten vaccineren en dat daadwerkelijk regelen en doen echt een hele toer zijn. Daar komt dan nog alle desinformatie over vaccineren bovenop, waardoor mensen ook nog angstig worden. Huisartsen kunnen daarin veel goed doen, net als die prikbussen. Niet voor hardcore-wappies, wel voor bovenstaande groep.
Dat denk ik ook zeker. Dus top initiatief. En ik hoop maar dat ze niet te veel wappies aan de lijn krijgen.
Daglichtlamp
22-11-2021 om 12:40
Inmiddels is het denk ik niet meer de vraag òf we in lockdown gaan maar wanneer. Ik vermoed dat nog deze week van alles dichtgaat. Hopelijk is dat nog op tijd om de scholen open te houden. Als we pas volgende week in lockdown gaan, gaat denk ik alles dicht, inclusief scholen en universiteiten.
Mija
22-11-2021 om 13:02
Daglichtlamp schreef op 22-11-2021 om 12:40:
Inmiddels is het denk ik niet meer de vraag òf we in lockdown gaan maar wanneer. Ik vermoed dat nog deze week van alles dichtgaat. Hopelijk is dat nog op tijd om de scholen open te houden. Als we pas volgende week in lockdown gaan, gaat denk ik alles dicht, inclusief scholen en universiteiten.
Ik ben daar ook bang voor. Ik heb een soort 'scheidingsgevoel': we hebben onze ouders vorige week verschillende keren heftig en onproductief ruzie zien maken en nu is het stil. Ze zijn allebei naar hun werk of hun hobby en nemen afstand van elkaar en van het gezin. Wij kinderen wachten angstig af wat er gaat gebeuren: Komen ze er weer samen uit? Gaan ze scheiden? Het vervelende is: politici in een democratie kúnnen niet scheiden. Ze moeten samen door. Maar het lukt ze kennelijk niet meer. En intussen wordt het gezin niet bestuurd. We zitten in een impasse. De kinderen vliegen alle kanten op: er wordt gereld, waarschuwingen geroepen, gerouwd op hun kamer, neurotisch op forums geschreven
, dapper volgehouden, keihard doorgewerkt, gerelativeerd, afstand genomen etcetera. En nu?
Ik merk dat ik me mentaal probeer voor te bereiden op slecht nieuws. Het slechtste nieuws is voor mij: de scholen dicht. Ik probeer te ontspannen in die gedachte. Ik realiseer me dat ik de werkelijkheid niet kan ontlopen en dat ik een draai zal móeten maken als het ervan komt. Ik ben er op dit moment helemaal niet goed voor toegerust maar wie trekt zich daar nou wat van aan in een pandemie? Dus ik probeer maar aan het idee te wennen. Zucht.
SophisticatedCaribou75
22-11-2021 om 13:35
Duitse minister: iedereen binnenkort gevaccineerd, genezen of dood
https://www.volkskrant.nl/cs-bdd28f83
Hinoki
22-11-2021 om 13:52
Daglichtlamp schreef op 22-11-2021 om 12:40:
Vorige week las ik al in de media dat er wordt gedacht aan een verlengde kerstvakantie voor scholen (basisscholen). Dus sowieso. Afhankelijk van al dan niet lockdown.
Ik deel je mening als het erom gaat dat het niet gaat om of maar om wanneer. Dus dat dat het sowieso gaat gebeuren.
Ik deel niet je mening dat het vervolgens uitmaakt wanneer. Ook als we deze week nog in lockdown gaan, gaat alles dicht. Inclusief scholen.
Er wordt nu in de media zo veel ingezet op besmettingen op basisscholen. De wappies die ik spreek zien dat als angst inmasseren voor de op handen zijnde vaccinaties van 5-12 jaar. Nog even los van mijn mening daarover, zie ik de nadruk in de media met betrekking tot besmettingen op basisscholen eerder als een soort waarschuwing voor mezelf me niet rijk te rekenen dat er geen lockdown voor scholen komt.
Besmettingshaarden in horeca en bijvoorbeeld bioscopen leidt tot maatregelen in die sectoren. Besmettingshaarden op scholen zou dan vergelijkbaar leiden tot wederom thuisonderwijs.
Ik vind zelf thuisonderwijs niet zo bezwaarlijk. Ik ben daar goed in (niet mijn woorden) en mijn kind vaart er wel bij, maar ik besef me heel goed dat dat voor heel veel anderen niet zo is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.