Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

100 euro voor kraamzorg is te veel geld

Vaker minder kraamzorg voor zwangere vrouwen met geldproblemen - https://nos.nl/l/2447780

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede? 


Suusje. schreef op 12-10-2022 om 08:30:

[..]

Ik heb toch juist gezegd dat twee maal minimumloon te doen is? Waaruit trek je nu weer de conclusie dat ik vind dat je bij 2x minimumloon te weinig geld hebt voor kinderen?

Reken nu eens precies uit wat je krijgt bij 2x minimumloon (ook zorgtoeslag etc) tov een uitkering. Het verschil zal vaak in de potjes van de gemeente zitten (goedkoop op sport) niet in het cijfer achter de komma van wat je overhoudt aan bruto-netto en toeslagen. Je hebt ook gewoon recht op huurtoeslag.

Horeca zal nog wel meevallen overigens bij een fulltimebaan. Winkelpersoneel: precies daar zei ik eerder iets over, mocht ook al niet. MBO voor in de winkel levert dus weinig op met een kans op werkloosheid als je boven de 21 bent. Dan willen ze je niet meer. Ik zag vroeger veel meer oudere dames in bijv de blokker. Nu zijn de meesten niet ouder dan 23.

Ik vraag me af hoe je erachter kunt komen dat je recht hebt op toeslagen, en of mensen die geldgebrek hebben dat wel allemaal weten. Ik ken (een hoogopgeleid) iemand die haar hele leven in een uitkering heeft gezeten met twee kinderen, die precies wist waar ze een bijdrage kon krijgen uit wel potje. Maar volgens mij moest zij er wel altijd zelf achteraan. Idem dito voor een kennis die 4 kinderen heeft en maar een zeer klein baantje heeft, partner is arbeidsongeschikt. Alle kinderen op 2 sportclubjes/zwemles en muziekles, die moet de weg naar subsidies echt wel kennen. Als ik een grove berekening maak van wat die clubjes in totaal moeten kosten als je het volle pond betaalt, kom ik al gauw op 3 à 4 duizend euro per jaar en dan ben ik nog voorzichtig denk ik. 

  Recentelijk kwam ik iemand tegen die een waanzinnig getalenteerde tiener heeft op gebied van muziek. Nooit les gehad, want dat zal wel te duur zijn en op de website van de muziekschool staat niet wat het kost. Een beetje hetzelfde eigenlijk wat ik vroeger heb ervaren: als mij iets leuk leek (pianoles, paardrijden, biologieclubje) dan kon het niet want dan moest er een dure piano komen, of paardrijlaarzen of wat dan ook. 

Suusje. schreef op 12-10-2022 om 08:32:

[..]

Ja maar verdien je 100 euro meer dan krijg je niet 100 euro (of meer) minder toeslag. Het verschil zit m vaak in het feit dat de mensen in een uitkering er zwart bijverdienen (oppas, haren knippen, klusjes doen), daar hebben de mensen met een fulltimebaan op minimumloon geen tijd voor.

En weer: hoe kan het dat je in deze crisis geen baan hebt? En nee ik heb het niet over zieken.

Net zeg je zelf dat er bij de Blokker alleen nog maar mensen onder de 23 werken. 

troelahoep schreef op 12-10-2022 om 09:01:

[..]

Net zeg je zelf dat er bij de Blokker alleen nog maar mensen onder de 23 werken.

Niet bij onze Blokker. En toen de Primera bij ons sloot vond ik de (50+) medewerkers her en der door de stad in allerlei winkels terug, m.a.w. als je wilt is er werk maar ja zeg dat maar eens tegen buren van 4 huizen verder, 4 kinderen een sociaal huurhuis en een dik kindgebonden budget.

Suusje. schreef op 12-10-2022 om 08:32:

[..]

Ja maar verdien je 100 euro meer dan krijg je niet 100 euro (of meer) minder toeslag. Het verschil zit m vaak in het feit dat de mensen in een uitkering er zwart bijverdienen (oppas, haren knippen, klusjes doen), daar hebben de mensen met een fulltimebaan op minimumloon geen tijd voor.

En weer: hoe kan het dat je in deze crisis geen baan hebt? En nee ik heb het niet over zieken.

Nog meer vooroordelen: zwart bijklussen, hoezo kun je geen baan vinden in deze crisis. Verdiep je er eens in zou ik zeggen, hoe dat kan.

AlisonH schreef op 12-10-2022 om 09:17:

[..]

