Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic


Fleurtje_5 schreef op 11-03-2023 om 14:23:

Het kabinet heeft de allerlaatste coronamaatregelen geschrapt. Dit bericht komt dus een paar daagjes ná het bericht dat het aantal patiënten in ziekenhuizen toenam en het hoogste aantal coronapatiënten telde sinds maart 2022.
Ook komt er in het voorjaar geen nieuwe vaccinatieronde.
Dit betekent dat mensen na een positieve test en bij klachten niet meer thuis hoeven te blijven, en geen ook zelftest meer hoeven te doen.

De GGD-teststraten gaan dicht.
Wie voor een herstelbewijs een bevestigende
test wil ondergaan, kan daarvoor nog tot en met 17 maart bij de GGD's
terecht. Na 17 maart kunnen zij nog wel gewoon bij commerciële
teststraten terecht.



https://www.nu.nl/coronavirus/6252775/kabinet-schrapt-per-direct-de-laatste-coronaregels.html

Deze man heeft vorig jaar zo gepleit voor een 1G paspoort, terwijl de cijfers toen minder hoog waren dan nu.

En inmiddels lopen de cijfers alweer terug. Dus.

Wat is veel. Op het dashboard is de laatste bezetting op de IC die van 9 maart 2023, op dat moment lagen er 31 patienten met covid op de IC. Een jaar eerder op 9 maart lagen er 170 mensen op de IC met covid. Op 9 maart 2021 lager er 556 mensen met covid op de IC, op 9 maart 2020 lagen er 32 mensen met covid op de IC (maar tijdens de piek op 7 april 2020 lagen er 1424, met als aantekening dat deze cijfers niet compleet zijn (dus in werkelijkheid waren het er nog meer).
Covid kan nog steeds ernstig verlopen, net als andere infectieziekten. Het heeft echter geen grote invloed meer op de samenleving en de zorg. Daarom konden de maatregelen eraf.
Maar voor kwetsbare mensen blijft er gelukkig de mogelijkheid om opnieuw een herhaalprik te halen als ze daarvoor een doorverwijzing krijgen van hun behandelend arts.
Voor  die enkeling in Nederland die tot nu toe het virus heeft ontlopen en die ook geen vaccinatie heeft gehaald is mijn advies om alsnog een prik te halen nu de prikstraten nog open zijn. Binnenkort zullen die net als de teststraten wel dicht gaan.

Fleurtje_5 schreef op 11-03-2023 om 14:23:

Het kabinet heeft de allerlaatste coronamaatregelen geschrapt. Dit bericht komt dus een paar daagjes ná het bericht dat het aantal patiënten in ziekenhuizen toenam en het hoogste aantal coronapatiënten telde sinds maart 2022.
Ook komt er in het voorjaar geen nieuwe vaccinatieronde.
Dit betekent dat mensen na een positieve test en bij klachten niet meer thuis hoeven te blijven, en ook geen zelftest meer hoeven te doen.

De GGD-teststraten gaan dicht.
Wie voor een herstelbewijs een bevestigende
test wil ondergaan, kan daarvoor nog tot en met 17 maart bij de GGD's
terecht. Na 17 maart kunnen zij nog wel gewoon bij commerciële
teststraten terecht.




https://www.nu.nl/coronavirus/6252775/kabinet-schrapt-per-direct-de-laatste-coronaregels.html

Deze man heeft vorig jaar zo gepleit voor een 1G paspoort, terwijl de cijfers toen minder hoog waren dan nu.

Wat wil je eigenlijk? Corona blijven beschouwen als iets wat de samenleving blijft ontwrichten, terwijl het niet meer nodig is? Als de zorg niet langer overbelast is, vanwege een te hoog aantal coronapatiënten, toch blijven testen? Corona gaat niet weg, we hebben samen immuniteit opgebouwd en we worden er niet meer zo ziek van, dat er massaal mensen voor moeten worden opgenomen. 

Als alle experts zeggen dat we de maatregelen  kunnen loslaten, dat corona endemisch is, net als de griep, waarom denk jij het dan beter te weten?

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/10/het-aantal-coronapatienten-stijgt-maar-de-laatste-maatregelen-verdwijnen-a4159153  10 okt.2023


Dit artikel is niet van vorig jaar, toen iedereen in rep en roer was en mij te verstaan gaf dat ik zonder testbewijs geen toegang kreeg. Er waren zelfs mensen die vonden dat ik ook met testbewijs geen toegang mocht krijgen. Terwijl ik zo goed als maar kon alle regels opvolgde.

