Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Paarse Vrijdag - 9 december 2022


Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 09:24:

[..]

Niks negatief. Maar hang er geen verplichting aan. Nee ik ga geen extra geld uitgeven aan een paars item. Jij, noch anderen kunnen in andermans portemonnee kijken.

Maar feit is, dat wanneer kinderen om welke reden dan ook geen paars kleurtje dragen dat zij direct een paria zijn.

Dit soort acties werkt ongelijkheid alleen maar in de hand. Normaal in gesprek gaan en normen en waarden aanleren, heeft veel meer effect dan statements die niet bij iedereen passen.

Nou laten we daar dan van mening verschillen; ik vind je post wel negatief.

Wie heeft het erover dat je kind meteen een "paria" is als ie geen paars wil dragen?

En hoezo werken dit soort acties ongelijkheid in de hand? Die ongelijkheid is er allang, daar voegt een paarse vrijdag niks aan toe hoor. Ik bedoel door die paarse vrijdag wordt het niet erger.

Zilver_gray schreef op 14-11-2022 om 09:33:

[..]

Nou laten we daar dan van mening verschillen; ik vind je post wel negatief.

Wie heeft het erover dat je kind meteen een "paria" is als ie geen paars wil dragen?

En hoezo werken dit soort acties ongelijkheid in de hand? Die ongelijkheid is er allang, daar voegt een paarse vrijdag niks aan toe hoor.

Wat Bijtje bedoeld is dat school roept '9 december iedereen iets paars aantrekken'.

Haar kinderen hebben geen paars dus vallen dan buiten de groep. Bijtje wil/kan geen paarse kleding kopen voor één dag.

Vervolgens krijgen alle kinderen een snoepje, maar die van haar niet, want ze hebben geen paars aan. Of er wordt hen verweten dat ze niet tolerant zouden zijn of geen respect zouden hebben. Terwijl dat niet zit in één dag per jaar een bepaalde kleur aantrekken.

Paarse vrijdag valt altijd in de adventsperiode en de liturgische kleur van de katholieke kerk is dan paars. Aangezien priesters dagelijks de mis moeten vieren, zou je kunnen zeggen dat die allemaal 'meedoen', maar gezien de opvattingen van onze kardinaal is dat toch allerminst mijn interpretatie. 

absor schreef op 14-11-2022 om 09:26:

[..]

Gevolg is wel dat de halve klas lgbtqrs of non binair is. Dat wel.

O, ja op welke school is dat dan? Nee hoor dat is echt niet zo. Het lijkt wellicht meer omdat er meer over gesproken wordt.

Zo vertelde mijn streng gereformeerde schoonzus een tijdje terug ( haar oudste zit in de brugklas), dat er " gelukkig" geen lhbtq+ leerlingen op de school van haar dochter zitten.

Dat is vaak hoe mensen het ervaren: wordt er niet over gesproken dan bestaat het niet. En wordt er wel over gesproken dat is ineens de halve klas het. Beiden onjuist.

Gingergirl schreef op 14-11-2022 om 09:41:

[..]

O, ja op welke school is dat dan? Nee hoor dat is echt niet zo. Het lijkt wellicht meer omdat er meer over gesproken wordt.

Zo vertelde mijn streng gereformeerde schoonzus een tijdje terug ( haar oudste zit in de brugklas), dat er " gelukkig" geen lhbtq+ leerlingen op de school van haar dochter zitten.

Dat is vaak hoe mensen het ervaren: wordt er niet over gesproken dan bestaat het niet. En wordt er wel over gesproken dat is ineens de halve klas het. Beiden onjuist.

Dat is toch ontzettend triest? Ik kan er maar weinig begrip voor opbrengen dat mensen zo denken. Ik ken ook mensen die vanwege hun geaardheid door hun ouders zijn verstoten en mensen die pas na hun 40e uit de kast zijn gekomen uit angst hiervoor.

Ik zou zelf niet speciaal iets paars gaan kopen, maar dan neem ik wel mijn enorme regenboog Ikea-tas mee

mut

mut

14-11-2022 om 09:46

Ik zou graag hebben dat scholen dan ook meedoen aan "thursdays in black"
https://www.oikoumene.org/what-we-do/thursdays-in-black

Gingergirl schreef op 14-11-2022 om 09:41:

[..]

