Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Hinoki schreef op 12-11-2021 om 12:42:

Aangezien we hier goed zijn in perspectief plaatsen, weet iemand misschien een scherp antwoord op deze?
(even voor de duidelijkheid: niet mijn woorden, ik kreeg hem toegestuurd).

"Ik wil jullie waarschuwen voor het volgende. Er wort een record aantal besmettingen gevonden, logisch aangezien er meer wordt getest en het nou eenmaal het seizoen is. Nu wil de overheid overgaan op 2G. Er zal dus minder getest gaan worden, want alleen gevaccineerd kom je nog binnen. Het aantal positieve testen zullen dalen, want er wordt minder geteste. Hiermee zal worden aangetoond dat de maatregelen zogenaamd werken. En zo kan blijven worden gewezen naar de ongevaccineerden.

Hoewel dus niet mijn woorden en dus ook niet mijn mening, ben ik geen voorstander (of beter gezegd: tegenstander van 2G. Neemt niet weg dat ik dit antwoord wel zou willen pareren.

Het gaat om 2 verschillende testen.

Testen voor toegang is voor mensen zonder klachten die ergens naar toe willen. Het is een snel test. 

Mensen met klachten moeten een GGD PCR test laten doen, dat is een andere test. Die is gevoeliger en net een tikkie accurater. 

Er worden veel meer GGD testen uitgevoerd dan testen voor toegang testen. Dat komt omdat de meerderheid gevaccineerd is en geen test voor toegang hoeft te doen. De gevaccineerden moeten nog steeds ook getest worden als ze klachten hebben. 

Het absolute aantal positieve resultaten zal dalen, maar het gaat juist om het relatieve getal dat bepaald ook de r-waarde (waar we al een tijdje weinig over horen overigens, zal wel op het dashbord staan) Wat je wil zien is dat door de maatregelen de r-waarde daalt en dat is een voorspelling voor de verwachte zorgbelasting.

Gifkikker schreef op 12-11-2021 om 10:35:

[..]

Daarom dan weer 2G.

Ik heb daar toch wel moeite mee, merk ik. Ik ben wel boos dat mensen zich niet laten vaccineren voor onzinredenen, maar ze op deze manier dwingen gaat best wel ver.

Ik zie het veel pragmatischer. Ze worden niet gedwongen om zich te laten vaccineren. Dit is ook niet voor altijd. De hoeveelheid mensen die tegelijk in het ziekenhuis terechtkomt met Corona moet simpelweg onder controle blijven. De consequentie voor de keuze om niet te vaccineren is dat je in de groep zit die risico loopt en dus 'gemodereerd' moet worden. Dat is dus wat er gebeurt. 

Je kunt je verzetten tegen 'iedere controle' of 'dwang' maar dat is niet realistisch: hoe dan ook vindt er dwang plaats op dit moment omdat die toestroom naar de ziekenhuizen nou eenmaal beheerst moet worden. De keuze is: dwang voor de hele populatie of dwang voor de doelgroep die het betreft. Meer smaken zijn er nou eenmaal op dit moment niet. Ik vind het eerlijk gezegd best vreemd dat de ongevaccineerden denken dat de overheid het op hen voorzien heeft. De rest van de samenleving is ook nog lang niet van de dwang af! 

Hinoki schreef op 12-11-2021 om 12:42:

Aangezien we hier goed zijn in perspectief plaatsen, weet iemand misschien een scherp antwoord op deze?
(even voor de duidelijkheid: niet mijn woorden, ik kreeg hem toegestuurd).

"Ik wil jullie waarschuwen voor het volgende. Er wort een record aantal besmettingen gevonden, logisch aangezien er meer wordt getest en het nou eenmaal het seizoen is. Nu wil de overheid overgaan op 2G. Er zal dus minder getest gaan worden, want alleen gevaccineerd kom je nog binnen. Het aantal positieve testen zullen dalen, want er wordt minder geteste. Hiermee zal worden aangetoond dat de maatregelen zogenaamd werken. En zo kan blijven worden gewezen naar de ongevaccineerden.

Hoewel dus niet mijn woorden en dus ook niet mijn mening, ben ik geen voorstander (of beter gezegd: tegenstander van 2G. Neemt niet weg dat ik dit antwoord wel zou willen pareren.

Het beleid is niet primair gericht op het aantal besmettingen: 

• Het beleid moet de ziekenhuisopnames naar beneden krijgen
  • Aantal besmettingen is daarom minder belangrijk dan wie ernstig ziek wordt
  • In theorie zou het aantal besmettingen daarom zelfs mogen stijgen: onder gevaccineerden, die in het algemeen niet zo ziek worden
  • terwijl op hetzelfde moment de ziekenhuizen leegstromen: als ongevaccineerden minder vaak besmet worden
  • Het belangrijkste criterium voor succes is dus de daling van het aantal Coronapatienten in de ziekenhuizen. 

