Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Paarse Vrijdag - 9 december 2022


watertoren schreef op 14-11-2022 om 02:25:

-knip-

En hoe is dit in godsnaam een reactie op de vraag van Suzy?

Ik wist dat er weer iemand met een beperkt referentiekader een nutteloos meninkje kwam droppen.

Het is geen onzin. Het is keihard nodig.

Miraval schreef op 14-11-2022 om 08:00:

van de ene kant super dat hier aandacht aan besteedt wordt en jammer dat het schijnbaar nodig is. Aan de andere kant is het een beetje zoals de one love band die niet gedragen werd door de aanvoerder van feyenoord vanwege zijn geloof. Scholen zijn openbaar en moeten voor iedereen veilig zijn. Ik vind zulke statements dan ook iets waar ik om die reden een vraagteken bij zet. Net zoals een regenboogtrap op een school. Je krijgt hiermee een duidelijke 2 deling op scholen en ik denk dat dat juist helemaal niet is wat je moet willen.

Want de docent die niet meedoet vanwege zijn geloof... kan dat? Wordt dat geaccepteerd? Of kinderen zelf die dit niet mogen van hun ouders bijvoorbeeld... die komen thuis in de problemen of op school. Ze worden ergens gedwongen een kant te kiezen.

In een perfecte samenleving zijn dit soort dingen niet nodig maar helaas leven we niet in een perfecte samenleving en moet je zorgen dat het ene niet in de weg staat van het andere en keuzes maken. Prima dat er in de klas aandacht besteedt wordt aan dit onderwerp, voorlichting is heel belangrijk hierin. Maar iets als dit zorgt denk ik voor wrijving. Maar goed, dat is mijn mening. Ik heb dan ook geen kinderen. Wel in de nabijheid transpersonen en ik weet ook hoe moeilijk het voor hen in acceptatie te vinden.

Je vult wel heel veel in terwijl je geen kinderen op het VO hebt. 

Levert hier geen problemen op, iedereen doet er graag aan mee, ook de docenten en leerlingen uit andere culturen en geloven( hele diverse openbare school). Het dragen van paars hou ik vrijwillig want het personeel kan ik niet opleggen dat ze perse iets in die kleur moeten kopen. Verder staat deze dag vooral in het teken van voorlichting en de mogelijkheid om vragen te stellen. 

middelbare school van dochters wordt het door leerlingen georganiseerd iig. (Mss dat in het geheim een leerkracht achter zit?). Maar het is enorm onhip om niet mee te doen want ze zoeken altijd iets paarsige uit.   Volgens mij alleen als je wat paarsigs draagt krijg je iets (iets snoep ofzo of eetbaars?).  Dat motiveert leerlingen blijkbaar goed
En de leerlingen die meedoen versieren de school ook enzo

watertoren schreef op 14-11-2022 om 02:25:

-knip-

Je mening mag je hebben. En juist deze mening geeft al aan waarom het zo hard nodig is er aandacht aan te besteden. 

En als je er nog nooit van gehoord hebt is het wellicht handig om eens naar het journaal te kijken. Jeugdjournaal kan ook, wordt het nog simpeler uitgelegd. 

Ook het programma Hij, Zij , Hen is een aanrader en krijg je veel informatie.

Gingergirl schreef op 14-11-2022 om 08:28:

[..]

Je vult wel heel veel in terwijl je geen kinderen op het VO hebt.

Levert hier geen problemen op, iedereen doet er graag aan mee, ook de docenten en leerlingen uit andere culturen en geloven( hele diverse openbare school). Het dragen van paars hou ik vrijwillig want het personeel kan ik niet opleggen dat ze perse iets in die kleur moeten kopen. Verder staat deze dag vooral in het teken van voorlichting en de mogelijkheid om vragen te stellen.

Klopt ik vul veel in maar niet alles. Op basis van nieuwsberichten, ervaringen met transpersonen en jong wolwassenen die wel op het VO zitten dus het is niet zo dat ik er niks van meekrijg.