O, ja op welke school is dat dan? Nee hoor dat is echt niet zo. Het lijkt wellicht meer omdat er meer over gesproken wordt.

Zo vertelde mijn streng gereformeerde schoonzus een tijdje terug ( haar oudste zit in de brugklas), dat er " gelukkig" geen lhbtq+ leerlingen op de school van haar dochter zitten.

Dat is vaak hoe mensen het ervaren: wordt er niet over gesproken dan bestaat het niet. En wordt er wel over gesproken dat is ineens de halve klas het. Beiden onjuist.

Gelukkig ook.... Er valt in de strang gereformeerde hoek nog een hoop te leren over dat God iedereen lief heeft.... 

Naïef ook wel van haar om dit te denken. Natuurlijk zijn die er.

Ik zou ook niet iets paars kopen. Evt paarse schmink op je wangen, of paarse linten in het haar/om je arm. Dat soort dingen kan ook. School zou voor kinderen die niks paars hebben maar wel iets paars willen een paars schmink potje kunnen kopen. Laat een docent twee strepen op de wangen zetten en klaar. Zo kan ook de persoon die niks paars heeft maar wel mee wil doen iets doen. 

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 09:51

MamaE schreef op 14-11-2022 om 09:39:

[..]

Wat Bijtje bedoeld is dat school roept '9 december iedereen iets paars aantrekken'.

Haar kinderen hebben geen paars dus vallen dan buiten de groep. Bijtje wil/kan geen paarse kleding kopen voor één dag.

Vervolgens krijgen alle kinderen een snoepje, maar die van haar niet, want ze hebben geen paars aan. Of er wordt hen verweten dat ze niet tolerant zouden zijn of geen respect zouden hebben. Terwijl dat niet zit in één dag per jaar een bepaalde kleur aantrekken.

Paarse vrijdag valt altijd in de adventsperiode en de liturgische kleur van de katholieke kerk is dan paars. Aangezien priesters dagelijks de mis moeten vieren, zou je kunnen zeggen dat die allemaal 'meedoen', maar gezien de opvattingen van onze kardinaal is dat toch allerminst mijn interpretatie.

Precies!

En ik durf je met mijn hand op het hart te vertellen dat mijn kinderen respect hebben voor iedereen. Ongeacht huidskleur,  aandoening, religie of seksuele voorkeur.

Hier komt ook vanalles over de vloer en iedereen is welkom. Dat is hoe je respect aanleert, niet door het dragen van een statement die eens per jaar geldt.

En dat geldt niet alleen voor kinderen. Respect ligt ook bij de ouders onderling. Als mijn kinderen iemand meedragen om te spelen, dan vraag ik altijd aan de ouders of ik ergens rekening mee moet houden. En dat gaat verder dan alleen het geloof. 

Maar gewoon al het feit dat de andere ouder dan dankjewel zegt omdat er naar gevraagd wordt is al een vorm van wederkerig respect. Zo ga je met elkaar om. Het is geven en nemen.

Gingergirl schreef op 14-11-2022 om 09:41:

[..]

O, ja op welke school is dat dan? Nee hoor dat is echt niet zo. Het lijkt wellicht meer omdat er meer over gesproken wordt.

Zo vertelde mijn streng gereformeerde schoonzus een tijdje terug ( haar oudste zit in de brugklas), dat er " gelukkig" geen lhbtq+ leerlingen op de school van haar dochter zitten.

Dat is vaak hoe mensen het ervaren: wordt er niet over gesproken dan bestaat het niet. En wordt er wel over gesproken dat is ineens de halve klas het. 


Ik zeg niet dat de halve klas het ook ìs. Maar een heel groot deel ‘identificeert’ zich momenteel wel als non binair.   Kijk er zijn niet meer dan gemiddeld homo of lesbisch. (Een seksuele voorkeur is trouwens wat anders vind ik) maar wel veel nonbinair die zich nu geen geslacht voelen. Echt heel veel.  Ook groepsdruk denk ik

Vind trouwrns paarse vrijdag meer voor homo en lesbisch enzo, vind seksuele voorkeur echt wat anders dan welk geslacht je je voelt maar nu ineens is alles een grote hoop

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 09:55

PinkFlower schreef op 14-11-2022 om 09:49:

Ik zou ook niet iets paars kopen. Evt paarse schmink op je wangen, of paarse linten in het haar/om je arm. Dat soort dingen kan ook. School zou voor kinderen die niks paars hebben maar wel iets paars willen een paars schmink potje kunnen kopen. Laat een docent twee strepen op de wangen zetten en klaar. Zo kan ook de persoon die niks paars heeft maar wel mee wil doen iets doen.

