Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Mallebeppie schreef op 09-11-2021 om 11:46:

[..]

Ik vraag me dan af, waarom een derde prik waarin minder ml zit, opeens wél zou werken eerlijkheid gezegd. Waarom zou je dan nu opeens wél antistoffen gaan aanmaken?

Ik Zou hem nemen, daar niet van, maar zou ook vraagtekens hebben. Is er hier iemand die daar meer over weet?

In de derde prik zitten niet minder ml; dat is het verschil tussen een booster en een derde prik.  Een derde prik is gelijk aan een eerste of een tweede. 

In mijn eigen geval kan ik wel een reden verzinnen waarom die derde prik (die ik ondertussen gehad heb) wel zou werken; de tweede kreeg ik midden in een chemokuur, en die zijn inmiddels afgerond.  Dat zal voor meer mensen in de groep die een derde prik krijgt, gelden.  
Voor de overige patiënten geldt, dat de verwachting is dat in elk geval een deel van de groep er baat bij zal hebben: na twee vaccinaties hebben ze nog niet genoeg antistoffen aangemaakt (niet per se helemaal geen!), na drie hopelijk wel. 

Piratenkoningin schreef op 09-11-2021 om 12:35:

[..]

In de communicatie wordt vermeld dat het voor een deel van de groep werkt en voor een deel niet, maar dat ze niet weten bij wie wel en wie niet. Lijkt me heel lastig inderdaad. In deze gevallen kun je je misschien wel op antistoffen laten onderzoeken, dan heb je in elk geval een idee in hoeverre je beschermd bent na die derde prik. Weet niet of ze dat doen hoor, maar zou wel mooi zijn.

Dat heeft niet zoveel zin, omdat niet bekend is, bij welk niveau je goed zit.  Alleen mensen die echt (zo goed als) geen antistoffen aanmaken, vis je er dan uit.  

Agen schreef op 09-11-2021 om 14:27:

[..]

Dat heeft niet zoveel zin, omdat niet bekend is, bij welk niveau je goed zit. Alleen mensen die echt (zo goed als) geen antistoffen aanmaken, vis je er dan uit.

Ah oké. Ik zag al dat ze dat niet voor de derde prik doen om te kijken wie dat nodig heeft, maar dan begrijp ik waarom.

Ik vind 't raar dat je niet op antistoffen kan laten prikken via de huisarts, zou informatief zijn om te weten hoe je er zelf voorstaat. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-11-2021 om 15:36 Topicstarter

Hopelijk worden nog meer wintersportgebieden net zo streng als Oostenrijk. Dat helpt wellicht  sommige van de nog niet gevaccineerden over de streep.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-11-2021 om 15:41

redbulletje schreef op 09-11-2021 om 15:31:

Ik vind 't raar dat je niet op antistoffen kan laten prikken via de huisarts, zou informatief zijn om te weten hoe je er zelf voorstaat.

Ik denk dat het een kostbare zaak wordt als je alle gevaccineerden die mogelijkheid geeft. Wellicht kun je naar een titerbepaling vragen en zelf betalen.

Tickel schreef op 09-11-2021 om 15:41:

[..]

Ik denk dat het een kostbare zaak wordt als je alle gevaccineerden die mogelijkheid geeft. Wellicht kun je naar een titerbepaling vragen en zelf betalen.

Ze zouden 't toch gewoon standaard mee kunnen prikken bij reguliere bloedonderzoeken? Dat levert vast nuttige info op juist bij de groep kwetsbaren die een paar keer per jaar laten prikken. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-11-2021 om 15:55

redbulletje schreef op 09-11-2021 om 15:50:

[..]

Ze zouden 't toch gewoon standaard mee kunnen prikken bij reguliere bloedonderzoeken? Dat levert vast nuttige info op juist bij de groep kwetsbaren die een paar keer per jaar laten prikken.

Maar hoeveel mensen hebben reguliere bloedonderzoeken? Ik geef plasma en zelfs dat wordt niet meer, structureel, gecontroleerd op antistoffen.

redbulletje schreef op 09-11-2021 om 15:31:

Agen schreef net dat dat geen zin heeft omdat ze nog niet weten hoeveel antistoffen nodig zijn om beschermd te zijn. Dan krijg je dus een getal terug en weet je nog niets. 

Piratenkoningin schreef op 09-11-2021 om 16:06:

[..]

Agen schreef net dat dat geen zin heeft omdat ze nog niet weten hoeveel antistoffen nodig zijn om beschermd te zijn. Dan krijg je dus een getal terug en weet je nog niets.

Als ze helemaal niets meten kunnen ze toch ook niets leren over die getallen? 

Veel (oudere) mensen krijgen jaarlijks een bloedonderzoek, met diabetes is dat zelfs 4 keer per jaar heb ik 'ns gelezen. 

Het lastige is dat je antistoffentiter nog niet alles zegt over je reactie op een antigeen. In ieder geval in geval van allergieën. Je kunt daarbij torenhoge antistoffen hebben en toch een vrij milde reactie op een blootstelling daaraan. Terwijl iemand anders die wel antistoffen heeft, maar niet eens zoveel boven de ondergrens, toch een ernstige reactie kan krijgen.

Er lopen onderzoeken waarbij dat gemeten wordt.  Je bent echt niet de eerste die bedenkt dat dat soort data nuttig kan zijn.
Zomaar extra bloed afnemen bij mensen die toch laten prikken kan trouwens niet. Die moeten daar eerst officieel toestemming voor geven (en terecht), en je moet zelf toestemming hebben voor het uitvoeren van het onderzoek. 

In aanvulling wat in bovenstaande postings staat m.b.t. de waarde van een antistoffentest is er kennelijk nog een heel praktische redenen waarom je geen corona-vinkje kunt krijgen: 

https://www.nu.nl/coronavirus/6166719/waarom-een-antistoftest-niet-kan-worden-gebruikt-voor-een-coronabewijs.html

Een antistoftest wordt ook wel een serologische test genoemd. Deze test wordt afgenomen door bloed te prikken en toont antistoffen tegen het coronavirus in het bloed aan. Antistoffen zijn een onderdeel van je immuunsysteem: je lichaam maakt deze stoffen aan in een reactie op besmetting met een virus. De serologische test toont aan of je het coronavirus hebt gehad, maar niet of je het virus nu bij je draagt.

gr Angela

Agen schreef op 09-11-2021 om 16:45:

Er lopen onderzoeken waarbij dat gemeten wordt. Je bent echt niet de eerste die bedenkt dat dat soort data nuttig kan zijn.
Zomaar extra bloed afnemen bij mensen die toch laten prikken kan trouwens niet. Die moeten daar eerst officieel toestemming voor geven (en terecht), en je moet zelf toestemming hebben voor het uitvoeren van het onderzoek.

Precies, het is allemaal niet zo simpel als het lijkt (helaas)!

Piratenkoningin schreef op 09-11-2021 om 11:59:

[..]

In het ziekenhuis ben je ook niet verplicht te vertellen of je wel of niet gevaccineerd bent en waarom. Een deel van de patiënten vindt dat prima om door te geven, maar de cijfers zullen waarschijnlijk niet compleet zijn.

Toch vreemd.

Ik heb in een artikel van het MUMC ziekenhuis Maastricht gelezen dat ze elk virus uit een herbesmetting in het lab nauwkeurig onderzoeken op mogelijke mutaties. Dan lijkt het me wel belangrijk om te weten of de patiënt gevaccineerd of niet is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.