Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Waarom verf jij jouw haren?

Veel vrouwen (en ja ook mannen) om mij heen verven hun haar. Oud, jong, van puber tot 90 jarigen. 
Nu ben ik heel nieuwsgierig wie van jullie de haren kleurt en waarom. 
Als het vanwege de grijze haren is verf je het dan in je eigen kleur?
Ik heb het geluk dat ik blond ben en dat de overgang naar grijs makkelijker is dan iemand die donker haar heeft. Ik verf dus niet. 

Fleurette

Fleurette

27-05-2026 om 15:51 Topicstarter

Broadway schreef op 27-05-2026 om 11:05:

[..]

och de naïviteit. ik ken weinig 40 plussers zonder grijze slaapjes.

Ik ken ze niet dus hoezo naief😳

Fleurette schreef op 27-05-2026 om 15:51:

[..]

Ik ken ze niet dus hoezo naief😳

Misschien omdat ze verven. 

Wieder schreef op 27-05-2026 om 08:52:

Ik werd op mijn 25ste al grijs en ben daarom gaan verven. Nu op mijn 51ste ben ik helemaal grijs, van dat echte witte wat bij oude omaatjes prachtig is maar waar ik mezelf nog te jong voor vind. Vroeger verfde ik het vrij donker, nu vind ik dat niet meer bij mijn gezicht passen. De uitgroei valt dan ook heel erg op. Nu verf ik het blond, wat ooit mijn eigen haarkleur was. Ik denk dat het mijn eigen kleur benaderd maar heel zeker weet ik dat niet, want die eigen kleur heb ik al decennia niet gezien 😉.

Wat ik me afvraag: wanneer stop je met verven? Wanneer past het wel bij je? En hoe dan? Want highlights gaat um niet worden, ik ben echt witgrijs, er zit geen kleur meer in. En kort knippen wil ik ook niet, hoewel ik ook niet weet of lang wit haar mooi is. Maar ik heb me voorgenomen om 102 te worden en om nu nog 51 jaar te verven, daar heb ik ook geen zin in 😅. Dilemma's, dilemma's, maar de eerst komende 10 jaar zal ik het zeker nog wel verven dus het is eigenlijk een zorg voor later!

Toen ik een jaar of dertig was en kinderen kreeg ging het opeens snel met grijze haren (zit mogelijk een verband tussen, kreeg ik grijze haren van ze?). Daarvoor was ik donkerbruin met een rode weerschijn, en dat was de kleur die ik er ongeveer in liet zetten via een kleurspoeling, met een nadruk op de rode gloed die roder was dan mijn oorspronkelijke haarkleur.

Rond mijn 52e was ik het zat! Mijn hoofdhuid jeukte, mijn haar was droog, ik moest een eeuwigheid bij de kapper zitten, het dekte niet volledig meer dus zou aan de verf moeten in plaats van kleurspoeling, en was een boel geld kwijt. Bovendien vond ik de kleur niet meer bij me passen, te jong ofzo. In een paar stappen waarbij de kleurspoeling telkens een stap lichter werd ben ik gestopt met kleuren. Ik heb nu bruin/grijs geglitterd haar. Als mijn haar nat is, lijk ik niet grijs, zoveel bruin heb ik nog. Ik vind het goed bij mij passen, dezelfde level als mijn gezichtsrimpels.

Op mijn werk gaat nog een pasfoto rond van de tijd dat ik mijn haar nog kleurde en het jaar wat langer was. Toen een studente een afspraak bij mij op mijn kantoor had, bleek die al een poosje bij mijn deur op me te staan wachten terwijl ik gewoon in het zicht binnen zat. Ze dacht dat dat een collega van me was, ze had me niet herkend van de pasfoto, oeps! Ik probeer al een tijdje de pasfoto te laten vervangen, maar dat valt niet mee!

Auwereel schreef op 27-05-2026 om 20:19:

[..]

Toen ik een jaar of dertig was en kinderen kreeg ging het opeens snel met grijze haren (zit mogelijk een verband tussen, kreeg ik grijze haren van ze?). Daarvoor was ik donkerbruin met een rode weerschijn, en dat was de kleur die ik er ongeveer in liet zetten via een kleurspoeling, met een nadruk op de rode gloed die roder was dan mijn oorspronkelijke haarkleur.