Super dat het bij jullie op school niet voor problemen zorgt maar zo gaat het niet op alle middelbare scholen helaas. Mijn opmerking is dan ook denk ik terecht. Hoe ga je ermee om wanneer het vanwege religie niet geaccepteerd wordt? 

absor schreef op 14-11-2022 om 08:36:

middelbare school van dochters wordt het door leerlingen georganiseerd iig. (Mss dat in het geheim een leerkracht achter zit?). Maar het is enorm onhip om niet mee te doen want ze zoeken altijd iets paarsige uit. Volgens mij alleen als je wat paarsigs draagt krijg je iets (iets snoep ofzo of eetbaars?). Dat motiveert leerlingen blijkbaar goed
En de leerlingen die meedoen versieren de school ook enzo

En sorry maar dit vind ik toch wel zorgelijk. Hoezo onhip? En degenen die meedoen krijgen een snoepje en de anderen niet... hoezo is dit dan geen groepsdruk? Ik weet het niet hoor... ik blijf het iets moeilijks vinden. 

Aandacht en voorlichting super want dat moet. Maar dit is voor mij niet de manier. Ik neem aan dat jullie ook de ophef over de one love band hebben gelezen? Ik ben echt benieuwd hoe daarover gedacht wordt met Paarse Vrijdag op de achtergrond.

De beste manier is denk ik het de leerlingen zelf te laten bepalen iets paars te dragen maar niet de docenten. 

Miraval schreef op 14-11-2022 om 08:50:

[..]

Klopt ik vul veel in maar niet alles. Op basis van nieuwsberichten, ervaringen met transpersonen en jong wolwassenen die wel op het VO zitten dus het is niet zo dat ik er niks van meekrijg.

Super dat het bij jullie op school niet voor problemen zorgt maar zo gaat het niet op alle middelbare scholen helaas. Mijn opmerking is dan ook denk ik terecht. Hoe ga je ermee om wanneer het vanwege religie niet geaccepteerd wordt?

Als je het vanwege religie niet accepteerd zit je mijn inziens op de verkeerde school. De meeste scholen die het "vieren" er aandacht aan geven zijn openbare scholen. Daar hoort iedereen erbij. En ja ook degene die het niet accepteren wil maar die moet die ene dag maar lekker de andere kant op kijken. Staat tegen over dat er voor die persoon ook plek is op die school. 

De meeste scholen die katholiek of islamitisch zijn zullen er waarschijnlijk geen aandacht aan besteden idd wegens geloof. Waar ik overigens als atheïst niks van snap: God is liefde, hij houdt van iedereen...behalve schijnbaar mensen die van mensen van hetzelfde geslacht houden en van trans en van.... Dus toch niet van iedereen...

Miraval schreef op 14-11-2022 om 08:50:

[..]

Klopt ik vul veel in maar niet alles. Op basis van nieuwsberichten, ervaringen met transpersonen en jong wolwassenen die wel op het VO zitten dus het is niet zo dat ik er niks van meekrijg.

Super dat het bij jullie op school niet voor problemen zorgt maar zo gaat het niet op alle middelbare scholen helaas. Mijn opmerking is dan ook denk ik terecht. Hoe ga je ermee om wanneer het vanwege religie niet geaccepteerd wordt?

Wat betreft je laatste vraag m.b.t. religie; dat maak je op openbare scholen minder mee. Ik heb leerlingen uit verschillende geloven en culturen maar het is hier nooit een probleem geweest. Ouders die dit bv niet accepteren door hun geloof kiezen in de regel al niet voor een openbare school. Juist op openbare scholen wordt dit soort zaken besproken en dat weet je als je voor een openbare school kiest. ( staat ook in de schoolgids vermeld). Elders in de stad hier zitten bv islamitische en reformatorische scholen die er niets mee doen. 

Zoals gezegd het dragen van paars is niet verplicht, maar er wordt in de lessen wel aandacht aan besteedt en die lessen volgt iedereen. Net zoals dat je bv als je kiest voor een Christelijke school ook bij bepaalde vieringen bent ongeacht je eigen geloof.

