Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Daglichtlamp
10-03-2026 om 18:15
Yumi schreef op 10-03-2026 om 18:04:
[..]
Ik hoop dat we de gevolgen hiervan richting eind van het jaar niet merken, en er weer meer mensen in het ziekenhuis belanden. Het vaccin zorgt er immers voor dat de ziekteverschijnselen minder ernstig zijn. Voor mij voelt het als een bezuiniging....
Ik denk dat ze dit voor acute covid wel goed hebben uitgezocht. Maar ik denk zelf dat het vaccin de kans op longcovid ook kleiner maakt. Dus ik had de doelgroep liever uitgebreid in plaats van ingeperkt.
Yumi
10-03-2026 om 18:26
Daglichtlamp schreef op 10-03-2026 om 18:15:
[..]
Ik denk dat ze dit voor acute covid wel goed hebben uitgezocht. Maar ik denk zelf dat het vaccin de kans op longcovid ook kleiner maakt. Dus ik had de doelgroep liever uitgebreid in plaats van ingeperkt.
Dat klopt, volgens het RIVM is er nu minder kans op longcovid, dan tijdens de pandemie. Het virus is veranderd en mensen hebben meer weerstand door besmetting en vaccinatie.
Poezenmeisje
10-03-2026 om 18:53
Dan hoop ik dat de baas de covid-spuit ook gaat aanbieden en anders betaal ik hem maar.
Man en ik zijn deze winter zelfs amper verkouden geweest. Griep- + covidspuit genomen.
Daglichtlamp
11-03-2026 om 09:07
Yumi schreef op 10-03-2026 om 18:26:
[..]
Dat klopt, volgens het RIVM is er nu minder kans op longcovid, dan tijdens de pandemie. Het virus is veranderd en mensen hebben meer weerstand door besmetting en vaccinatie.
Daarom is het ook zo raar om deze vaccinatie niet veel breder aan te bieden toch? Afgelopen keer kun je trouwens ook zonder dat je bij de doelgroep hoorde wel gewoon een afspraak maken, ik hoop dat dat wel zo blijft. Als we nu eindelijk de griep- en covidprikken tegelijk gaan zetten, kan het volgens mij ook tegen relatief lagere kosten. Dan kun je wellicht ook de groepen aan wie je deze prikken aanbiedt verbreden.
Lollypopje
11-03-2026 om 09:49
Daglichtlamp schreef op 10-03-2026 om 18:15:
[..]
Het verbaasd mij niks. Er wordt enkel naar de korte termijn gekeken, Anders hadden ze al lang beter hun best gedaan op het gebied van preventie en het helpen van de mensen die LC hebben. Maar in plaats daarvan Draaien ze vooral heel veel besluiten terug
Yumi
11-03-2026 om 09:50
Daglichtlamp schreef op 11-03-2026 om 09:07:
[..]
Daarom is het ook zo raar om deze vaccinatie niet veel breder aan te bieden toch? Afgelopen keer kun je trouwens ook zonder dat je bij de doelgroep hoorde wel gewoon een afspraak maken, ik hoop dat dat wel zo blijft. Als we nu eindelijk de griep- en covidprikken tegelijk gaan zetten, kan het volgens mij ook tegen relatief lagere kosten. Dan kun je wellicht ook de groepen aan wie je deze prikken aanbiedt verbreden.
Nee dat vind ik niet om reden die ik al eerder noemde, de vaccinatie zorgt voor een milder verloop van covid waardoor er wellicht weer meer mensen het ziekenhuis in moeten.
Ik heb vorig jaar de griep en covid vaccinatie al tegelijk gehad. Was goed georganiseerd door de GGD, stond binnen no time weer buiten.
Neweve
11-03-2026 om 22:35
ik heb hier gemixte gevoelens over.
De Gezondheidsraad heeft overigens het advies wel onderbouwd, ze zien dat de ziektelast de afgelopen jaren is afgenomen, zelfs met een daling van de vaccinatiegraad.
Omdat er eigenlijk (bijna) geen ziekenhuisopnames zijn voor gezonde mensen onder de 70 (de risico groepen wordt nog steeds geadviseerd hem te halen), (en een vaccinatie niet gratis is), is het het efficients om de grens te verhogen.
Overigens geven ze ook aan dat de drempel om de vaccinatie te gaan halen zo laag mogelijk moet zijn zodat de vaccinatiegraad wel omhoog gaat in de 70+ groep. Hopelijk doet VWS, die de logistiek regelt, er iets mee.