Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

https://nos.nl/liveblog/2406341-coronaprotest-amsterdam-afgeblazen-coronapil-msd-mag-gebruikt-worden-in-de-eu

Het coronaprotest dat vanmiddag in Amsterdam zou plaatsvinden, is door de organisatoren geannuleerd. Demonstranten zouden de straat opgaan uit protest tegen het 2G-beleid, maar vanwege de rellen in Rotterdam van gisteren is het afgeblazen.

Op sociale media gaan geruchten dat zeker een persoon is overleden aan zijn verwondingen. De organisatoren verwijzen daarnaar en zeggen dat de veiligheid van de demonstranten niet kan worden gegarandeerd.

Wat een gotspe dit...

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-11-2021 om 10:40 Topicstarter

Avena schreef op 20-11-2021 om 10:36:

https://nos.nl/liveblog/2406341-coronaprotest-amsterdam-afgeblazen-coronapil-msd-mag-gebruikt-worden-in-de-eu

Het coronaprotest dat vanmiddag in Amsterdam zou plaatsvinden, is door de organisatoren geannuleerd. Demonstranten zouden de straat opgaan uit protest tegen het 2G-beleid, maar vanwege de rellen in Rotterdam van gisteren is het afgeblazen.

Op sociale media gaan geruchten dat zeker een persoon is overleden aan zijn verwondingen. De organisatoren verwijzen daarnaar en zeggen dat de veiligheid van de demonstranten niet kan worden gegarandeerd.

Wat een gotspe dit...

Ik denk dat de organisatoren vooral niet verantwoordelijk willen zijn voor de rellen die vast en zeker gaan ontstaan.

Daglichtlamp schreef op 20-11-2021 om 10:40:

[..]

Ik denk dat de organisatoren vooral niet verantwoordelijk willen zijn voor de rellen die vast en zeker gaan ontstaan.

En dat is heel begrijpelijk.

Daglichtlamp schreef op 20-11-2021 om 10:40:

[..]

Dat lijkt mij overduidelijk, maar zeg dat dan. Neem nadrukkelijk afstand van wat er gisteren in Rotterdam is gebeurd. 

Avena schreef op 20-11-2021 om 10:59:

[..]

Dat lijkt mij overduidelijk, maar zeg dat dan. Neem nadrukkelijk afstand van wat er gisteren in Rotterdam is gebeurd.

Neejoh natuurlijk nemen ze geen afstand, veel te bang hun achterban kwijt te raken.

Er staat vandaag een stuk in het NRC over het Zuyderlandziekenhuis in Limburg. Eigenlijk zou men daar een regionale code zwart willen hebben omdat nu weer planbare  kankerzorg uitgesteld moet worden door de toestroom van Covid patiënten.  Code zwart moet echter door de minister afgekondigd worden voor heel het land. Ik begin er steeds bozer over te worden dat dit zo werkt en dat er vanuit de politiek te weinig aandacht voor is.

Drietje schreef op 20-11-2021 om 08:13:

[..]

Dat wil niet zeggen dat het niet te druk is in de ziekenhuizen. Maar in de strategie die het omt presenteerde is rekening gehouden met een nog veel hogere piek in de ziekenhuizen, waarna het gaat afnemen. Daar zijn de ziekenhuizen het duidelijk niet mee eens, maar de regering en kamer bepalen het beleid. En we volgen de modellen nog, alleen gaat het wat sneller. Daarom zijn er nu licht vertragende maatregelen.

De regering en de kamer kunnen het beleid wel bepalen maar wat als het gewoon niet kan, niet lukt? Het personeel is de kritische factor, al langere tijd, zegt iedereen. Hoe moet dat opschalen dan gebeuren? Gaan dan weer andere afdelingen van ziekenhuizen dicht, net als vorig jaar? Dat zal het dan wel worden. Want andere patiënten schreeuwen en rellen niet. Die schuif je veel gemakkelijker opzij.

Er zou eens een patiëntenvereniging een kort geding moeten aanspannen tegen uitstel van andere dan Coronazorg. Ik ben onderhand wel heel benieuwd wat een rechter daar nou van zou vinden. Activisme a la Urgenda.