Nog meer vooroordelen: zwart bijklussen, hoezo kun je geen baan vinden in deze crisis. Verdiep je er eens in zou ik zeggen, hoe dat kan.

Dat kan echt niet, tenzij je echt iets mankeert. 

Leene schreef op 11-10-2022 om 19:37:

[..]

nog steeds niet uit mijn lijst verwijderd dom want ik blijf dingen lezen waarvan ik denk "je weet niet waar je over praat"

"Willens en wetens voor een kind gaan in een lastige situatie" schrijf je. Het probleem is soms dat mensen hun eigen situatie te positief inschatten óf dat ze helemaal niet zo willens en wetens kiezen. Jij kijkt met een "meestal blanke, hoogopgeleide blik" naar de zaken. Er zijn heel veel mensen die "per ongeluk" zwanger zijn geraakt, net zoals troela hoep. En nee dat zijn lang niet allemaal mensen met een laag IQ, verre van.

Heel veel mensen leven anders dan onze van voor naar achteren en van onder naar boven dichtgetimmerde over verzekerde westerse samenleving.
Niemand krijgt een kind om het eens willens en wetens in het ongeluk te storten.

Mensen doen hun best en sommige mensen hebben meer hulp nodig dan anderen.
Is het soms verstandiger dat mensen op een bepaald ogenblik in hun leven geen kinderen krijgen? zeker... daar moet je als hulpverlener ook je best voor doen en mensen ondersteunen om de situatie voor mensen beter te maken zodat ze weer perspectief krijgen.( zie oa programma nu niet zwanger) Van een eindje roepen dat als je een laag IQ hebt en geen geld je geen kind mag of zou moeten krijgen is niet zo productief. Dat helpt geen bal in de werkelijkheid van alle dag en kan vreselijk aanmatigend overkomen.

Is het alleen maar verstandig om zoals sommige van jullie klaarblijkelijk doen "eerst een baan, eerst een huis, eerst alle materiële zaken op orde, eerst ...nou jou vul maar in.
Nou ook niet altijd.... je kunt te lang wachten en soms moet je ook een beetje leven.. het leven gebeurt soms als je bezig bent met plannen maken. Het is echt niet zo dat alle mensen die een heel laag inkomen hebben, slechte ouders zijn, hun kind 'niets' kunnen bieden, een druk leggen op hun kind, hun kind een slechte jeugd geven' en ga zo maar door. Zo zwart wit ligt het niet.
En ik kan je op een briefje geven dat de materiële welvaart in Nederland minder wordt. Dat we minder van de overheid en instanties kunnen verwachten maar meer naar elkaar moeten omzien, of het nu gaat in de moeder en kind zorg of in de ouderen zorg. Dat we meer creatief zullen moeten gaan worden met beperkte hulpmiddelen, dat het waarschijnlijk steeds vaker gaat voorkomen dat je dingen gewoon echt niet meer financieel kan opbrengen. Dat we ook moeten strijden tegen de steeds grotere kloof tussen arm en rijk.... nou ja ga zo maar door. Een beetje minder van de zijkant roepen dat anderen het niet goed doen omdat ze hun leven blijkbaar niet zo op orde hebben als jij dat blijkbaar hebt maar meer omzien.. ZO einde preek...

Als je 100 euro al niet kan opbrengen, vind ik "te positief ingeschat" nogal een understatement. Ik vind "je kunt te lang wachten en je moet ook een beetje leven" een egoistische reden om een kind te nemen. Ik zeg trouwens niet dat iedereen met een laag inkomen geen kind moet krijgen, maar als je zó krap zit dat 100 euro er niet eens van af kan moet je je toch echt wel even achter je oren krabben hoe je in godsnaam dat kind gaat opvoeden, toch? Ik heb trouwens niet alles goed voor elkaar, daarom heb ik ook geen kinderen (nog los van een eventuele kinderwens).


troelahoep schreef op 11-10-2022 om 17:36:

[..]

Oja. Mensen die afzien van kraamzorg uit geldgebrek nemen kinderen met het idee dat ze die eens lekker in het verderf zullen storten. Ik was als student ook niet rijk, stel dat ik op dat moment had kunnen afzien van kraamzorg om geld te besparen? Daarbij was er toen geen 15% inflatie (die nog meer zal stijgen naar verwachting). Je moet toch echt onder een steen leven om gemist te hebben dat veel mensen momenteel in financiele moeilijkheden zitten.

