Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

100 euro voor kraamzorg is te veel geld

Vaker minder kraamzorg voor zwangere vrouwen met geldproblemen - https://nos.nl/l/2447780

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede? 


Suusje.

Suusje.

11-10-2022 om 20:42 Topicstarter

Leene schreef op 11-10-2022 om 15:55:

[..]

ja dat zei ze en ik vroeg wie ze er mee bedoelde. Vervolgens vroeg ik of ze soms creoolse mensen bedoelde... omdat die vaak worden aangehaald als het gaat om tienerzwangerschappen. En ik snapte heus wel dat ze daar op doelde ( op die 

Dit is toch allemaal geen reden om los te gaan op mensen die geen 100 euro kunnen betalen of over hebben voor kraamzorg. En dan alles wat er nog achteraan komt aan uitspraken om maar vast te houden aan het idee dat sommige mensen 'geen kinderen zouden moeten krijgen"

Je hebt volledig gemist dat ik heb gezegd dat het natuurlijk niet om kraamzorg gaat en dat ik begrijp dat je geen 100 euro gaat uitgeven aan iets waar je het nut niet van inziet omdat je familie voor je zorgt. Het ging om het voorbeeld. Geen geld hebben voor iets wat je moet betalen voor je kinderen, vaak omdat je het geld niet had voor anticonceptie, of een anticonceptie die duurder is maar beter bij je past. Ik zei ook dat anticonceptie, de best passende, vergoed moet worden tot 30 jaar. 

Bakblik schreef op 10-10-2022 om 10:14:

[..]

Want? dat je dieetadvies nodig hebt of copd hebt is je eigen schuld?

Dieetadvies is niet alleen voor mensen met overgewicht hè? En zelfs daarvan staat niet vast dat het verwijtbaar is.

Dieetadvies zorgt er juist vaak voor dat andere zorgkosten uitblijven/om laag gaan. 

Leene

Leene

11-10-2022 om 21:22

Suusje. schreef op 11-10-2022 om 20:34:

[..]

minimumloon is ongeveer 1700 euro en dat keer 2. Dat is toch wel wat anders dan als alleenstaande in de bijstand hoor.

1725 euro bruto! dus daar gaat nog wel wat van af.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/10/27/wettelijk-minimumloon-per-1-januari-2022

Bijstand is  1100 euro netto(!) plus alle toeslagen. Het probleem is dat als je gaat werken je een gedeelte van die toeslagen weer kunt verliezen. En werken soms nauwelijks loont. De zgn armoede val. Werken moet meer lonend worden gemaakt.

Maar daar zal je het wel mee eens zijn. 

En verder hoop ik dat we niet meer te snel zeggen dat de 'anderen' die het leven niet zo goed op orde hebben geen kinderen mogen krijgen. En als jullie je echt zorgen maken je dan beter wat kunt doen aan armoede..

toedels ( zou mijn dochter zeggen als einde aan een discussie) van mijn kant uit dan...

Neweve schreef op 11-10-2022 om 20:21:


1200 euro voor 49 uur zorg (de standaard aantal), is 25 euro per uur (erg laag voor een geschoolde professional als je het mij vraagt). Als kosten echt een probleem is, is het dan niet makkelijker om de eigen bijdrage te schrappen en een halve dag minder kraamzorg te leveren, scheelt ook weer administratie kosten.

1200 moet voor veel minder uur zijn geweest. Mijn verzekering moest zo’n 2500 dokken voor kraamzorg (zo’n 40 uur gehad). Ik vond t aardig aan de prijs, maar hoefde zelf alleen mn aanvullende verzekering te betalen (en dus de parkeerkosten van de kraamzorg…)


overigens vond ik de kraamzorg nuttig, voor bij een eerste kind. Borstvoeding geven was me zonder haar denk ik niet gelukt. Bij een volgend kind zal het minder toevoegen, dan is het alleen het feit dat je zelf niet veel kan na de bevalling. Maar daar kan partner/familie ook bij helpen.

