Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

20-11-2021 om 15:00

Durya schreef op 20-11-2021 om 11:51:

Ik kan de gedachte van mensen die vinden dat de IC-capaciteit maar uitgebreid moet worden ten gunste van mensen die daar liggen door een Coronainfectie niet begrijpen. Waarom zou je überhaupt willen dat mensen naar de IC moeten? Hebben mensen die dit zeggen nooit in het ziekenhuis gelegen dat ze dit zo bagatelliseren?

Ik ben dus voor alle maatregelen die voorkomen dat mensen ziek worden.

Dat kun je niet voorkomen. Het is een gegeven dat iedereen vroeg of laat corona krijgt en een deel van de bevolking ernstig ziek zal worden. Vaccinatie verkleint dat deel. Maatregelen vertragen het. Maar dat betekent in feite dat de mensen die deze maand door maatregelen niet ernstig ziek worden, dat dan volgend jaar wel worden. Iedereen gaat linksom of rechtsom besmet raken. Meerdere keren, misschien zelfs wel elk jaar. Met als bij de griep overleeft niet iedereen dat. 

Vaccinatieplicht is niet per definitie in strijd met de mensenrechten  column in het NRC Folkert Jensma 19 november 2021 om 21:29

Hebben we eigenlijk iets aan het recht in tijden van QR-codes, uitsluiting van ongevaccineerden en horecabeperkingen? 

(paar stukjes eruit)

Hij geeft aan: 

• Wat nog het meest in de buurt komt is artikel 27 van de VN-Verklaring van de Rechten van de Mens. „Een ieder heeft het recht om vrijelijk deel te nemen aan het culturele leven van de gemeenschap, om te genieten van kunst en om deel te hebben aan wetenschappelijke vooruitgang en de vruchten daarvan.” 
  • de VN-Verklaring is geen harde wet maar eerder een brondocument voor grondrechten in latere verdragen. 
  • Zoals het EU-Handvest voor de grondrechten bijvoorbeeld, waarin ieders recht op vrijheid, dus ook dat van ongevaccineerden, in artikel 6 is opgenomen. Alleen houdt artikel 6 óók het recht op veiligheid in. Botsende grondrechten dus. 

Hij maakt dan een hele beeldende opmerking: het recht op veiligheid zegt ‘het recht om mijn arm te strekken houdt op waar jouw neus begint’. 

Zijn conclusie: 
Als er een pandemie is die de IC’s verstopt, dan is het al vrij snel redelijk om ieders vrijheid in te perken ten bate van de algemene veiligheid. Nog afgezien van de positieve plicht van de overheid om ieders gezondheid te beschermen.

Maar je kunt niet álles op die manier wettelijk geregeld krijgen en het kan per maatregel verschillen hoe de rechter reageert: Zo sneuvelde de avondklok bij de voorzieningenrechter, kortstondig, omdat die voor een noodmaatregel onvoldoende onderbouwd was – niet dringend genoeg. Maar tot nu toe gaan rechters mee in de beperkingen van grondrechten. 

Hij ziet ook de gevaren: Corona zet het recht op onderwijs, op privacy, op bewegingsvrijheid, op vertrouwelijke medische informatie, op gelijke behandeling onder zware druk. Wie weet dan waar de rode lijnen liggen?

En dan verwijst hij naar:
https://mensenrechten.nl/nl/coronavirus-en-mensenrechten#Vraag9
(geen betaalmuur natuurlijk!) 

Het college kan meegaan in 2G zolang ongevaccineerden om medische redenen of met gewetensbezwaren niet worden geraakt. Die zouden met een ‘negatief testbewijs’ gelijke toegang moeten kunnen houden als QR-code dragers. Ongevaccineerden mag je sowieso niet uitsluiten van onderwijs of van toegang tot overheidsgebouwen. (...)

En een vaccinatieplicht? „Niet per definitie in strijd met de mensenrechten” zegt het college. Goed om te weten – als 2G ook niks wordt, dan is 1G (alleen vaccinatiebewijs) juridisch dus niet onbespreekbaar. (...)

gr Angela

Durya schreef op 20-11-2021 om 11:51:

Ik kan de gedachte van mensen die vinden dat de IC-capaciteit maar uitgebreid moet worden ten gunste van mensen die daar liggen door een Coronainfectie niet begrijpen. Waarom zou je überhaupt willen dat mensen naar de IC moeten? Hebben mensen die dit zeggen nooit in het ziekenhuis gelegen dat ze dit zo bagatelliseren?