OmaVan2 schreef op 20-11-2021 om 11:17:

Er staat vandaag een stuk in het NRC over het Zuyderlandziekenhuis in Limburg. Eigenlijk zou men daar een regionale code zwart willen hebben omdat nu weer planbare kankerzorg uitgesteld moet worden door de toestroom van Covid patiënten. Code zwart moet echter door de minister afgekondigd worden voor heel het land. Ik begin er steeds bozer over te worden dat dit zo werkt en dat er vanuit de politiek te weinig aandacht voor is.

Een column van Hans Goslinga in Trouw vandaag heeft als titel ‘de grondwet is geen zelfmoordpact’. Dat gaat over anti-democratische partijen in de tweede kamer. Maar ik zie dezelfde dynamiek in deze kwestie ook gebeuren. Het zijn ook (deels) dezelfde mensen natuurlijk. Een kleine groep eist op een steeds agressievere manieren rechten op met verwijzing naar grondrechten, terwijl ze anderen die grondrechten ontzeggen. Als daar geen paal en perk aan wordt gesteld eindigt dat in collectieve ‘zelfmoord’. Dan wordt de basis, dat grondrechten voor iedereen beschikbaar moeten zijn en een eerlijke verdeling veronderstellen, dat de één niet een claim kan leggen ten koste van grondrechten van een ander, vernietigd. De regering laat dat nu gewoon toe. Dat is het absurde: de militante anti-vaxxers schreeuwen moord en brand dat ze gekrenkt en achtergesteld worden en intussen is iedereen gedwongen, onder protest, naar hun pijpen te dansen.

Sun.lover schreef op 20-11-2021 om 10:28:

[..]

Daar zijn we wel bijna. Iedereen die in de zorg werkt weet dat het niet meer te voorkomen is. We gaan deze week naar de 1150 bedden waarbij triage op de IC in werking gaat. Dit kan korte tijd. De 1350 op de IC kan maximaal 4 weken omdat er geen personeel voor is en dan is het landelijke code zwart in werking. En we weten dat de opname’s nog een aantal weken zeker gaat stijgen en dat gaat dus niet meer voorkomen kunnen worden.

Wat een nachtmerrie

Mija schreef op 20-11-2021 om 11:36:

[..]

De regering en de kamer kunnen het beleid wel bepalen maar wat als het gewoon niet kan, niet lukt? Het personeel is de kritische factor, al langere tijd, zegt iedereen. Hoe moet dat opschalen dan gebeuren? Gaan dan weer andere afdelingen van ziekenhuizen dicht, net als vorig jaar? Dat zal het dan wel worden. Want andere patiënten schreeuwen en rellen niet. Die schuif je veel gemakkelijker opzij.

Er zou eens een patiëntenvereniging een kort geding moeten aanspannen tegen uitstel van andere dan Coronazorg. Ik ben onderhand wel heel benieuwd wat een rechter daar nou van zou vinden. Activisme a la Urgenda.

Die zijn al dicht. De meeste ziekenhuizen hebben de reguliere zorg gestopt of heel erg afgeschaald. Er zijn steeds meer ziekenhuizen die de operaties die binnen 6 weken moeten ook niet meer kunnen doen. 
En een kort geding gaat niet helpen. Inmiddels is het bekend dat met de Corona-zorg veel minder levensjaren zijn gewonnen dan jaren verloren zijn bij de andere patiënten.
Echter is Corona spoedzorg en die moet verleend worden.

Ik kan de gedachte van mensen die vinden dat de IC-capaciteit maar uitgebreid moet worden ten gunste van mensen die daar liggen door een Coronainfectie niet begrijpen. Waarom zou je überhaupt willen dat mensen naar de IC moeten? Hebben mensen die dit zeggen nooit in het ziekenhuis gelegen dat ze dit zo bagatelliseren? 

Ik ben dus voor alle maatregelen die voorkomen dat mensen ziek worden.

Sun.lover schreef op 20-11-2021 om 11:44:

[..]

Die zijn al dicht. De meeste ziekenhuizen hebben de reguliere zorg gestopt of heel erg afgeschaald. Er zijn steeds meer ziekenhuizen die de operaties die binnen 6 weken moeten ook niet meer kunnen doen.
En een kort geding gaat niet helpen. Inmiddels is het bekend dat met de Corona-zorg veel minder levensjaren zijn gewonnen dan jaren verloren zijn bij de andere patiënten.
Echter is Corona spoedzorg en die moet verleend worden.