Suusje. schreef op 11-10-2022 om 20:34:

[..]

minimumloon is ongeveer 1700 euro en dat keer 2. Dat is toch wel wat anders dan als alleenstaande in de bijstand hoor.

Dat is ongeveer 1700 bruto lieverd. Daar gaat nog wel wat van af. 

Suusje.

Suusje.

11-10-2022 om 22:06 Topicstarter

troelahoep schreef op 11-10-2022 om 21:50:

[..]

Dat is ongeveer 1700 bruto lieverd. Daar gaat nog wel wat van af.

Gatverdamme, waarom dat lieverd? Denk je werkelijk dat ik dat niet door had? Er staat toch geen netto bij? Behandel mij niet als een klein kind aub. 

Overigens krijgen deze mensen in januari 10% loonsverhoging en wie verdient er nu beiden minimumloon?


Suusje. schreef op 11-10-2022 om 22:06:

[..]

Gatverdamme, waarom dat lieverd? Denk je werkelijk dat ik dat niet door had? Er staat toch geen netto bij? Behandel mij niet als een klein kind aub.

Overigens krijgen deze mensen in januari 10% loonsverhoging en wie verdient er nu beiden minimumloon?

Okee, lieverd had ik niet hoeven zeggen. Sorry. 10% loonsverhoging op heel weinig is nog steeds bijna niks. En de inflatie is hoger dan 10%. 

Wie verdient er nu beiden minimumloon.... wat bedoel je met deze vraag, dat je je moeilijk kunt voorstellen dat twéé mensen elk 'slechts' minimumloon verdienen? Er zijn behoorlijk veel beroepsgroepen waar dat zo is hoor. En jonge mensen - grofweg onder de 30 jaar - verdienen vrij vaak niet meer dan minimumloon, bijvoorbeeld in de horeca of winkelpersoneel. Je zal je partner maar hebben leren kennen op je werk in een matig verdienende sector..... jammer hoor. Beter niet aan kinderen beginnen dan. Of als je later kinderen wil, beter aanleggen met iemand die een betere baan heeft en die leuke minimumloner links laten liggen. 

 Ik heb veel familie die met hun gezin van 1,5 minimumloon moeten rondkomen, die zijn financieel niet beter uit dan de familie met een uitkering. 

troelahoep schreef op 11-10-2022 om 22:20:


[..]

Okee, lieverd had ik niet hoeven zeggen. Sorry. 10% loonsverhoging op heel weinig is nog steeds bijna niks. En de inflatie is hoger dan 10%.

Wie verdient er nu beiden minimumloon.... wat bedoel je met deze vraag, dat je je moeilijk kunt voorstellen dat twéé mensen elk 'slechts' minimumloon verdienen? Er zijn behoorlijk veel beroepsgroepen waar dat zo is hoor. En jonge mensen - grofweg onder de 30 jaar - verdienen vrij vaak niet meer dan minimumloon, bijvoorbeeld in de horeca of winkelpersoneel. Je zal je partner maar hebben leren kennen op je werk in een matig verdienende sector..... jammer hoor. Beter niet aan kinderen beginnen dan. Of als je later kinderen wil, beter aanleggen met iemand die een betere baan heeft en die leuke minimumloner links laten liggen.

Ik heb veel familie die met hun gezin van 1,5 minimumloon moeten rondkomen, die zijn financieel niet beter uit dan de familie met een uitkering.

Klopt alles wat ze boven uitkeringsniveau komen gaat van de toeslagen af. En met 1,5 keer minimumloon heb je vaak ook geen recht op extra's. Mensen (net kinderen) in de bijstand krijge met alle extra's erbij totaal netto een bovenmodaal inkomen zeker in de grote steden met veel extraatjes.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-10-2022 om 07:46

Wat ik nu net bedenk: als je kraamzorg moet regelen ben je nog zwanger, dus geen extra kindinkomen. Zodra kind is geboren heb je recht op kinderbijslag én kindgebonden budget. Dat is bij een minimuminkomen ruim 400 euro. Daar kan ook degene die geen geld had voor kraamzorg behoorlijk wat kindkosten (en wel meer dan alleen dat) mee dekken.

