Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic


noas_1993 schreef op 07-03-2023 om 21:56:

Ik snap werkelijk waar niet waarom alle teugels nu gevierd worden.
Corona vergelijken met een griepje? laat me niet lachen. Met griep komen er niet zó veel mensen in het ziekenhuis..

Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat er zo'n 12.000/15.000 mensen per jaar opgenomen moeten worden door/met griep. Ik denk wel dat het verstandig is om corona vaccins (net als de griepprik) beschikbaar te blijven stellen voor ieder die het nodig heeft.. 

noas_1993 schreef op 07-03-2023 om 21:56:

Ik snap werkelijk waar niet waarom alle teugels nu gevierd worden.
Corona vergelijken met een griepje? laat me niet lachen. Met griep komen er niet zó veel mensen in het ziekenhuis..

Ja wel hoor. We hadden voor corona ook regelmatig influenza golven en soms influenza zalen

noas_1993 schreef op 07-03-2023 om 21:56:

Ik snap werkelijk waar niet waarom alle teugels nu gevierd worden.
Corona vergelijken met een griepje? laat me niet lachen. Met griep komen er niet zó veel mensen in het ziekenhuis..

Nou de Spaanse griep heeft ook behoorlijk wat doden veroorzaakt. 20 miljoen is de schatting, en dat is alleen de Spaanse griep, niet de overledenen aan andere influenza varianten erna. Covid tot nog toe een ruime 5,5 miljoen wereldwijd.

Dus nu het endemisch wordt en we met z'n allen steeds beter reageren omdat ons immuunsysteem zich beter aanpast aan varianten die zullen komen en gaan net als bij griep en verkoudheidsvirussen wordt het tijd covid wel te gaan vergelijken met griep en ook als zodanig te behandelen.

Omdat wij die Spaanse griep niet zelf hebben meegemaakt is het moeilijk te bevatten dat dit net zo of zelfs ernstiger was dan covid nu. Daarom overschat een deel van de bevolking de huidige ernst van de ziekte zelf. Op individueel niveau is dit anders want een ernstig zieke geliefde of iemand die er aan overlijd wil niemand. Maar in het grote geheel is dat dus anders. En de maatschappij is bij uitstek niet individueel.

Ysenda schreef op 08-03-2023 om 08:20:

[..]

Nou de Spaanse griep heeft ook behoorlijk wat doden veroorzaakt. 20 miljoen is de schatting, en dat is alleen de Spaanse griep, niet de overledenen aan andere influenza varianten erna. Covid tot nog toe een ruime 5,5 miljoen wereldwijd.

Dus nu het endemisch wordt en we met z'n allen steeds beter reageren omdat ons immuunsysteem zich beter aanpast aan varianten die zullen komen en gaan net als bij griep en verkoudheidsvirussen wordt het tijd covid wel te gaan vergelijken met griep en ook als zodanig te behandelen.

Omdat wij die Spaanse griep niet zelf hebben meegemaakt is het moeilijk te bevatten dat dit net zo of zelfs ernstiger was dan covid nu. Daarom overschat een deel van de bevolking de huidige ernst van de ziekte zelf. Op individueel niveau is dit anders want een ernstig zieke geliefde of iemand die er aan overlijd wil niemand. Maar in het grote geheel is dat dus anders. En de maatschappij is bij uitstek niet individueel.


Als ik een artikel ophaal uit december 2022 is dat 'ouwe koek'. Maar de Spaanse griep was in 1918 tot 1920. Het is goed dat we leren van 'wat was'. Stukje Wikipedia:


De Spaanse griep was een grieppandemie in de jaren 1918-1920. Deze wereldwijde epidemie eiste naar schatting 17 tot mogelijk 100 miljoen levens

................

De Spaanse griep begon met hoge koorts, hoesten, spierpijn en keelpijn, gevolgd door extreme moeheid en flauwten.
Men verloor zoveel energie dat men niet meer kon eten en drinken. De
ademhaling werd steeds moeilijker en binnen enkele dagen trad de dood
in. De Spaanse griep had de opmerkelijke eigenschap om jonge volwassenen
te treffen. Dit in tegenstelling tot gangbare griepepidemieën, waarbij
met name kinderen en bejaarden de ziekte krijgen en laatstgenoemden de
grootste risico’s lopen

................