PinkFlower schreef op 14-11-2022 om 08:58:

[..]

Als je het vanwege religie niet accepteerd zit je mijn inziens op de verkeerde school. De meeste scholen die het "vieren" er aandacht aan geven zijn openbare scholen. Daar hoort iedereen erbij. En ja ook degene die het niet accepteren wil maar die moet die ene dag maar lekker de andere kant op kijken. Staat tegen over dat er voor die persoon ook plek is op die school.

De meeste scholen die katholiek of islamitisch zijn zullen er waarschijnlijk geen aandacht aan besteden idd wegens geloof. Waar ik overigens als atheïst niks van snap: God is liefde, hij houdt van iedereen...behalve schijnbaar mensen die van mensen van hetzelfde geslacht houden en van trans en van.... Dus toch niet van iedereen...

Nou dit inderdaad!

Mijn dochter zit op een Christelijke school en ik ben blij om te zien dat het daar breed gedragen wordt.

Zilver_gray schreef op 14-11-2022 om 09:01:

[..]

Nou dit inderdaad!

Mijn dochter zit op een Christelijke school en ik ben blij om te zien dat het daar breed gedragen wordt.

Gelukkig. Ik heb ook wel het idee dat het op minder strenge gelovige scholen ook meer en beter geaccepteerd wordt dan op de streng gelovige scholen. 

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 09:11

Miraval schreef op 14-11-2022 om 08:00:

van de ene kant super dat hier aandacht aan besteedt wordt en jammer dat het schijnbaar nodig is. Aan de andere kant is het een beetje zoals de one love band die niet gedragen werd door de aanvoerder van feyenoord vanwege zijn geloof. Scholen zijn openbaar en moeten voor iedereen veilig zijn. Ik vind zulke statements dan ook iets waar ik om die reden een vraagteken bij zet. Net zoals een regenboogtrap op een school. Je krijgt hiermee een duidelijke 2 deling op scholen en ik denk dat dat juist helemaal niet is wat je moet willen.

Want de docent die niet meedoet vanwege zijn geloof... kan dat? Wordt dat geaccepteerd? Of kinderen zelf die dit niet mogen van hun ouders bijvoorbeeld... die komen thuis in de problemen of op school. Ze worden ergens gedwongen een kant te kiezen.

In een perfecte samenleving zijn dit soort dingen niet nodig maar helaas leven we niet in een perfecte samenleving en moet je zorgen dat het ene niet in de weg staat van het andere en keuzes maken. Prima dat er in de klas aandacht besteedt wordt aan dit onderwerp, voorlichting is heel belangrijk hierin. Maar iets als dit zorgt denk ik voor wrijving. Maar goed, dat is mijn mening. Ik heb dan ook geen kinderen. Wel in de nabijheid transpersonen en ik weet ook hoe moeilijk het voor hen in acceptatie te vinden.

Of kinderen die geen paarse kleding hebben, zoals die van mij. Ik ga dan echt niet ineens toch iets paars kopen. 

Ik ben van mening dat dit soort dingen niets uithaalt en je kinderen bijna verplicht om mee te doen, want anders horen ze er niet bij of worden ze als paria gezien omdat ze die kleur niet dragen.

Geeft er gewoon aandacht aan zonder het dragen van statements. 

Ik ben persoonlijk die indoctrinatie van kinderen spuugzat. Je kunt respect niet afdwingen en moet van twee kanten komen. Wat vaak gewoon niet het geval is. 

Mijn kinderen gaan geen paars dragen, maar hebben wel respect voor anderen.  Dat krijgen ze gewoon van huis uit mee.

Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 09:11:

[..]

Of kinderen die geen paarse kleding hebben, zoals die van mij. Ik ga dan echt niet ineens toch iets paars kopen.

Ik ben van mening dat dit soort dingen niets uithaalt en je kinderen bijna verplicht om mee te doen, want anders horen ze er niet bij of worden ze als paria gezien omdat ze die kleur niet dragen.

