Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Tickel schreef op 12-11-2021 om 12:03:

[..]

Heb je een kras op je tong?

Er is al diverse keren uitgelegd waarom daar niet voor gekozen is.

Ik ben het ook niet altijd eens met de herhalingen die ik hier steeds lees, maar ik hou wel mijn fatsoen.

Er is idd diverse keren 'uitgelegd' waarom daar niet voor gekozen is. Dat betekend niet dat dat de oplossing is, en dat betekend ook niet dat het juist is dat daar niet voor gekozen is.

Pilatespas schreef op 12-11-2021 om 14:30:

[..]

Ik zeg niet dat ik een alternatief weet voor vaccineren. Ik ben alleen tegen vaccineren voor kinderen. Met dat heb ik al vaker gezegd. Ik heb geen medische studie gevolgd, ik ben geen virologe, maar jullie ook niet. En sommige hier doen wat ze schrijven waarheid is, als het allemaal zo makkelijk zou zijn zouden we hier nu niet in zitten. Stoor me aan dat geschreeuw, geban, gezeik op elkaar.

Ben het niet met alles wat je schrijft eens, maar hiermee wel. 

Volkskrant artikel 11 november 2021, 15:18 
RIVM meldt record van 16.364 besmettingen: minder erg dan het lijkt, maar zonder meer een probleem

Interessant artikel dat de besmettingscijfers in perspectief plaatst. 

1. Aan het begin van de coronacrisis, in maart en april 2020, werd er nauwelijks getest; de hoeveelheid besmettelijke personen in Nederland kan best op een aanzienlijk hoger niveau hebben gelegen. Terwijl op de intensive care 1.300 patiënten lagen, registreerde het RIVM slechts 1.000 besmette personen per dag. Bij het huidige, veel hogere besmettingsaantal liggen 330 personen op de ic.

<@pilatespas, hoezo 'geloof' je niet dat vaccinaties werken? is dit positieve nieuws dan magie? toverkunst?>

2.  Terwijl burgers nu bij lichte twijfel al thuis een zelftest kunnen doen en zich vervolgens in een GGD-teststraat officieel kunnen laten registreren, was de toeloop van twijfelende burgers vorig jaar een stuk lager. Zie het percentage personen dat positief test. Veel personen bezoeken na een (positieve) zelftest ook nog de teststraat. Van deze ‘confirmatietesten’ was vorige week 86,5 procent positief. Van de overige testen sloeg slechts 10,7 procent uit. Goede kans dus dat er in de winter van 2020 op 2021 nog meer besmettelijke personen rondliepen dan dit jaar, maar dat zij zich toen, gezien de mildheid van hun klachten, niet in de teststraat hebben gemeld.

3. Het grootste verschil met eerdere records is de vaccinatiegraad. Aangezien 84,4 procent van de volwassenen volledig is gevaccineerd, veroorzaken alle besmettingen minder ziekenhuisopnamen. Rond Kerst 2020 werden dagelijks zo’n 300 personen opgenomen in het ziekenhuis, van wie ruim 40 op de ic. Momenteel zijn dit er 225 en 28.

Het artikel sluit natuurlijk wel terecht af met: De aantallen ziekenhuisopnamen mogen dan lager liggen, zolang het aantal besmettingen dagelijks nieuwe records haalt, blijft de drukte in het ziekenhuis oplopen.

gr Angela

Angela1967 schreef op 12-11-2021 om 14:35:

Volkskrant artikel 11 november 2021, 15:18
RIVM meldt record van 16.364 besmettingen: minder erg dan het lijkt, maar zonder meer een probleem

Interessant artikel dat de besmettingscijfers in perspectief plaatst.

1. Aan het begin van de coronacrisis, in maart en april 2020, werd er nauwelijks getest; de hoeveelheid besmettelijke personen in Nederland kan best op een aanzienlijk hoger niveau hebben gelegen. Terwijl op de intensive care 1.300 patiënten lagen, registreerde het RIVM slechts 1.000 besmette personen per dag. Bij het huidige, veel hogere besmettingsaantal liggen 330 personen op de ic.