Rond mijn 52e was ik het zat! Mijn hoofdhuid jeukte, mijn haar was droog, ik moest een eeuwigheid bij de kapper zitten, het dekte niet volledig meer dus zou aan de verf moeten in plaats van kleurspoeling, en was een boel geld kwijt. Bovendien vond ik de kleur niet meer bij me passen, te jong ofzo. In een paar stappen waarbij de kleurspoeling telkens een stap lichter werd ben ik gestopt met kleuren. Ik heb nu bruin/grijs geglitterd haar. Als mijn haar nat is, lijk ik niet grijs, zoveel bruin heb ik nog. Ik vind het goed bij mij passen, dezelfde level als mijn gezichtsrimpels.

Op mijn werk gaat nog een pasfoto rond van de tijd dat ik mijn haar nog kleurde en het jaar wat langer was. Toen een studente een afspraak bij mij op mijn kantoor had, bleek die al een poosje bij mijn deur op me te staan wachten terwijl ik gewoon in het zicht binnen zat. Ze dacht dat dat een collega van me was, ze had me niet herkend van de pasfoto, oeps! Ik probeer al een tijdje de pasfoto te laten vervangen, maar dat valt niet mee!

Als de zon op mijn haar staat, lijk ik wel een discobal. Er zit ook best wel wat zilver tussen, maar het bruin overheerst. Mijn foto op ons intranet is uit 2005, maar mensen herkennen me nog steeds

Ik vind het mooier en verzorgder staan. Ik heb van mezelf een wat muizige kleur (donkerblond/bruin) en werd al vroeg grijs. Ik blijf wel heel dicht bij mijn eigen kleur, maar dan wat mooier. Mensen zijn vaak verbaasd dat het geverfd is.

De prijs, iedere 5/6 weken 100 euro voor knippen en kleuren, doet me soms wel twijfelen. Maar ja.

krulliebollie schreef op 27-05-2026 om 16:31:

[..]

Misschien omdat ze verven.

Ben in de vijftig en echt nog niet grijs. Was het maar zo, want ik denk dat grijs mij mooier staat dan mijn eigen haarkleur. Mijn vader had op zijn 75ste nog zwart haar. Dus ik mag nog even verven denk ik...

Fleurette

Fleurette

28-05-2026 om 16:51 Topicstarter

Mijn moeder had bruine haren en werd pas na haar 60ste grijs. 

Fleurette schreef op 28-05-2026 om 16:51:

Mijn moeder had bruine haren en werd pas na haar 60ste grijs.

Dat zijn wel uitzonderingen. Mijn opa had nog donkerbruin haar op zijn 80e en zijn dochter, mijn tante, was laatst aan het klagen dat ze nu echt grijs wordt. Ze is net 70 geworden en heeft nog steeds een volle bos krullen, dan nu wel peper-en-zout.

Fleurette

Fleurette

28-05-2026 om 17:07 Topicstarter

Dat is wel boffen om zo lang je eigen haarkleur te hebben. 

Uit de OP
Ik heb het geluk dat ik blond ben en dat de overgang naar grijs makkelijker is dan iemand die donker haar heeft. Ik verf dus niet. 

Ik was ook blond toen ik grijs werd. Maar ik was 24. Ik verfde dus wel en ruim 30 jaar later nog steeds.

Broadway schreef op 27-05-2026 om 11:05:

[..]

och de naïviteit. ik ken weinig 40 plussers zonder grijze slaapjes.

Huh? Al mijn vriendinnen, en ik ook, niemand op die leeftijd 40 grijs hoor

Ik zelf nog steeds niet ben 54

Miepjecody schreef op 28-05-2026 om 18:14:

[..]

Huh? Al mijn vriendinnen, en ik ook, niemand op die leeftijd 40 grijs hoor

Ik zelf nog steeds niet ben 54

Niet? Ik, 38, verf echt al een paar jaar. Al mijn vriendinnen verven vanwege grijs, één al vanaf halverwege de 20. 

Verrassend dat mensen zo jong al grijs worden. Doorgaans ben ik mij daar niet van bewust, omdat veel (vooral) vrouwen het kennelijk verven. Pas ergens na mijn 50e zag ik iets veranderen aan mijn haarkleur, maar grijs kan ik het nog niet noemen eigenlijk. 

Met 16 jaar kwam ik mijn eerste grijze haar al tegen en met 30 vond ik zoveel grijze haren de moeite waard om te kleuren. Ik verwachtte eigenlijk met mijn 59 al zo'n beetje wit te zijn, maar dat valt dan toch weer mee.
Ik ken diverse andere vrouwen die al rond de 40 echt volkomen grijs waren, grijzer dan ik zelf nu ben.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.