In de praktijk wil je natuurlijk ook de besmettingscijfers naar beneden hebben omdat ongevaccineerden en gevaccineerden elkaar nog steeds op allerlei plekken ontmoeten. 

Tegelijkertijd is het belangrijk om te beseffen dat besmettingen naar 0 niet reëel maar ook zelfs niet wenselijk is! De ongevaccineerden zullen namelijk onvermijdelijk ooit Corona doormaken en afweer moeten ontwikkelen. We kunnen Corona niet meer uitroeien en ze zullen er vroeg of laat tegenaan lopen. Het heeft helemaal geen zin om nu alle besmettingen tegen te houden. Als je dan over een paar maanden versoepelt, zit je namelijk nog/weer in precies dezelfde situatie; grote aantallen mensen worden dan tegelijk ziek . Ongevaccineerden 'moeten' dus onvermijdelijk een keer ziek worden maar dat moet wel 'één voor één'. 

Je kunt het zien als een file voor de ziekenhuizen.  Als er nog meer mensen in de file komen te staan, moeten ze te lang wachten en lopen ze gezondheidsschade op en/of gaan ze dood omdat er niet op tijd zorg beschikbaar is. De mensen die de file moeten wegwerken, kunnen de toestroom niet meer aan en vallen uit, wat maakt dat de file nog meer groeit.  

Deze maatregelen zijn gericht op de doorstroming van die file en de bescherming van mensen die door die file het risico lopen later of minder goed geholpen te worden: 

• Zorgpersoneel dat de druk niet meer aankan en met steeds minder mensen is om de file weg te werken. Als de druk niet afneemt, lopen deze mensen zélf gezondheidsrisico's en uitval zorgt ervoor dat de file nóg langer wordt omdat er steeds minder mensen tegelijk kunnen worden geholpen.
  • Ongevaccineerden, die het risico lopen in het ziekenhuis/op de IC terecht te komen
  • Andere patiënten, die een plek op de IC nodig hebben ivm een ingreep die ze moeten ondergaan
Hinoki schreef op 12-11-2021 om 12:54:

[..]

En wat als dat laatste niet gebeurt?

Dan zullen ze verder moeten kijken naar andere maatregelen. Dat lijkt me vrij logisch.

Momenteel verwachten de prognoses dat dit de beste keuze is. 

Ik snap niet dat jullie allemaal zo idolaat zijn van vaccineren. Mijns inziens, werken de vaccinaties niet naar behoren. Als na een paar maanden mensen al een booster nodig hebben.. ik heb dit nog nooit bij een andere prik gehoord. Maar dan komen we weer dat niemand weet wat nodig is, want alles is nieuw. Het virus, de vaccinaties, eventuele immuniteit etc. Dan lijkt mij testen voor toegang het allerveiligste bij grote evenementen, zoals formule 1, carnaval etc. Maar jullie kunnen wel blijven ruziën, maar niemand weet het, zelfs de doktoren liggen op Linkedin met elkaar in de clinch. Iedereen spreekt elkaar tegen bij NPO1 en Jinek. Met alle respect, iedereen hier heeft de info zelf verzameld en een mening gevormd. Ga niet naar andere schreeuwen of continu herhalen om andere hier te overtuigen, want dat lukt niet.

Pilatespas schreef op 12-11-2021 om 14:02:

Ik snap niet dat jullie allemaal zo idolaat zijn van vaccineren. Mijns inziens, werken de vaccinaties niet naar behoren. Als na een paar maanden mensen al een booster nodig hebben.. ik heb dit nog nooit bij een andere prik gehoord. Maar dan komen we weer dat niemand weet wat nodig is, want alles is nieuw. Het virus, de vaccinaties, eventuele immuniteit etc. Dan lijkt mij testen voor toegang het allerveiligste bij grote evenementen, zoals formule 1, carnaval etc. Maar jullie kunnen wel blijven ruziën, maar niemand weet het, zelfs de doktoren liggen op Linkedin met elkaar in de clinch. Iedereen spreekt elkaar tegen bij NPO1 en Jinek. Met alle respect, iedereen hier heeft de info zelf verzameld en een mening gevormd. Ga niet naar andere schreeuwen of continu herhalen om andere hier te overtuigen, want dat lukt niet.

Van een Hepatitis B vaccinatie heb je er ook 3 nodig. Twee vlot na elkaar en de derde 5 maanden na de tweede.

Idolaat? Spoor jij wel helemaal? Niemand is idolaat van vaccineren. Het is een noodzakelijk kwaad. Er is geen alternatief. Iedereen zou natuurlijk het liefst willen dat je met één prik overal vanaf was maar dat is nou eenmaal niet zo. Sterker nog: iedereen zou natuurlijk het liefst willen dat je Corona zou kunnen wegwensen of -bidden. Is helaas ook niet zo. 

