Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic


Loeki72 schreef op 07-03-2023 om 11:26:

[..]

Maar met Corona erbij gaat er zeker nooit genoeg personeel bijkomen. Dus worden de wachtlijsten alleen maar erger.

ook zonder corona worden ze alleen maar erger.

Kortom: corona is klote, maar ook zonder corona was en is er genoeg te verbeteren. Om dus alles maar continu daarop te gooien is niet meer productief. Start een draadje over wachtlijsten.

gr Angela

Angela1967 schreef op 07-03-2023 om 11:57:

[..]

ook zonder corona worden ze alleen maar erger.

Kortom: corona is klote, maar ook zonder corona was en is er genoeg te verbeteren. Om dus alles maar continu daarop te gooien is niet meer productief. Start een draadje over wachtlijsten.

gr Angela

Ze gooit niet alles continu daarop. Corona is een van de oorzaken van de wachtlijsten, dus dat mag gewoon hier benoemt worden. 

Yumi schreef op 07-03-2023 om 12:02:

[..]

Ze gooit niet alles continu daarop. Corona is een van de oorzaken van de wachtlijsten, dus dat mag gewoon hier benoemt worden.

De wachtlijsten werden tijdens de pandemie voor het overgrote deel bepaald door corona. De vraag is of in dit corona draadje de conclusie gerechtvaardigd is dat het nog steeds zoveel invloed heeft . Daar heb ik ook geen info over kunnen vinden dus ik kan niets cijfermatig onderbouwen. 

Maar de teneur is niet meer dat je met corona thuis moet blijven omdát de wachtlijsten dan weer omhoog schieten zoals tijdens pandemie. Die suggestie lees ik wel. 

De andere problemen in de gezondheidszorg zijn mogelijk veel meer de oorzaak. Dat is mijn insteek.

Gr Angela

Angela1967 schreef op 07-03-2023 om 12:06:

[..]

De wachtlijsten werden tijdens de pandemie voor het overgrote deel bepaald door corona. De vraag is of in dit corona draadje de conclusie gerechtvaardigd is dat het nog steeds zoveel invloed heeft . Daar heb ik ook geen info over kunnen vinden dus ik kan niets cijfermatig onderbouwen.

Maar de teneur is niet meer dat je met corona thuis moet blijven omdát de wachtlijsten dan weer omhoog schieten zoals tijdens pandemie. Die suggestie lees ik wel.

De andere problemen in de gezondheidszorg zijn mogelijk veel meer de oorzaak. Dat is mijn insteek.

Gr Angela

Ik lees nergens dat dit de conclusie is. Wel lees ik dat er mensen zijn opgenomen door corona en dat zal zeker invloed hebben op het aantal vrije bedden.

Er waren altijd al heel lange wachtlijsten voor heel veel behandelingen. Die zijn gedurende covid opgelopen, daarna gedeeltelijk ingelopen maar niet helemaal.

De wachtlijsten worden ook groter door de vergrijzing, niet alleen omdat een deel van de ouderen meer zorg nodig hebben, maar omdat die ouderen ook de zorg verlaten. 
De groep eronder is gewoon veel kleiner, dus minder mensen over alle werkzaamheden te verdelen. Dat dit zou gebeuren was al in de jaren 60 bekend: eenvoudige demografie. De na-oorlogse uitstel generatie is nu met pensioen, de generatie daaronder is in absolute zin gewoon veel kleiner. 

Heeft niets met covid te maken en werd al jaren verwacht, niet voorspeld, want dat is een gok, dit was een zekerheid. 

Tel daarbij dat de zorg op dit moment niet als aantrekkelijke werkgever wordt gezien, dan is het krijgen van nieuw personeel dat ook langdurig werkzaam blijft en veel uren maakt een crime. 

Angela1967 schreef op 06-03-2023 om 19:49:

[..]

En je hebt uitgezocht of het met of door is? Want met is niet zo interessant.


Vind je?

Ik vind het zorgwekkend. Maar hier word vaak gedaan alsof het nu te vergelijken is met een griepje.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/meeste-nieuwe-corona-opnames-in-bijna-een-jaar-tijd/ar-AA18jUpV?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=d5fad6e44bdf4643a734065d77fc6fe0&ei=10


Er zijn sinds gisteren 210 nieuwe patiënten met corona opgenomen.

..........
"De besmettingen zien we al een tijd stijgen.
........

Angela1967 schreef op 24-02-2023 om 20:03:

[..]

Gelukkig zijn we ondertussen alweer 2,5 maand verder.

gr Angela


Schreef je onder mijn bericht waarin ik schreef: "Moet dan toch denken aan dat NOS artikel van 5 dec. 2022".

We zijn inmiddels in maart aanbeland: conclusie: de waarschuwing van de directeur van het WHO wegwuiven, testen en mondkapjes in de ban, en corona vergelijken met een griep. Blijkbaar heeft corona en de lockdowntoestanden ons nog steeds niet voldoende geleerd.

https://nos.nl/artikel/2454925-who-baas-minder-corona-aandacht-kan-leiden-tot-zorgelijke-variant

2 dec. 2022

Verminderde aandacht
voor de bestrijding van het coronavirus kan leiden
tot het ontstaan van een nieuwe, dodelijke variant. Daarvoor waarschuwt
Tedros Adhanom Ghebreyesus, de directeur van de
Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)



Fleurtje_5 schreef op 07-03-2023 om 19:04:

[..]