Aan de andere kant kan dat voor een (alleenstaande) in de bijstand misschien een perverse prikkel zijn om juist een kind te krijgen. Je inkomen verdubbelt dan zomaar (want los van bovengenoemde zaken gaat een uitkering van een alleenstaande volgens mij ook omhoog).

KittyFantastico schreef op 11-10-2022 om 21:26:

[..]

1200 moet voor veel minder uur zijn geweest. Mijn verzekering moest zo’n 2500 dokken voor kraamzorg (zo’n 40 uur gehad). Ik vond t aardig aan de prijs, maar hoefde zelf alleen mn aanvullende verzekering te betalen (en dus de parkeerkosten van de kraamzorg…)


overigens vond ik de kraamzorg nuttig, voor bij een eerste kind. Borstvoeding geven was me zonder haar denk ik niet gelukt. Bij een volgend kind zal het minder toevoegen, dan is het alleen het feit dat je zelf niet veel kan na de bevalling. Maar daar kan partner/familie ook bij helpen.

Je hebt gelijk, voor mijzelf was het in 2021 ook 2500 euro. 50 euro per uur klinkt gelukkig al een stuk realistischer (zoveel betaalde ik mijn aannemer destijds ook). Dat betekent dat je met 2 uur minder kraamzorg (kwartier per dag) al geen eigen bijdrage nodig hebt. Volgens mij is dat een hervorming die makkelijk te realiseren is en waardoor voor mensen in armoede de kosten igg niet het argument voor/tegen kraamzorg zijn. 


Suusje.

Suusje.

12-10-2022 om 08:30 Topicstarter

troelahoep schreef op 11-10-2022 om 22:20:


[..]

Okee, lieverd had ik niet hoeven zeggen. Sorry. 10% loonsverhoging op heel weinig is nog steeds bijna niks. En de inflatie is hoger dan 10%.

Wie verdient er nu beiden minimumloon.... wat bedoel je met deze vraag, dat je je moeilijk kunt voorstellen dat twéé mensen elk 'slechts' minimumloon verdienen? Er zijn behoorlijk veel beroepsgroepen waar dat zo is hoor. En jonge mensen - grofweg onder de 30 jaar - verdienen vrij vaak niet meer dan minimumloon, bijvoorbeeld in de horeca of winkelpersoneel. Je zal je partner maar hebben leren kennen op je werk in een matig verdienende sector..... jammer hoor. Beter niet aan kinderen beginnen dan. Of als je later kinderen wil, beter aanleggen met iemand die een betere baan heeft en die leuke minimumloner links laten liggen.

Ik heb veel familie die met hun gezin van 1,5 minimumloon moeten rondkomen, die zijn financieel niet beter uit dan de familie met een uitkering.

Ik heb toch juist gezegd dat twee maal minimumloon te doen is? Waaruit trek je nu weer de conclusie dat ik vind dat je bij 2x minimumloon te weinig geld hebt voor kinderen? 

Reken nu eens precies uit wat je krijgt bij 2x minimumloon (ook zorgtoeslag etc) tov een uitkering. Het verschil zal vaak in de potjes van de gemeente zitten (goedkoop op sport) niet in het cijfer achter de komma van wat je overhoudt aan bruto-netto en toeslagen. Je hebt ook gewoon recht op huurtoeslag. 

Horeca zal nog wel meevallen overigens bij een fulltimebaan. Winkelpersoneel: precies daar zei ik eerder iets over, mocht ook al niet. MBO voor in de winkel levert dus weinig op met een kans op werkloosheid als je boven de 21 bent. Dan willen ze je niet meer. Ik zag vroeger veel meer oudere dames in bijv de blokker. Nu zijn de meesten niet ouder dan 23. 

Coreopsis schreef op 12-10-2022 om 07:46:

Wat ik nu net bedenk: als je kraamzorg moet regelen ben je nog zwanger, dus geen extra kindinkomen. Zodra kind is geboren heb je recht op kinderbijslag én kindgebonden budget. Dat is bij een minimuminkomen ruim 400 euro. Daar kan ook degene die geen geld had voor kraamzorg behoorlijk wat kindkosten (en wel meer dan alleen dat) mee dekken.

