Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
redbulletje
12-11-2021 om 17:25
Wieder schreef op 12-11-2021 om 14:08:
[..]
Van een Hepatitis B vaccinatie heb je er ook 3 nodig. Twee vlot na elkaar en de derde 5 maanden na de tweede.
HepA moet je er ook 2 binnen een bepaalde periode, terwijl jaren geleden je er elk jaar een nieuwe moest halen (ivm reizen) Buiktyfus elke 3 jaar opnieuw.
Helemaal geen probleem dus met boosteren. Zeker met 'n muterend virus waar je een aangepast vaccin voor nodig hebt op 'n gegeven moment. De griepprik wordt ook jaarlijks aangepast.
BumpyGrasshopper95
12-11-2021 om 17:26
Fleurtje_5 schreef op 12-11-2021 om 11:57:
[..]
Klopt, soms moet ik afstand nemen van dit onderwerp, en dan wil ik het liefste niet meer terug komen.
Ik schreef gisteren:
Mijn punt is dat ik weer eens verder ga, omdat de discussie op het moment weer 'getreutel' is.
Daar ga ik geen energie in steken. Fijne dag verder. Doei.
Dat weet ik en hebben we allemaal gelezen.
Je verdween vervolgens wel 2 hele minuten uit het topic.
redbulletje
12-11-2021 om 17:29
Peen schreef op 12-11-2021 om 16:52:
Zo dan, in delen van Oostenrijk gaan ze een lockdown invoeren voor ongevaccineerden. Alleen naar buiten voor werk en essentiële boodschappen.
Daar zijn ze niet bang voor strenge maatregelen..
Zouden ze hier ook moeten doen!
Mija
12-11-2021 om 17:32
Drietje schreef op 12-11-2021 om 17:01:
[..]
Een paar weken geleden nog maar verdedigde ik ongevaccineerden en was ik tegen de qr- code. Vandaag ben ik boos. Zo boos dat ik liefst ook alle ongevaccineerden wil opsluiten. Dit kan zo niet langer.
Dat vind ik ook heel erg. Ik merk ook dat ik bij momenten de nuance volkomen kwijtraak. Ik heb dat algauw als ik er ook maar aan dénk dat de scholen weer dichtgaan. Ik moet dan eigenlijk onmiddellijk mijn laptop dichtklappen en een rondje gaan hardlopen om stoom af te blazen. De spanning neemt gewoon voor iedereen, gevaccineerd of ongevaccineerd, teveel toe. Dat neem ik onze regering ook wel kwalijk, dat ze het zo ver laten komen. Op een gegeven moment weet je wel dat die gewenste vaccinatiegraad niet bereikt gaat worden, dan is achterover leunen en in de samenleving iedereen elkaar verbaal lens laten slaan om de maatschappelijke druk op te voeren een tamelijk cynische, luie en onverantwoordelijke keuze.
Rosabella1
12-11-2021 om 17:33
Maar er is ook goed nieuws,vanaf volgende week kunnen zorgpersoneel en kwetsbaren al een boosterprik krijgen.
Boosterprik versneld van start | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl
redbulletje
12-11-2021 om 17:36
Rosabella1 schreef op 12-11-2021 om 17:33:
Maar er is ook goed nieuws,vanaf volgende week kunnen zorgpersoneel en kwetsbaren al een boosterprik krijgen.
Boosterprik versneld van start | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl
Er wordt structureel vergeten dat er ook een groep met AZ is geprikt die jonger is dan 60.
Rosabella1
12-11-2021 om 17:38
redbulletje schreef op 12-11-2021 om 17:36:
[..]
Er wordt structureel vergeten dat er ook een groep met AZ is geprikt die jonger is dan 60.
Ik neem aan dat na de groep 60 plussers ook alle andere groepen aan de beurt komen.
redbulletje
12-11-2021 om 17:44
Rosabella1 schreef op 12-11-2021 om 17:38:
[..]
Ik neem aan dat na de groep 60 plussers ook alle andere groepen aan de beurt komen.
Dat mag ik hopen. Vind het zo raar dat ze dat dan niet vermelden. Terwijl ik berichten las waarbij men oproept om AZ-gevaccineerden met voorrang te boosteren (na de ouderen/kwetsbaren)
ScarceKudu74
12-11-2021 om 17:46
redbulletje schreef op 12-11-2021 om 17:29:
[..]
Zouden ze hier ook moeten doen!
Dat begin ik ook te denken
Avena
12-11-2021 om 18:04
Mija schreef op 12-11-2021 om 17:22:
In het Parool van vandaag staat een heel goed artikel met heel duidelijke uitleg met de kop ‘Massaal ingeënt, toch weer richting code zwart. Hoe kan dat?; Twaalf vragen over waar we nu staan.’