Dat laatste snap ik. Maar je zou wel kunnen proberen via de rechter veel strengere maatregelen kunnen proberen af te dwingen. A la Urgenda dus: de overheid via de eigen wetgeving dwingen om meer te doen om de andere zorg te blijven bieden. Ik heb geen idee of je dat op basis van wetgeving kunt hardmaken. Ik ben geen jurist. Maar als er ergens iets van wetgeving is op basis waarvan dit kan, zou ik er als patiëntenorganisatie direct een hot shot advocaat op zetten en er met veel media-aandacht een proefproces van maken. Dat is ook een vorm van activisme natuurlijk. Hoe laat je anders van je horen als patiënt? Voor die mensen gaat niemand politieauto’s vernielen en kamerleden bedreigen! Er zal met democratische middelen teruggevochten moeten worden. 

Durya schreef op 20-11-2021 om 11:51:

Ik kan de gedachte van mensen die vinden dat de IC-capaciteit maar uitgebreid moet worden ten gunste van mensen die daar liggen door een Coronainfectie niet begrijpen. Waarom zou je überhaupt willen dat mensen naar de IC moeten? Hebben mensen die dit zeggen nooit in het ziekenhuis gelegen dat ze dit zo bagatelliseren?

Ik ben dus voor alle maatregelen die voorkomen dat mensen ziek worden.

Nou precies, dat risico wil je toch niet lopen? Dat zal ook wel wat levensjaren afsnoepen als je zo'n zware covid hebt dat je weken op de IC moet liggen, als je er uberhaupt levend vanaf komt!

Mija schreef op 20-11-2021 om 11:37:

[..]

Een kleine groep eist op een steeds agressievere manieren rechten op met verwijzing naar grondrechten, terwijl ze anderen die grondrechten ontzeggen. 

Grondrechten zijn geen persoonlijke rechten. Het zijn rechten om aan de ene kant de inmenging van de staat in het privéleven van mensen te minimaliseren, maar aan de andere kant de verplichting inhouden voor de staat om voor een goed (sociaal) klimaat en goede gezondheidszorg te zorgen. Grondrechten kunnen dan ook nooit absoluut zijn. Er is geen grondrecht om je eigen gang te gaan en je niets van de maatregelen aan te trekken. De maatregelen moeten wel in verhouding staan tot het belang dat de staat tracht te beschermen, in dit geval de gezondheid van burgers. Dat juristen de vaccinatieplicht in Oostenrijk mogelijk achten, zal er mee te maken hebben dat men de bescherming van de gezondheid van de groep zwaarder vindt wegen dan het recht om zelf te bepalen wat je wel en niet toelaat aan medisch handelen. Het zijn echter hele lastige afwegingen. Helaas zie je ook dat de gemiddelde wappie die zich beroept op zijn grondrechten geen flauw idee heeft hoe grondrechten horen te werken en een partij als het FvD maakt hier heel graag gebruik van. 

OmaVan2 schreef op 20-11-2021 om 13:22:

[..]

Grondrechten zijn geen persoonlijke rechten. Het zijn rechten om aan de ene kant de inmenging van de staat in het privéleven van mensen te minimaliseren, maar aan de andere kant de verplichting inhouden voor de staat om voor een goed (sociaal) klimaat en goede gezondheidszorg te zorgen. Grondrechten kunnen dan ook nooit absoluut zijn. Er is geen grondrecht om je eigen gang te gaan en je niets van de maatregelen aan te trekken. De maatregelen moeten wel in verhouding staan tot het belang dat de staat tracht te beschermen, in dit geval de gezondheid van burgers. Dat juristen de vaccinatieplicht in Oostenrijk mogelijk achten, zal er mee te maken hebben dat men de bescherming van de gezondheid van de groep zwaarder vindt wegen dan het recht om zelf te bepalen wat je wel en niet toelaat aan medisch handelen. Het zijn echter hele lastige afwegingen. Helaas zie je ook dat de gemiddelde wappie die zich beroept op zijn grondrechten geen flauw idee heeft hoe grondrechten horen te werken en een partij als het FvD maakt hier heel graag gebruik van.

Precies! Het is een evenwichtsoefening. Maar dat is niet wat mensen deze mensen uitdragen. Zij zijn ‘principieel’ en degenen die dat ‘niet zijn’, die ‘aan grondrechten tornen’, zijn ‘op weg naar een totalitaire staat’. De ironie! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.