Ik ben dus voor alle maatregelen die voorkomen dat mensen ziek worden.

Hier verbaas ik me ook weleens over. Het worden steeds meer discussies over koude getallen. Een coronapatiënt 'kost 2 à 3 weken IC', alsof het een wasstraat is waar ze doorheen gehaald worden en dan klaar. Alsof er niet ook veel patiënten overlijden op de IC, alsof de ervaring niet traumatisch is, alsof de revalidatie daarna niet nog eens maanden in beslag neemt. Met een aanzienlijke kans op blijvende schade. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

20-11-2021 om 20:26

Avena schreef op 20-11-2021 om 20:06:

[..]

Hier verbaas ik me ook weleens over. Het worden steeds meer discussies over koude getallen. Een coronapatiënt 'kost 2 à 3 weken IC', alsof het een wasstraat is waar ze doorheen gehaald worden en dan klaar. Alsof er niet ook veel patiënten overlijden op de IC, alsof de ervaring niet traumatisch is, alsof de revalidatie daarna niet nog eens maanden in beslag neemt. Met een aanzienlijke kans op blijvende schade.

Ik begrijp niet zo goed wat je probeert te zeggen.

De belasting van de gezondheidszorg is nogal een probleem en gaat bovendien ten koste van een heleboel mensen die jij hier niet eens noemt.

Toelichting van Gommers over zijn totaal uit het verband gerukte uitspraak dat vaccineren geen zin zou hebben.

https://www.instagram.com/p/CWgj2suK8ax/?utm_medium=copy_link

niet_rechts schreef op 20-11-2021 om 20:26:

[..]

Ik begrijp niet zo goed wat je probeert te zeggen.

De belasting van de gezondheidszorg is nogal een probleem en gaat bovendien ten koste van een heleboel mensen die jij hier niet eens noemt.

Ah, dan druk ik me inderdaad niet duidelijk genoeg uit. De belasting van de gezondheidszorg is een enorm probleem ja. Ik bedoel dat ik soms het idee heb dat mensen (niet hier, maar in het algemeen) de impact van een IC-opname nogal bagatelliseren. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

21-11-2021 om 10:36

Avena schreef op 21-11-2021 om 10:24:

[..]

Ah, dan druk ik me inderdaad niet duidelijk genoeg uit. De belasting van de gezondheidszorg is een enorm probleem ja. Ik bedoel dat ik soms het idee heb dat mensen (niet hier, maar in het algemeen) de impact van een IC-opname nogal bagatelliseren.

Ben ik met je eens. Mensen realiseren zich niet wat dat betekent 

Avena schreef op 21-11-2021 om 10:24:

[..]

Het blijft inderdaad nogal abstract, zwart-wit: je overleeft of je gaat dood. Ik denk ook dat de meeste mensen er vanuit gaan dat het hen niet zal treffen. Het is jammer dat we geen ervaringsverhalen in de media horen van mensen die vertellen dat ze zich daarin hebben vergist. Als mensen hun eigen (foutieve) afwegingen terughoren en dan horen wat het betekent om op de IC terecht te komen, zouden ze misschien wel bij zinnen komen. 

Mija schreef op 21-11-2021 om 10:45:

[..]

Het blijft inderdaad nogal abstract, zwart-wit: je overleeft of je gaat dood. Ik denk ook dat de meeste mensen er vanuit gaan dat het hen niet zal treffen. Het is jammer dat we geen ervaringsverhalen in de media horen van mensen die vertellen dat ze zich daarin hebben vergist. Als mensen hun eigen (foutieve) afwegingen terughoren en dan horen wat het betekent om op de IC terecht te komen, zouden ze misschien wel bij zinnen komen.

Helaas is dat niet zo. Ik zag een indrukwekkend filmpje van een spijtoptant. De ziekenhuis en de media werden vervolgens lastig gevallen en bedreigd. Het zou in scene zijn gezet.

Lollypopje schreef op 21-11-2021 om 10:50:

[..]

Helaas is dat niet zo. Ik zag een indrukwekkend filmpje van een spijtoptant. De ziekenhuis en de media werden vervolgens lastig gevallen en bedreigd. Het zou in scene zijn gezet.

O ja, dat is natuurlijk nep. En een heleboel van dat soort filmpjes? Of blijven ze dan volhouden dat het in scène is gezet? Ik kan daar echt niet bij, dat je blijft beweren dat corona niet bestaat.

Het valt me op dat de Nos een tijdje geleden behoorlijk veel aandacht besteedde aan mensen die niet wilden prikken. Misschien hadden ze beter meer aandacht kunnen besteden aan hoe het er in de ziekenhuizen aan toe ging.

