Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Fleurtje_5
12-11-2021 om 15:41
Hinoki schreef op 12-11-2021 om 14:27:
[..]
Dit hoor ik steeds vaker, en denk het zelf inmiddels ook steeds vaker.
In dat kader moest ik wel lachen om een plaatje dat onder anti-vaxxers de ronde doet.
Ook maar weer voor de duidelijkheid: ik citeer!!"Moeilijke taak hoor, voor de overheid. Niet-vaccineerders ervan overtuigen dat vaccinaties werken, zodat ze zich laten vaccineren. En tegelijkertijd vaccineerders ervan overtuigen dat de vaccinaties niet meer naar behoren werken zodat ze kiezen voor een boostervaccinatie."
Ik lees hier eigenlijk zonder uitzondering dat men hem gewoon neemt op het moment dat hij voor iedereen beschikbaar komt. Ik heb daar een andere mening over. Zoals ik er nu in sta, hoef ik hem niet. Ben ik dan een wappie? Krijg ik dan nog wel een QR-code?
Dat komt overeen met dat wat ik vanmorgen las in onze krant, ik citeer het stukje:
Onze regering heeft wel een lastige taak. Ze moet de ongevaccineerden ervan overtuigen dat het vaccin werkt, zodat ze zich laten vaccineren.
En: ze moet de gevaccineerden ervan overtuigen dat het vaccin niet onbeperkt goed werkt, zodat ze een boosterprik halen.
Fleurtje_5
12-11-2021 om 16:04
Saga schreef op 12-11-2021 om 12:55:
[..]
Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat vaccinaties niet werken?
Want dat doen ze wel. Die besmette mensen kunnen nu niet werken, maar dat wil niet zeggen dat ze in het ziekenhuis komen.
Wanneer wil nou eens eindelijk tot jou doordringen dat het niet (alleen) gaat om hoe besmettelijk het virus is, maar dat vooral van belang is dat er geen gevolge daarvan geen ziekenhuisopnamen zijn!!!!!!
Iedereen weet dat je met vaccinatie nog steeds besmet kan raken, dat is echt geen nieuws. Maar de zorg wordt overbelast door ziekenhuisopnames, en dat zijn relatief veel ongevaccineerden. Dat is gewoon een feit, linksom of rechtsom. Punt.
Heb jij het bericht wel goed gelezen?
Ook besmettingen waarbij geen ziekenhuisopname plaats vind, kan de ziekenhuisopname overbelasten, want:
Er hadden zich die dag al 22 collega's ziek gemeld met corona, onder wie drie longartsen en zes SEH-verpleegkundigen.
Over de vaccinaties heb ik het zelf niet gehad in dit bericht, ik heb dhr Jonge van het Zuijderlandziekenhuis geciteerd. Hij wijt het aan het vaccin AstraZeneca waarmee in januari dit jaar (tot aan de prikstop) de eersten in de zorg zijn gevaccineerd. Letterlijk zei hij:
„Vooral dit vaccin blijkt nu het snelst in te boeten qua bescherming. Daarom ook
hameren wij zo op tempo maken met die boosterprik.”
Die arts uit Nijmegen, van het RedTeam, waarschuwde al in juni 2021 dat er ondanks vaccinatie met het AstraZeneca mensen in de leeftijd tussen 60 en 65 opgenomen werden in ziekenhuizen. Maar er werd niets mee gedaan. De overheid gooide zelfs alle remmen los.
En het gaat wel degelijk óók over besmettingen. Maar als ik dat artikel van de prof. uit het MUMC weer herhaal word er weer bij de moderator geklaagd.
Amber82
12-11-2021 om 16:06
Ze hoeven mij niet te overtuigen dat een of twee vaccinaties niet voldoende zijn hoor. De griepprik komt toch ook elk jaar terug? En aangezien we zien hoe hardnekkig corona is en er in een jaar al een aantal varianten voorbij zijn gekomen, lijkt het mij meer dan logisch dat deze prik jaarlijks herhaald moet worden. Misschien uiteindelijk alleen voor de risicogroepen, zoals nu ook het geval is met de griepprik, maar momenteel misschien nog voor iedereen.
