Beauty en fashion
Fleurette
26-05-2026 om 12:58
Waarom verf jij jouw haren?
Veel vrouwen (en ja ook mannen) om mij heen verven hun haar. Oud, jong, van puber tot 90 jarigen.
Nu ben ik heel nieuwsgierig wie van jullie de haren kleurt en waarom.
Als het vanwege de grijze haren is verf je het dan in je eigen kleur?
Ik heb het geluk dat ik blond ben en dat de overgang naar grijs makkelijker is dan iemand die donker haar heeft. Ik verf dus niet.
ToetieToover
26-05-2026 om 21:05
Mijn haar is nog niet grijs, maar wel iets minder fel van kleur. En als ik heel goed kijk, vooral bij mijn slapen zie ik iets beginnen wat wat op vervaging van mijn rossige kleur lijkt. Maar ik heb krullen en die vallen over dat stukje bij mijn slapen heen dus in de praktijk zie je niks. Ik verwacht eigenlijk niet heel grijs te worden, maar wit. Anyway ik kleur niet. Ben eindelijk trots op mijn rode haar, heb ik lang over gedaan. Werd vroeger voor ‘Annie’ uitgemaakt. Dan begon er iemand spontaan ‘tomorrow’ te zingen. Ik zelf ook, trouwens. Ik ben halverwege 50.
Oja en nog iets: rood haar laat zich niet zo makkelijk verven. Rood pigment is heel sterk.💪🏻
Fleurette
26-05-2026 om 21:34
Oja en nog iets: rood haar laat zich niet zo makkelijk verven. Rood pigment is heel sterk.💪🏻
Prachtige kleur. Zelf had ik als baby rode haren wat daarna witblond werd. Mijn kinderen zijn rossiggebleven.
afrodite05
26-05-2026 om 21:39
Als kind was ik echt blond, lichtblond werd honingblond en dat vond ik het mooiste bij mij. Maar ik werd steeds donkerder. Ergens in de 20 ben ik highlights gaan laten zetten. Daar ben ik mee gestopt toen zwanger raken niet lukte en ik ergens had gelezen dat haar verven slecht kon zijn bij de bevruchting of zwangerschap (geen idee of dat zo is, maar na 5j ongewenst kinderloos doe je alles). Inmiddels echt wel donkerblond, of zoals mijn oudste zegt: bruin. Er zitten al wel de nodige grijze haren tussen. Nu we twee kinderen rijk zijn, wil ik weer highlights laten zetten. Op die manier word ik weer blonder, zie je niet meteen zo'n landingsbaan en vallen die grijze haren ook minder op. Alleen even kijken wanneer ik er tijd voor heb...
Oja ik ben midden 30 en ik geloof dat ik ergens in de 20 al m'n eerste grijze haar had gespot... Op zich vind ik dat grijs worden niet zo erg, ik noem het natuurlijke highlights
Maar ze contrasteren nu wel wat te heftig met mijn haar dat ik stug donkerblond blijf noemen (nee, zoon, het is NIET bruin!)
Ademes
26-05-2026 om 21:48
Op de een of andere manier ben ik gezegend met een haarkleur die voor geen meter bij mijn huid past. Als ik het in mijn eigen kleur heb, wordt er voortdurend gevraagd of ik slecht geslapen heb of ziek ben. Ik kleur het dus al jaren, de laatste tijd vooral high- en lowlights, vroeger van rood tot paars. Ik kan niet wachten tot ik grijs word...
MMcGonagall
26-05-2026 om 21:50
Ik had vroeger middenbruin haar en heb dat jarenlang blond gehad omdat mijn ex dat leuker vond. Na de scheiding direct mijn eigen kleur weer terug laten verven en sindsdien hooguit incidenteel eens een al dan niet permanent kleurtje erin. Rond de 50 begon het grijs wat meer aanwezig te worden en leek het bruin ook wel lichter te worden. Echt een beetje vaal en nietsig. Toen heb ik wel een jaar of anderhalf mijn haar weer geverfd, eigenlijk vind ik dat teveel werk en niet nodig.
