Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

100 euro voor kraamzorg is te veel geld

Vaker minder kraamzorg voor zwangere vrouwen met geldproblemen - https://nos.nl/l/2447780

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede? 


Battle-Royale schreef op 12-10-2022 om 10:01:

[..]

Ja want het hangt helemaaal van die 100 euro af of je wel of niet voor een kind kan voorzien.

Nee, dat is een symptoom van het eigenlijke probleem: Niet genoeg geld hebben om een kind op te voeden. Als je al geen 100 euro voor kraamzorg kan betalen, hoe dan wel voeding, zwemlessen, kleding, school?

MamaE schreef op 12-10-2022 om 10:29:

Bepaalde kosten kun je vooruit zien. Als je zwanger bent, weet je dat je een bedje, kinderwagen, luiers, doekjes, kleertjes etc. nodig hebt. Dat geldt net zo goed voor een fiets, laptop, telefoon, schooltas als ze naar de middelbare school gaan.
Probleem is dat als je niks overhoudt, dat je dan niet kan sparen voor dat soort dingen.

Het is ooit onderzocht dat armoede (althans, de stress die dat met zich meebrengt) mensen dommer maakt. Ze maken door die stress minder handige keuzes. De vader van een collega is deurwaarder en ziet regelmatig situaties waarbij mensen schulden hebben maar wel vijf honden die in mandjes van een paar honderd euro slapen. En dan wel met hun kinderen naar de voedselbank. Ik begrijp dat niet, maar hoop ook dat ik dat nooit ga begrijpen omdat ik niet in hun situatie terecht wil komen. Ik zou het niet uitgelegd krijgen.

Ik ben vooral heel blij en dankbaar dat wij geen geldzorgen hebben. Dat we dingen die we nodig hebben gewoon kunnen kopen zonder in te leveren op iets anders of dat eerst via een of ander loket aan te vragen. Dat we na haar geboorte toen ze in het ziekenhuis lag de benzine en het parkeergeld bij het ziekenhuis konden betalen en niet de afweging hoefden te maken hoe vaak we naar haar toe zouden gaan. Dat toen ze slechte ogen bleek te hebben we de volgende dag naar de winkel konden gaan om een bril te kopen zonder eerst toestemming vanuit een of ander potje/fonds te krijgen. Dat we zelf keuzes kunnen maken in hoeveel clubjes en wat dan, zonder afhankelijk te zijn van toestemming en giften van derden. Die autonomie, dat is mij heel veel waard.
En dan kunnen mensen soms misschien denken 'maar zij krijgen alles gratis'. Ja, maar daarvoor lever je wel veel privacy en autonomie in. Je moet alles aantonen, dat je het zelf niet kunt betalen. Er is veel van jou bekend en je hebt zelf niet meer de regie.

Ja zooo, ook zoiets! Net een nieuwe bril voor een van onze kinderen gekocht, het ding kostte wel 900 euro . Met de brillenvergoeding van 125 euro per 2 jaar van de zorgverzekering kom je dan niet zover. 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 10:38

troelahoep schreef op 12-10-2022 om 10:35:

[..]

Ja zooo, ook zoiets! Net een nieuwe bril voor een van onze kinderen gekocht, het ding kostte wel 900 euro . Met de brillenvergoeding van 125 euro per 2 jaar van de zorgverzekering kom je dan niet zover.

Oh die bril vergoeding heb ik eraf gehaald, je betaald uiteindelijk meer dan het oplevert. 

Heb wel voor 25 euro pj een brilverzekering. Die loont meer voor kinderen dan een aanvulling op je zorgverzekering. 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 10:41

En dan nog de tandarts. Heb net 400 euro kunnen aftikken voor het trekken van 2 kiezen. En dan ben ik daar nog wel aanvullend voor verzekerd... 
Kun je nagaan wat mensen betalen die alleen maar een basisverzekering hebben om kosten te besparen.

Rockstar schreef op 12-10-2022 om 10:33:

[..]

Nee, dat is een symptoom van het eigenlijke probleem: Niet genoeg geld hebben om een kind op te voeden. Als je al geen 100 euro voor kraamzorg kan betalen, hoe dan wel voeding, zwemlessen, kleding, school?

Ik hoor net op de radio dat de stichting Leergeld een explosieve stijging van ouders heeft die een beroep op hun doen, vooral werkende ouders die momenteel niet meer rond kunnen komen. Dus dat zijn mensen die eerder wel rondkwamen. 

En wat MamaE zegt: je moet er heel veel voor doen en door een privacyverdampende  en evt. vernederende molen heen. Als je ondersteund wil worden door de stichting Leergeld dan krijg je een huisbezoek, wordt je hele administratie wat betreft inkomen nagegaan, gekeken naar evt. schulden, en is het afwachten of je door de selectie heenkomt. Verder wordt er gekeken of er misschien nog andere problemen zijn in het gezin: 

"Merkt de intermediair structurele belemmeringen op die het gezin in de weg staan om de eindjes aan elkaar te knopen of om stappen vooruit te zetten, dan meldt de intermediair dit bij de Leergeldstichting. Deze signalen gebruikt de lokale Leergeldstichting richting gemeente of richting Leergeld Nederland zodat zij structurele belemmeringen aan de kaak kunnen stellen en kunnen adresseren aan partijen die deze belemmeringen kunnen wegnemen." Dit komt van hun website, over de werkwijze die ze hebben. 