En verder eens met wat mija zegt. Ja we zien dat de werking nu terugloopt, maar is dat dan een reden om niet te vaccineren? Wat zien de mensen die niet achter vaccineren staan dan voor lange termijnoplossing? Niets doen is volgens mij ook geen optie, of in de wintermaanden al het sociale leven op slot zetten ook niet lijkt mij.
Overigens denk ik dat het (jaarlijkse?) vaccin uiteindelijk het beste rondom september gezet kan worden, dan piekt de werking in de winter, wanneer het virus het hardst rond gaat. Net als bij de griepprik. Maar kan me heel goed voorstellen dat dat nu nog geen prioriteit had en het doel vooral was veel mensen zo snel mogelijk de kans geven om zich te vaccineren.
Amber82
12-11-2021 om 16:10
Fleurtje_5 schreef op 12-11-2021 om 16:04:
[..]
Ook besmettingen waarbij geen ziekenhuisopname plaats vind, kan de ziekenhuisopname overbelasten, want:
Er hadden zich die dag al 22 collega's ziek gemeld met corona, onder wie drie longartsen en zes SEH-verpleegkundigen.
Maar als iedereen zich vaccineert is het risico dat je heel ziek wordt zoveel mogelijk beperkt.(nee niet uitgesloten, maar flink lager dan bij ongevaccineerden) Dan hoef je je mogelijk in de toekomst niet eens meer ziek te melden als je corona hebt. Nu moet je thuis blijven, maar als je alleen wat verkouden bent hoef je normaal gesproken ook niet thuis te blijven. Nu wel omdat je als besmet bent een risico vormt voor de ongevaccineerden, die een grotere kans hebben om in het ziekenhuis terecht te komen.
Fleurtje_5
12-11-2021 om 16:14
Suuus schreef op 12-11-2021 om 15:02:
[..]
Op het moment dat je kritisch bent over het beleid/vaccineren ben je fake nieuws aan het verspreiden of een wappie. Dan ben je toch ook snel uitgepraat met elkaar.
Afgelopen weekend werd op dit topic een videofilmpje van een interessant gesprek met een medisch adviseur verwijderd.
Men noemde het op dit topic desinformatie las ik.Terwijl die vrouw heel kundig, netjes en correct vertelde over haar baan, haar taken, en vooral haar zorgen deelde over het toenemende populistisch geroep. Er werden dingen beweerd die niet klopten zei ze. Ze sloot het gesprek af met de woorden dat ze steeds zei 'waarom zegt niemand er iets van?", waarop haar partner toen zei 'dat doe je toch zelf ook niet. Ik vond het moedig dat ze het toen wel deed.
En dan word het goede gesprek verwijderd. Ongelooflijk.
CuddlyReindeer95
12-11-2021 om 16:18
Hinoki schreef op 12-11-2021 om 14:27:
[..]
Ik lees hier eigenlijk zonder uitzondering dat men hem gewoon neemt op het moment dat hij voor iedereen beschikbaar komt. Ik heb daar een andere mening over. Zoals ik er nu in sta, hoef ik hem niet. Ben ik dan een wappie? Krijg ik dan nog wel een QR-code?
Je bedoelt dat je de booster niet gaat halen? Waarom dan niet, of had je dat al uitgelegd?
Ik zie het zelf een beetje als de griepprik, die ik ook elk jaar haal.
Suuus
12-11-2021 om 16:28
Wednesday schreef op 12-11-2021 om 16:18:
Ik zie het zelf een beetje als de griepprik, die ik ook elk jaar haal.
Hoe de Coronavaccinatie wordt opgedrongen kun je toch niet vergelijken met de griepprik. Was het beleid maar zoals de griepprik.
Mija
12-11-2021 om 16:30
Suuus schreef op 12-11-2021 om 16:28:
[..]
Hoe de Coronavaccinatie wordt opgedrongen kun je toch niet vergelijken met de griepprik. Was het beleid maar zoals de griepprik.
Dat komt omdat de griep niet dezelfde druk op de zorg veroorzaakt. We kunnen ons de luxe gewoon niet permitteren om er zo ontspannen over te doen.
CuddlyReindeer95
12-11-2021 om 16:34
[..]
Nee, het beleid is inderdaad heel anders. Ik bedoelde te zeggen dat het voor mij persoonlijk heel logisch voelt om een vaccinatie te herhalen.
