Beauty en fashion
Fleurette
26-05-2026 om 12:58
Waarom verf jij jouw haren?
Veel vrouwen (en ja ook mannen) om mij heen verven hun haar. Oud, jong, van puber tot 90 jarigen.
Nu ben ik heel nieuwsgierig wie van jullie de haren kleurt en waarom.
Als het vanwege de grijze haren is verf je het dan in je eigen kleur?
Ik heb het geluk dat ik blond ben en dat de overgang naar grijs makkelijker is dan iemand die donker haar heeft. Ik verf dus niet.
Fleurette
26-05-2026 om 14:58
Poezie schreef op 26-05-2026 om 14:37:
[..]
Tja, ik vind het een rare vraag en mag dat niet benoemd worden ofzo. Jij mag topics openen waarover jij wil. Ik mag daar vervolgens vragen over stellen.
Doe je dat bij alle topics waarin een mening wordt gevraagd?
Fleurette
26-05-2026 om 15:00
Duckie73 schreef op 26-05-2026 om 13:05:
Als ik het niet kleur heb ik bruinig grijs haar en lijk ik precies op mijn moeder. Ik schrik ervan als ik mijzelf zo in de spiegel zie. Met het verven van mijn haar heb ik meer een eigen identiteit en voel ik mij meer ik.
Hier ben ik wel even in gedachten mee bezig geweest. Mijn moeder had een totaal andere basis kleur haar dan ik en ik leek totaal niet op haar zowel uiterlijk, lichaamsbouw en karakter.
Nu ik grijzer wordt begin ik wel steeds meer op mijn moeder te lijken en vind het niet leuk als mensen dat zeggen dus ik snap wel wat je schrijft.
Diezijnvanmij
26-05-2026 om 15:35
Fleurette schreef op 26-05-2026 om 14:31:
[..]
Reageer jij op alle topics waar iemand een niieuwsgierige vraag stelt zo?
Neem het niet persoonlijk. Je stelt een hele normale vraag. Je hoeft je niet te verantwoorden.
Ik verf mijn haren sinds mijn 18e, ivm grijze haren. De laatste 2 jaar ben ik aan het grey blenden, in plaats van grijs verdoezelen. Bevalt heel goed, omdat ik geen stroken uitgroei meer heb en de noodzaak om elke 4-6 weken te verven er niet meer is. Het blijft langer mooi/oké zo.
De reden voor het verven: Ik vind mezelf te jong voor grijze haren en vind dat ik er leuker uitzie met hoe het er nu uitziet.
Fleurette
26-05-2026 om 15:41
Dat is inderdaad slim om dat in stappen te doen. Veel vriendinnen lopen na een paar weken te klagen over hun ‘landingsbanen’
Merk je nu ook dat je nu andere kleuren kiest wat kleding en makeup betreft?
Ginevra
26-05-2026 om 15:58
Ik verf al heel lang. Vroeger omdat ik mijn eigen kleur niet leuk vond, nu omdat ik mezelf erg muizig vind met grijs haar. Maar mijn verfkleur wordt wel steeds lichter omdat donker haar bij mijn leeftijd onnatuurlijk wordt (tenzij je een heel goede kapper hebt maar ik doe het zelf).
En even over de reacties: de vraag "waarom doe jij dit of dat" is vaak een inleiding naar een oordeel of een verkapte afkeuring. En mensen hebben nogal eens een uitgesproken mening over haar verven, zowel positief als negatief.
Dus de vraag "waarom verf jij je haar" hebben we allemaal al wel eens gehoord maar dan kwam er in veel gevallen een "ik vind het namelijk drie keer niks, grijs worden is veel beter" achteraan. Helaas voor als je echt achterliggende motivaties wilde leren kennen, maar mensen zetten dan dus hun stekels op. Net als wanneer je zou vragen "waarom heb je cosmetische chirurgie laten doen" of "waarom lak jij je nagels niet"? Het klinkt al snel als een oordeel.
Thora
26-05-2026 om 15:59
Ik heb altijd mijn haar geverfd. In de 80er jaren was ik een van de eersten die het haar met henna rood geverfd had. De reacties varieerden van positief tot hoon. Een half jaar later, je raadt het reeds, alle popi meiden rood haar.
Daarna heb ik ongeveer alle natuurlijke kleuren gehad die er zijn. Van blond tot bijna zwart. En tussendoor ook wel eens een tijd eigen kleur waar niets mis mee is.
Een jaar of vijf geleden ben ik gestopt met verven omdat ik wilde weten hoe grijs ik inmiddels was. Het viel mee maar ik vond het niet mooi. Ik heb een soort peper en zout terwijl ik veel vrouwen zie met mooi grijs haar. Nog even geduld dus. In die tussentijd verf ik het weer vrolijk in de kleuren die ik leuk vind.
Diezijnvanmij
26-05-2026 om 16:13
Fleurette schreef op 26-05-2026 om 15:41:
Dat is inderdaad slim om dat in stappen te doen. Veel vriendinnen lopen na een paar weken te klagen over hun ‘landingsbanen’
Merk je nu ook dat je nu andere kleuren kiest wat kleding en makeup betreft?