A: best een moeilijke tekst, B: mensen die moeilijkheden hebben moeten hiervoor ook nog eens een drempel over. Het is allemaal echt goed dat je niet zomaar geld krijgt uit een potje en dat er met mensen in moeilijkheden wordt meegekeken. Maar ik denk dat het dus makkelijker is om de kraamhulp af te wijzen dan met de billen bloot te gaan voor een hulporganisatie om financieel rond te komen. 

Er zijn legio mensen die nooit naar de tandarts gaan vanwege geldgebrek. En door slechte mondgezondheid kun je ook weer andere problemen krijgen, waardoor je ziek wordt, niet kunt werken, negatieve spiraal.

Een bril heeft hier godzijdank nog nooit 900 euro gekost. Verzekering hebben we daar niet voor, je betaalt meer dan het kost. Vaak is er ook wel iets van een actie voor twee brillen of zo. En mijn man draagt ook een bril. Die kan er wel langer mee doen dan dochter omdat hij niet meer groeit.
Maar gewoon het feit dat een oogarts constateert dat je kind slecht ziet, dan wil je niet nog weken moeten wachten op toestemming en geld terwijl het kind nog steeds slecht ziet, maar gewoon meteen er iets aan doen. Dat het ding gerepareerd of vervangen kan worden als het kapot is. Dat we haar dat kunnen bieden vindt ik heel fijn. 

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 10:38:

[..]

Oh die bril vergoeding heb ik eraf gehaald, je betaald uiteindelijk meer dan het oplevert.

Heb wel voor 25 euro pj een brilverzekering. Die loont meer voor kinderen dan een aanvulling op je zorgverzekering.

Oh kijk, dat wist ik niet. Dat moet je maar net weten dus. 

Toen onze dochter op zwemles ging of op sportclubjes, hoefden we alleen maar te betalen. Niks aan te tonen over inkomen, schulden etc. Toen ze op turnen naar de selectie mocht (wat duurder is want vaker trainen), hoefden wij alleen maar akkoord te geven en te betalen. Niks geen toestemming van de gemeente of een stichting die dan ook kunnen zeggen 'we betalen liever voor meerdere kinderen een keer per week sport dan voor jouw kind twee of drie keer'. Of dat door een beleidswijziging mijn kind zou moeten stoppen omdat het niet meer betaald wordt. 
Als je dat soort dingen allemaal zelf in de hand hebt, geeft dat heel veel vrijheid. 
En daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Zelfs al zou de gemeente het voor me willen betalen, dat hoeft niet. 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 10:54

troelahoep schreef op 12-10-2022 om 10:50:

[..]

Oh kijk, dat wist ik niet. Dat moet je maar net weten dus.

Die kun je gewoon afsluiten bij de opticien. Op jaarbasis natuurlijk verwaarloosbaar en zeker de moeite. Kinderen spelen en botsen, dus die pootjes hebben het flink te verduren.

troelahoep schreef op 12-10-2022 om 10:35:

[..]

Ja zooo, ook zoiets! Net een nieuwe bril voor een van onze kinderen gekocht, het ding kostte wel 900 euro . Met de brillenvergoeding van 125 euro per 2 jaar van de zorgverzekering kom je dan niet zover.

Er zijn echt wel goedkopere brillen te koop. Wij gaan altijd naar de specsavers. Dan heb je 2 brillen voor nog geen 200 euro. En mijn zoon doet al bijna 4 jaar met zijn 2 brillen (van 6-10 jaar).

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 12:22

Caroline80 schreef op 12-10-2022 om 12:18:

[..]

Er zijn echt wel goedkopere brillen te koop. Wij gaan altijd naar de specsavers. Dan heb je 2 brillen voor nog geen 200 euro. En mijn zoon doet al bijna 4 jaar met zijn 2 brillen (van 6-10 jaar).Wij hebben daarnaast een aanvullende verzekering die voor kinderen elk jaar een bril vergoed. Dan is een brilverzekering ook niet nodig. Aanvullende verzekering hebben we ook voor de fysio die mijn man nog wel eens nodig heeft.

Brillen kunnen heel duur zijn, zeker bij grotere afwijkingen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-10-2022 om 12:22

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 12:22:

[..]

Brillen kunnen heel duur zijn, zeker bij grotere afwijkingen.

Of als je gewoon een mooie wil.

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 12:27

Battle-Royale schreef op 12-10-2022 om 12:22:

[..]

Of als je gewoon een mooie wil.

Dat ook idd. Maar bij kindermonturen heb je veel minder keus en ligt de montuurprijs redelijk gelijk. Dus lijkt me dan eerder aan de sterkte te liggen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-10-2022 om 12:29

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 12:27:

[..]

Dat ook idd. Maar bij kindermonturen heb je veel minder keus en ligt de montuurprijs redelijk gelijk. Dus lijkt me dan eerder aan de sterkte te liggen.

Ja de glazen zijn ook wel aan de prijs, maar voor een mooi gucci montuurtje betaal je echt wel de hoofdprijs en we kregen maar 125 euro terug

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 12:31

Battle-Royale schreef op 12-10-2022 om 12:29:

[..]

Ja de glazen zijn ook wel aan de prijs, maar voor een mooi gucci montuurtje betaal je echt wel de hoofdprijs en we kregen maar 125 euro terug

Was voor dochter 250 euro kwijt voor twee monturen. Vond ik mooi zat. Is een leuk licht montuurtje en ze is er zelf heel wijs mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.