Poezie
12-11-2021 om 16:46
[..]
Was corona maar zoals de griep.
ScarceKudu74
12-11-2021 om 16:52
Zo dan, in delen van Oostenrijk gaan ze een lockdown invoeren voor ongevaccineerden. Alleen naar buiten voor werk en essentiële boodschappen.
Daar zijn ze niet bang voor strenge maatregelen..
QuizzicalOpossum53
12-11-2021 om 17:01
Peen schreef op 12-11-2021 om 16:52:
Zo dan, in delen van Oostenrijk gaan ze een lockdown invoeren voor ongevaccineerden. Alleen naar buiten voor werk en essentiële boodschappen.
Daar zijn ze niet bang voor strenge maatregelen..
Een paar weken geleden nog maar verdedigde ik ongevaccineerden en was ik tegen de qr- code. Vandaag ben ik boos. Zo boos dat ik liefst ook alle ongevaccineerden wil opsluiten. Dit kan zo niet langer.
EnchantedDragonfly18
12-11-2021 om 17:02
[..]
Dat kan (nu) ook helemaal niet. Corona is potentieel veel dodelijker dan griep, ook voor de "gezonde" sterveling én het is een nieuw pandemisch virus. Griep is er al vele jaren en ieder jaar wordt het vaccin er op aangepast. Soms zitten ze er naast en duikt een heel andere variant op waardoor er veel oversterfte is.
Saga
12-11-2021 om 17:13
Fleurtje_5 schreef op 12-11-2021 om 16:04:
[..]
Over de vaccinaties heb ik het zelf niet gehad in dit bericht, ik heb dhr Jonge van het Zuijderlandziekenhuis geciteerd. Hij wijt het aan het vaccin AstraZeneca waarmee in januari dit jaar (tot aan de prikstop) de eersten in de zorg zijn gevaccineerd. Letterlijk zei hij:
„Vooral dit vaccin blijkt nu het snelst in te boeten qua bescherming. Daarom ook
hameren wij zo op tempo maken met die boosterprik.”Die arts uit Nijmegen, van het RedTeam, waarschuwde al in juni 2021 dat er ondanks vaccinatie met het AstraZeneca mensen in de leeftijd tussen 60 en 65 opgenomen werden in ziekenhuizen. Maar er werd niets mee gedaan. De overheid gooide zelfs alle remmen los.
En het gaat wel degelijk óók over besmettingen. Maar als ik dat artikel van de prof. uit het MUMC weer herhaal word er weer bij de moderator geklaagd.
Juist, dus verder met vaccineren zegt die persoon. Dat vaccins qua werking afnemen is heel normaal. Dat is niet bijzonder, maar zo wordt het door sommige ongevaccineerden wel neergezet 'moet je nu eens kijken, de werking van het vaccin neemt al af'. Uh ja duhh... zo werken vaccins. Waarmee ook meteen duidelijk is waarom al dat gezeur over 'lange termijn effecten' al helemaal nergens over gaat.
Mija
12-11-2021 om 17:22
In het Parool van vandaag staat een heel goed artikel met heel duidelijke uitleg met de kop ‘Massaal ingeënt, toch weer richting code zwart. Hoe kan dat?; Twaalf vragen over waar we nu staan.’
Het staat achter een betaalmuur dus vandaar hier een beknopte samenvatting.
1. Waarom wordt het coronabeleid verder aangescherpt?
Omdat het zorgsysteem anders vastloopt. Coronapatiënten zijn een soort koekoeksjong; ze duwen andere patiënten uit de ziekenhuizen. In hevige ademnood krijgen ze voorrang op kanker-, hart- of nierpatiënten met net iets minder acute problemen.
2. 85 procent van de volwassenen is gevaccineerd, waarom is dat niet genoeg?
Het belangrijkste effect van vaccinatie is onzichtbaar: “Dankzij een vaccinbescherming van zo’n 95 procent tegen ic-opname liggen er ongeveer 85 procent minder covidpatiënten op de ic’s dan zonder vaccin. Zo’n 1850 mensen verschenen vanwege vaccinatie dus níet op de ic.” Maar met 330 of meer covidpatiënten op de ic’s komt de zorg alsnog in de knel. Nederland heeft immers maar een kleine 1000 beschikbare ic-bedden. Er is weinig zorgpersoneel, dat bovendien murw is van de pandemie.