<@pilatespas, hoezo 'geloof' je niet dat vaccinaties werken? is dit positieve nieuws dan magie? toverkunst?>

2. Terwijl burgers nu bij lichte twijfel al thuis een zelftest kunnen doen en zich vervolgens in een GGD-teststraat officieel kunnen laten registreren, was de toeloop van twijfelende burgers vorig jaar een stuk lager. Zie het percentage personen dat positief test. Veel personen bezoeken na een (positieve) zelftest ook nog de teststraat. Van deze ‘confirmatietesten’ was vorige week 86,5 procent positief. Van de overige testen sloeg slechts 10,7 procent uit. Goede kans dus dat er in de winter van 2020 op 2021 nog meer besmettelijke personen rondliepen dan dit jaar, maar dat zij zich toen, gezien de mildheid van hun klachten, niet in de teststraat hebben gemeld.

3. Het grootste verschil met eerdere records is de vaccinatiegraad. Aangezien 84,4 procent van de volwassenen volledig is gevaccineerd, veroorzaken alle besmettingen minder ziekenhuisopnamen. Rond Kerst 2020 werden dagelijks zo’n 300 personen opgenomen in het ziekenhuis, van wie ruim 40 op de ic. Momenteel zijn dit er 225 en 28.

Het artikel sluit natuurlijk wel terecht af met: De aantallen ziekenhuisopnamen mogen dan lager liggen, zolang het aantal besmettingen dagelijks nieuwe records haalt, blijft de drukte in het ziekenhuis oplopen.

gr Angela

Mens, hou toch op met je gezever. We houden ons hart vast hier in brabant na 25.000 hossende carnavalvierders gisteren mét QR code!!!! 

Doornroosje75 schreef op 12-11-2021 om 12:36:

[..]

Maar waar wil je dan allemaal voor gaan testen? Voor een kop koffie in een lunchroom? Voor een uurtje sporten? Voor een dag op het werk? Een paar uur college?
Hoe gaat de GGD zo'n 10 miljoen (schatting) tests op een dag regelen?

Waarom niet? Als het heel besmettelijke Deltavirus bestreden moet worden, dat ook besmettelijk is voor gevaccineerden, moet je dat niet alleen van een kleine groep ongevaccineerden verwachten.

Ik laat me testen voor een uurtje sport, of zodat ik naar het toilet mag als ik een fietstocht heb gemaakt en buiten een kop thee wil drinken. Of als ik een kleine familiegelegenheid bezoek.

Op dezelfde manier als dat ze 10 miljoen prikken konden zetten, maar dan voor véééééél minder mensen, want niet iedere gevaccineerden gaat een uurtje sporten of een kop thee drinken na een fietstocht. Je wilt toch niet de ziekenhuizen overbelasten?

Hinoki schreef op 12-11-2021 om 14:27:

[..]

"Moeilijke taak hoor, voor de overheid. Niet-vaccineerders ervan overtuigen dat vaccinaties werken, zodat ze zich laten vaccineren. En tegelijkertijd vaccineerders ervan overtuigen dat de vaccinaties niet meer naar behoren werken zodat ze kiezen voor een boostervaccinatie."

Dit is een onzin tegenstelling. Vaccins werken, alleen helaas werken ze met name bij de oude meer kwetsbare groep wat minder goed na verloop van tijd. Mijn jongste heeft zijn tweede prik een paar weken na mij gekregen. Ik zou het raar vinden als hij in januari al een booster zou krijgen. Ik zou zeggen voor deze leeftijdscategorie: wacht nog minstens een half jaar en kijk dan of het nodig is. 
Het wordt allemaal heel zwart wit uitgelegd.  Dat is jammer.
Er is niet 1 weg uit deze crisis, maar als je alles afwijst is er geen weg uit deze crisis.

Pilatespas schreef op 12-11-2021 om 14:26:

[..]

Fakenews wat een giller.

"Mijns inziens, werken de vaccinaties niet naar behoren."  Fakenews vermomd als 'het is maar gewoon mijn mening hoor, ik ben geen virologe'. Maar waarom laat je je dan niet beter informeren? Het is toch arrogant om een mening te hebben over iets waar je totaal geen inhoudelijke kennis over hebt? Dan kun je toch alleen constateren dat je probeert te snappen wat de uitdagingen zijn, als je uberhaupt wilt weten. Of je laat je vaccineren en hoopt er het beste van en bent blij dat er in ieder geval door vakmensen aan gewerkt wordt.

gr Angela

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-11-2021 om 14:49 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 12-11-2021 om 14:45:

[..]