Lollypopje schreef op 21-11-2021 om 10:50:

[..]

Waaaaat? Dat is afschuwelijk!

Angela1967 schreef op 20-11-2021 om 15:01:

Vaccinatieplicht is niet per definitie in strijd met de mensenrechten column in het NRC Folkert Jensma 19 november 2021 om 21:29

Hebben we eigenlijk iets aan het recht in tijden van QR-codes, uitsluiting van ongevaccineerden en horecabeperkingen?

(paar stukjes eruit)

Hij geeft aan:

• Wat nog het meest in de buurt komt is artikel 27 van de VN-Verklaring van de Rechten van de Mens. „Een ieder heeft het recht om vrijelijk deel te nemen aan het culturele leven van de gemeenschap, om te genieten van kunst en om deel te hebben aan wetenschappelijke vooruitgang en de vruchten daarvan.”
  • de VN-Verklaring is geen harde wet maar eerder een brondocument voor grondrechten in latere verdragen.
  • Zoals het EU-Handvest voor de grondrechten bijvoorbeeld, waarin ieders recht op vrijheid, dus ook dat van ongevaccineerden, in artikel 6 is opgenomen. Alleen houdt artikel 6 óók het recht op veiligheid in. Botsende grondrechten dus.

Hij maakt dan een hele beeldende opmerking: het recht op veiligheid zegt ‘het recht om mijn arm te strekken houdt op waar jouw neus begint’.

Zijn conclusie:
Als er een pandemie is die de IC’s verstopt, dan is het al vrij snel redelijk om ieders vrijheid in te perken ten bate van de algemene veiligheid. Nog afgezien van de positieve plicht van de overheid om ieders gezondheid te beschermen.

Maar je kunt niet álles op die manier wettelijk geregeld krijgen en het kan per maatregel verschillen hoe de rechter reageert: Zo sneuvelde de avondklok bij de voorzieningenrechter, kortstondig, omdat die voor een noodmaatregel onvoldoende onderbouwd was – niet dringend genoeg. Maar tot nu toe gaan rechters mee in de beperkingen van grondrechten.

Hij ziet ook de gevaren: Corona zet het recht op onderwijs, op privacy, op bewegingsvrijheid, op vertrouwelijke medische informatie, op gelijke behandeling onder zware druk. Wie weet dan waar de rode lijnen liggen?

En dan verwijst hij naar:
https://mensenrechten.nl/nl/coronavirus-en-mensenrechten#Vraag9
(geen betaalmuur natuurlijk!)

Het college kan meegaan in 2Gzolang ongevaccineerden om medische redenen of met gewetensbezwaren niet worden geraakt. Die zouden met een ‘negatief testbewijs’ gelijke toegang moeten kunnen houden als QR-code dragers. Ongevaccineerden mag je sowieso niet uitsluiten van onderwijs of van toegang tot overheidsgebouwen. (...)

En een vaccinatieplicht? „Niet per definitie in strijd met de mensenrechten” zegt het college. Goed om te weten – als 2G ook niks wordt, dan is 1G (alleen vaccinatiebewijs) juridisch dus niet onbespreekbaar. (...)

gr Angela

Goed om te weten dat er een juridische basis onder gelegd kan worden. Ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht, aangezien de grondwet, in de woorden van Hans Goslinga, natuurlijk geen zelfmoordpact mag worden. 

Lollypopje schreef op 21-11-2021 om 11:01:

[..]

Tijdje geleden een artikel van RTL er over gelezen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5264513/sommige-medewerkers-kregen-zelfs-dreigbrieven-thuis

Bizar hè. Idioot ook dat het natuurlijk ook gewoon werkt: je kijkt wel uit om je verhaal te vertellen als je hebt gezien welke reacties je krijgt als je dat doet. Mensen houden zich echt wel stil. Triest.

Mija schreef op 21-11-2021 om 11:07:

[..]

Bizar hè. Idioot ook dat het natuurlijk ook gewoon werkt: je kijkt wel uit om je verhaal te vertellen als je hebt gezien welke reacties je krijgt als je dat doet. Mensen houden zich echt wel stil. Triest.

Ja behoorlijk. Terwijl ik echt onder de indruk was van die man die niet was gevaccineerd. Vond dat echt heftig en confronterend en doet me beseffen dat ik nog geluk heb met alleen long covid. Ook als gezonde dertiger kun je op de IC belanden. Dat wist ik wel, maar als je het zo ziet wordt het echter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.