Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Welke maatregelen je ook neemt, er zullen altijd grote offers gebracht moeten worden. Je zal maar de verantwoordelijkheid hebben om te moeten beslissen wie de grootste offers moet brengen en hoe die offers gebracht moeten worden. Dat is gewoon niet te doen. Het zijn gewoon duivelse dilemma’s. 

Vooral omdat het speelveld zo bizar groot is, dat het niet te overzien is welke belangen je allemaal mee moet laten wegen. Draai je aan 1 knopje, dan gaan allerlei andere raderen daarop reageren, met ongewenste effecten die pas later blijken. Draai je aan een ander knopje, krijg je op andere punten weer onverwachte negatieve effecten. En dan word je ook telkens weer door voortschrijdend inzicht ingehaald. 

Ik begin daarom zo langzamerhand moedeloos te worden. Ik zie geen licht meer aan het einde van de tunnel, omdat ik denk dat er gewoon geen goede oplossing is. We blijven nog jaren met deze ellende zitten of we nu links- of rechtsom gaan.

Sassenach schreef op 16-11-2021 om 20:44:

Welke maatregelen je ook neemt, er zullen altijd grote offers gebracht moeten worden. Je zal maar de verantwoordelijkheid hebben om te moeten beslissen wie de grootste offers moet brengen en hoe die offers gebracht moeten worden. Dat is gewoon niet te doen. Het zijn gewoon duivelse dilemma’s.

Vooral omdat het speelveld zo bizar groot is, dat het niet te overzien is welke belangen je allemaal mee moet laten wegen. Draai je aan 1 knopje, dan gaan allerlei andere raderen daarop reageren, met ongewenste effecten die pas later blijken. Draai je aan een ander knopje, krijg je op andere punten weer onverwachte negatieve effecten. En dan word je ook telkens weer door voortschrijdend inzicht ingehaald.

Ik begin daarom zo langzamerhand moedeloos te worden. Ik zie geen licht meer aan het einde van de tunnel, omdat ik denk dat er gewoon geen goede oplossing is. We blijven nog jaren met deze ellende zitten of we nu links- of rechtsom gaan.

Ik deel jouw gevoel. Je wordt er moedeloos van.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

16-11-2021 om 21:24

Lexus schreef op 16-11-2021 om 20:04:

[..]

Harde lockdown

Met drie weken lockdown kom je nergens als de vaccinatiegraad niet omhoog gaat. Is gewoon uitstel.

Lollypopje schreef op 16-11-2021 om 15:54:

[..]

Of de man gisteren bij op1 die dageliks moet dialyseren, omdat hij al 18 maanden wacht op zijn niertransplantatie. De nier is er, alleen het ic bed niet.

Of de man waar ze over vertelden. Lag al klaar om met zijn bed naar zijn hartoperatie geduwd te worden. Toen kwam er een spoedopname tussen door.

Je kunt niet en niet willen vaccineren en niks anders willen doen om de zorg te ontlasten, want anderen betalem die prijs.

Allemaal te begrijpen, maar wat nou met die vrouw die gisteren 3 grote dozen tabak meeneemt voor mij in de AH? Of Pietje die 5x per week frituur eet? Of Mientje die ontbijt met Red Bull. Zij kunnen vd week ook een bed nodig hebben en waar trek je dan de grens??

Yasminaaa schreef op 16-11-2021 om 20:34:

[..]

Ik vrees dat die cijfers nog wel door het dak zullen gaan. Heftig. Respect voor de mensen in de zorg (zoals jij) die het weer op moeten knappen. Ik denk dat ze moeten stoppen met die onzinnige g's en de vaccinatie maar gewoon verplicht moeten maken. Anders gaat dit gewoon niet goedkomen. De zorg moet op adem kunnen komen na alleswat ze tot nu toe hebben gedaan (zie ook de documentaire videoland veerkracht gevecht tegen corona,).

Ik denk er even korte lockdown moet komen, dan 1,5 meter en verplichte vaccinatie en daarna terug naar normaal.

Was maar waar, als 100% is gevaccineerd is er nog geen oude normaal. Dat is echt een utopie.

Mija schreef op 16-11-2021 om 17:12:

[..]

In alle eerlijkheid: als je het puur aan mij persoonlijk vraagt, kan het me geen bal schelen. Als het onderwijs openblijft dan doen ze verder maar wat ze willen. Het zal mijn tijd wel duren. Maar ik denk niet dat mijn persoonlijke onverschilligheid het algemeen belang weerspiegelt. Want ik denk dat de meeste ondernemers hier héél anders over denken.