Op dezelfde manier als dat ze 10 miljoen prikken konden zetten, maar dan voor véééééél minder mensen, want niet iedere gevaccineerden gaat een uurtje sporten of een kop thee drinken na een fietstocht. Je wilt toch niet de ziekenhuizen overbelasten?

We hebben een half jaar gedaan over die 10 miljoen prikken. Iedereen testen elke dag die een uurtje wil sporten of ergens een kop koffie gaat drinken is in het huidige systeem niet haalbaar.

Hinoki schreef op 12-11-2021 om 14:27:

[..]

"Moeilijke taak hoor, voor de overheid. Niet-vaccineerders ervan overtuigen dat vaccinaties werken, zodat ze zich laten vaccineren. En tegelijkertijd vaccineerders ervan overtuigen dat de vaccinaties niet meer naar behoren werken zodat ze kiezen voor een boostervaccinatie."

Zo'n uitspraak is vooral een teken dat het niet wordt begrepen: dit is géén zwart-wit kwestie! Waarom denken mensen überhaupt dat vaccinaties helemaal wél of helemaal níet zouden kunnen werken? Dat is totaal niet realistisch. 

De vaccinaties die we nu hebben zijn een wonder van effectiviteit! En ze werken niet 100%. Nee, natuurlijk niet. Dat doen vaccinaties nóóit. 

Vaccinatie werkt op twee niveaus: individueel en collectief.

Aan het individu biedt het een bepaalde mate van bescherming. Die kan hoger of lager zijn. Hoger is natuurlijk beter. Lager kán ook genoeg zijn. Bovendien zijn bescherming tegen besmetting en bescherming tegen ernstige ziekte niet per se op hetzelfde niveau. Niet alle vaccins slagen er even goed in om te voorkomen dat mensen een virus binnenkrijgen. Maar als ze niet ernstig ziek worden of doodgaan, heb je toch een heel goed resultaat geboekt.

In het collectief is er iets interessants aan de hand. Als een groot genoeg percentage zich laat vaccineren, maakt het niet uit dat de werkzaamheid op den duur wat afneemt. Dan dooft de epidemie namelijk vanzelf uit omdat een virus veel te weinig kans krijgt om zich voort te planten. Als het namelijk niet op tijd op een ander mens kan overspringen, gaat het dood. Als het virus bij iedereen maar 20% kans heeft op succesvol binnendringen, is de kans veel groter dat hij niet op tijd een gastheer kan vinden. 

In de huidige situatie:

• Is de vaccinatiegraad te laag om het virus op het niveau van de populatie een spaak in het wiel te steken waardoor het eventueel zou kunnen uitsterven,
  • Wordt de bescherming tegen besmetting in de loop der tijd weer lager dan je zou willen, wat maakt dat der verspreiding weer gaat toenemen, 
  • Is de bescherming tegen ernstige ziekte gelukkig nog steeds extreem goed voor een gemiddeld vaccin. 

Dit is allemaal normaal. Het past precies in 'hoe het werkt'. Er is niks bijzonders aan de hand. Zo'n uitspraak als die jij citeert lijkt een wantrouwen en cynisme te ademen dat werkelijk helemaal nérgens door gerechtvaardigd wordt. 

OmaVan2 schreef op 12-11-2021 om 14:46:

[..]

Er is niet 1 weg uit deze crisis, maar als je alles afwijst is er geen weg uit deze crisis.

Deze slogan moet óveral worden verspreid: zo is het! 

Angela1967 schreef op 12-11-2021 om 14:17:

[..]

Zou het kunnen zijn dat je fake news aan het verspreiden bent? Of is het zo dat je niet gelooft in de wetenschappelijke aanpak en dat meer uitleg en achtergrond kan helpen? Of is het meer een uiting van frustratie en ben je normaliter beter in staat om emotie en feiten te scheiden?

gr Angela

Op het moment dat je kritisch bent over het beleid/vaccineren ben je fake nieuws aan het verspreiden of een wappie. Dan ben je toch ook snel uitgepraat met elkaar.

Pilatespas schreef op 12-11-2021 om 14:30:

[..]

Ik zeg niet dat ik een alternatief weet voor vaccineren. Ik ben alleen tegen vaccineren voor kinderen. Met dat heb ik al vaker gezegd. Ik heb geen medische studie gevolgd, ik ben geen virologe, maar jullie ook niet. En sommige hier doen wat ze schrijven waarheid is, als het allemaal zo makkelijk zou zijn zouden we hier nu niet in zitten. Stoor me aan dat geschreeuw, geban, gezeik op elkaar.