Nou nee liever niet. Ik wil niet dat mijn kinderen vol gesmeerd worden met troep op hun gezicht. Om vervolgens weer rood uitgeslagen gezichten te moeten verzorgen.

Geef ze een button ofzo. Daar heeft niemand last van.

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 09:58

absor schreef op 14-11-2022 om 09:53:

[..]


Ik zeg niet dat de halve klas het ook ìs. Maar een heel groot deel ‘identificeert’ zich momenteel wel als non binair. Kijk er zijn niet meer dan gemiddeld homo of lesbisch. (Een seksuele voorkeur is trouwens wat anders vind ik) maar wel veel nonbinair die zich nu geen geslacht voelen. Echt heel veel. Ook groepsdruk denk ik

Vind trouwrns paarse vrijdag meer voor homo en lesbisch enzo, vind seksuele voorkeur echt wat anders dan welk geslacht je je voelt maar nu ineens is alles een grote hoop

Dat was toch al roze maandag? 🙄

Ik geloof trouwens dat het op basisscholen niet zo'n ding is. Ik heb er in ieder geval alleen nog maar over gehoord op middelbare scholen, maar correct me if i'm wrong.

Bij ons is het ook al enkele jaren.  Niet met de insteek mensen te dwingen mee te doen of te verplichten tot iets.  Wel met de insteek: vragen om tolerantie en laten zien bij welke leerlingen die met vragen zouden zitten terecht kunnen.  Organisatie gebeurt door de leerlingen zelf (GSA) en dit is een gemengde groep met niet enkel lgbtq leden. 

De ingang van de school wordt versierd en vorige jaar werd er een paarse kerstboom (paarse ballen en slingers) opgetuigd in de kantine.  Iedereen die dat wil kan een paars polsbandje krijgen bij binnenkomst.  Je hoeft dus helemaal niet van te voren iets zelf aan te schaffen.  Wil je het niet ook prima - je hoeft het niet te dragen.

Op posters op de infoborden staat het lokaal waar meer info te halen is/waar je terecht kan met vragen.  Helaas is het nog steeds nodig.  Ook in 2022 worden mensen hierom gepest op school.  Dus het is fijn voor jongeren om te zien dat er ook mensen achter je staan en wel verdraagzaam zijn.

Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 09:58:

[..]

Dat was toch al roze maandag? 🙄

Ehh. Google leert me net dat is een evenement in tilburg en paarse vrijdag gaat idd over een actiedag speciaal voor scholen voor gender en sexuele diversiteit

Dus en homo acceptatie en gender diversiteits acceptatie.       Tja vind het verwarrend voor de jeugd in hun puberteit 


de boodschap van.  Het maakt niet uit alles is goed is op de middelbare school van mijn kinderen meer; je hoort bij een coole club als je anders bent.     Denk dat daarom zoveel zich nonbinair voelen ineens. Dan hoor je erbij

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 10:05

MamaE schreef op 14-11-2022 om 09:59:

Ik geloof trouwens dat het op basisscholen niet zo'n ding is. Ik heb er in ieder geval alleen nog maar over gehoord op middelbare scholen, maar correct me if i'm wrong.

Nee, heb er nog niets over gehoord.

Afgelopen jaar wel volgens mij, maar niet echt als collectief initiatief. Meer iets in de richting als, het is paarse vrijdag dus het zou leuk zijn als jullie iets paars dragen. 

Bij ons op de basisschool wordt sowieso heel veel aan respect gedaan. Maar dan meer op een algemene manier. Bij misstanden worden er ook direct gesprekken gevoerd met leerlingen in eerste instantie en bij aanhoudende misstanden worden de ouders erbij betrokken. 

Weet van één leerling dat zij van school is verwijderd voor het veelvuldig treiteren van andere leerlingen en disrespect tegenover leraren en ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.