Aan de andere kant kan dat voor een (alleenstaande) in de bijstand misschien een perverse prikkel zijn om juist een kind te krijgen. Je inkomen verdubbelt dan zomaar (want los van bovengenoemde zaken gaat een uitkering van een alleenstaande volgens mij ook omhoog).

Dit viel mij ook op toen ik een kind kreeg: het duurt máánden voordat je kinderbijslag/kgb ontvangt, terwijl juist vóór de komst van de baby veel kosten gemaakt worden.
Je moet toch op zn minst luiers, kleertjes, een bedje, hydrofiele doeken etc inslaan. En dan in veel gevallen nog een  autostoeltje, kamertje, wagen etc etc etc. 


Als de eerste keer kinderbijslag  wat eerder wordt uitgekeerd dan pas aan het einde van het eerstvolgende kwartaal zou dat veel schelen. Maar ja, is gekoppeld aan BSN kind, dus kan natuurlijk niet. 
Nu krijg je met een baby uit juli pas in januari kinderbijslag 

Suusje.

Suusje.

12-10-2022 om 08:32 Topicstarter

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 07:13:

[..]

Klopt alles wat ze boven uitkeringsniveau komen gaat van de toeslagen af. En met 1,5 keer minimumloon heb je vaak ook geen recht op extra's. Mensen (net kinderen) in de bijstand krijge met alle extra's erbij totaal netto een bovenmodaal inkomen zeker in de grote steden met veel extraatjes.

Ja maar verdien je 100 euro meer dan krijg je niet 100 euro (of meer) minder toeslag. Het verschil zit m vaak in het feit dat de mensen in een uitkering er zwart bijverdienen (oppas, haren knippen, klusjes doen), daar hebben de mensen met een fulltimebaan op minimumloon geen tijd voor. 

En weer: hoe kan het dat je in deze crisis geen baan hebt? En nee ik heb het niet over zieken. 

Suusje.

Suusje.

12-10-2022 om 08:33 Topicstarter

Coreopsis schreef op 12-10-2022 om 07:46:

Wat ik nu net bedenk: als je kraamzorg moet regelen ben je nog zwanger, dus geen extra kindinkomen. Zodra kind is geboren heb je recht op kinderbijslag én kindgebonden budget. Dat is bij een minimuminkomen ruim 400 euro. Daar kan ook degene die geen geld had voor kraamzorg behoorlijk wat kindkosten (en wel meer dan alleen dat) mee dekken.

Aan de andere kant kan dat voor een (alleenstaande) in de bijstand misschien een perverse prikkel zijn om juist een kind te krijgen. Je inkomen verdubbelt dan zomaar (want los van bovengenoemde zaken gaat een uitkering van een alleenstaande volgens mij ook omhoog).

Dat laatste is dus ook iets wat in mijn rijtje past: jong kinderen krijgen, zo romantisch, zo leuk pronken en dan ook nog meer geld. 

KittyFantastico schreef op 12-10-2022 om 08:31:

[..]

Dit viel mij ook op toen ik een kind kreeg: het duurt máánden voordat je kinderbijslag/kgb ontvangt, terwijl juist vóór de komst van de baby veel kosten gemaakt worden.
Je moet toch op zn minst luiers, kleertjes, een bedje, hydrofiele doeken etc inslaan. En dan in veel gevallen nog een autostoeltje, kamertje, wagen etc etc etc.


Als de eerste keer kinderbijslag wat eerder wordt uitgekeerd dan pas aan het einde van het eerstvolgende kwartaal zou dat veel schelen. Maar ja, is gekoppeld aan BSN kind, dus kan natuurlijk niet.
Nu krijg je met een baby uit juli pas in januari kinderbijslag

Klopt maar je hebt vanaf het moment van zwangerschap ook maanden de tijd om dit soort zaken bij elkaar te sparen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.