Was de Spaanse griep wel een griep? En of dat nu met ons immuunsysteem te maken heeft dat we nu beter tegen griep kunnen? Of toch de aard van een gevaarlijk virus dat kan veranderen?

Als het merendeel gevaccineerd is, en elkaar blijft besmetten zonder het
te merken, kan dat toch voor een mutant zorgen. Dát is niet uit mijn
duim gezogen, daar waarschuwde een professor in 2020 voor in een artikel over gevaccineerden die net zoveel virusdeeltjes bij zich droegen dan ongevaccineerden, en in juli 2021 las ik een artikel met de titel:

"Paul Savelkoul waarschuwt voor een ontsnappingvariant van het coronavirus"

In december 2022 waarschuwde de directeur van het WHO met de woorden:
Verminderde aandacht voor de bestrijding van het coronavirus kan leiden
tot het ontstaan van een nieuwe, dodelijke variant.

En dan nog halen sommigen nog steeds de vergelijking met de griep op. Blijkbaar heeft men nog niet genoeg geleerd.



Jij houdt niet op met iedereen de les te lezen. je hebt de wijsheid ook niet in pacht en haalt alleen uit de berichten wat in je negatieve straatje past ,  net als dat je tevoorschijn komt als de cijfers iets oplopen. Kun je ook een keer blij zijn als de cijfers weer zakken ,zoals afgelopen maanden, of is dat te positief?

majorette2005 schreef op 08-03-2023 om 13:52:

Jij houdt niet op met iedereen de les te lezen. je hebt de wijsheid ook niet in pacht en haalt alleen uit de berichten wat in je negatieve straatje past , net als dat je tevoorschijn komt als de cijfers iets oplopen. Kun je ook een keer blij zijn als de cijfers weer zakken ,zoals afgelopen maanden, of is dat te positief?

 

Ik ben zeker blij als het goed gaat en de cijfers zakken.

Maar ik ben wel een stuk voorzichtiger dan sommigen hier als ze het afdoen met de vergelijking van een griep. Dát vind ik juist een negatief straatje.

Dus ben en blijf ik gewoon een stuk voorzichtiger, vooral als de cijfers juist niet zakken maar weer oplopen. Vind je dat gek?

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/meeste-nieuwe-corona-opnames-in-bijna-een-jaar-tijd/ar-AA18jUpV?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=d5fad6e44bdf4643a734065d77fc6fe0&ei=10


majorette2005 schreef op 08-03-2023 om 13:52:

Jij houdt niet op met iedereen de les te lezen. je hebt de wijsheid ook niet in pacht en haalt alleen uit de berichten wat in je negatieve straatje past , net als dat je tevoorschijn komt als de cijfers iets oplopen. Kun je ook een keer blij zijn als de cijfers weer zakken ,zoals afgelopen maanden, of is dat te positief?


ps
. Eigenlijk best wel heel raar dat je dit schrijft aan iemand die op deze topics maandenlang de les werd gelezen.

Ik kan mezelf al weer aanvullen: het lijkt erop dat het kabinet aanstaande vrijdag al vergaderd over het advies van het OMT. Dat betekent waarschijnlijk dat de piek dus al voorbij is (maar dat zien wij pas in de weekcijfers volgende week). Ben heel benieuwd of we dan vrijdag al horen wat het kabinet gaat doen met het advies.

En dan is het echt zover, het kabinet neemt het advies van het OMT over. Dus vanaf nu hoeft testen en isolatie niet meer als je niet ziek bent.

(ik had net daarvoor nog een zelftest gedaan, maar die was gelukkig negatief, want ik zou toch wel uit de buurt van mensen gebleven zijn uit voorzorg).

Fleurtje_5 schreef op 08-03-2023 om 16:20:

[..]


ps
. Eigenlijk best wel heel raar dat je dit schrijft aan iemand die op deze topics maandenlang de les werd gelezen.