5. Van welke landen kan Nederland leren?
Moeilijk te zeggen, maar de laatste maanden doen Portugal en Spanje, eerder keihard geraakt, het opvallend goed. Het recept lijkt een combinatie van een hoge vaccinatiegraad, goede naleving van de regels en vertrouwen in de overheid.
Dank Mija, ik denk dat het allemaal heel aardig klopt. Nog even over 5. Ik kan alleen voor Spanje spreken, maar daar is het inderdaad een combinatie van:
- Hoge vaccinatiegraad (hoger dan in NL)
- Veel meer serieus nemen van de regels (zowel door de overheid als door burgers)
- Vertrouwen in de gezondheidszorg (in de overheid is vrij weinig vertrouwen hier)
Ik verbaas me vaker over de verschillen. In Spanje zijn de maatregelen ook afgeschaald toen het beter ging, maar nooit helemaal verdwenen. Zo zijn mondkapjes altijd verplicht gebleven in publieke binnenruimtes (winkels, horeca, OV...) en ook nog steeds op straat als er geen 1,5 meter afstand kan worden gehouden. De boodschap van de overheid was hier: het gaat goed, maar corona is niet weg en we moeten waakzaam blijven.
De overgrote meerderheid heeft de maatregelen ook altijd serieus genomen. Als ik naar de supermarkt ga, dan draagt echt 100% van de aanwezigen een monkapje. En veel mensen zijn hem zelfs buiten blijven dragen. Al dat Nederlandse gezeik over mondkapjes, is in Spanje onbekend.
Vaccineren was nooit een issue. Behalve dan wanneer je aan de beurt was. De vaccinatiegraad onder de 12 tot 19-jarigen is in Spanje 84%. Niet omdat die jongeren bang zijn voor Covid-19, maar omdat ze hun opa en oma willen beschermen en mensen hier snappen dat je vaccineren voor het collectief doet.
En o ja, een paar weken geleden werd gestart met de boosters voor mensen met een zwak immuunsysteem. Inmiddels worden de ouderen voor de 3e keer gevaccineerd en heeft de eerst 5% van de (hele) bevolking een booster gehad.
Avena
12-11-2021 om 18:11
Ik verbaas me ook wel over het gejank in Nederland. Hele tijd dat gezeur van 'de rek is eruit' en 'niet wéér een lockdown'... Sjees zeg, waar gaat het nu helemaal over? Je mag straks nog:
- Naar school
- Naar de horeca (tot 19.00 uur)
- Naar de bioscoop en het theater
- Sporten
- Bij vrienden/familie op bezoek
- Naar winkels
Dat is allemaal echt niet zo heftig hoor. En zeker geen lockdown. Nederlanders zijn echt niks meer gewend. Dat antivaxgezeik, dat geklaag over mondkapjes en nu is de teneur ook weer: oh nooo, moeten we weeer aan de maatregelen...
Het is een crisis hè? Een pandemie. Wees blij dat het geen oorlog is.
Avena
12-11-2021 om 18:13
Voor alle helderheid: ik heb het NIET over mensen die nog langer op hun operatie moeten wachten, eigenaren van cafés en restaurants die niet weten of ze het hoofd boven water gaan houden, zorgpersoneel dat zich de pleuris werkt, etc. etc. Die mogen van mij allemaal klagen, maar verder lijkt Nederland af en toe wel een land vol verwende drama queens...
Saga
12-11-2021 om 18:35
Avena schreef op 12-11-2021 om 18:13:
Voor alle helderheid: ik heb het NIET over mensen die nog langer op hun operatie moeten wachten, eigenaren van cafés en restaurants die niet weten of ze het hoofd boven water gaan houden, zorgpersoneel dat zich de pleuris werkt, etc. etc. Die mogen van mij allemaal klagen, maar verder lijkt Nederland af en toe wel een land vol verwende drama queens...
Nou, hier ben ik het wel erg mee eens.
Agen
12-11-2021 om 19:48
Peen schreef op 12-11-2021 om 16:52:
Zo dan, in delen van Oostenrijk gaan ze een lockdown invoeren voor ongevaccineerden. Alleen naar buiten voor werk en essentiële boodschappen.
Daar zijn ze niet bang voor strenge maatregelen..
En ze handhaven daar ook. Als je in isolatie moet na een positieve test, komt de politie langs om te checken of je thuis bent.
EnchantedDragonfly18
12-11-2021 om 19:57
redbulletje schreef op 12-11-2021 om 17:36:
[..]
Inderdaad. Ik ben in maart nog geprikt met AZ
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.