Het enige jammere vind ik dat er bijna geen 40+ vrouwen zijn met hun natuurlijke haarkleur. Dan wordt er geroepen dat je met grijs haar ouder lijkt, maar dat is alleen maar omdat alleen de echt oude vrouwen hun grijs tonen. De meeste mensen van mijn leeftijd (53) zijn al minstens voor de helft grijs. Bij mij is het nog steeds bruin, helemaal van nature, met zilvergrijze highlights.
Poezenmeisje
26-05-2026 om 21:52
Ik verfde het omdat ik het leuk vond. Naarmate ik grijzer werd en steeds met uitgroei zat, ben ik gestopt met verven (dat kan al snel uitgeknipt als je het gemillimeterd hebt).
Inmiddels is het tot halverwege mijn rug gegroeid en gooi ik er een grove permanent in, zodat het grijs wat gemêleerd wordt met mijn eigen donkerbruin.
Mijn moeder en mijn tante hebben nog steeds zwart haar (Indisch). Ik heb de stomme belanda genen geërfd.
Fleurette
26-05-2026 om 21:59
‘(nee, zoon, het is NIET bruin!).
Kinderen🫣
‘Bij mij is het nog steeds bruin, helemaal van nature, met zilvergrijze highlights’
Dat lijkt mij prachtig👏
Fleurette
26-05-2026 om 22:06
Jouw opmerking over dat er weinig vrouwen zijn met hun natuurlijke haarkleur klopt MMcGonocall. Het belangrijkste is dat je je prettig voelt waar je ook voor kiest.
Lange haren tot op de rug, prachtig Poezenmeisje.
rionyriony
27-05-2026 om 06:45
Ik vind het geen rare vraag. Vragen zijn nooit raar. Mensen willen iets weten of een gesprek openen, en je hebt zelf de keus tot in hoeverre je feiten wil vertellen. Het is om die reden dat forums bestaan.
Mijn antwoord is: ik heb mijn haar altijd al gekleurd. Ik had prachtig haar maar ik heb het altijd willen verbeteren. Ik vind dat ik toen stom was, maar je wordt pas later wijzer. Toen ik wijzer werd, 37 jaar was ik toen ongeveer, was mijn haardos niet mooi meer in zijn natuurlijke kleur. Daar zat al teveel grijs in en dat stond me niet. Dat maakte mij niet chic maar oud.
Ik heb dus de tijd van natuurlijk mooi haar onbenut voorbij laten gaan, omdat ik niet tevreden was en voor de illusie ging dat "beter" maakbaar was.
Af en toe heb ik toch de kleuring uit laten groeien maar was het eenmaal "natuurlijk" dan zag ik er meteen 15 jaar ouder uit en naar mijn mening; minder mooi. Je werd ook plotseling bij een andere leeftijdscategorie gezet.
Momenteel neem ik de minst afwijkende kleur die toch niet grijs is.
Tuinfluiter
27-05-2026 om 07:15
Ik ben ooit begonnen met een kleurspoeling omdat ik een iets diepere gloed in mijn haar wilde. Toen ik steeds meer grijze haren kreeg ben ik het gaan verven in een tint in de buurt van mijn natuurlijke kleur. Dat heb ik jaren gedaan tot dat mijn haar na een zonnige vakantie veel lichter was geworden en dat mooi bij mijn ouder wordende gezicht stond. Ik ben toen zo'n tien jaar blond geweest.
Twee jaar geleden had ik eigenlijk genoeg van het verven en de lange zes wekelijkse sessies bij de kapper en ben ik begonnen aan een traject om het op een mooie manier in mijn echte kleur te krijgen.
Ik ben nu vrij licht grijs met aan de voorkant een donkere lok. Het staat mooi maar ik moet er nog steeds aan wennen als ik in de spiegel kijk.
Ik heb het altijd bij de kapper laten doen en heb daar in 30 jaar een klein vermogen voor betaald.
SuzyQFive
27-05-2026 om 07:57
Als tiener halverwege jaren 90 begonnen omdat ik er lekker mee wilde experimenteren. Nou ja, ivm het budget verfde ik het met henna. Dat was maar twee gulden voor een pakje.
Mijn ene oma, die altijd heel erg genuanceerd was, was over de haarkleur wel heel duidelijk: dat was maar niks want rood was voor de hoeren
Later ook nog met zwarte henna geverfd. Daar moest dan ook nog een heel recept aan ingrediënten in waaronder ei en olie. Met lang haar was dat een enorm zwaar pakket op mijn hoofd dat ook nog eens vijf uur lang moest intrekken. Toen die vijf uur voorbij was heb ik het uitgespoeld.