Ze nemen geen kinderen om het expres in verderf te willen storten, ze nemen kinderen omdat ZIJ dat zo nodig willen en denken niet na over de verantwoordelijkheden ervan. Kinderen vergelijken met huisdieren is vast gevoelig, maar ik vind dit als een hond in huis nemen en dan zeggen "ja maar ik heb toch écht geen tijd om er 3x per dag 10 hele minuten mee uit te gaan hoor, en oh ja ik heb ook geen geld voor hondenvoer, maar that's ok want ik aai hem wel veel". Zo werkt de verantwoordelijkheid voor een levend wezen toch niet?

Eens met Rockstar. 
er wordt teveel van de gevoelens van de moeder (waar is papa?) uitgegaan. wat kunnen mij haar gevoelens schelen? het gaat om het kind! kun jij dat kind een goede start bieden? dan kun je je gevoelens ruimte geven. kun je dat niet? dan moet je het gewoon niet doen. 

en natuurlijk is dat veel te makkelijk want hoeveel gezond verstand kun je van iemand met een verstandelijke beperking of een te jonge leeftijd verwachten? dus het zal vast vaak mis gaan. maar dat maakt het uitgangspunt niet anders. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-10-2022 om 10:01

Rockstar schreef op 12-10-2022 om 09:56:

[..]

Als je 100 euro al niet kan opbrengen, vind ik "te positief ingeschat" nogal een understatement. Ik vind "je kunt te lang wachten en je moet ook een beetje leven" een egoistische reden om een kind te nemen. Ik zeg trouwens niet dat iedereen met een laag inkomen geen kind moet krijgen, maar als je zó krap zit dat 100 euro er niet eens van af kan moet je je toch echt wel even achter je oren krabben hoe je in godsnaam dat kind gaat opvoeden, toch? Ik heb trouwens niet alles goed voor elkaar, daarom heb ik ook geen kinderen (nog los van een eventuele kinderwens).


[..]

Ze nemen geen kinderen om het expres in verderf te willen storten, ze nemen kinderen omdat ZIJ dat zo nodig willen en denken niet na over de verantwoordelijkheden ervan. Kinderen vergelijken met huisdieren is vast gevoelig, maar ik vind dit als een hond in huis nemen en dan zeggen "ja maar ik heb toch écht geen tijd om er 3x per dag 10 hele minuten mee uit te gaan hoor, en oh ja ik heb ook geen geld voor hondenvoer, maar that's ok want ik aai hem wel veel". Zo werkt de verantwoordelijkheid voor een levend wezen toch niet?

Ja want het hangt helemaaal van die 100 euro af of je wel of niet voor een kind kan voorzien.

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 09:21:

[..]

Dat kan echt niet, tenzij je echt iets mankeert.

Zeg dat even tegen mijn broer van boven de vijftig die zijn baan is kwijtgeraakt. Of tegen al die mensen die solliciteren met een niet-Westerse achternaam. Ondanks al het geweeklaag over personeelstekorten hebben de meeste werkgevers hun eisen niet bijgesteld en hun vooroordelen niet losgelaten. 

Suusje. schreef op 12-10-2022 om 08:32:

[..]

En weer: hoe kan het dat je in deze crisis geen baan hebt? En nee ik heb het niet over zieken.

Er zitten in Nederland 400.000 mensen in de bijstand (minder dan ooit) en er zijn 327.000 mensen werkloos. De helft van de werklozen heeft geen uitkering. Het grootste deel van de werklozen is minder dan een jaar werkloos.

Niet werken heeft meerdere oorzaken:

- mismatch opleiding en vraag 

- laaggeletterdheid, lage intelligentie etc. Het is best pittig om de juiste zoekwoorden voor een vacature te typen, een lange vacature te lezen, brief en cv te schrijven. Ook voor de Action solliciteren kan lastig zijn omdat je dan een formulier (wat je maar half snapt) moet invullen. 

- fysiek niet (meer) kunnen werken

- inkomensval bij (meer) werken, door wegvallen toeslagen en met kinderen heb je weer meer dagen opvang nodig (wat ook weer geld kost). Op de lange termijn heeft werken altijd voordeel maar als je op de korte termijn geen eten kan betalen heb je geen tijd/energie om over de lange termijn na te denken. 

- geen kinderopvang beschikbaar (zie vele wachtlijsten overal) 

- geen contract verlenging gekregen omdat je zwanger bent/te vaak thuis moest zijn voor de kinderen (afgelopen zomer vielen wegens personeelstekort 25% van mijn opvangdagen uit). 