Nee dit artikel is van eergisteren, 10 maart 2023. Het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis is hoger dan vorig jaar in maart.

In de eerste week van februari 2023 lagen er 274 coronapatiënten in het
ziekenhuis. Afgelopen woensdag was het aantal opgelopen naar 867.
Men verwacht dat het aantal patiënten op verpleegafdelingen toeneemt tot zo’n 1.300. Hoezo heeft men het er nu over dat nu iedereen voldoende afweerstoffen heeft terwijl het aantal nog steeds stijgt en hoger is dan vorig jaar?





ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-03-2023 om 12:50

Ehm, het aantal daalt inmiddels weer Fleurtje en is veel lager dan vorig jaar. Geen desinformatie verspeiden ajb.

Ziekenhuis nu: ongeveer 850. Vorig jaar: ruim 1500.
IC nu: 31. Vorig jaar: ruim 150.

IMG-20230312-125448.jpg



IMG-20230312-125429.jpg

Welke maatregelen waren er vorig jaar febr? Vast veel meer dan nu (namelijk geen). 
Ze vinden dit acceptabel én ze zien de aantallen/besmettingen afnemen. De ziekenhuizen kunnen het (blijkbaar) aan en er is geen paniek. Waarom zie jij het dan zo negatief? Natuurlijk, het is heel vervelend als je hierdoor zo ziek wordt dat je in het ziekenhuis komt maar dat is met alles zo en daar kun je geen controle over houden als het de hele samenleving ontwricht met allerlei maatregelen..

Oh sorry, ik zie nu dat het over afgelopen febr ging. Je gaat nogal van de hak op de tak qua jaartallen namelijk (okt 2023?)

Maar als ze echt verwachtten dat het nog maandenlang op zou lopen tot ongekende hoogtes dan hadden ze er niet zo makkelijk over gedacht..

@Fleurtje: met en door is ern groot verschil, er zullen ook veel mensen met griep maar niet door griep in het ziekenhuis liggen. Grote verschil: daar wordt niet specifiek op getest wat bij corona wel het geval is.

Coreopsis schreef op 12-03-2023 om 12:50:

Ehm, het aantal daalt inmiddels weer Fleurtje en is veel lager dan vorig jaar. Geen desinformatie verspeiden ajb.

Ziekenhuis nu: ongeveer 850. Vorig jaar: ruim 1500.
IC nu: 31. Vorig jaar: ruim 500.

IMG-20230312-125448.jpg


IMG-20230312-125429.jpg

Je snapt toch ook wel dat de IC’s dat nooit meer aan gaan kunnen? We draaien nu veel minder bedden dan normaal door de forse uitstroom van personeel en een enorm ziekteverzuim. 

Mijn IC draait structureel 25% minder bedden dan voorheen. 
En het is nu niet de IC’s die een probleem zijn maar de structureel grote groep patiënten op de gewone afdelingen (plus veel mensen met zuurstof thuis). En ook daar is veel personeel weg en ziek. Ook daar is dus veel minder bezetting mogelijk dan eerder. 
En dat heeft gewoon consequenties. 

Fleurtje_5 schreef op 12-03-2023 om 12:29:


Dit artikel is niet van vorig jaar, toen iedereen in rep en roer was en mij te verstaan gaf dat ik zonder testbewijs geen toegang kreeg. Er waren zelfs mensen die vonden dat ik ook met testbewijs geen toegang mocht krijgen. Terwijl ik zo goed als maar kon alle regels opvolgde.


De discussie over 1g, 2g en 3g speelde vooral in het najaar van 2021. Dat was toen nog relevant omdat er nog heel veel mensen waren zonder immuniteit. Dus het was van belang dat het virus zich niet te snel verspreidde. Eind 2021 kwam er een hele harde lockdown. Dat hield automatisch in dat het coronatoegangsbewijs vrijwel niet meer nodig was (want er was vrijwel niets meer open waar je het voor nodig had). Pas 26 januari 2022gingen locaties waar je het toegangsbewijs voor nodig had weer open. 25 februari 2022 verviel het coronatoegangsbewijs. Tot 23 maart was het bij evenementen met meer dan 500 personen zonder vaste zitplaats nog wel nodig om te testen voor toegang (1g dus), maar dat betrof dus maar een hele beperkte groep.
In feite hebben we dus al bijna een jaar geen maatregelen meer, alleen het advies om te testen en thuis te blijven bij een positieve test.
Dat hele jaar zie je zo nu en dan een kleine piek, maar het blijft beheersbaar.
Daarom konden de laatste adviezen speciaal voor covid vervallen.