Ik leek wel een mannetjeseend! Mijn haar was niet pikzwart maar groen/blauw en bij de bovenkant was dat heel mooi glanzend maar naar de punten toe was dat heel erg dof. Hilarisch wel 🤣.
Een paar dagen later toch maar met een pakje hennaverf weer rood geverfd en 15cm van mijn haar laten knippen.
Daarna langzaam overgegaan op chemische haarverf in allerlei kleuren. Toen ik begon in het onderwijs noemden mijn leerlingen mij De Kameleon omdat ik, inmiddels kort haar, mijn haar telkens anders had.
Tegenwoordig is het grijs de hoofdreden. Het wordt totaal niet gelijkmatig grijs maar in delen dus dat is geen gezicht. Ik verf het nu meestal wel in een donkerblond of lichtbruin. Misschien dat ik ism de kapper het gemèleerder ga verven maar die kosten daarvan staan mij nogal tegen. Zeker omdat ik kort haar heb, dan moet het best wel vaak.
kerst
27-05-2026 om 08:12
Ik verf ook omdat ik grijs haar niet mooi vind bij mezelf.
Zelf kleur ik het met henna, gewoon die van Holland and Barett.
Blijkbaar zitten daar niet veel rood tinten in, want ik heb nog geen oranje haar gehad . Dan zou ik ook geen henna meer gebruiken. Ondertussen van mezelf al behoorlijk grijs. Structuur van het haar daardoor meer pluizen, beetje touwachtig 
Ninoea
27-05-2026 om 08:35
Ik heb bruin haar. In mijn jeugd 1x geblondeerd en flink spijt van gehad. Zo’n lelijke uitgroeirand en geen geld om het steeds bij te werken. Daarna nooit meer geverfd, weleens een spoeling in zwart, aubergine en wat rood. Maar niet heel erg vaak. Ik heb dus nog steeds mijn natuurlijke bruine kleur. Aan de voorkant bovenop wat grijze stugge haren en de rest gewoon bruin. In de zomer wordt het altijd wat lichter. Ik ga ook al jaren niet naar de kapper. Mijn lange haar laat zich makkelijk zelf knippen. Eens in de zoveel tijd knip ik er een cm of vijf a tien af en fruts ik er wat laagjes in.
Wieder
27-05-2026 om 08:52
Ik werd op mijn 25ste al grijs en ben daarom gaan verven. Nu op mijn 51ste ben ik helemaal grijs, van dat echte witte wat bij oude omaatjes prachtig is maar waar ik mezelf nog te jong voor vind. Vroeger verfde ik het vrij donker, nu vind ik dat niet meer bij mijn gezicht passen. De uitgroei valt dan ook heel erg op. Nu verf ik het blond, wat ooit mijn eigen haarkleur was. Ik denk dat het mijn eigen kleur benaderd maar heel zeker weet ik dat niet, want die eigen kleur heb ik al decennia niet gezien 😉.
Wat ik me afvraag: wanneer stop je met verven? Wanneer past het wel bij je? En hoe dan? Want highlights gaat um niet worden, ik ben echt witgrijs, er zit geen kleur meer in. En kort knippen wil ik ook niet, hoewel ik ook niet weet of lang wit haar mooi is. Maar ik heb me voorgenomen om 102 te worden en om nu nog 51 jaar te verven, daar heb ik ook geen zin in 😅. Dilemma's, dilemma's, maar de eerst komende 10 jaar zal ik het zeker nog wel verven dus het is eigenlijk een zorg voor later!
Rogue
27-05-2026 om 08:53
ik was nooit echt van het kleuren/verven van mijn haar, vooral omdat ik best donker haar heb en ik ben nogal fan van ''felle'' kleuren en aangezien ik jarenlang mijn haar heb gestraight wilde ik geen chemische troep meer in mijn haar
anyway, 3 jaar terug heb ik mijn haar eindelijk rood geverfd, in het begin moest ik er echt aan wennen, inmiddels is alle kleur eruit en maar nu komen de grijze haren zich langzaam tevoorschijn.
dus ga eerst die wegwerken en daarna misschien een ander kleurtje