Ja. Ik heb zo'n kleuren analyse laten doen en ik ben nu een ander type (light summer) dan voorheen (winter nog iets). Daar heb ik inderdaad mijn garderobe en make-up op aangepast.
Fleurette
26-05-2026 om 16:23
Ginevra schreef op 26-05-2026 om 15:58:
Ik verf al heel lang. Vroeger omdat ik mijn eigen kleur niet leuk vond, nu omdat ik mezelf erg muizig vind met grijs haar. Maar mijn verfkleur wordt wel steeds lichter omdat donker haar bij mijn leeftijd onnatuurlijk wordt (tenzij je een heel goede kapper hebt maar ik doe het zelf).
En even over de reacties: de vraag "waarom doe jij dit of dat" is vaak een inleiding naar een oordeel of een verkapte afkeuring. En mensen hebben nogal eens een uitgesproken mening over haar verven, zowel positief als negatief.
Dus de vraag "waarom verf jij je haar" hebben we allemaal al wel eens gehoord maar dan kwam er in veel gevallen een "ik vind het namelijk drie keer niks, grijs worden is veel beter" achteraan. Helaas voor als je echt achterliggende motivaties wilde leren kennen, maar mensen zetten dan dus hun stekels op. Net als wanneer je zou vragen "waarom heb je cosmetische chirurgie laten doen" of "waarom lak jij je nagels niet"? Het klinkt al snel als een oordeel.
Dankjewel voor je uitleg over de Waarom’ vraag.
kennelijk ben ik nogal blue op dit gebied.
Kan mij wat schelen of iemand verft. Ben meer benieuwd naar de reden.
Fleurette
26-05-2026 om 16:31
Thora schreef op 26-05-2026 om 15:59:
Ik heb altijd mijn haar geverfd. In de 80er jaren was ik een van de eersten die het haar met henna rood geverfd had. De reacties varieerden van positief tot hoon. Een half jaar later, je raadt het reeds, alle popi meiden rood haar.
Daarna heb ik ongeveer alle natuurlijke kleuren gehad die er zijn. Van blond tot bijna zwart. En tussendoor ook wel eens een tijd eigen kleur waar niets mis mee is.
Een jaar of vijf geleden ben ik gestopt met verven omdat ik wilde weten hoe grijs ik inmiddels was. Het viel mee maar ik vond het niet mooi. Ik heb een soort peper en zout terwijl ik veel vrouwen zie met mooi grijs haar. Nog even geduld dus. In die tussentijd verf ik het weer vrolijk in de kleuren die ik leuk vind.
Gaaf! Ik kan me nog herinneren dat we een meisje in onze studentenflat hadden die ook met henna verfde. Bij haar was het prachtig. Was wel een beetje jaloers op die kleur maar met witte wenkbrauwen zou het nergens op slaan🤭
Frogger
26-05-2026 om 16:38
Met mijn haarkleur en gezichtstype straal ik iets uit wat ik niet uit wil stralen. Ik heb gelijk een gooische vrouwen-hockeymoeder-roeiverenigingshoofd. Past totaal niet bij mij. Ik verf mijn haar rood. Word ik heel blij van.
Fleurette
26-05-2026 om 16:41
Frogger schreef op 26-05-2026 om 16:38:
Met mijn haarkleur en gezichtstype straal ik iets uit wat ik niet uit wil stralen. Ik heb gelijk een gooische vrouwen-hockeymoeder-roeiverenigingshoofd. Past totaal niet bij mij. Ik verf mijn haar rood. Word ik heel blij van.
Prima toch👏👏
MissBobby
26-05-2026 om 16:48
Ik verf mijn haar in mijn eigen kleur (donkerbruin) omdat ik er een toef grijs in heb. Verder geen grijze haar te zien maar dus wel die toef van zo’n 5 cm doorsnee. Sommige mensen laten zo’n pluk juist zetten maar ik vind het echt niet mooi. ik ben 51 en verf nu zo’n 15 jaar.
CharlieB
26-05-2026 om 16:52
Ik verf mijn haren vanwege beginnend grijs. Ongeveer in mijn eigen haarkleur, puur uit gemak. Ik zou best wel een iets ander kleurtje willen, maar dat kost me te veel moeite om bij te houden.
CharlieB
26-05-2026 om 16:55
Poezie schreef op 26-05-2026 om 13:26:
Waarom deze vraag? Kun je ,je niet voorstellen dat je zelf je haar zou kleuren als je donkerder haar had bijvoorbeeld?
Het kan toch gewoon een luchtig topic zijn over het verven van het haar? Wat mis ik?
Er zijn toch talloze topics met leuke/gekke vraagjes zonder doel? Welke kant van het bed slaap je, wat voor thee drink je, wat voor bh draag je? Ik snap niet zo goed waarom TO dan eerst hier verantwoording voor moet afleggen.