3. Had een hogere vaccinatiegraad de vierde golf kunnen intomen? En eerder toegediende boosters?
Een hogere vaccinatiegraad had betekend: minder besmettingen, minder ziekte en minder sterfgevallen. En dus ook minder maatregelen om de vierde golf te beteugelen. De vraag bij welke vaccinatiegraad maatregelen overbodig zijn, is moeilijk te beantwoorden, omdat er veel onzekerheden zijn (modelstudie oktober The Lancet). Boosters zijn zeer effectief (studie Israël eind vorige maand) Volgt vijf maanden na twee prikken met Pfizer een derde, dan vermindert de kans op ziekenhuisopname met liefst 93 procent en op sterfte met 81 procent ten opzichte van twee prikken.
4. Waarom laat Nederland zich steeds verrassen?
Mijn samenvatting: Wie het weet mag het zeggen.
5. Van welke landen kan Nederland leren?
Moeilijk te zeggen, maar de laatste maanden doen Portugal en Spanje, eerder keihard geraakt, het opvallend goed. Het recept lijkt een combinatie van een hoge vaccinatiegraad, goede naleving van de regels en vertrouwen in de overheid.
6. Volgt na deze vierde golf nog een vijfde?
De vaccins beschermen 75-95 procent tegen de verspreiding van het Wuhanvirus, maar veel slechter tegen delta. Zonder derde prik doen gevaccineerden fors mee bij de virusverspreiding. Dat zorgt ervoor dat het virus in Nederland ook terechtkomt bij de ongeveer twee miljoen ongevaccineerden, die geen bescherming hebben tegen ernstige ziekte. Er is een schrale troost: hoe meer mensen in de vierde golf besmet raken, hoe kleiner de vijfde golf. Ook boosters verkleinen die vijfde golf.
7. Komt er een boosterprik specifiek tegen de deltavariant?
Waarschijnlijk niet: deze werkt ook heel erg goed (zie antwoord op vraag 3) en een nieuwe ontwikkelen is duur
8. Komt code zwart in beeld?
In de modellen wordt rekening gehouden met ruim vierduizend coronapatiënten in de ziekenhuizen in december. De vraag is of de ic’s dat aankunnen, met een hoog ziekteverzuim onder verpleegkundigen en honderden ic-bedden die in principe zijn gereserveerd voor niet-coronapatiënten.
9. Waarom is de ic-capaciteit niet verhoogd?
Vooral vanwege personeelstekort. Behalve dat de zorg uitgeput is en kampt met veel uitval door ruim anderhalf jaar ploeteren met covid-, inhaal- en reguliere zorg, komen er te weinig nieuwe verpleegkundigen bij. Sterker: de uitstroom is groter.
10. Ligt hetzelfde type patiënten op de ic als in maart vorig jaar?
Nee. Dankzij vaccinatie is het aantal ouderen, die de hoogste vaccinatiegraad hebben, drastisch gedaald. Volgens de laatste cijfers is 55 procent van de mensen op de ic ongevaccineerd. Zeventig procent is man. 84 procent is te zwaar. Verder belanden nu relatief meer covidpatiënten op de ic die ook ernstige chronische ziektes hebben als COPD, diabetes en hartkwalen.
1. Hoe groot is het risico met covid te overlijden op de ic?
Ligt de stervenskans bij mannen gemiddeld genomen over de hele periode van de pandemie op 30 procent, van de vrouwen met covid overlijdt 24 procent op de ic. Dongelmans wijst erop dat de sterftekans langzaam daalt. Overleed in de eerste piek gemiddeld 30 procent, nu 23 procent. “Ik denk dat de daling vooral aan vaccinatie te danken is.”
12. Zijn coronapillen de redding?
Patiënten met een slechte afweer krijgen kort na besmetting al antistoffen toegediend die de kans op een ernstig ziektebeloop met 85 procent verkleinen. Ook komen er verschillende coronapillen aan met vergelijkbare werking. Dongelmans ziet haken en ogen (timing is everything). “Maar een goedwerkende coronapil zou fantastisch zijn.”
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.