Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

100 euro voor kraamzorg is te veel geld

Vaker minder kraamzorg voor zwangere vrouwen met geldproblemen - https://nos.nl/l/2447780

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede? 


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

10-10-2022 om 09:50

Ik vraag me dan eerder af waarom er een eigen bijdrage betaald moet worden. 

Ik stond daar ook van te kijken. Niet eens die 100 euro voor kraamzorg kunnen betalen maar wel verwachten dat je straks voedsel en kleren kan kopen voor je kinderen. Dan moet je dus gewoon geen kinderen nemen.

Suusje.

Suusje.

10-10-2022 om 09:52 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 10-10-2022 om 09:50:

Ik vraag me dan eerder af waarom er een eigen bijdrage betaald moet worden.

Omdat niet alles altijd op de schouders van álle Nederlanders terecht hoeft te komen wellicht? 

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede?

Pardon? Dus mensen die geldproblemen hebben mogen van jou geen kinderen krijgen? Moeten ze ook een minimaal IQ hebben? Ga je schamen!

PriceyRook54

PriceyRook54

10-10-2022 om 09:54

Kraamzorg is, volgens mij, vrij typisch Nederlands. Ik heb nooit kraamzorg gehad en geloof niet dat ik wat gemist heb. Dus, als die 100 Euro teveel is, dan neem je toch gewoon geen kraamzorg af?

Jonagold schreef op 10-10-2022 om 09:53:

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede?

Pardon? Dus mensen die geldproblemen hebben mogen van jou geen kinderen krijgen? Moeten ze ook een minimaal IQ hebben? Ga je schamen!

Mensen die geen kinderen kunnen betalen moeten geen kinderen krijgen. Mensen die te laag IQ hebben om voor kinderen te kunnen zorgen, moeten geen kinderen krijgen. Hiermee bedoel ik dus verstandelijke-beperking-IQ en mensen die geen 100 euro kunnen betalen voor een kind.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

10-10-2022 om 09:55

Suusje. schreef op 10-10-2022 om 09:52:

[..]

Omdat niet alles altijd op de schouders van álle Nederlanders terecht hoeft te komen wellicht?

Dan zou ik eerder andere zaken uit de basisverzekering schrappen. Betalen moet ik toch wel.

Battle-Royale schreef op 10-10-2022 om 09:55:

[..]

Dan zou ik eerder andere zaken uit de basisverzekering schrappen. Betalen moet ik toch wel.

Zoals wat?

Tegelijkertijd die vrouwen zijn nu eenmaal zwanger geraakt en zijn bevallen. Kraamzorg is veel meer dan alleen een kopje thee en lunch voor de moeder.

Kraamzorg ziet ook waar het mogelijk mis gaat. Denk aan postnatale depressies, psychoses, ziekte/ontsteking, maar ook hoe het binnen het gezin loopt.

Wat nu als zo'n vrouw koorts krijgt maar uit angst voor eigen risico ook de dokter niet in licht? Of als er zodanig geldtekort is dat en de borstvoeding niet loopt dat er geen melk gekocht wordt.

Wat mij betreft gaat het om meer dan een moeder die ook niet zwanger had kunnen raken. Er is een baby die niet voor deze situatie gekozen heeft en wel voldoende zorg nodig heeft.

Rockstar schreef op 10-10-2022 om 09:55:

[..]

Mensen die geen kinderen kunnen betalen moeten geen kinderen krijgen. Mensen die te laag IQ hebben om voor kinderen te kunnen zorgen, moeten geen kinderen krijgen. Hiermee bedoel ik dus verstandelijke-beperking-IQ en mensen die geen 100 euro kunnen betalen voor een kind.

En wie ben jij om dat voor een ander te bepalen? Ik vind dat je je met dit soort uitspraken op ontzettend glad ijs begeeft. 

Ainne schreef op 10-10-2022 om 09:54:

Kraamzorg is, volgens mij, vrij typisch Nederlands. Ik heb nooit kraamzorg gehad en geloof niet dat ik wat gemist heb. Dus, als die 100 EUro teveel is, dan neem je toch gewoon geen kraamzorg af?

Het buitenland is niet helemaal te vergelijken met Nederland. In Nederland sta je binnen twee uur na de bevalling weer op straat. Terwijl de meeste landen kraamvrouwen nog even in het ziekenhuis op volgen of op een andere manier zorgen voor voldoende opvolging.

Zorgwekkend dat ze die 100 euro niet hebben. Dan heb je ook geen geld voor een kind.

Suusje.

Suusje.

10-10-2022 om 10:03 Topicstarter

Jonagold schreef op 10-10-2022 om 09:53:

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede?

Pardon? Dus mensen die geldproblemen hebben mogen van jou geen kinderen krijgen? Moeten ze ook een minimaal IQ hebben? Ga je schamen!

Vaak gaan die twee samen. Niet intelligent genoeg om je te realiseren hoeveel een kind kost en soms zelfs zeggen dat de pil te duur is. Ik zeg niet dat ze geen kind mogen krijgen. Ik zeg dat het niet hoeft. Ook zal het je financiële problemen vergroten. Niet verkleinen. Zorg dat je jezelf kan bedruipen voor je bevalt en de verantwoordelijkheid voor een kind aangaat. 

Ik denk dat dit onderdeel is van een veel groter probleem van armoede en ongelijkheid. Het gaat niet om die 100 euro op zich of enkel dat bedrag. Een kind kost nu eenmaal veel geld. Kinderbijslag krijg je pas het kwartaal na de geboorte van je kind. Dat wordt aan het einde wel verrekend, maar die eerste periode heb je wel al kosten. Tuurlijk heb je een hele tijd de tijd om te sparen, maar dat kan ook niet iedereen.
Je hoeft geen kinderen te krijgen anno nu, maar om nu te zeggen dat arme mensen geen kinderen zouden mogen krijgen gaat wel ver. Ik vind het overigens wel verstandig om het financiële plaatje mee te nemen als je aan kinderen begint. 

Suusje.

Suusje.

10-10-2022 om 10:04 Topicstarter

Jillz schreef op 10-10-2022 om 09:57:

Tegelijkertijd die vrouwen zijn nu eenmaal zwanger geraakt en zijn bevallen. Kraamzorg is veel meer dan alleen een kopje thee en lunch voor de moeder.

Kraamzorg ziet ook waar het mogelijk mis gaat. Denk aan postnatale depressies, psychoses, ziekte/ontsteking, maar ook hoe het binnen het gezin loopt.

Wat nu als zo'n vrouw koorts krijgt maar uit angst voor eigen risico ook de dokter niet in licht? Of als er zodanig geldtekort is dat en de borstvoeding niet loopt dat er geen melk gekocht wordt.

Wat mij betreft gaat het om meer dan een moeder die ook niet zwanger had kunnen raken. Er is een baby die niet voor deze situatie gekozen heeft en wel voldoende zorg nodig heeft.

Precies. Daarom snap ik die reactie niet over dat kraamzorg niet nodig is. Die 24 uur wordt echt niet gebruikt om het eten te koken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.