Ik denk dat het een praatje voor de bühne is, zo'n zogenaamd alternatief van de PvdA. Je gemakkelijk er vanaf maken. Ik geloof er op voorhand niks van dat de afname van drie weken lockdown minus onderwijs voldoende is om de zorg de rest van de winter overeind te houden. Laat de deskundigen daar dan eerst maar eens een plasje over doen.

Altijd maar dat onderwijs. Want als mijn kind maar naar school kan. Ooit aan al die leerkrachten gedacht die continu worden blootgesteld aan covid? Zeker na 11-11 hier. Ik zou het zo ontzettend snappen wanneer zij zeggen, pauze, voor onze gezondheid. 

Pilatespas schreef op 16-11-2021 om 22:15:

[..]

Allemaal te begrijpen, maar wat nou met die vrouw die gisteren 3 grote dozen tabak meeneemt voor mij in de AH? Of Pietje die 5x per week frituur eet? Of Mientje die ontbijt met Red Bull. Zij kunnen vd week ook een bed nodig hebben en waar trek je dan de grens??

Da's echt heel makkelijk om de doelpalen te verzetten. Het gaat om nu. jouw discussie gaat zeker gevoerd worden als we uit deze acute crisis zijn. Maar je gaat met dat argument absoluut geen weg uit deze crisis  vinden. 

Maar ik verwed er echt een winnend staatslot onder dat er erg weinig  niet- vaccinerende wappies zijn die een dergelijke principiële discussie willen voeren. Als er eenmaal ruimte voor is. 

Gr Angela

OrganicDeer76

OrganicDeer76

16-11-2021 om 22:32

[..]

Deze vergelijking zie ik niet. Het gaat nu om ic bedden tekort zodat andere zorg niet door kan gaan. Een pandemie. 

[..]

Wat heeft dat er mee te maken?

Ik vind dat iedereen die het nodig heeft zorg moet krijgen. Ik vind echter ook dat de weigeraars een groot aandeel heeft in het acute overlopen van de zorg en daarom daar ook best verantwoordelijkgehouden mogen worden voor een groter deel van de oplossing.

Mensen die ongezond leven besmetten geen anderen en hoeven niet in grote getalen acuut opgenomen worden. En zelfs als dat zou moeten, zou dat misschien niet eens kunnen als het geen corona is.

Angela1967 schreef op 16-11-2021 om 22:25:

[..]

Da's echt heel makkelijk om de doelpalen te verzetten. Het gaat om nu. jouw discussie gaat zeker gevoerd worden als we uit deze acute crisis zijn. Maar je gaat met dat argument absoluut geen weg uit deze crisis vinden.

Maar ik verwed er echt een winnend staatslot onder dat er erg weinig niet- vaccinerende wappies zijn die een dergelijke principiële discussie willen voeren. Als er eenmaal ruimte voor is.

Gr Angela

Het gaat er toch om dat de reguliere zorg door kan gaan? Dit zijn ook reguliere zorgmensen. De copd patiënten die te veel hebben gerookt, of de redbull drinkers die zo suiker hebben ontwikkeld. Zo veel mensen liggen er niet op de ic door covid. Van de 17 miljoen mensen, iets van 1000. Er moet iets aan de bedden capaciteit gedaan worden en stoppen met discrimineren tussen 2 groepen; de wappies en de verwaarloosden.

Pilatespas schreef op 16-11-2021 om 22:23:

[..]

Altijd maar dat onderwijs. Want als mijn kind maar naar school kan. Ooit aan al die leerkrachten gedacht die continu worden blootgesteld aan covid? Zeker na 11-11 hier. Ik zou het zo ontzettend snappen wanneer zij zeggen, pauze, voor onze gezondheid.

Altijd maar dat gebagatelliseer van de belangen en rechten van kinderen en jongeren. Als het voor leerkrachten veiliger moet, dan besteden ze daar maar gericht aandacht aan. 

https://kidsrights.org/nl/nieuws/kidsrights-index-2021-vernietigende-impact-van-de-pandemie-voor-kinderen-wereldwijd/

“In het Nederlandse COVID-19 beleid heeft onze regering de scholen gesloten en kinderen als middel gebruikt om zo ouders thuis te houden, niet rekening houdend met hun belangen. Zo is ons land een uniek negatief voorbeeld in de wereld als het gaat om het beleid rondom onderwijs. Maar ook door het ontbreken van perspectief voor kinderen in het voortgezet onderwijs met alle gevolgen van dien voor hun mentale gezondheid. Dit alles staat opvallend genoeg haaks op het beleid van België, dat er alles aan heeft gedaan om de scholen tijdens de tweede lockdown wel veilig open te houden. Deze aanpak heeft ertoe geleid dat coronagerelateerde problematiek onder de Belgische jeugd lager is gebleven.”