Ik vind het juist nóg ‘raarder’ dat je nog steeds niet begrijpt waaróm men maandenlang tegen jou inging?! 🤪

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/videos/2023/03/10/inleidend-statement-persconferentie-na-ministerraad-10-maart-2023
En ik ga u, nu ik toch live de aandacht heb, de vijf nieuwe adviezen zoals ze nu gelden nog even heel precies voorleggen. 1: blijf thuis wanneer je ziek bent, als je klachten hebt die passen bij luchtweginfecties zoals hoesten, niezen, keelpijn en een loop- of snotneus, dus één: blijf dan thuis wanneer je ziek bent. 2: overleg bij lichte klachten met je werkgever of je thuis kunt werken. 3: vermijd bij klachten fysiek contact met mensen die ernstig ziek kunnen worden van een luchtweginfecties. En áls fysiek contact toch nodig is, zoals bij mantelzorg, draag dan een mondneusmasker. 4: hoest en nies in je ellenboog en was vaker goed je handen met water en zeep, ook als je geen klachten hebt. En 5: zorg voor voldoende ventilatie van binnenruimtes. En ik vraag in het bijzonder aandacht voor mensen met onderliggende ziektes, mensen die bezorgd zijn over hun gezondheid, misschien ook ouderen, let daar in het bijzonder op. Want er zijn grote zorgen, dat heeft ook het Maatschappelijk Impact Team ons verteld, grote bezorgdheid ook bij ouderen en bij mensen met onderliggende ziektes, dat nu deze maatregelen worden losgelaten dus het is extra belangrijk dat als je daar contact mee hebt, dat je extra maatregelen neemt om die zorgen weg te nemen zoveel mogelijk, bijvoorbeeld als het onvermijdelijk is, het contact, het dragen van een mondneusmasker.

Kersje schreef op 10-03-2023 om 15:39:

[..]

Ik vind het juist nóg ‘raarder’ dat je nog steeds niet begrijpt waaróm men maandenlang tegen jou inging?! 🤪


A: Je bevestigd dat wat ik gisteren schreef, namelijk dat mij maandenlang de les werd gelezen. Vandaar dat ik de woorden van die andere forummer raar vond. Zij schreef:'Jij houdt niet op met iedereen de les te lezen'

B: Je bevestigd ook dat je maandenlang niet hebt mee gekregen 'het waarom'. Vandaar dat ik het nu ook raar vind dat jij het hebt over dat ik het 'nog steeds niet begrijp'.

 Het kabinet heeft de allerlaatste coronamaatregelen geschrapt. Dit bericht komt dus een paar daagjes ná het bericht dat het aantal patiënten in ziekenhuizen toenam en het hoogste aantal coronapatiënten telde sinds maart 2022.
Ook komt er in het voorjaar geen nieuwe vaccinatieronde.
Dit betekent dat mensen na een positieve test en bij klachten niet meer thuis hoeven te blijven, en ook geen zelftest meer hoeven te doen.

De GGD-teststraten gaan dicht.
Wie voor een herstelbewijs een bevestigende
test wil ondergaan, kan daarvoor nog tot en met 17 maart bij de GGD's
terecht. Na 17 maart kunnen zij nog wel gewoon bij commerciële
teststraten terecht.




https://www.nu.nl/coronavirus/6252775/kabinet-schrapt-per-direct-de-laatste-coronaregels.html

Deze man heeft vorig jaar zo gepleit voor een 1G paspoort, terwijl de cijfers toen minder hoog waren dan nu.

Fleurtje_5 schreef op 11-03-2023 om 14:23:

Het kabinet heeft de allerlaatste coronamaatregelen geschrapt. Dit bericht komt dus een paar daagjes ná het bericht dat het aantal patiënten in ziekenhuizen toenam en het hoogste aantal coronapatiënten telde sinds maart 2022.
Ook komt er in het voorjaar komt geen nieuwe vaccinatieronde
Dit betekent dat mensen na een positieve test en bij klachten niet meer thuis hoeven te blijven, en geen ook zelftest meer hoeven te doen.

https://www.nu.nl/coronavirus/6252775/kabinet-schrapt-per-direct-de-laatste-coronaregels.html

En dus dat corona net als griep endemisch is geworden. Het blijft en gaat niet meer weg.

En het wachten is net als voor corona op de volgende pandemie, van een sars virus zoals covid, mers en sars, van een influenzavirus of van ern heel ander virus. 

That's live! Niet zo maakbaar als velen nog steeds denken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.