Vertel eens: wat is volgens jou het alternatief voor vaccineren? 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

12-11-2021 om 14:12

LMaar dan komen we weer dat niemand weet wat nodig is, want alles is nieuw. Het virus, de vaccinaties, eventuele immuniteit etc. Dan lijkt mij testen voor toegang het allerveiligste bij grote evenementen, zoals formule 1, carnaval etc.

Het logische lijkt mij dan juist om dit soort evenementen gewoon niet te houden tijdens een opleving van een pandemie, zoals nu.  

Zou het kunnen zijn dat je fake news aan het verspreiden bent? Of is het zo dat je niet gelooft in de wetenschappelijke aanpak en dat meer uitleg en achtergrond kan helpen? Of is het meer een uiting van frustratie en ben je normaliter beter in staat om emotie en feiten te scheiden?

gr Angela

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

12-11-2021 om 14:22

Dat is bij de griepprik ook zo. Niet iedereen kan optimaal profiteren van een vaccinatie. Dát heeft weer te maken met oudere leeftijd en mensen die een ziekte hebben aan het immuumsysteem. Niemand is immuum door vaccinatie, dat is onderhand al maanden bekend. 

Angela1967 schreef op 12-11-2021 om 14:17:

[..]

Zou het kunnen zijn dat je fake news aan het verspreiden bent? Of is het zo dat je niet gelooft in de wetenschappelijke aanpak en dat meer uitleg en achtergrond kan helpen? Of is het meer een uiting van frustratie en ben je normaliter beter in staat om emotie en feiten te scheiden?

gr Angela

Fakenews wat een giller.

Wednesday schreef op 12-11-2021 om 14:12:

[..]

Het logische lijkt mij dan juist om dit soort evenementen gewoon niet te houden tijdens een opleving van een pandemie, zoals nu.

Mee eens.

Dit hoor ik steeds vaker, en denk het zelf inmiddels ook steeds vaker.
In dat kader moest ik wel lachen om een plaatje dat onder anti-vaxxers de ronde doet.

Ook maar weer voor de duidelijkheid: ik citeer!!

"Moeilijke taak hoor, voor de overheid. Niet-vaccineerders ervan overtuigen dat vaccinaties werken, zodat ze zich laten vaccineren. En tegelijkertijd vaccineerders ervan overtuigen dat de vaccinaties niet meer naar behoren werken zodat ze kiezen voor een boostervaccinatie."

Ik lees hier eigenlijk zonder uitzondering dat men hem gewoon neemt op het moment dat hij voor iedereen beschikbaar komt. Ik heb daar een andere mening over. Zoals ik er nu in sta, hoef ik hem niet. Ben ik dan een wappie? Krijg ik dan nog wel een QR-code? 

Mija schreef op 12-11-2021 om 14:09:

[..]

Idolaat? Spoor jij wel helemaal? Niemand is idolaat van vaccineren. Het is een noodzakelijk kwaad. Er is geen alternatief. Iedereen zou natuurlijk het liefst willen dat je met één prik overal vanaf was maar dat is nou eenmaal niet zo. Sterker nog: iedereen zou natuurlijk het liefst willen dat je Corona zou kunnen wegwensen of -bidden. Is helaas ook niet zo.

Vertel eens: wat is volgens jou het alternatief voor vaccineren?

Ik zeg niet dat ik een alternatief weet voor vaccineren. Ik ben alleen tegen vaccineren voor kinderen. Met dat heb ik al vaker gezegd. Ik heb geen medische studie gevolgd, ik ben geen virologe, maar jullie ook niet. En sommige hier doen wat ze schrijven waarheid is, als het allemaal zo makkelijk zou zijn zouden we hier nu niet in zitten. Stoor me aan dat geschreeuw, geban, gezeik op elkaar.

Hinoki schreef op 12-11-2021 om 14:27:

[..]

Dit hoor ik steeds vaker, en denk het zelf inmiddels ook steeds vaker.
In dat kader moest ik wel lachen om een plaatje dat onder anti-vaxxers de ronde doet.

Ook maar weer voor de duidelijkheid: ik citeer!!

"Moeilijke taak hoor, voor de overheid. Niet-vaccineerders ervan overtuigen dat vaccinaties werken, zodat ze zich laten vaccineren. En tegelijkertijd vaccineerders ervan overtuigen dat de vaccinaties niet meer naar behoren werken zodat ze kiezen voor een boostervaccinatie."

Ik lees hier eigenlijk zonder uitzondering dat men hem gewoon neemt op het moment dat hij voor iedereen beschikbaar komt. Ik heb daar een andere mening over. Zoals ik er nu in sta, hoef ik hem niet. Ben ik dan een wappie? Krijg ik dan nog wel een QR-code?

Hier ben je een wappie en in het dagelijks leven luistert men rustig naar je mening en argumenten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.