.

jongens covid is in de ziekenhuizen echt geen groter probleem dan andere zaken. Gelukkig stoppen we nu met testen en aanverwante zaken. 
Ja de zorg loopt helemaal ramvol en vast maar dat komt door de vergrijzing, roken en drinken, en vooral omdat we door medische vooruitgang zoveel kunnen dat iedereen veel te lang leeft en heel veel zorg krijgt.    

absor schreef op 12-03-2023 om 14:08:

jongens covid is in de ziekenhuizen echt geen groter probleem dan andere zaken. Gelukkig stoppen we nu met testen en aanverwante zaken.
Ja de zorg loopt helemaal ramvol en vast maar dat komt door de vergrijzing, roken en drinken, en vooral omdat we door medische vooruitgang zoveel kunnen dat iedereen veel te lang leeft en heel veel zorg krijgt.

Dan negeer je iedereen die long-covid heeft opgelopen tijdens zijn of haar werk en nu thuiszit. En verder denk ik dat de zorg ook ramvol en vast loopt omdat er niet genoeg mensen nog kunnen/willen werken in de zorg. 

HAHA!wait..what schreef op 12-03-2023 om 12:54:

Welke maatregelen waren er vorig jaar febr? Vast veel meer dan nu (namelijk geen).
Ze vinden dit acceptabel én ze zien de aantallen/besmettingen afnemen. De ziekenhuizen kunnen het (blijkbaar) aan en er is geen paniek. Waarom zie jij het dan zo negatief? Natuurlijk, het is heel vervelend als je hierdoor zo ziek wordt dat je in het ziekenhuis komt maar dat is met alles zo en daar kun je geen controle over houden als het de hele samenleving ontwricht met allerlei maatregelen..

Oh sorry, ik zie nu dat het over afgelopen febr ging. Je gaat nogal van de hak op de tak qua jaartallen namelijk (okt 2023?)

Maar als ze echt verwachtten dat het nog maandenlang op zou lopen tot ongekende hoogtes dan hadden ze er niet zo makkelijk over gedacht..


Sorry, dat was een domme tikfout. NIET 10 oktober maar 10 maart 2023 moest dat zijn.

Dan hadden ze er niet zo makkelijk over gedacht?????? Het is niet de eerste keer dat ik me afvraag "waarom nu zo'n beslissing". Zelfs over die massaontslagen in de zorg, en het stopzetten van stages in de zorg waardoor jonge mensen afhaakten voor de opleiding in de zorg, vond ik een "meer dan rare" beslissing.

Ysenda schreef op 12-03-2023 om 13:10:

@Fleurtje: met en door is ern groot verschil, er zullen ook veel mensen met griep maar niet door griep in het ziekenhuis liggen. Grote verschil: daar wordt niet specifiek op getest wat bij corona wel het geval is.


Klopt, maar bij "coronapatiënten opgenomen" ga ik er van uit dat het mensen zijn die wegens corona zijn opgenomen, en niet vanwege een andere aandoening en toevallig ook corona blijken te hebben.

Coreopsis schreef op 12-03-2023 om 12:50:

Ehm, het aantal daalt inmiddels weer Fleurtje en is veel lager dan vorig jaar. Geen desinformatie verspeiden ajb.

Ziekenhuis nu: ongeveer 850. Vorig jaar: ruim 1500.
IC nu: 31. Vorig jaar: ruim 150.

..................


..................

Desinformatie?? Ik ga er van uit dat het klopt wat in onderstaande artikel (van afgelopen week) staat. En dat stond niet alleen in dit artikel maar stond op dat moment op meerdere sites te lezen.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/meeste-nieuwe-corona-opnames-in-bijna-een-jaar-tijd/ar-AA18jUpV?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=d5fad6e44bdf4643a734065d77fc6fe0&ei=10

Loeki72 schreef op 12-03-2023 om 13:23:

[..]

Je snapt toch ook wel dat de IC’s dat nooit meer aan gaan kunnen? We draaien nu veel minder bedden dan normaal door de forse uitstroom van personeel en een enorm ziekteverzuim.

Mijn IC draait structureel 25% minder bedden dan voorheen.
En het is nu niet de IC’s die een probleem zijn maar de structureel grote groep patiënten op de gewone afdelingen (plus veel mensen met zuurstof thuis). En ook daar is veel personeel weg en ziek. Ook daar is dus veel minder bezetting mogelijk dan eerder.
En dat heeft gewoon consequenties.


Inderdaad dit.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.