Geeft er gewoon aandacht aan zonder het dragen van statements.

Ik ben persoonlijk die indoctrinatie van kinderen spuugzat. Je kunt respect niet afdwingen en moet van twee kanten komen. Wat vaak gewoon niet het geval is.

Mijn kinderen gaan geen paars dragen, maar hebben wel respect voor anderen. Dat krijgen ze gewoon van huis uit mee.

Ik zou er wel speciaal voor naar de stad gaan en iets paars te halen, waarom niet?

Ik zie het ook niet als iets negatiefs als "indoctrinatie".

En met "respect" heeft het mijns inziens al helemaal niks te maken, wel met acceptatie en steun.

Het is maar hoe het bekijkt, je kunt alles wel in het negatieve trekken; jammer!

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 09:24

Zilver_gray schreef op 14-11-2022 om 09:19:

[..]

Ik zou er wel speciaal voor naar de stad gaan en iets paars te halen, waarom niet?

Ik zie het ook niet als iets negatiefs als "indoctrinatie".

En met "respect" heeft het mijns inziens al helemaal niks te maken, wel met acceptatie en steun.

Het is maar hoe het bekijkt, je kunt alles wel in het negatieve trekken; jammer!

Niks negatief. Maar hang er geen verplichting aan. Nee ik ga geen extra geld uitgeven aan een paars item. Jij, noch anderen kunnen in andermans portemonnee kijken. 

Maar feit is, dat wanneer kinderen om welke reden dan ook geen paars kleurtje dragen dat zij direct een paria zijn.

Dit soort acties werkt ongelijkheid alleen maar in de hand. Normaal in gesprek gaan en normen en waarden aanleren, heeft veel meer effect dan statements die niet bij iedereen passen. 

Miraval schreef op 14-11-2022 om 08:54:

[..]

En sorry maar dit vind ik toch wel zorgelijk. Hoezo onhip? En degenen die meedoen krijgen een snoepje en de anderen niet... hoezo is dit dan geen groepsdruk? Ik weet het niet hoor... ik blijf het iets moeilijks vinden.

Aandacht en voorlichting super want dat moet. Maar dit is voor mij niet de manier. Ik neem aan dat jullie ook de ophef over de one love band hebben gelezen? Ik ben echt benieuwd hoe daarover gedacht wordt met Paarse Vrijdag op de achtergrond.

De beste manier is denk ik het de leerlingen zelf te laten bepalen iets paars te dragen maar niet de docenten.

Zeker het is groepsdruk.   Maar het is momenteel groepsdruk om het cool en geaccepteerd te vinden itt tot het andere.  Gevolg is wel dat de halve klas lgbtqrs of non binair is.  Dat wel.   

Mijn man werkt als docent op een katholieke VO school en daar doen ze al een aantal jaar aan paarse vrijdag. Ook op andere scholen in de regio, veelal katholiek. 
Er wordt de suggestie gedaan om iets paars aan te trekken, maar dat kan ook een haaraccessoire, zo'n armbandje of iets dergelijks zijn. Het is zeker niet verplicht.
Ik snap best dat je er niet speciaal iets voor gaat kopen wat je normaal nooit aantrekt. Zeker gezien het duurzaamheidsaspect en het feit dat deze tijden al duur genoeg zijn.

Ik vind dit soort initiatieven zeker geen onzin of indoctrinatie, het lijkt me belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Mijn man geeft levensbeschouwing en in die week besteedt hij er in de lessen ook aandacht aan, gekoppeld aan religie. 
Toch vind ik niet dat je het kan opleggen of verplichten. Op het moment dat je iets doet uit plichtsbesef of groepsdruk, is dat slechts schijn en geen daadwerkelijke acceptatie. Dit soort dingen moet echt uit mensen zelf komen. Als het niet gemeend is, zegt het niks. Een dag per jaar iets paars aantrekken en dan de rest van het jaar doodleuk doorgaan met intolerant zijn, daar hebben we niks aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.