”ERNSTIGE LANGETERMIJNGEVOLGEN VOOR GEZONDHEID KINDEREN

Het sluiten van de scholen laat naast een nu al leerinhoudelijke achterstand ook een negatieve impact zien op de geestelijke gezondheid van kinderen en jongeren. Zo meldde de Kindertelefoon onlangs een dagelijks gemiddelde van 1500 telefoontjes over huiselijk geweld, depressies, zelfbeschadiging en suïcide gedachten. Dit aantal is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Door de corona-pandemie krijgen veel meer kinderen en jongeren de komende jaren ernstige psychische problemen. Het gaat om een stijging van zo’n 50% volgens het Amsterdam UMC.”

Lollypopje schreef op 16-11-2021 om 22:36:

[..]

Wat heeft dat er mee te maken?

Ik vind dat iedereen die het nodig heeft zorg moet krijgen. Ik vind echter ook dat de weigeraars een groot aandeel heeft in het acute overlopen van de zorg en daarom daar ook best verantwoordelijkgehouden mogen worden voor een groter deel van de oplossing.

Mensen die ongezond leven besmetten geen anderen en hoeven niet in grote getalen acuut opgenomen worden. En zelfs als dat zou moeten, zou dat misschien niet eens kunnen als het geen corona is.

Weet je hoeveel mensen een hartinfarct krijgen per dag? Kan ook van zeer ongezond leven zijn. Dus kan zeker wel acuut zijn.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

16-11-2021 om 22:43

Pilatespas schreef op 16-11-2021 om 22:39:

[..]

Weet je hoeveel mensen een hartinfarct krijgen per dag? Kan ook van zeer ongezond leven zijn. Dus kan zeker wel acuut zijn.

Mija schreef op 16-11-2021 om 22:38:

[..]

Altijd maar dat gebagatelliseer van de belangen en rechten van kinderen en jongeren. Als het voor leerkrachten veiliger moet, dan besteden ze daar maar gericht aandacht aan.

https://kidsrights.org/nl/nieuws/kidsrights-index-2021-vernietigende-impact-van-de-pandemie-voor-kinderen-wereldwijd/

“In het Nederlandse COVID-19 beleid heeft onze regering de scholen gesloten en kinderen als middel gebruikt om zo ouders thuis te houden, niet rekening houdend met hun belangen. Zo is ons land een uniek negatief voorbeeld in de wereld als het gaat om het beleid rondom onderwijs. Maar ook door het ontbreken van perspectief voor kinderen in het voortgezet onderwijs met alle gevolgen van dien voor hun mentale gezondheid. Dit alles staat opvallend genoeg haaks op het beleid van België, dat er alles aan heeft gedaan om de scholen tijdens de tweede lockdown wel veilig open te houden. Deze aanpak heeft ertoe geleid dat coronagerelateerde problematiek onder de Belgische jeugd lager is gebleven.”

”ERNSTIGE LANGETERMIJNGEVOLGEN VOOR GEZONDHEID KINDEREN

Het sluiten van de scholen laat naast een nu al leerinhoudelijke achterstand ook een negatieve impact zien op de geestelijke gezondheid van kinderen en jongeren. Zo meldde de Kindertelefoon onlangs een dagelijks gemiddelde van 1500 telefoontjes over huiselijk geweld, depressies, zelfbeschadiging en suïcide gedachten. Dit aantal is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Door de corona-pandemie krijgen veel meer kinderen en jongeren de komende jaren ernstige psychische problemen. Het gaat om een stijging van zo’n 50% volgens het Amsterdam UMC.”

Ik heb het niet over het welzijn van de kinderen. Ik heb het over de leerkrachten. Ik zie hier veel ikke, ikke, ikke. Als ik maar op reis kan, als mijn kind naar school kan, als ik maar uit eten kan. Wat doen de meeste zelf voor stapje erbij? Niks. Alleen drammen voor vaccineren zodat het oude vertrouwde leventje door kan gaan.

Pilatespas schreef op 16-11-2021 om 22:44:

[..]

Ik heb het niet over het welzijn van de kinderen. Ik heb het over de leerkrachten. Ik zie hier veel ikke, ikke, ikke. Als ik maar op reis kan, als mijn kind naar school kan, als ik maar uit eten kan. Wat doen de meeste zelf voor stapje erbij? Niks. Alleen drammen voor vaccineren zodat het oude vertrouwde leventje door kan gaan.

Voor het welzijn van die kinderen zijn wel docenten op school nodig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.