- geen werk in jouw regio en geen geld voor reizen. 

Bronnen:

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt/werklozen

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/35/opnieuw-minder-mensen-in-de-bijstand

Battle-Royale schreef op 12-10-2022 om 10:01:

[..]

Ja want het hangt helemaaal van die 100 euro af of je wel of niet voor een kind kan voorzien.

Maar het is wel een indicatie in hoeverre iemand ook "klaar" is voor het grootbrengen van een kind. Een baby heeft niet eens zoveel nodig als je het vergelijkt met het moment dat een kind naar de lagere school gaat. Kinderen die nooit naar de verjaardagen kunnen van klasgenoten want heeft geen geld voor cadeautje, of eigen verjaardag want geen geld om te trakteren, geen lunchpakket mee, schoolreisjes is moeilijk en al die andere dingen waardoor een kind in een isolement kan raken omdat het "financieel" niet mee kan doen.

Het krijgen van een kind is, voor de meeste mensen, heel gemakkelijk, je hoeft er niets voor te kunnen en je hoeft er ook niet bij of over na te denken want alles wat je verkeerd hebt ingeschat wordt vanuit de overheid wel bijgelegd. Als je de cijfers ziet hoeveel kinderen jaarlijks mishandeld worden is dat misselijkmakend en de aanleiding is 9/10, spanningen in huis door financiële problemen.

Een discussie als deze stopt nooit bij de geboorte, voor een kind betekent het levenslang.

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 10:23

Bah, ik word gewoon onpasselijk van mensen die reacties plaatsen zoals het krijgen van kinderen voor het geld. 
Kinderen krijgen loont echt niet. 

Even mezelf als voorbeeld. 
3 kinderen tussen 4 en 11 jaar. Ik krijg per kwartaal 370 euro kinderbijslag.  426 euro kindgebonden budget. En kinderopvang toeslag, dus betaal zelf 100 pm netto aan de opvang. 
School voor de kinderen kost 120 euro per jaar, dus nu nog net verwaarloosbaar. 
Heb zelf een netto inkomen van 1600 euro, inclusief de extra's die ik krijg komt dat neer op zo'n 2150 euro netto pm. 
Huur 600
Opvang 100
Verzekeringen 250
Brandstof 100
Boodschappen 300
energie 250

Een kleine greep uit de vaste lasten, zit ik op uitgave van zo'n 1600 euro.
Heb ik nog 500 euro over voor overige niet genoemde vaste lasten.
Nu heb ik geen tv, dat scheelt al een berg. 
Maar heb zeker nog wel voor ruim de helft aan vaste lasten waar ik niet omheen kan. Denk aan belastingen. 

Dus diegene die zegt dat mensen met een lager inkomen rijk worden van kinderen krijgen, heeft duidelijk geen idee hoe het werkelijk is. 

Ik klaag verder niet hoor. Mijn kinderen komen niets te kort, ik heb een goed leven en kijk niet op of neer naar mensen die het beter of slechter hebben. 
Iemand met een laag inkomen hoeft het niet per definitie slecht te hebben. 
Juist mensen met een hoog inkomen komen vaker in de problemen als er inkomen wegvalt. Omdat ze geen idee hebben hoe ze rond moeten komen van minder, dat zijn ze niet gewend.

Bepaalde kosten kun je vooruit zien. Als je zwanger bent, weet je dat je een bedje, kinderwagen, luiers, doekjes, kleertjes etc. nodig hebt. Dat geldt net zo goed voor een fiets, laptop, telefoon, schooltas als ze naar de middelbare school gaan.
Probleem is dat als je niks overhoudt, dat je dan niet kan sparen voor dat soort dingen.

Het is ooit onderzocht dat armoede (althans, de stress die dat met zich meebrengt) mensen dommer maakt. Ze maken door die stress minder handige keuzes. De vader van een collega is deurwaarder en ziet regelmatig situaties waarbij mensen schulden hebben maar wel vijf honden die in mandjes van een paar honderd euro slapen. En dan wel met hun kinderen naar de voedselbank. Ik begrijp dat niet, maar hoop ook dat ik dat nooit ga begrijpen omdat ik niet in hun situatie terecht wil komen. Ik zou het niet uitgelegd krijgen.