Jij kan je storen aan 'geschreeuw, geban, gezeik'. Ik stoor me aan framing als dat wij 'idolaat' zouden zijn van vaccineren. Dat is gewoon flauwekul en een manier om argumenten af te zeiken. 

Je kunt eindeloos blijven herhalen dat het allemaal zo ingewikkeld is, dat er zoveel twijfels en voorbehouden zijn en dat anderen het ook niet weten en dat vaccinatie 'niet naar behoren werkt' enzovoort enzovoort maar als we een weg voorwaarts willen hebben, kunnen we niet alleen maar zeggen wat er allemaal onduidelijk is. Er ís geen tegenstelling tussen mensen die onterecht denken dat ze het allemaal weten (pro-vaccinatie) en mensen die helder en kritisch inzien dat er nog veel onduidelijk is (anti-vaccinatie). Dit is geen zwart-wit verhaal. Er is héél veel onduidelijk én we moeten een koers kiezen. 

Ik gooi die fantastische uitspraak van Omavan2 er even in: 

Er is een crisis. Er zijn verschillende manieren waarop je ernaar kunt kijken. Wetenschappelijke kennis is altijd voorlopig en statistisch. Bovendien moet het geïnterpreteerd worden. Er zijn mogelijkheden, waarschijnlijkheden, twijfels en contexten. Politiek is weer iets heel anders: dat gaat over waarden en belangen. Er zijn dus heel verschillende manieren om deze crisis te duiden en om er weer uit te komen. 

In het algemeen kun je wel zeggen: er moet één manier worden gekozen. Daar hebben we onze politici voor aangesteld. Als die een koers kiezen en een plan maken en teveel mensen werken daar niet aan mee dan lukt het niet. Genoeg mensen moeten dus uiteindelijk denken: ik snap de bedoeling, ik zie het belang, ook al had ik zelf een andere oplossing gekozen: ik doe toch maar mee. Dan komen we er tenminste uit. 

Fleurtje_5 schreef op 12-11-2021 om 14:45:

[..]

Waarom niet? Als het heel besmettelijke Deltavirus bestreden moet worden, dat ook besmettelijk is voor gevaccineerden, moet je dat niet alleen van een kleine groep ongevaccineerden verwachten.

Ik laat me testen voor een uurtje sport, of zodat ik naar het toilet mag als ik een fietstocht heb gemaakt en buiten een kop thee wil drinken. Of als ik een kleine familiegelegenheid bezoek.

Als jij iemand tegenkomt die besmet is, wie van de twee loopt dan het grootste risico 'de ziekenhuizen te overbelasten'? 

Er is een risico op iets ernstigs. Je kan het risico afdekken met een beperkte maatregel A. Je kan het risico ook afdekken met een zware, dure, ingrijpende maatregel B waar overigens A óók deel van uitmaakt. Wie bij zijn volle verstand doet dan B? Het is toch volkomen logisch dat je altijd het minst ingrijpende doet. Dat is toch niet persoonlijk. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

12-11-2021 om 15:29

Pilatespas schreef op 12-11-2021 om 14:32:

[..]

Hier ben je een wappie en in het dagelijks leven luistert men rustig naar je mening en argumenten.

Tickel schreef op 12-11-2021 om 14:22:

[..]

Dat is bij de griepprik ook zo. Niet iedereen kan optimaal profiteren van een vaccinatie. Dát heeft weer te maken met oudere leeftijd en mensen die een ziekte hebben aan het immuumsysteem. Niemand is immuum door vaccinatie, dat is onderhand al maanden bekend.

Suuus schreef op 12-11-2021 om 15:02:

[..]

Op het moment dat je kritisch bent over het beleid/vaccineren ben je fake nieuws aan het verspreiden of een wappie. Dan ben je toch ook snel uitgepraat met elkaar.

Je kunt kritisch zijn over het beleid en opwerpen dat vaccinatie geen instant oplossing is en dan doe je niks verkeerds. De realiteitszin en het onderlinge verantwoordelijkheidsgevoel naar medemensen vragen wél dat er besef is dat er gehandeld moet worden, ook al is er misschien geen ideale oplossing of is de gekozen oplossing misschien niet de jouwe. Overal dwars voor gaan liggen en oplossingen verdacht maken terwijl er geen alternatief is, is te kwader trouw. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.