Vind je?

Ik vind het zorgwekkend. Maar hier word vaak gedaan alsof het nu te vergelijken is met een griepje.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/meeste-nieuwe-corona-opnames-in-bijna-een-jaar-tijd/ar-AA18jUpV?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=d5fad6e44bdf4643a734065d77fc6fe0&ei=10


Er zijn sinds gisteren 210 nieuwe patiënten met corona opgenomen.

..........
"De besmettingen zien we al een tijd stijgen.
........

Dat is dus niet waar, iedereen weet dat het behoorlijk heftig kan zijn, maar het leven gaat door, gelukkig zonder al te veel beperkingen, hoe vaak jij er ook op hamert en er meteen weer bent zodra de cijfers oplopen.

Overigens stijgen de besmettingen al minder hard, stijging kon natuurlijk niet helemaal uitblijven na de carnaval.

 Dus mijn verwachting: de top van dit piekje bereiken we nog deze week of begin volgend week. Volgende week vrijdag neemt het kabinet het advies van het OMT over dat testen niet meer voor iedereen nodig is en  thuisblijven alleen nog nodig is als je ziek bent.  Tenminste dat denk ik dus.  Iedereen die zich opeens door de krantenartikelen opeens weer zorgen gaat maken raad ik een bezoekje aan het coronadashboard aan, en kijk dan naar de grafieken over de hele periode. Dan wordt duidelijk dat we het momenteel echt maar over een klein golfje hebben.  Kijk ook naar de rioolwatermetingen. Dan zie je ook duidelijk dat corona voortdurend aanwezig is, maar dat dat eigenlijk niet meer leidt tot echte problemen voor de zorg.

Precies, ik kijk ook op het coronadashboard , duidelijk en minder paniekerig als allerlei artikelen. Toevoeging, vooral oude artikelen.

Net op het journaal: ziekenhuizen kunnen het aantal coronapatiënten prima aan, de piek is alweer bijna bereikt. 
Corona is nu inderdaad net als de griep hinderlijk en vervelend, maar niet meer pandemisch van aard. 

Fleurtje_5 schreef op 07-03-2023 om 19:04:

[..]


Vind je?

Ik vind het zorgwekkend. Maar hier word vaak gedaan alsof het nu te vergelijken is met een griepje.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/meeste-nieuwe-corona-opnames-in-bijna-een-jaar-tijd/ar-AA18jUpV?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=d5fad6e44bdf4643a734065d77fc6fe0&ei=10


Er zijn sinds gisteren 210 nieuwe patiënten met corona opgenomen.

..........
"De besmettingen zien we al een tijd stijgen.
........

Voor de meesten(!) is het ook vergelijkbaar met een griep. En voor een deel zelfs een stuk minder heftig dan een griep. Voor een klein deel is het helaas inderdaad wel erg ziekmakend maar dat kan een griep net zo goed zijn.. Erg bijzonder dat jij er dan van maakt dat 'we' net doen alsof het niks voorstelt.

Ik snap werkelijk waar niet waarom alle teugels nu gevierd worden.
Corona vergelijken met een griepje? laat me niet lachen. Met griep komen er niet zó veel mensen in het ziekenhuis..

Ziekenhuisopnames lopen altijd achter bij besmettingen", benadrukt Van den Hof. "De instroom van nieuwe patiënten is ongeveer gelijk aan vorige golfjes. Als je kijkt naar de totale bezetting, is die nog veel lager dan in oktober en november."

Dat mensen mét corona in het ziekenhuis liggen, betekent niet per se dat ze dóór corona in het ziekenhuis liggen. "Een derde van de mensen die nu met corona in het ziekenhuis liggen, ligt daar ook echt dóór corona. Anderen liggen daar omdat ze bijvoorbeeld een bot gebroken hebben, en testen vervolgens positief. Nog eens een derde ligt er vanwege onderliggende aandoeningen, die beïnvloed worden door corona."

Stukje gekopieerd van nu.nl

noas_1993 schreef op 07-03-2023 om 21:56:

Ik snap werkelijk waar niet waarom alle teugels nu gevierd worden.
Corona vergelijken met een griepje? laat me niet lachen. Met griep komen er niet zó veel mensen in die ziekenhuis..

Het is een kwestie van kosten en baten én het is een menselijke inschatting (hoeveel cijfers/wetenschap je er ook op los laat). In een ideale wereld / een wereld met minder mensen / een wereld met meer zorgpersoneel /etc zou de beslissing misschien anders uitvallen. Het is net als met overheidsuitgaven: elke euro die uitgegeven wordt is "politiek". Er zijn altijd andere beslissingen die ook genomen hadden kunnen worden en waar mensen het wel of niet mee eens zijn. Het hangt van zoveel meningen en faktoren af in welk 'kamp' je zit dat jij iemand bent 'die het werkelijk niet snapt' en iemand anders is het er wel mee eens.

gr Angela

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.