Ik ben vooral heel blij en dankbaar dat wij geen geldzorgen hebben. Dat we dingen die we nodig hebben gewoon kunnen kopen zonder in te leveren op iets anders of dat eerst via een of ander loket aan te vragen. Dat we na haar geboorte toen ze in het ziekenhuis lag de benzine en het parkeergeld bij het ziekenhuis konden betalen en niet de afweging hoefden te maken hoe vaak we naar haar toe zouden gaan. Dat toen ze slechte ogen bleek te hebben we de volgende dag naar de winkel konden gaan om een bril te kopen zonder eerst toestemming vanuit een of ander potje/fonds te krijgen. Dat we zelf keuzes kunnen maken in hoeveel clubjes en wat dan, zonder afhankelijk te zijn van toestemming en giften van derden. Die autonomie, dat is mij heel veel waard. 
En dan kunnen mensen soms misschien denken 'maar zij krijgen alles gratis'. Ja, maar daarvoor lever je wel veel privacy en autonomie in. Je moet alles aantonen, dat je het zelf niet kunt betalen. Er is veel van jou bekend en je hebt zelf niet meer de regie.

Geronimo3 schreef op 12-10-2022 om 10:11:

[..]

Maar het is wel een indicatie in hoeverre iemand ook "klaar" is voor het grootbrengen van een kind. Een baby heeft niet eens zoveel nodig als je het vergelijkt met het moment dat een kind naar de lagere school gaat. Kinderen die nooit naar de verjaardagen kunnen van klasgenoten want heeft geen geld voor cadeautje, of eigen verjaardag want geen geld om te trakteren, geen lunchpakket mee, schoolreisjes is moeilijk en al die andere dingen waardoor een kind in een isolement kan raken omdat het "financieel" niet mee kan doen.

Het krijgen van een kind is, voor de meeste mensen, heel gemakkelijk, je hoeft er niets voor te kunnen en je hoeft er ook niet bij of over na te denken want alles wat je verkeerd hebt ingeschat wordt vanuit de overheid wel bijgelegd. Als je de cijfers ziet hoeveel kinderen jaarlijks mishandeld worden is dat misselijkmakend en de aanleiding is 9/10, spanningen in huis door financiële problemen.

Een discussie als deze stopt nooit bij de geboorte, voor een kind betekent het levenslang.

Exact. En gelukkig maar dat de overheid wat bijlegt. 


En natuurlijk is de 100 euro kraamzorg niet de enige kostenpost die je moet betalen:

Niet zelden verdient iemand tijdens het verlof ook minder. En dan komen daar de eigen bijdragen voor de NIPT-test (175 euro), eventueel een poliklinische bevalling (450 euro) en volledige kraamzorg (202 euro) bovenop. Kortom: een bedrag van circa 800 euro extra. De KNOV stelt: ‘Op noodzakelijke zorg hoort geen eigen bijdrage’." 

Bron: Parool 10 oktober 2022

Maar goed, de beroepsverenigingen voor verloskundigen en gynaecologen en het rivm willen dat de eigen bijdrage wordt afgeschaft, alleen het ministerie nog niet.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-10-2022 om 10:30

Geronimo3 schreef op 12-10-2022 om 10:11:

[..]

Maar het is wel een indicatie in hoeverre iemand ook "klaar" is voor het grootbrengen van een kind. Een baby heeft niet eens zoveel nodig als je het vergelijkt met het moment dat een kind naar de lagere school gaat. Kinderen die nooit naar de verjaardagen kunnen van klasgenoten want heeft geen geld voor cadeautje, of eigen verjaardag want geen geld om te trakteren, geen lunchpakket mee, schoolreisjes is moeilijk en al die andere dingen waardoor een kind in een isolement kan raken omdat het "financieel" niet mee kan doen.

Het krijgen van een kind is, voor de meeste mensen, heel gemakkelijk, je hoeft er niets voor te kunnen en je hoeft er ook niet bij of over na te denken want alles wat je verkeerd hebt ingeschat wordt vanuit de overheid wel bijgelegd. Als je de cijfers ziet hoeveel kinderen jaarlijks mishandeld worden is dat misselijkmakend en de aanleiding is 9/10, spanningen in huis door financiële problemen.

Een discussie als deze stopt nooit bij de geboorte, voor een kind betekent het levenslang.

Ik denk dat je daar nooit klaar voor bent want je weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren, je ziet nu ook dat kinderen van werkende ouders van sport afgehaald worden omdat de ouders het niet meer kunnen betalen. Die ouders hadden waarschijnlijk ook alles op orde toen ze aan kinderen begonnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.